راهاندازی کسب و کار اینترنتی بر خلاف تصور عموم کاری بسیار ساده است و میتواند توسط هر فردی انجام شود. در این مطلب قصد دارم به صورت کامل در مورد کسب و کار آنلاین با شما صحبت کنم تا راهنمایی کامل برای شما باشد که میخواهید تازه وارد دنیای کسب و کار اینترنتی شوید.
کسب و کار اینترنتی چیست؟
ابتدا بیاییم یک تعریف کامل برای کسب و کار اینترنتی بیابیم.
به نوعی از کسب و کار گفته میشود که فعالیت آنها روی اینترنت و مبتنی بر بستر اینترنت انجام شود.
بطوریکه بدون اینترنت وجود کسب و کار معنی نداشته باشد.
مثال شماره یک:
به عنوان مثال شما فروشگاه آنلاین دارید مشتری وارد وبسایت یا اپلیکیشن موبایل فروشگاه شما میشود محصولات شما را
مشاهده کرده مشخصات آنها را مطالعه میکند و محصولات موردنظرش را به سبد خرید هدایت میکند.
سپس سبد خرید خود را پرداخت کرده و شما محصولات را بستهبندی و برای وی از طریق پست ارسال میکنید.
در این مثال شما یک کسب و کار اینترنتی دارید زیرا بیشتر فرآیند کسب و کار شما و مهمترین آنها از طریق اینترنت انجام
میشود. پس در این حالت شما یک فروشگاه آنلاین محصولات فیزیکی دارید و صاحب یک کسبوکار اینترنتی هستید.
مثال شماره دو:
شما محتواهایی را برای فروش تهیه میکنید حال این محتواها میتواند مقالات، موسیقی، تصاویر و یا حتی کتابهای
الکترونیکی باشد یا ویدیوهای آموزشی که خودتان تولید میکنید و اقدام به فروش آنها کنید. در این حالت نیز شما دارای
یک فروشگاه آنلاین هستید که محصولات دیجیتالی میفروشد.
مثال شماره سه:
حتی یک موسسه خیریه که اقدام به یافتن خیرین و جذب کمکهای نقدی از طریق اینترنت میکند نیز یک کسبوکار اینترنتی
محسوب میشود.
کسب و کار اینترنتی مراودهای تجاری است که فرآیندهای اصلی و مهم آن بر بستر اینترنت انجام میشود.
بطوریکه بدون این فرآیندهای آنلاین وجود کسبوکار اینترنتی معنی نخواهد داشت.
یک کسب و کار آنلاین میتواند یکی از موارد زیر باشد:
- فروش محصولات فیزیکی
- فروش محصولات دیجیتالی و دانلودی
- فروش خدمات و یا یک سرویس حضوری
- فروش خدمات و یا یک سرویس آنلاین
چرا باید کسب و کار اینترنتی داشته باشیم؟
امروزه با رشد چشمگیر اینترنت و استفاده گسترده کاربران اینترنتی از اینترنت و شبکههای اجتماعی باعث شده است
تا صاحبان کسب و کار به فکر راهاندازی کسبوکار اینترنتی خود باشند تا مشتریان بیشتری را از طریق اینترنت جذب کنند.
از طرفی مشکلات اقتصادی و کم هزینه بودن راهاندازی یک کسب و کار آنلاین باعث شده است تا افرادی که کسب و کاری
نداشتند نیز به فکر راهاندازی کسب و کار آنلاین خود شوند و از این طریق درآمد خود را افزایش دهند.
از این رو راهاندازی کسب و کار اینترنتی مورد استقبال بسیاری از مردم برای رسیدن به درآمدی عالی و رویایی شده است تا
از این طریق بتوانند زندگی بهتر و با رفاه بیشتر را برای خود ایجاد کنند.
مزایای کسب و کار اینترنتی
کسب و کار اینترنتی مزایای بسیاری را برای صاحب آن به ارمغان میآورد.
در اینفوگرافی مزایای کسب و کارهای اینترنتی را بیان میکند.
- عدم نیاز به سرمایه اولیه.
- هزینههای نگهداری و بازاریابی آن بسیار کم و حتی در مواردی رایگان است.
- مستقل از مکان است. یعنی در هر مکانی میتوانید کسب و کار خودتان را مدیریت کنید.
- مستقل از زمان است. یعنی در هر زمانی میتوانید کسب و کار خودتان را مدیریت کنید.
- از کار کردن لذت میبرید.
- در خواب نیز میتوانید درآمد داشته باشید.
- درآمد بسیار بیشتر و چند برابری نسبت به کسب و کارهای سنتی دارید.
معایب کسب و کار اینترنتی
برای کسب و کار اینترنتی میتوان معایبی را نیز برشمرد که عبارتند از:
- نیاز به ایده مناسب و خلاقیت دارد.
- نیازمند ارتباط مستمر با کاربران است.
- نیاز به زمان و صبر و حوصله دارد.
- نیاز به اعتماد سازی بلند مدت دارد.
- نیاز به شبکه سازی قوی و جذب کاربران هدفمند.
- حساسیت بیشتری نسبت به کسب و کارهای دیگر دارد.
- بروز بودن مجموعه هدایت کننده کسب و کار در مسائل آموزشی و پشتیبانی مشتریان.
انواع کسب و کارهای اینترنتی
کسب و کارهای اینترنتی دارای انواع مختلفی هستند که براساس مدل کسبوکارشان تقسیم بندی میشوند.
انواع کسب و کارهای اینترنتی را میتوان به دستههای زیر تقسیم کرد:
- فروش محصولات و کالای فیزیکی مانند دیجی کالا، بامیلو و …
- فروش خدمات فیزیکی مانند فروش خدمات بلیط هواپیما، قطار و …
- فروش خدمات آنلاین مانند میزبانی وب و …
- فروش محصولات دیجیتال و یا محتوای آموزشی مانند سایت فرانش و …
- ارائه خدمات واسطه گری که بین فروشنده و خریدار واسطه میشود مانند انجام میدم، ژاکت و …
مراحل راهاندازی کسب و کارهای اینترنتی
برای راهاندازی یک کسب و کار آنلاین شما باید ۵ گام اساسی را طی کنید که عبارتند از:
- یافتن ایده مناسب برای کسب و کار
- طراحی سایت مطابق اصول بازاریابی اینترنتی
- تولید محتوا ارزشمند و جذاب از دید مخاطب شما
- راهاندازی سیستم بازاریابی اتوماتیک
- ایجاد ترافیک هدفمند و هوشمندانه
گام اول: یافتن ایده مناسب
مهمترین فاکتور در موفقیت یک کسب و کار آنلاین ایده است. بدون ایده مناسب کسب و کارتان هرگز موفق نخواهد شد.
برای یافتن ایده برای کسب و کارتان بسیار وقت بگذارید.
گام دوم: طراحی سایت
گام دوم طراحی سایت است بدون داشتن سایت، فروش بسیار بالا و رویایی نیز وجود نخواهد داشت.
اصلا یک درصد هم فکر نکنید که بدون داشتن وبسایت میتوانید درآمد عالی و رویایی بدست بیاورید.
وبسایت امکاناتی را برای بازاریابی و جذب ترافیک در اختیار شما قرار میدهد که در هیچ کجای دیگر این امکانات را ندارید.
چه نکاتی را برای طراحی سایت باید در نظر بگیریم؟
- سایت شما باید مطابق اصول بازاریابی اینترنتی طراحی شده باشد.
- سایت شما مجهز به ابزارهای حرفهای بازاریابی باشد.
- کاربر در کار با آن احساس راحتی کند و از مطالعه مطالب آن و پیمایش سایت لذت ببرد.
- سایت شما باید به خوبی بر روی موبایل نمایش داده شود.
- سایت شما از سرعت لود کافی برخوردار باشد.
گام سوم: تولید محتوای ارزشمند و جذاب
حال میرسیم به سومین گام از مراحل راهاندازی کسب و کار اینترنتی.
این گام بسیار مهم است و بقای کسب و کار، موفقیت و پولساز شدن کسب و کار شما به این گام خیلی وابسته است.
دلیل اینکه خیلی از افراد در کسب و کار آنلاین خودشان موفق نمیشوند اینست که این گام را به درستی انجام ندادند.
محتواهایی که تولید میکنید باید نکات زیرا را داشته باشد:
- محتوایی ارزشمند از دید مخاطب شما باشد. آنقدر ارزشمند که او را شیفته مطالعه آن کند.
- به محتواهای ویدیویی بهای بیشتری بدهید زیرا تصاویر و ویدیو تاثیر بسیار بهتری در مخاطب دارند.
- محتواهای شما باید پاسخی سریع، کاربردی و جامع به مشکلات و دغدغههای فکری مخاطبین شما باشد.
- از تکنیکهای تبلیغ نویسی و ایجاد حسی دوستانه و جذاب برای مخاطب استفاده کنید.
- محتوا را برای پاسخ به نیاز مخاطب خود بنویسید نه موتورهای جستجو برای دریافت ترافیک.
- روی زیباسازی و جذابیت محتواهای خود کار کنید.
نکتهای بسیار مهم:
یادتان باشد مخاطبین شما نتیجه را خریداری میکنند. نتیجهای که نسخه بهتری از اونها را بسازه.
همه ما خریدهایی که میکنیم برای ایجاد نسخه بهتری از خودمان است.
مخاطبین دریل را برای ایجاد یک سوراخ ۶ میلیمتری روی دیوار میخرند نه خود دریل را.
پس مخاطب در واقع سوراخ ۶ میلیمتری میخرد نه دریل را. باید به اون احساسی را که نیاز دارد منتقل کنید.
باید تلاش کنید محصولات و محتوایی را به مخاطب ارائه دهید که نسخه بهتر شده او را بسازد و به او نشان دهد.
در این حالت با کوچترین بازاریابی، موفق به جذب مخاطب و کسب فروشهای چشمگیر و رویایی خواهید شد.
مخاطبین شما محصول نمیخرند بلکه
نتیجهای که نسخه بهتری از آنها را ایجاد کند خرید میکنند.
گام چهارم: ساخت سیستم بازاریابی اتوماتیک
حال اگر گام سوم را بدرستی انجام داده باشی با انجام درست گام چهارم میتوانید
ماشین پولسازی خودت را راهاندازی کن و دیگه تو خواب هم میتوانی کسب درآمد کنی.
سایت شما همانند یک کارمند فروش فوق حرفهای بدون خستگی و ۲۴ ساعته در خدمت شماست و برای شما فروشهای عالی
ایجاد میکنه و شما هر روز از صدای دلنشین واریز مبالغ فروش به حساب بانکی خودتان لذت خواهید برد.
ماشین پولسازی خودت را راهاندازی کن!
گام چهارم یعنی ساخت سیستم بازاریابی خودکار یکی دیگه از مهمترین گامهای راهاندازی کسب و کار آنلاین است.
این گام را بدون داشتن سایت نمیتوان انجام داد پس برای این بخش حتما به یه سایت حرفهای و کارآمد نیاز داری.
در این گام از ابزارهایی در داخل سایت و خارج از سایت استفاده میکنیم که به ما امکان بازاریابی به صورت خودکار و البته
هوشمندانه را میدهند و کافیست ترافیک هدفمند و هوشمندانه خودت رو به سمت این سیستمها هدایت کنی.
دیگه شما کاری ندارید و فقط یکبار این سیستم رو راهاندازی میکنید و شاهد مشتریان زیاد و فروشهای رویایی خودتان
خواهید بود.
تنها کار شما برگزاری کمپینهای فروش و بازاریابی است و دیگر هیچ. باقی کار را به سایت و سیستم بازاریابی اتوماتیک خود
بسپارید و از کسب و کار آنلاین خودتان لذت ببرید.
گام پنجم: ایجاد ترافیک هدفمند و هوشمندانه
دوست عزیز حالا به گام پنجم رسیدیم و در این گام با روشهای مختلف ترافیک هدفمند و هوشمندانه
به سمت صفحات خاصی از سایت که توسط سیستم بازاریابی اتوماتیک مدیریت میشوند هدایت میکنیم.
به این صفحات خاص صفحات فرود یا Landing Page میگوییم. که در یک مقاله کامل در مورد آن صحبت خواهم کرد.
چگونه با یک سایت ساده کسب درآمد کنیم؟
امروزه سایتهای بسیاری هستند که در عین سادگی درآمدهای بسیار بالا و رویایی دارند.
تنها راز موفقیت آنها در موارد زیر است:
- تولید محتوایی ارزشمند که نسخه بهتری از مخاطب را ارائه میدهند.
- بازاریابی اتوماتیک و هوشمندانه
- ایجاد تجربهای عالی برای مخاطبین خود
بررسی اسنپ
بیایید اسنپ را با هم بررسی کنیم:
در قدم اول شما چطور با اسنپ آشنا شدید از طریق دوستان خودتان یا از طریق اخبار و محتواهایی که در اینترنت وجود داشت
یک سفر رایگان به شما هدیه داده شد که از آن استفاده کردید و تجربه خوبی برای شما ایجاد شد.
برای استفادههای بعدی از طریق ایمیل، پیامک، نوتیفیکیشن موبایل و حتی باز محتواهایی که در شبکههای اجتماعی و اینترنت
رد و بدل میشد شما را به استفاده مجدد از این اپلیکیشن ترغیب کردند.
هر از گاهی با تخفیفهای هوشمندانه و بازاریابی هوشمندانه شما را به سوی استفاده مجدد از اپلیکیشن میکشانند.
اگر با دقت بررسی کنید میبینید هر کسب و کار موفق و پولسازی دقیقا با همین متد به موفقیت و کسب درآمدهای رویایی
دست یافته است. کسب و کارهایی همانند دیجی کالا، اسنپ، تپ سی، نت برگ و بسیاری دیگر
جمع بندی
خوب دوست من یک جمع بندی از کل مطالب گفته شده داشته باشیم.
گفتیم کسب و کار اینترنتی به نوعی از کسب و کار گفته میشود که فرآیندهای اصلی کسب و کار آن از طریق بستر اینترنت
انجام شود و این فرآیندها را نمیتوان حذف کرد.
برای راهاندازی یک کسب و کار آنلاین نیز گفتیم ۵ مرحله نیاز است:
- یافتن ایده مناسب برای کسب و کار
- طراحی سایت
- تولید محتواهای ارزشمند که نسخه بهتری از مخاطب را ارائه دهند
- راهاندازی سیستم بازاریابی اتوماتیک
- ایجاد ترافیک هدفمند و هوشمندانه
برای موفقیت در یک کسب و کار باید ۴ گام طلایی برای جذب مشتری را انجام دهید.
خوب امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشه و توانسته باشه کمکتان کند تا کسب و کار آنلاین خودتان را راهاندازی کنید.