بیش از یک سال و نیم از ارائه امکان ایجاد کانال تلگرام با اعضای نامحدود می گذرد اما همچنان تقلب در تبلیغات تلگرامی به عنوان دغدغهای مهم برای سفارشدهندگان این تبلیغات مطرح است.
روشهای تقلب در تبلیغات تلگرامی
موسسین ادسنسور به عنوان اولین فعالین تبلیغات در تلگرام بنا به تجربه ای اجرای بیش از ۱۰۰۰ کمپین به روشهای زیر رسیده اند:
-
تقلب بر حسب عضو (ممبر)
-
تقلب بر حسب کلیک
-
تقلب بر حسب بازدید (ویوو)
در ادامه، هر یک از این موارد را بررسی می کنیم:
تقلب بر حسب عضو (Member)
این روش از زمستان سال ۱۳۹۴ تا اوایل تابستان ۱۳۹۵ دوران اوج خود را سپری نمود.
روش این مدل تقلب به دو صورت می باشد:
• روش اول استفاده از رباتهای نرم افزاری تلگرام است که تقریبا منسوخ و مسدود شدهاند. در این حالت نرم افزارهایی تحت ویندوز تعداد زیادی شماره مجازی را در تلگرام ثبت نام کرده و از یک فایل، اطلاعات آماده را به عنوان مشخصات کاربری اضافه و کاربر مجازی را عضو کانال مینمود.
در این دوران شاهد رشد قارچگونه وبسایت های زرد متعدد افزایش ممبر فیک برای کانالهای تلگرام بودهایم.
خوشبختانه تلگرام در بروزرسانی جدیدی در اواخر بهار با مسدود نمودن امکان ثبتنام در تلگرام با خطوط مجازی و پاک نمودن تمامی حسابهای کاربری ثبتنام شده با این خطوط تا حد زیادی از این روش تقلب جلوگیری نمود و سایتهای متعدد افزایش ممبر تلگرام از میان رفت و کانال هایی با اعضای فیک دچار کاهش شدید ممبر شدند.
• روش دوم: افزایش عضو از طریق پوش نوتیفیکیشن است که این روش متاسفانه در حال حاضر محبوبترین افزایش عضو برای کانالهای تلگرام در تبلیغات تلگرامی می باشد.
در این روش توسعهدهندگان اپلیکیشنهای اندرویدی با دسترسی های اپلیکیشن خود و با اخذ لینک اختصاصی کانالهای تلگرام از مشتریان، کاربران اپ ها را بالاجبار در کانالهای تلگرام عضو می کنند.
در حال حاضر برندهای مطرح زیادی از این روش برای افزایش اعضای کانال خود استفاده مینمایند. این در حالیست که در اوایل فعالیت این روش غیر حرفه ای ، از آن جا که بیش از ۸۰ درصد کاربران جذب شده کانال را ترک می نمودند به راحتی استفاده از این روش به وضوح قابل درک بود.
اما متاسفانه به دلیل اشباع شدن فضای تلگرام و ریزش شدید کاربران حتی کاربران واقعی ورودی ناشی از تبلیغات تلگرامی روش دقیقی برای متوجه شدن و جلوگیری از این روش وجود ندارد.
تنها میتوان با سفارش تبلیغ به سرویسهایی که با ارائه گزارش شفاف عملکرد، امکان رصد لحظه ای تمامی فرآیندهای تبلیغات تلگرامی را در اختیار ما قرار می دهند می توان از این روش نادرست و غیر حرفه ای جلوگیری نمود.
تقلب بر حسب کلیک
تبلیغات بر حسب کلیک در وبسایت ها همواره به عنوان یکی از پرطرفدارترین و محبوبترین روشهای تبلیغات دیجیتال به شمار میرود.
در مهرماه ۱۳۹۴ که وبسایت بازدیدفا روش تبلیغات کلیکی را در کانالهای تلگرام ابداع نمود، هیچوقت پیشبینی نمیشد که این روش بر خلاف فضای وب دچار اقبال کم، تقلبهای زیاد و منسوخ شدن گردد.
در تبلیغات کلیکی وبسایت ها به واسطه ی سطح دسترسی بیشتر٫ وجود ابزارهای کنترلی و امکان تغییرات آنلاین روی بنرهای تبلیغاتی تا حد زیادی روی کلیک ها میتوان نظارت نمود.
اما در تبلیغات کلیکی در کانال های تلگرام بواسطه ی عدم دسترسی تلگرام به ردگیری کاربران و لینکها و کنترل و نظارت بر آن، فضای زیادی برای تقلب فراهم است.
البته ذات تبلیغات در فضای وب، بنرهای تبلیغاتی کدنویسی شده است اما تبلیغ در تلگرام همچون ارسال یک رپورتاژ خبری بوده که بنر ارسال شده قابلیت دستکاری زیادی ندارد.
روش تقلب در تبلیغات کلیکی در کانالهای تلگرام بدین صورت است که برخی مدیران متقلب کانال های تلگرام با کپی کردن لینک تبلیغ مربوطه ( معیار در این روش کلیک بر لینک است ) و انتشار آن روی بنرهای نامرتبط و در کانال های دیگر و بعضاً غیر اخلاقی کلیک زیادی را برای تبلیغ مشتریان می فرستند، حتی مشاهده شده که در دیگر شبکه های اجتماعی نیز لینک های تبلیغات کلیکی منتشر می گردد.
متاسفانه روش خاصی برای جلوگیری از تقلب در تبلیغات کلیکی وجود ندارد.