کتاب ممکن است اهرم تجاری بزرگی برای یک کسب و کار محسوب نشود اما می تواند خیلی در دیده شدن و شهرت کسب و کار شما مفید واقع شود. در اینجا سه روش برای تدارک یک کتاب و استفاده بهینه از آن برای ایجاد و ارتقا کسب و کارتان ارایه خواهیم کرد.
در ادامه تجربیات ما در آرتمن وب برای نوشتن دو کتاب ویروسی که حدودا ۳۰ هزار بار در سایت های مختلف دانلود شد و تجربیات یک نویسنده را با شما در میان خواهیم گذاشت که می توانید از آنها براشی شروع نوشتن کتاب خود بهره مند شوید:
یک نویسنده تصمیم می گیرد کتابی با نام: چگونه در LinkedIn بفروشیم را خیلی سریع نوشته و برای فروش قرار دهد و در این کار نیز موفق شده است، ما نیز کتاب الگوریتم های سئو را به همین صورت و خیلی سریع منتشر کردیم، اما درس هایی در انتشار این دو کتاب نهفته است که در ادامه با شما در میان خواهیم گذاشت.
نویسنده کتاب چگونه در لینکدین بفروشیم در کمتر از ۷۲ ساعت دست نوشته کاملی داشت و کتاب برای فروش در سایت آمازون قرار گرفت. حتی از آن بهتر به طور استراتژیک در کتاب رابط هایی ایجاد کرده بود که خوانندگان از طریق آن به صفحات هدف یا لندینگ وب سایت هدایت می شدند تا برای گسترش طبیعی آنچه که در حین مطالعه دریافته اند از امتیاز تماشای فیلمهای آموزشی و شرکت در وبینارهای رایگان برخوردار شوند.
اگر تصمیم به نوشتن کتابی دارید باید این موضوع را بدانید که مخاطب شما در حین مطالعه کتاب اگر واقعا مطالب مفیدی را پیدا کند هیجان زده خواهد بود و به دنبال دریافت مطالب بیشتری از جانب شما خواهد بود، پس با ایجاد رابطه ای بین کتاب و سایت خودتان می توانید مخاطبین زیادی را جذب کنید.
شما میتوانید در کسب و کار خود چنین کاری انجام دهید، پیش از آنکه بگویید من بلد نیستم کتاب بنویسم به شما نشان خواهم داد که چرا احتمالا شما قبلا کتاب خود را نوشتهاید اما خبر ندارید.
بازاریابی محتوایی ایجاد حس خواستن
پیش از آنکه وارد بحث جدیدی بشوم، لازم است از اینجا آغاز کنم. در سال ۲۰۱۶ اینکه انتظار داشته باشید فقط چون شما میخواهید، مشتریان ایده ال یا مشتریان بالقوه شما وقت، حواس و پولشان را در اختیارتان بگذارند، دیگر عملی نیست.
به جای آن شما باید حس خواستن را به دست آورید.
پیش از انکه فردی شخصا با شما صحبت کند در محتوای سایت شما مشخص میشود که چگونه اعتبار، توانایی و تخصص خود را ثابت میکنید. همچنین افراد کاملا جدید و ناشناسی که آنلاین و در وب در حال وبگردی هستند شما را چگونه پیدا میکنند و به دیگران توصیه میکنند و برای کار به شما رجوع میکنند.
شما باید ضمن اینکه مطالب آنلاین (ویدیوها، پادکست ها و غیره) را بروز میکنید که البته کار بسیار مهمی است، نباید قدیمیترین شکل بازاریابی محتوایی در جهان یعنی کتاب را فراموش کنیم.
با این فرض سه درس کلیدی که حین بازنویسی کتابم درباره بازاریابی یاد گرفتم در اینجا ذکر میکنم و میگویم چگونه میتوانید آنها را برای رشد کسب و کارتان به کار ببندید.
درس اول – نگاه کنید قبلا چه کاری انجام داده اید
اگر در وب از هر نوع محتوای آنلاینی تولید می کنید و کسب و کارتان را گسترش میدهید، یعنی نوشتن کتابی را شروع کردهاید.
در واقع من بخش عمده کتابم را با کپی کردن، نسخه برداری و قالب بندی مجدد ۹ ماه پستهای وبلاگی در باره LinkedIn بازنویسی کردم.
نکته اصلی: اگر پیش از این شما وبلاگ، ویدیو، پادکست یا دیگر مطالب آنلاین تهیه کرده اید، یک کتاب در نوبت انتشار دارید!
در ادامه نمونه های موفقی در جهان مثال زده می شود که با کمی جستجو می توانید سطح موفقیت آنها را درک کنید.
نمونه بسیار شناخته شده ای از این کار مصاحبه های پادکستی لوییس هاوس با مشاهیر تراز اول دنیای تجارت به نام «school of greatness» است که به پرفروشترین کتاب با همان نام تبدیل شد، و همچنین کارآفرین گری واینرچک که مجموعه ویدیوهای پرسش و پاسخ آنلاین مشهورش به نام «#AskGaryVee» را به کتابی پرفروش تبدیل کرد.
در هر دو نمونه مطالب از قبل وجود داشتند – هاوس مقادیر زیادی فایل صوتی از مصاحبه با رهبران فکری در اختیار داشت که میتوانست از آنها رونوشت بردارد و به صورت کتاب عرضه کند، و واینرچک نیز ویدیوهایی در اختیار داشت که با نام «Dear Abby»در آنها به صورت آنلاین به صدها سوال بینندگان پاسخ میداد.
واینرچک گامی فراتر نهاد و صدها سوال مخاطبین و پاسخ آنها را در موتور جستجوی گوگلی #AskGaryVee بر روی وبسایت خود قرار داد.
پس همیشه نیازی نیست که از صفر شروع به نوشتن کنید شما می توانید از محتوایی که قبلا تولید کرده اید استفاده نمایید و خیلی سریع پیش بروید.
نکته جالبی در مورد چند نویسنده مشهور در جهان وجود دارد و آن این است که همه کتاب این نویسنده ها به صورت کامل روی وب سایت آنها در قالب مقالات نا پیوسته منتشر شده است.
درس دوم – کاربرد متفاوت!
در اینجا مهم این است که روشهای سریع و مناسبی برای کاربری متفاوت از مطالب موجود پیدا کنید تا بتوانید آن را به کتاب یا منابع دیگر تبدیل نمایید.
اگر فایل صوتی یا فایل ویدیویی دارید میتوانید آنها را به سایتی مثل سایت SpeechPad دهید تا به ازای ۱ دلار برای هر دقیقه از آن نسخهبرداری کند، نمونه های ایرانی این سایت نیز فعال هستند و با کمی جستجو در وب می توانید آنها را بیابید. من عاشق سایت SpeechPad هستم چون میتوانم پنج دقیقه فایل صوتی یا ویدیویی در این سایت بگذارم و بدون نیاز به تایپ یک فایل مایکروسافت ورد ۵۰۰-۴۰۰ کلمهای شسته رفته تحویل بگیرم و به راحتی آن را در بخشی از کتابم بگنجانم. هزینه کل این کار ۵ دلار میشود.
چنین کاری برای نسخه برداری از فایلهای صوتی و ویدیویی نیز مفید است چون وقتی مینویسیم مانند زمانی که صحبت میکنیم، قالب و لحنی محاوره ای دارد که درک آن برای خوانندگان آسان است.
درس سوم – ایجاد کانال ها یا رابط هایی برای ارتباط با منابع آنلاین
از کتاب خود به عنوان کانالی برای افزایش فهرست مخاطبان پست الکترونیک خود، تشویق افراد در ثبتنام در دورههای آموزشی و وبینارهای آنلاین یا دسترسی انحصاری به «منابع تشویقی» که در وبسایت خود قرار داده اید، استفاده کنید.
بدون توجه به اینکه برنامه شما چیست، مهم این است که بدون فکر کردن خوانندگان را جذب کنید، در حالی که آنها از مطالب شما لذت میبرند، شخصا یا به صورت آنلاین توجه آنها را به سمت لینکها معطوف نمایید.
به یاد داشته باشید که کتاب شما وسیله تبلیغ شماست، اگر خوانندگان شما از آنچه تا کنون مطالعه کرده اند لذت برده اند، از اینکه محصولات یا خدمات دیگر خود را به آنها معرفی کنید هراس نداشته باشید چون به احتمال زیاد از آنها نیز لذت خواهند برد.
چرا کتاب تا این حد خوب عمل میکند
به یاد داشته باشید که کتابها چنان عمر مفید طولانی دارند (به صورت آنلاین یا به هر صورت دیگر) که ممکن است سالها فرصتهای کاری جدیدی پیش بیاورند. شاید انتشار کتاب ابتدا ترسناک به نظر برسد اما وقتی نویسنده ای کارش منتشر شد (توسط خودش یا دیگران) همیشه سطحی از اعتبار، عیار و خوشنامی به همراه دارد که دیگران را وادار میکند بیشنیند و به صورت آنلاین یا غیر آنلاین به مطالب او توجه کنند.
پس بلند شوید و شروع کنید!