مفید بود؟

یکی از مهم‌ترین پلتفرم‌های انتشار ویدیو و محتوای تصویری، یوتیوب می‌باشد. کسانی که در یوتیوب فعالیت می‌کنند باید فرق cpm و rpm را تشخیص دهند. این اصطلاحات در یوتیوب در حیطه کسب درآمد از آن معنی دارد. افرادی که می‌خواهند از یوتیوب کسب درآمد کنند، باید این اصطلاحات را یاد بگیرند. در ضمن، یوتیوب دارای قوانین خاصی می‌باشد که رعایت کردن آن ها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

فرق cpm و rpm

حال باید بدانیم که این مفاهیم، چه تاثیری بر استراتژی کانال یوتیوب ما دارد. و در درآمد ما چقدر تاثیرگذار است. شاید در فضای اینترنت و بسیاری از وب سایت ها، توضیحاتی راجع به این موضوعات برای شما ارائه داده باشند. ولی متاسفانه هیچ کدام دقیق نیست. زیرا منبع کاملی در اینترنت از آن ها وجود ندارد. ولی ما در ادامه، به شما اطلاعاتی کامل از این دو عبارت خواهیم داد. پس با ما همراه باشید.

Cpm چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از ویژگی های مهم یوتیوب در سیستم کسب درآمدی، cpm است. برای این که فرق cpm و rpm را متوجه بشیم، هر دوی این ها را برایتان به صورت جداگانه شرح خواهیم داد. کلمه cpm مخفف عبارت Cost Per Thousand می‌باشد.

 

توسط این ویژگی، پلتفرم یوتیوب، نسبت به ارزیابی کمپین هایی که به صورت تبلیغاتی در آن کار می‌کنند، اقدام می‌نماید. Cpm یعنی هزینه بر ازای هر 1000 تبلیغ می‌باشد. یا اگر بخواهیم برایتان واضح تر بیان کنیم، باید بگوییم که cpm یعنی میزان پولی است که در ویدیو شما به ازای هر نمایش، به شما داده می‌شود. در این روش، درآمدتان با یوتیوب تقسیم خواهد شد. یعنی یوتیوب مبلغ مشخصی را برای خود خواهد برداشت و بقیه را به شما پرداخت خواهد کرد.

نحوه محاسبه cpm

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که یوتیوب، چگونه این مبلغ را محاسبه می‌کند. در فرق cpm وrpm سعی داریم تا نحوه محاسبه مبالغ را بیان کنیم. میزان مبلغی که پرداخت می‌شود ممکن است متفاوت باشد. ولی با یک مثال، برایتان این موضوع را  آشکار می‌کنیم.

یوتیوب 

فرض کنید که یک ویدیو را آپلود کرده اید. سپس صاحب تبلیغی که تبلیغش را به شما داده است، برایتان پیشنهاد 8 دلار پاداش بازدید می‌دهد. در صورتی که این ویدیو شما 5000 بار دیده شود، مبلغی که قرار است دریافت کنید معادل 6/1 دلار می‌باشد. ابتدا باید مبلغ را بر میزان بازدید تقسیم کرده و سپس از آن را در 1000 ضرب کنید. ولی تمام آن مال شما نیست! یوتیوب به صورت خودکار 45 درصد از مبلغ را برای خود بر می‌دارد و 55 درصد آن را به شما می‌دهد.

دلیل اهمیت CPM

در صورتی که شما یک تولید کننده محتوا باشید، باید فرق cpm و rpm را بدانید. قابلیت cpm باعث می‌شود تا شما بتوانید تشخیص دهید که کدام ویدیو ها برای تبلیغ دهندگان ارزشمند بوده است. همان طور که می‌دانید، اصلی ترین راه کسب درآمد از یوتیوب، تبلیغات است.

 

پس باید بدانید که اطلاعات آماری مرتبط با cpm بسیار مهم می‌باشد. در صورتی که بخواهید به صورت تمام وقت در یوتیوب فعالیت کنید، باید ویدیو های پر طرفدار را شناسایی کنید. سپس برنامه تبلیغی خود را بر روی آن ها بچینید. برای مثال شاید ویدیو های مختلفی در زمینه های مختلف ساخته باشید. اما متوجه خواهید شد که یکی از این موضوعات cpm بیشتری نسبت به سایر ویدیو ها دارد. پس نتیجه می‌گیرید که باید ویدیو های زیادی را در این زمینه بسازید.

توضیح مفهوم RPM

کلمه rpm مخفف شده عبارت Revenue Per Mile می‌باشد. دقیقا فرق cpm و rpm در اینجا مشخص می‌شود. در واقع این دو کمی شبیه به هم هستند. ولی در کل rpm مخصوص افرادی است که تمایل به افزایش مخاطبان خود دارند. یکی از مهم ترین و بارز ترین تفاوت هایی که در میان cpm و rpm مشاهده می‌شود این است که در cpm، به ازای هر 1000 بازدید، تولید کننده محتوا می‌تواند کسب درآمد کند. ولی در rpm تولید کننده محتوا می‌تواند با نمایش تبلیغات نسبت به کسب درآمد از یوتیوب اقدام کند.

 cpm یک معیار واحد برای انواع تبلیغات

البته این راه نیز یکی از پر طرفدارترین راه های کسب درآمد از یوتیوب می‌باشد. زیرا همان طور که گفتیم، عمده درآمد یوتیوب از نمایش تبلیغات است. یکی از ویژگی های خوبی که rpm دارد این است که می‌توان به وسیله آن، ویدیو هایی که هنوز از آن ها کسب درآمد نشده است را دید. در حالی که در cpm یک معیار واحد برای انواع تبلیغات تعریف شده است.

مهم ترین تفاوت cpm و rpm

در فرق cpm و rpm باید این را بدانید که cpm درآمدی است که شما همزمان توسط یوتیوب به صورت شریکی به دست می‌آورید. یا بهتر است بگوییم که درآمد حاصل شده را تقسیم می‌کنید. ولی rpm همان درآمد نهایی است که شما به دست می‌آورید. یعنی در cpm مقداری از مبلغی که تبلیغ دهنده پرداخته است را یوتیوب بر‌ می‌دارد و بقیه آن را به حساب شما واریز می‌کند. یعنی اگر به طور کلی بخواهیم تفاوتشان را توضیح دهیم باید بگوییم که cpm درآمدی است که در آن هم سهم یوتیوب وجود دارد و هم سهم شما. اما در rpm فقط درآمد شما که حاصل از تبلیغ است وجود دارد.

 

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم تا فرق cpm و rpm را برایتان توضیح دهیم. همان طور که گفتیم، امروزه یوتیوب یکی از پر طرفدارترین پلتفرم های ویدیویی می‌باشد که بیش از دو میلیارد کاربر از سراسر جهان دارد. بسیاری از افراد دوست دارند تا از طریق یوتیوب به کسب درآمد دلاری برسند. اما برای این که این مسیر را به درستی بپیمایند باید اطلاعات کافی از آن را داشته باشند.

نمایش تبلیغ 

همان طور که گفتیم در یوتیوب اصطلاحاتی وجود دارد که مربوط به سیستم درآمدی آن می‌شود. برای مثال در cpm شما به صورت مشترک درآمدتان را با یوتیوب تقسیم می‌کنید. ولی در rpm درآمدی که حاصل می‌شود فقط مختص به خودتان است. البته سیستم هرکدام از آن ها نیز متفاوت است. برای مثال شما در rpm درآمدتان از راه نمایش تبلیغ است. ولی در cpm به ازای هر 1000 نمایش مبلغ خاصی را دریافت خواهید کرد. امیدواریم که توانسته باشیم در این مقاله، فرق cpm و rpm را برایتان شرح دهیم.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.