یکی از سوالات پر تکرار اینه که بهترین بازههای زمانی برای به روز رسانی وب سایت از نظر سئو سایت چیه؟
برای برخی سایت ها، به روز رسانی های بیشتری نیاز هست و برای برخی هم به روز رسانی های کمتری نیازه، که در ادامه مقاله توضیح میدهیم.
در این مقاله منظور از به روز رسانی، انتشار یک مطلب جدید، یک محصول جدید و یک صفحه جدید در سایت هست.
بهترین بازه های زمانی برای بروز رسانی وب سایت
به روز رسانی سایت تا حدودی یک مبحث سلیقهای هست و نوع سایت و کسب و کار اینترنتی شما و برخی موارد دیگر در این موضوع تاثیرگذاره و هیچ کسی نمیتونه به شما بگه که بهترین حالت به روز رسانی سایت شما چه حالتی و در چه بازههای زمانیای هست.
در هر صورت این فقط به سلیقه و میل شخصی مدیران سایت هم بر نمیگرده و انتظاراتی که کاربران، از صاحبان اونکسب و کار اینترنتی هم دارن تا حد زیادی در این امر تاثیرگذار هست.
اثر گذاری نوع کسب و کار اینترنتی و سایت در بازه های به روز رسانی
در ابتدای مقاله توضیح دادم که نوع کسب و کار اینترنتی شما در به روز رسانی سایت مهم هست، حالا میخوام با ذکر چند مثال این موضوع رو بازتر کنم.
در مثالهای زیر فقط بحث سئو و افزایش بازدیدکنندگان سایت و افزایش رتبه سایت در نظر گرفته نشده و بحث فروش و بازاریابی هم مد نظر قرار گرفته.
وبسایت های خبری
اگر صاحب سایتی هستین که میخواین درآمدتون از طریق پذیرش تبلیغات باشه (مثلا سایت های خبری) باید وبسایت خودتون رو سریعتر از بسیاری سایتهای با موضوعات دیگر، به روز رسانی کنین. این سایت ها بیشتر از هر سایت دیگر در هر زمینهای نیاز به، به روز رسانی دارن.
معمولا سایتهایی که درآمدشون از طریق تبلیغات هست حداقل روزی یک بار به روز رسانی میشن، این بازه به روز رسانی، بازه نسبتا مناسبی برای اونهاست.
البته منظور سایتهایی نیست که تبلیغات سرویسهای اینتورک، ادنگاه، صباویژن و … رو در سایت خودشون قرار دادن و منظورم از این سایتها، فقط سایتهایی هست که به صورت مستقیم و بدون هیچ گونه واسطهای، تبلیغات رو از تبلیغ دهندگان میپذیرن و در سایت خودشون قرار میدن و هزینه رو از اونها دریافت میکنن.
سایتهای پرطرفدار و پردرآمد در این حوزه، حتی هر ساعت هم به روز رسانی میشن! مثلا سایتهای زومیت و دیجیاتو که درآمد اصلی اونها از طریق پذیرش تبلیغات هست و درآمد بسیار عالیای هم از این طریق کسب میکنن، گاهی اوقات در عرض یک ساعت، ۲ مطلب جدید هم قرار میدن و در طول یک روز گاهی اوقات بالای ۳۰ مطلب جدید در سایتشون قرار میدن!
البته این کارها رو به صورت گروهی انجام میدن، به هر جهت اگر شما هم بخواین چنین سایتهایی داشته باشین و به چنین درآمدهایی از این طریق برسین، به روز رسانی روزانه سایتتون موضوعی اجتناب ناپذیر هست.
یک حالت خوب و نسبتا مطلوب، قرار دادن حداقل روزی یک مطلب جدید در سایتتون هست.
وبسایت های آموزشی
وبسایت های آموزش محور، الزامی به آپدیت روزانه ندارن هر چند اگر به صورت روزانه به روز بشن خیلی بهتره و به روز رسانی سریعتر اونها هیچ ضرری نداره بلکه فقط فایده داره. این سایتها مانند سایتهای خبری نیاز به آپدیتهای دقیقهای، ساعتی یا روزانه ندارن و حتی اگر به صورت هفتگی یا دو هفته در میان یا حتی ماهی یک بار هم به روز بشن، میتونن همچنان مشتریان و کاربرانشون رو راضی نگه دارن و درآمدشون رو حفظ کنن و حتی افزایش بدن.
با توجه به جایگاهی که سایت به اون دست پیدا کرده (تعداد بازدیدکنندگان، مشتریان و کاربران و میزان مشارکت اونها) این گروه از سایتها حتی میتونن تا چند ماه هم به روز رسانی نشن و همچنان به کارشون با همون کیفیت ادامه بدن.
البته بحث پشتیبانی کاملا متفاوت هست، در این مقاله فقط موضوع «به روز رسانی سایت» در نظر گرفته شده.
وبسایت های فروشگاهی
فروشگاههای آنلاین نسبت به سایتهای خبری و آموزش محور نیاز به آپدیتهای کمتری دارن!
درآمد اصلی فروشگاه های اینترنتی از طریق فروش محصولات هست و حتی اگر محصولات فروشگاه برای چند ماه هم تغییر نکنن باز میتونه تاثیر منفی خاصی در عملکرد اون نذاره.
وقتی شخصی وارد یک فروشگاه آنلاین میشه براش مهم نیست که آخرین باری که فروشگاه به روز شده کِی بوده، بلکه باید سایت از لحاظ فنی و بازاریابی مناسب باشه و پشتیبانی اون فعال و در دسترس باشه و به روز رسانی مداوم و منظم برای فروشگاههای اینترنتی یک الزام محسوب نمیشه اما اگر میخواد همچنان در سئو موفق عمل کنه باید سریعتر به روز رسانی بشه.
تاثیر رقبای شما در بازه های به روز رسانی سایت
رقبای شما هم در این مورد تاثیرگذار هستن، اگر شما تازه وارد حوزهای شدین و رقبای قدیمی شما روزانه یک مطلب جدید منتشر میکنن، شما که تازه کار هستین باید روزی سه مطلب جدید یا دو مطلب جدید منتشر کنین.
البته در این مطلب اصلا بحث کیفیت و تنوع فرمتهای اطلاعاتی در نظر گرفته نشده، کیفیت از کمیت خیلی مهمتره و یک مطلب با ارزش و با کیفیت، از نظر سئو و کاربر ارزشمندتر از ۱۰ مطلب بیکیفیت و سرسری هست!
منظور از بروزرسانی سایت چیست!؟
بعضیها تصور میکنن، به روز رسانی سایت یعنی انتشار یک مطلب جدید در اون، در صورتی که این مورد اصلا صحیح نیست!
از نظر سئو، به روز رسانی سایت، فقط به معنی انتشار یک مطلب جدید یا ایجاد یک صفحه جدید در سایت نیست و حتی وقتی که یک دیدگاه تازه برای یکی از مطالب سایت شما نوشته میشه، پاسخی برای دیدگاه مینویسین، سایت شما به روز رسانی شده و از لحاظ سئو امتیاز مثبتی محسوب میشه، هر چند که در افزایش نرخ تبدیل، افزایش کاربران و مشتریان، افزایش فروش و افزایش اعتماد هم موثره.
سعی کنین با به روز رسانی منظم و سریع سایتتون کاربران رو معتاد کنین و همیشه چیزهای جدیدی برای اونها داشته باشین و مطالب جدید قرار بدین، نظراتشون رو منتشر کنین و اگر نیاز به پاسخ دارن به اونها پاسخ بدین، بخشهای جدیدی به سایت اضافه کنین، بخشهای کم طرفدار، نامناسب و تاریخ مصرف گذشته رو حذف کنین. (البته حذف مطالب از سایت اصولی داره که باید حتما اونها رو رعایت کنین و یکباره و بدون اصول نباید مطالب رو حذف کنین!)
وب سایت هر چه به روز تر، بهتر!
چه از نظر اعتماد سازی و افزایش فروش، چه از نظر سئو و کسب رتبههای بهتر در گوگل و جذب بازدیدکننده از این طریق، از هر نظر هر چقدر سایت شما سریعتر و بیشتر به روز بشه بهتره.
هرگز هیچ کدام از کاربران سایت شما از به روز رسانی سریع و زیاد سایت خسته نمیشن! اتفاقا اونها خیلی خوشحال میشن و این کار برای سایت شما خیلی مفیده.
هر کسب و کار اینترنتیای چه بر بستر موبایل (اپلیکیشن) یا بستر وبسایت، برای زنده موندن نیاز به آپدیت یا به روز رسانی داره. هر چه به روز تر، بهتر!
آیا دقیق و منظم بودن برای به روز رسانی تاثیر مثبتی در سئو سایت داره؟
یکی از سوالاتی که در زمینه سئو توسط کاربران بارها از بنده پرسیده میشه اینه که مثلا اگر سایت خودمون رو هر روز راس ساعت ۴ بعد از ظهر به روز رسانی کنیم (منظور انتشار یک مطلب جدید هست) آیا این یک امتیاز مثبت از نظر سئو محسوب میشه؟
پاسخ سوال: خیر!
در حقیقت، انتشار یک مطلب جدید امتیاز مثبت محسوب میشه اما فرقی نمیکنه که شما یک روز ساعت ۳ مطلب قرار بدین و روز بعد ساعت ۴ مطلب قرار بدین یا یک بار یک روز در میان مطلب قرار بدین و یک بار دو روز در میان و این موضوع تاثیری در جایگاه سایت شما در نتایج موتورهای جستجو نخواهد داشت.
هر چند که در سرعت ایندکس شدن مطالب در گوگل تاثیر مثبت داره و اگر در بازههای زمانی منظم، مطالب رو منتشر کنین باعث میشه که رباتهای گوگل حضورشون دقیقتر و منظمتر بشه و مطالب سایت شما سریعتر در گوگل ایندکس بشه.
البته روشهایی وجود داره که بتونین مطالب رو سریعتر در گوگل ایندکس کنین و میتونین خودتون به صورت دستی این کار رو انجام بدین.
در مجموع شاید به طور غیرمستقیم تاثیرهای مثبتی هم داشته باشه اما اونقدر کم و ناچیز هست که اصلا این رو در نظر نگیرین و فکر نکنین که گوگل برای دقیق بودن به روز رسانی های سایت شما، مدال افتخار بر گردنش میندازه!
پس در این زمینه حساس نباشین، شاید این مورد برای کاربران شما حس بهتری ایجاد کنه تا موتورهای جستجو هر چند که موتور جستجو هم به سایتی رتبه خوبی میده که تشخیص بده برای کاربرانش هم مفیده ولی این به روز رسانی دقیق ممکنه برای کاربران هم اهمیت چندانی نداشته باشه به همین خاطر فعلا گوگل امتیاز خاصی برای این کار قرار نداده.
البته منظورم از به روز رسانی دقیق، مثلا به روز رسانی طبق یک ریتم و الگوی خاص و راس ساعت و دقیقه و ثانیه ای خاص هست، وگرنه همیشه به روز بودن از هر جهت برای سایت شما مفید هست، چه سئو و چه افزایش فروش و افزایش تعداد و رضایت کاربران.
به روز رسانی برای اپلیکیشن ها هم امری ضروریست
حالا که درباره به روز رسانی توضیح دادم، بد ندیدم که درباره اپلیکیشنها هم توضیحاتی بدم.
به روز رسانی برای اپلیکیشنها هم بسیار مهمه و بسته به نوع اپلیکیشن و حوزه فعالیت باید همیشه به روز باشن و در هر نسخه جدید، ایرادات نسخههای قبلی رو برطرف کنن و همچنین امکانات جدیدی به اون اضافه کنن، البته این مورد ارتباطی با سئو نداشت و در جهت افزایش محبوبیت و افزایش فروش اپلیکیشن و افزایش رضایت کاربران از اون هست.
مثلا اپلیکیشن ایرانی بسیار موفق تقویم اذان گو بادصبا vکه بیش از ۷ میلیون بار از کافه بازار توسط کاربران دانلود شده، به صورت منظم آپدیت میشه و هر بار در نسخههای جدید در ظاهر و امکانات تغییراتی ایجاد میکنن و همچنین مشکلات نسخههای پیشین رو برطرف میکنن.