مقالات آموزشی

بررسی کاربردهای شبکه های اجتماعی مجازی

مفید بود؟

کاربردهای شبکه های اجتماعی مجازی کدامند؟ اهمیت شبکه های اجتماعی در زندگی انسان عصر حاضر، غیر قابل انکار است. این در حالی است که متخصصان در خصوص مزایا و معایب شبکه های اجتماعی با یکدیگر اتفاق نظر ندارند. در حالی که عده ای معتقد هستند کاربردهای شبکه های اجتماعی مجازی توانسته اند شکل زندگی انسان و تعاملات اقتصادی-اجتماعی وی را بهبود ببخشند، عده ای دیگر از کارشناسان در خصوص تنهایی بشر و مضرات شبکه های اجتماعی هشدار می دهند. می توان این طور نتیجه گیری کرد که نقش شبکه های اجتماعی در زندگی

انسان، مانند دو روی یک سکه است و این ما هستیم که انتخاب می کنیم از چه زاویه ای، به این سکه نگاه کنیم.

 

شبکه های اجتماعی ثابت کرده اند که اگر به صورت هدفمند استفاده شوند، می توانند بسیار مفید باشند. در دوران همه گیری کرونا، بسیاری از خدمات اجتماعی، آموزشی و اقتصادی با انتقال به بستر پلتفرم های اجتماعی، توانستند موقعیت خود را حفظ کنند. بسیاری از کسب و کارها نیز بدین ترتیب توانستند خود را از خطر ورشکستگی و نابودی، نجات دهند. کاربردهای شبکه های مجازی بسیار گسترده اند. ما در این مقاله قصد داریم برخی از مهم ترین کاربردهای شبکه های اجتماعی مجازی را بررسی کنیم.

کاربردهای شبکه های اجتماعی مجازی

شبکه های اجتماعی همانطور که اشاره شد این روزها افراد زیادی را مجذوب خود کرده اند. به همین دلیل در این بخش به بررسی تمام کاربردها و مزایای شبکه های اجتماعی از جنبه های مختلف می پردازیم:

  • انتشار اطلاعات و دانش بر بستر شبکه های اجتماعی مجازی

یکی از مهم ترین کاربردهای شبکه های اجتماعی مجازی، امکان به اشتراک گذاری اطلاعات و دانش است. شبکه های اجتماعی مجازی به طور پیوسته در حال تغییر هستند و هر ثانیه حجم بزرگی از اطلاعات توسط کاربران، وارد آن ها می شود. بنابراین، این شبکه ها می توانند ابزاری ایده ال برای کسب اطلاعات از منابع مختلف باشند. شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاری دانش در مقیاس جهانی را تسهیل می کنند. بنابراین شما می توانید فارغ از موقعیت جغرافیایی خود و با کمک شبکه های اجتماعی مجازی، در خصوص موضوعات مختلف و اخبار روز جهان، اطلاعات به روزی کسب کنید.

 

  • از بین بردن کلیشه ها و فرهنگ سازی

در اکثر جوامع، افراد نسبت به موضوعاتی همچون سلامت روان، تمایلات جنسی، هویت، نژاد و یا قومیت زاویه دارند. شبکه های اجتماعی با ایجاد فرصتی برابر، به اقلیت ها کمک می کنند تا مردم جامعه را از مشکلات، دغدغه ها و نظراتشان آگاه سازند. در شبکه های مجازی امکان انجام گفتگوی باز وجود دارد و این یکی از بهترین فرصت ها برای یادگیری و افزایش پذیرش جامعه محسوب می شود. شبکه های اجتماعی بستر لازم برای بسیاری از جنبش های مدنی را فراهم آورده اند و به لطف حضورشان، حالا جوامع با اقلیت ها و دغدغه هایشان بیگانه نیستند.

  • امکان دسترسی به آموزش رایگان

آموزش، حق هر کسی است و باید به صورت رایگان یا با کمترین هزینه، در اختیار افراد یک جامعه قرار بگیرد. این در حالی است که موانع اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، بسیاری از افراد در سراسر دنیا را از این حق طبیعی محروم کرده است. شبکه های اجتماعی مجازی، به ویژه پس از همه گیری ویروس کرونا، نشان دادند که می توانند به افراد در دستیابی به آموزشی ارزان قیمت و یا حتی رایگان، موثر عمل کنند. حالا بخش بزرگی از شبکه های مجازی با محتواهای آموزشی پر شده اند و افراد از هر نقطه ای از دنیا، به این محتواهای آموزشی می توانند دسترسی داشته باشند. فراموش نکنید که یادگیری مداوم یک راه عالی برای شاد ماندن و داشتن احساس مثبت در طول روز است.

 

  • توسعه برند شخصی با کمک شبکه های مجازی

یکی از کاربردهای شبکه های اجتماعی مجازی که این روزها نیز بسیار مورد توجه می باشد، توسعه برند شخصی است. حالا شما می توانید با توجه به مهارت هایتان و از طریق حساب شخصی خود در شبکه های مجازی، کسب درآمد کنید. اگرچه این صفحه ها در ابتدا با هدف مصارف شخصی و ارتباط بیشتر میان افراد شکل گرفتند، اما به واسطه بالا بودن تعداد کاربران و شکل کلی فضا، حالا به بستری ایده آل برای کسب درآمد نیز تبدیل شده اند. این بدان معناست که افراد در هر گوشه ای از دنیا و بدون نیاز به بیرون آمدن از خانه خود، می توانند در طول روز درآمد داشته باشند. لینکدین، توییتر، اینستاگرام، فیسبوک و ردیت از جمله گزینه های پرطرفدار در این راستا هستند.

شبکه های اجتماعی مجازی چه مزایایی برای کسب و کارها دارند؟

وزنه شبکه های اجتماعی مجازی در دنیای کسب و کار روز به روز سنگین تر می شود. حالا هر کسب و کاری برای بقای خود، باید به ریسمان شبکه های اجتماعی چنگ بزند. در طول دوران همه گیری، آن دسته از کسب و کارهایی موفق بودند که توانستند خیلی سریع خود را با شبکه های اجتماعی هم سو سازند و از این پلتفرم برای ارائه خدمات خود استفاده کنند. شبکه های اجتماعی می توانند مسیر ارتباط با مشتریان را برای شما هموار سازند و چارچوبی ایده آل برای تبلیغات در اختیار شما قرار دهند. به طور کلی، شبکه های اجتماعی می توانند در زمینه های زیر به کسب و کار شما کمک کنند:

• جذب مشتری، دریافت بازخورد از مشتریان و تبدیل خریداران بالقوه به مشتریان وفادار

• افزایش دسترسی به بازارهای محلی و بین المللی

• انجام تحقیقات بهتر در خصوص بازار و کاهش هزینه های بازاریابی

• افزایش درآمد با ایجاد شبکه هایی از مشتریان و تبلیغات

• توسعه نام تجاری و آگاهی عمومی از برند

• تبادل ایده برای بهبود شیوه انجام کسب و کار

• استخدام کارکنان ماهر، به عنوان مثال از طریق پلتفرمهایی مانند لینکدین

• افزایش ترافیک وب سایت و رتبه آن در موتورهای جستجو

• زیر نظر داشتن وب سایت های رقیب

کاربردهای شبکه های اجتماعی مجازی: آن روی سکه

شبکه های اجتماعی می توانند سرگرم کننده و مفید باشند. شما می توانید با کمک آنها جویای احوال اقوام و دوستان خود شوید، از اخبار مهم روز اطلاع پیدا کنید و یا اطلاعات و مهارت های خود را در زمینه ای خاص گسترش دهید. آن روی سکه اما انتقال اطلاعات غلط، سوءاستفاده از اطلاعات شخصی کاربران و به هدر رفتن زمان آنها است. به همین دلیل است که رعایت اعتدال و همچنین فیلتر کردن آگاهانه محتواهای موجود، برای تبدیل شبکه های مجازی به یک ابزار مناسب و سازنده، اهمیت دارد.

 

همانطور که پیشتر نیز توضیح دادیم، شبکه های مجازی این روزها به یکی از مستعد ترین و پربازده ترین پلتفرمهای تبلیغاتی و تجاری برای کسب و کارهای مختلف تبدیل شده اند. تولید محتوا و تعامل بهتر با جامعه مخاطب، در کنار ارائه خدمات و کالاهای با کیفیت، خیلی زود سبب رشد برند های محلی و کمتر شناخته شده و توسعه کسب و کارها شده است. با این حال، تجارت در بستر شبکه های اجتماعی آسان نیست.

اگر شما بدون برنامه ریزی و بدون کمک گرفتن از افراد متخصص در زمینه بازاریابی، تبلیغات و تولید محتوا در رسانه های اجتماعی حاضر شوید، ممکن است منابع مالی و انرژی بسیار زیادی را هدر دهید و به نتیجه دلخواه خود نرسید. برای حضور در فضای مجازی، شما به منابع اضافی جهت مدیریت حضور آنلاین برند، فعالیت روزانه و مداوم و همچنین افزایش امنیت فضای سایبری خود، نیاز پیدا خواهید کرد. خوشبختانه برای تک تک چالش های ذکر شده در بالا، راه حل هایی وجود دارد. شما می توانید از افراد خبره در زمینه تولید محتوا، تبلیغات، ادمین ها و همچنین متخصصان نرم افزارها برای بهبود عملکرد خود در فضای آنلاین استفاده کنید و مطمئن باشید، در آن سوی این چالش ها، می توانید خیلی زود به سود و موفقیت چشمگیری دست پیدا کنید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.