بیشک برای شما هم پیش آمده که کسبوکارهای مختلف برای معرفی محصول یا خدماتشان با شما تماس گرفته باشند. ممکن است حتی خدمات یا محصولات معرفی شده اصلا با علاقه شما مرتبط نباشد، بنابراین در نهایت بازاریابی تلفنی آنها فقط یک مزاحمت به حساب میآید.
اینجاست که مدیران بازاریابی به این نتیجه میرسند که با انجام یک فرآیند ساده، مستقیماً سراغ مخاطبان هدف بروند و افرادی را هدفگیری کنند که احتمال علاقمندی آنها به محصولات بیشتر باشد. بنابراین در اینجا مفهوم Lead و Lead Generation به وجود میآید.
به افرادی گفته میشود که از یک کانال به محصولات و یا خدمات شما علاقه نشان دادهاند. به طور مثال فردی غرفه شما را در یک نمایشگاه مشاهده کرده و سپس تصمیم گرفته است از طریق پر کردن فرمهای موجود تمایل خود را برای همکاری با شما اعلام کند. حالا ببینیم که تولید لید یا همان Lead Generation به چه معنا است، دقیقا شامل چه مواردی است و چه کمکی به کسبوکار شما میکند؟
به صورت کلی شما زمانی به یک لید دسترسی پیدا میکنید که به یک سری اطلاعات شخصی آن فرد دسترسی پیدا کنید و آن اطلاعات به صورت آگاهانه در اختیار شما قرار گرفته باشد.
یکی از مرسومترین روشهای تولید لید (Lead Generation) ارائه کوپون برای شرکت در رویدادها و یا فروش خدمات و محصولات است که مخاطب در ازای آن اطلاعات خود را به شما میدهد. همین مبادله ساده نشاندهنده این است که دریافتکننده کوپن از ارائه اطلاعات خود رضایت داشته و به محصولات و خدمات شما علاقه نشان دادهاست.
روش دوم این است که محتوایی مانند یک کتاب الکترونیکی را به طور رایگان در یک صفحه فرود قرار دهید و شرط دریافت کتاب، ارسال اطلاعات مخاطب باشد. در این حالت خود مخاطب به محتوای شما علاقه نشان داده و با رضایت اطلاعاتش را در اختیارتان میگذارد، شما هم میتوانید در آینده با او از طریق ایمیل و یا حتی تماس تلفنی ارتباط برقرار کنید.
بدون شک اینها تنها روشهای تولید لید (Lead Generation) نیستند و راهکارهای بسیاری وجود دارند که بهواسطه آنها میتوانید یک رابطه تعاملی و منطقی با موقعیت فروش یا Lead خود ایجاد کنید. در ادامه حتما مقاله بهترین روشهای جمعآوری لید برای کسبوکارهای B2B را نیز مطالعه کنید. اگر شما از روش خاصی استفاده میکنید، میتوانید آن را با ما به اشتراک بگذارید.