مقالات آموزشی

دلیل ایجاد تقویم محتوایی چیست و علت استفاده از آن

مفید بود؟

تقویم محتوایی چیست؟ شاید این سؤال خیلی از افراد باشد که در خصوص تولید محتوا فعالیت می‌کنند. تقویم محتوایی درواقع روش و ابزاری است که با آن فرایند تولید و ایجاد انواع محتوا را مدیریت می‌کنید.

این مقاله شما را با مفهوم تقویم محتوا آشنا می‌کند: جواب این سؤال که تقویم محتوایی چیست و چگونه کار می‌کند را پیدا خواهید کرد. همچنین نکاتی در مورد نحوه ساخت و استفاده از تقویمی که برای شما مناسب باشد را یاد خواهید گرفت.

تقویم محتوایی چیست؟

جواب سؤال تقویم محتوایی چیست به فرآیند تولید محتوا بستگی دارد. در حالت عادی تقویم محتوایی ابزاری است که برای سازماندهی، ساده‌سازی و زمان‌بندی انتشار محتوای اجتماعی در پلتفرم‌های رسانه‌ای استفاده می‌شود. این ابزار از نظر درک و سازماندهی اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت استراتژی شما مفید است.

در این مقاله، ما جواب کاملی برای سؤال تقویم محتوایی چیست ارائه خواهیم داد. همچنین برای بهبود فرایند تولید محتوا

روی تقویم‌های محتوای دیجیتال تمرکز خواهیم کرد. پلتفرم‌ها در این مقاله شامل رسانه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها و محتوای وب‌سایت، بازاریابی ایمیلی و سایر اشکال دیجیتالی می‌شوند.

دلیل ایجاد تقویم محتوایی چیست؟

ایجاد و استفاده از یک تقویم محتوای مؤثر به بسیاری از افراد کمک می‌کند تا نرخ تبدیل خود را به‌سرعت افزایش دهند و هزینه‌های تبلیغات خود را کاهش دهند. درواقع شما با صرف چند ساعت در هفته برای تنظیم و به‌روزرسانی محتوای تقویم خود، زمانی را آزاد می‌کنید که می‌توانید از آن برای ایجاد، همکاری، طوفان فکری و تحقیق استفاده کنید تا از جدیدترین روندها در بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing) مطلع شوید. همچنین، محتوای شما ذاتاً بهتر می‌شود زیرا برای ارسال یک پست عجله ندارید.

 

درواقع این تقویم مشخص می‌کند که محتوای شما در طول هفته و یا حتی ماه چگونه منتشر شود. شما می‌دانید برای هر روز و هر مناسبت در تقویم، چه محتوایی را باید ارسال و یا آماده نمایید. در تقویم محتوایی هر قطعه هدف خاصی دارد. علاوه بر این، با ایجاد یک تقویم محتوایی، فرایند انجام کارها و تولید محتوا به اعضای تیم اطلاع داده می‌شود تا هیچ تداخلی در کارها و مسئولیت‌ها به وجود نیاید.

منظور از قالب‌های تقویم محتوایی چیست و چه کاربردی دارند؟

حال که به خوبی جواب سؤال تقویم محتوایی چیست را پیدا کرده‌اید باید در مورد قالب‌های تقویم محتوایی اطلاعاتی را به دست بیاورید. با این کار می‌توانید به‌راحتی برای خود یک تقویم بسیار کاربردی و مناسب ایجاد کنید. اگر کمی در اینترنت جست‌وجو کنید متوجه می‌شوید که قالب‌هایی در دسترس هستند و شما می‌توانید از آن‌ها برای ایجاد یک تقویم محتوای عالی استفاده کنید.

همچنین شما می‌توانید از برنامه صفحه گسترده آفیس (همان اکسل خودمان) برای پیگیری تلاش‌های خود و ایجاد یک تقویم محتوایی استفاده نمایید. از سازماندهی که تقویم محتواییبه استراتژی محتوای شما اضافه خواهد کرد، شگفت‌زده خواهید شد.

چرا از تقویم محتوا استفاده کنیم؟

حال که به خوبی جواب سؤال تقویم محتوایی چیست را پیدا کرده‌اید شاید وقت آن رسیده باشد که سؤال مهم دوم را پاسخ دهیم. اصلاً چرا باید از تقویم محتوایی استفاده کنیم و خودمان را درگیر یک مسیر از پیش تعیین‌شده و منظم قرار دهیم؟ در حالت کلی دلایل زیادی برای استفاده از تقویم محتوا وجود دارد، اما این دلایل عمدتاً حول یک عامل اصلی می‌چرخند: زمان.

با استفاده از تقویم محتوایی صرفه‌جویی در زمان به‌راحتی رخ می‌دهد. به این نکته توجه داشته باشید که با استفاده از این تقویم، فرایند تولید محتوا در زمان مشخص، ارسال به‌موقع، برنامه‌ریزی، نحوه ارسال، محل انتشار محتوا و مواد دیگر به‌راحتی مشخص می‌شود.

در اینجا چند نکته خاص در خصوص استفاده از تقویم محتوا  وجود دارد. شما با استفاده از تقویم می توان زمان تولید محتوا را در سازمان و کسب و کار خود مدیریت کنید. این نکته ها شامل موارد زیر می شوند:

 هرگز از تاریخ‌های مهم غافل نشوید

با برنامه‌ریزی محتوای خود، فرصتی را برای جذب دنبال کنندگان خود در برخی از مهم‌ترین روزهای سال، ازجمله تعطیلات محلی و ملی و همچنین تاریخ‌های کلیدی بین‌المللی، از دست نخواهید داد.

 جاهای خالی را پرکنید

ترسیم توزیع محتوای خود بر روی یک تقویم بصری به شما کمک می‌کند تا ببینید در کجا ممکن است فرصت‌های مهمی را از دست بدهید تا بتوانید آن شکاف‌ها را پرکنید.

ثبات کلید است

یک تقویم محتوایی به شما کمک می‌کند تا به یک برنامه محتوای ثابت پایبند باشید. حفظ این برنامه ثبات را برای دنبال کنندگان شما فراهم می‌کند. اگر بدانند چه زمانی باید منتظر پست بعدی شما باشند به احتمال زیاد ادامه می‌دهند و مشتری می‌شوند. این برای همه حساب‌های شبکه های اجتماعی صادق است. (شاید در توییتر کمی کمتر باشد، زیرا این پلتفرم سریع در حال رشد است) بنابراین حتماً هنگام برنامه‌ریزی محتوای خود، تا حد امکان تاریخ انتشار آن را درج کنید.

 گردش کار محتوای خود را مدیریت کنید

داشتن یک ابزار بصری واضح در اختیار شما این امکان را می‌دهد تا ببینید چه چیزی در پیش است تا بتوانید با افراد مناسب برای تعیین وظایف و جمع‌آوری مواد (عکاسی، لوازم جانبی) ملاقات کنید. با دادن این زمان به خودتان، اطمینان حاصل می‌کنید که محتوای شما به‌موقع برای انتشار در روز پیش‌بینی‌شده آماده است.

 

علاوه بر این، می‌توانید الگوهای محتوای خود را به‌صورت بصری ردیابی کنید که می‌تواند به شما کمک کند مشخص کنید چه محتوایی بیشترین ارزش را دارد. برای مثال، پست‌های بعدازظهر جمعه ممکن است تعاملی را که پست‌های بعدازظهر دوشنبه مشاهده می‌کنند، نداشته باشند. یافتن الگوها می‌تواند به شما کمک کند تا درک بهتری از آنچه مخاطبانتان به آن علاقه دارند به دست آورید.

 آن را مخلوط کنید.

یافتن ترکیب محتوای مناسب، نیازمند کمی زمان و برنامه‌ریزی است. زمانی که از تقویم محتوای خود استفاده می‌کنید، هر دو این موارد تحت کنترل شما هستند. برنامه‌ریزی محتوایی به‌صورت واضح و بصری به شما این امکان را می‌دهد تا انواع محتوایی را که مرتباً در اختیار کاربران قرار می‌دهید، ارزیابی کنید.

تلاش را به صورت مشارکتی انجام دهید

در دسترس قرار دادن تقویم محتوایی در یک پلتفرم ابری مشترک، تیم شما را به روز نگه می‌دارد و به جلوگیری از تکرار تلاش‌ها کمک می‌کند. به اشتراک‌گذاری این تقویم با بخش‌های دیگر به شما کمک می‌کند تا برای ایجاد یک کمپین قوی‌تر با یکدیگر همکاری کنید. یک تقویم مشترک، تفویض اختیار و برنامه‌ریزی را آسان می‌کند.

اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ دهد، وظایف را تغییر می‌دهد. به‌عنوان مثال، یک همکار که بخش بزرگی از کمپین را در اختیار دارد، ناگهان بیمار می‌شود. بدون تقویم، احتمال بیشتری وجود دارد که اخبار به‌موقع به دست افراد مناسب نرسد و کمپین از هم بپاشد. با این حال، یک تقویم مشترک به همه این امکان را می‌دهد که فوراً بدانند که برای تکمیل موفقیت‌آمیز کمپین دقیقاً چه‌کاری باید انجام شود.

چگونه یک تقویم محتوای مؤثر ایجاد کنیم؟

حال که به خوبی جواب سؤال‌های تقویم محتوایی چیست و چرا باید از تقویم محتوایی استفاده کنیم را به دست آوردید، می‌توانید برای ایجاد یک تقویم مناسب و کاربردی اقدام کنید. به این نکته توجه داشته باشید که فرایند تولید محتوا بسیار پیچیده است. به همین دلیل یک تقویم محتوایی می‌تواند به شما کمک کند تا زمان لازم برای رفع این پیچیدگی را در اختیار داشته باشید.

قبل از ایجاد یک تقویم محتوا، نگاهی به تلاش‌های فعلی رسانه‌های اجتماعی و محتوای وب‌سایتتان بی اندازید. این کار برای روشن شدن دید شما از نحوه تولید محتوا بسیار مفید است. این به شما کمک می‌کند تا ببینید کجا خوب کار کرده‌اید و چه چیزی را باید تغییر دهید.

چند مرحله توصیه‌شده برای ایجاد تقویم محتوای 

• جمعیت‌شناسی:

پس‌ازاینکه تلاش‌های فعلی خود را ممیزی کردید، باید سعی کنید جمعیت‌شناسی افرادی که شما را در هر پلتفرم دنبال می‌کنند را درک کنید. این اطلاعات مهمی برای یافتن است، به‌طوری‌که بتوانید محتوای خود را برای هر پلتفرم تنظیم کنید.

 بررسی فرکانس‌ها:

با انجام این ممیزی شما این امکان را به دست می‌آورید که ببینید چند بار در روز و یا هفته پست‌های محتوایی در پلتفرم‌های مختلف ارسال می‌کنید. درواقع این فرآیند زمان خوبی است که از خود بپرسید که آیا تعداد پست‌های فعلی شما همان کاری را انجام می‌دهد که می‌خواهید؟ آیا باید برنامه زمان‌بندی ارسال خود را مجدد تنظیم کنید؟

 نسبت محتوا:

متوجه خواهید شد که محتوای شما دارای دسته‌بندی‌های مختلفی است. مطابقت دادن این با آمار تعامل، به شما می‌گوید که چه محتوایی بیشترین تعامل را دارد. از آنجا می‌توانید شروع به مرتب‌سازی محتوای خود بر اساس دسته‌هایی که تعیین کرده‌اید کنید. نحوه دسته‌بندی به شما بستگی دارد.

 یک مخزن ایجاد کنید:

از یک صفحه گسترده گرفته تا پایگاه داده تا یک پوشه اختصاصی، این موارد باید به‌گونه‌ای سازماندهی شوند که قابل‌درک باشند و هر قطعه به‌راحتی قابل‌شناسایی و برنامه‌ریزی باشد. در صورت امکان، نوع محتوا، تاریخ مناسب و لینک را در اطلاعات فایل ذکر کنید. این به شما کمک می‌کند همیشه محتوای آماده داشته باشید تا هرگز مجبور نشوید.

 تقویم خود را ایجاد کنید:

تقویم شما یک ابزار برنامه‌ریزی است که به شما کمک می‌کند تا در صورت نیاز به راحتی برنامه‌ریزی کنید. شما همچنین از این تقویم به‌عنوان برنامه دقیق برای ارسال پست استفاده خواهید کرد و محتوای گذشته و آینده خود را پیگیری می‌کنید.

 

برای پست‌های خود برنامه‌ریزی کنید:

اکنون می‌توانید پست‌های خود را با اطمینان برنامه‌ریزی کنید. اگر می‌خواهید کارها را حتی بیشتر ساده‌تر کنید، ابزارهایی در دسترس هستند که به شما امکان می‌دهند محتوای خود را برای چندین پلتفرم مختلف از قبل برنامه‌ریزی و زمانبدی کنید تا مطمئن شوید که هرگز ارسال پست در تاریخ مهمی را از دست نمی دهید.

استفاده از خدمات وبتو برای تولید تقویم محتوایی

حال که به خوبی جواب سؤال تقویم محتوایی چیست را به دست آورده و به خوبی با فواید و نحوه ایجاد یک تقویم محتوایی آشنا شدید، ممکن است بخواهید به تنهایی این فرایند را انجام دهید. با این حال فرآیند تولید محتوا و ایجاد یک تقویم محتوایی برای همه شرکت‌ها به تنهایی امکان‌پذیر نیست. برخی از شرکت‌ها برای انجام امور خود نیاز به استفاده از مشاوران حرفه‌ای و تخصصی دارند.

مجموعه وبتو به‌عنوان بزرگ‌ترین و بهترین مجموعه تولید محتوا در ایران می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن انواع راهنمایی‌ها و مشاوره‌های تخصصی را در اختیار مدیران کسب‌وکارها قرار دهد تا بتوانند به‌راحتی فرایند تولید محتوا و ایجاد تقویم محتوایی را انجام دهند.

 

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.