مقالات آموزشی

مزایای یک استراتژی تولید محتوا و اقدامات کلی آت

مفید بود؟

چگونگی تولید محتوا و اینکه چه نوع محتوایی تولید کنیم، سؤالی است که اغلب توسط تولیدکنندگان محتوا پرسیده می‌شود. محتوا را می‌توان در انواع مختلف تولید و در قالب‌های مختلف منتشر کرد. هر محتوایی یک هدف مشخصی را دنبال می‌کند.

به عبارتی، نویسنده و تولید کننده محتوا با خلق آن، به دنبال دستیابی به اهداف مدنظر خود است. این اهداف می‌تواند آموزشی، تجاری، بازاریابی، برندسازی یا اطلاع‌رسانی باشد. با این حال اغلب بیشتر محتواهای تولید شده، تأثیر چندانی ندارند و در بین انبوه میلیون‌ها محتوایی که روزانه تولید می‌شود، به فراموشی سپرده می‌شوند.

 تولید محتوا به شکل هدفمند و اثربخش

شاید این محتواها حتی یک بار هم توسط موتورهای جستجو نمایه نشود و هیچ خواننده یا کاربری نتواند آن‌ها را پیدا کند. این مشکلی است که بسیاری از وبلاگ نویسان، صاحبان کسب و کارها و بنگاه‌های تجاری، وبمسترها، ادمین‌های صفحات اجتماعی و صاحبان وب‌سایت‌ها با آن مواجه می‌شوند.

 

تدوین یک استراتژی تولید محتوا به شکلی مؤثر و هدفمند، به حل این مسئله کمک می‌کند. رایامارکتینگ از طریق کارشناسان مجرب خود، راهنما و مشاور شما در مسیر آشنایی با چگونگی تولید محتوا به شکل هدفمند و اثربخش است.

مراحل تولید محتوا چیست؟

برای بررسی چگونگی تولید محتوا، بایستی به مراحل و فرایندهای تولید محتوا اشاره کنیم. به طور کلی، سرچشمه شکل‌گیری هر نوع محتوا، از یک مسئله، ایده یا مشکل نشات می‌گیرد و سپس در قالب‌های مختلفی (مانند متن، اینفوگراف، عکس و …) تولید می‌شود. در مرحله پایانی، محتواهای تولید شده باید در فضا یا بستر مناسبی منتشر شوند تا در اختیار کاربران، مشتریان و خوانندگان قرار گیرند. لذا تا زمانی که محتوا منتشر نشود، انتظار اثربخشی از آن بیهوده است.

تولیدکنندگان محتوا 

هر کدام از این مراحل در جایگاه خود بسیار حائز اهمیت است. تولید محتوای بدون ایده و فکر، سودی ندارد و اگر محتوایی هدفمند هم تولید شود، در صورتی که منتشر نشود، مزیتی نخواهد داشت. توسعه دهندگان یا تولیدکنندگان محتوا به طور کلی برای خلق هر نوع محتوای اثرگذار و کاربردی، مراحل ذیل را دنبال می‌کنند:

  •  تدوین استراتژی تولید محتوا؛
  • نگارش محتوا؛
  •  بهینه‌سازی (SEO) محتوای تولید شده؛
  •  انتشار محتوا در پلتفرم‌های مناسب و پرمخاطب؛
  • تبلیغ و بازاریابی؛
  •  بررسی میزان اثربخشی محتوا و در صورت لزوم به‌روزرسانی و بازنویسی محتوا.

استراتژی تولید محتوا به چه معناست؟

استراتژی‌ تولید محتوا بخشی از یک استراتژی بازاریابی بزرگ‌تر است که اهداف تجاری خاص، بازاریابی و فروش را دنبال می‌کند. به عبارتی، محتوا در خدمت بازاریابی، برندسازی، تبلیغ و فروش محصول قرار دارد. یک استراتژی محتوای خوب می‌تواند به افزایش ترافیک و به دنبال آن، افزایش درآمد منجر شود. استراتژی، ساختاری انعطاف‌پذیر دارد و متناسب با نیازها و اهداف سازمانی کوتاه‌مدت یا بلندمدت، تدوین یا بازنویسی می‌شود.

گاهی اوقات، حتی بهترین استراتژی‌ها نیز شکست می‌خورند یا کارایی خود را از دست می‌دهند. لذا در چنین مواقعی، استراتژی تولید محتوا باید تغییر کند. اساس استراتژی محتوا، اهداف تجاری کسب و کار شما هستند.

استراتژی تولید محتوا کمک می‌کند تا:

  •  نوع و ساختار محتوای خود را بشناسیم؛
  •  پلت فرم‌های انتشار محتوا را مشخص کنیم؛
  •  مخاطبان محتوای خود را هدف‌گذاری کنیم؛
  •  اثربخشی محتوا را بسنجیم و در صورت لزوم نسبت به بازنویسی محتوا اقدام کنیم؛
  •  محتوا را با توجه به اهداف و انتظارات خود تولید یا به‌روزرسانی کنیم.

اقدامات کلی برای تدوین یک استراتژی تولید محتوا

  •  ابتدا باید اهداف خود را از تولید محتوا مشخص کنیم؛
  •  در مرحله بعد باید شناخت دقیقی از شخصیت و پرسونای مشتریان به دست آوریم؛
  •  نسبت به تولید محتوا از طریق ایده پردازی به روش طوفان فکری اقدام کنیم؛
  •  بهترین پلتفرم‌ها را برای به اشتراک‌گذاری و انتشار محتوا انتخاب کنیم؛
  •  یک سیستم مدیریت محتوای مناسب را برای خلق و انتشار محتوای خود در نظر بگیریم؛
  •  ایجاد جدول و تقویم زمانی تولید محتوا از جمله دیگر اقداماتی است که به برنامه‌ریزی و چگونگی تولید محتوا کمک شایانی می‌کند

مزایای یک استراتژی تولید محتوا چیست؟

به محتوا هدف می‌دهد

یک استراتژی تولید محتوا کمک می‌کند تا اهداف مدنظر خود را از تولید و انتشار محتوای خود مشخص کنید؛ به عبارت دیگر، بدون وجود استراتژی، این احتمال وجود دارد که محتوایی که تولید می‌کنید، منطبق با اهداف تجاری نباشد یا ارزش‌های برند شما را منعکس نکند. ایجاد محتوای عالی و انتشار آن در وب کافی نیست. شما باید مخاطب محتوای خود را به خوبی بشناسید.

پس از دانستن این موضوع، می‌توانید استراتژی‌های بازاریابی محتوای خود را شروع کنید. دلیل اینکه باید بر روی مخاطب تمرکز کنید این است که آن‌ها افرادی هستند که محتوای شما را می‌خوانند و پتانسیل خرید محصولات یا خدمات شما را دارند؛ بنابراین، مطمئن شوید که از تمام جزئیات مربوط به مخاطبان هدف خود مانند موقعیت مکانی، درآمد، جنسیت و سایر اطلاعات مرتبط با آن‌ها، آگاهی کامل دارید.

 تولید محتوا را آسان‌تر می‌کند

وجود استراتژی تولید محتوا، روند تولید محتوا را آسان‌تر می‌کند؛ زیرا چهارچوب و خط مشی لازم برای تولید محتوا را فراهم کرده است.

 ترافیک واقعی وب‌سایت شما را افزایش می‌دهد

استراتژی تولید محتوا به افزایش ترافیک واقعی وب‌سایت کمک می‌کند. در نتیجه منجر به افزایش رتبه و امتیاز سایت در گوگل خواهد شد.

 با مخاطبان خود اعتماد ایجاد می‌کند

وجود استراتژی، منجر به تولید محتوای باکیفیت می‌شود و این موضوع اعتماد مخاطبان را جلب می‌کند. با ایجاد محتوایی که نیاز‌های مخاطبان شما را برآورده می‌کند، اطمینان آن‌ها را به سایت جلب کنید.

 

نگارش محتوا

بعد از تدوین و تعیین استراتژی و خط‌مشی خود، نگارش و تولید محتوا آغاز می‌شود. این مرحله تا حد بسیار زیادی به مطالعه فراوان و عمیق و جمع‌آوری اطلاعات دقیق متکی است؛ زیرا هر اندازه اطلاعات بیشتر و دقیق‌تری پیدا کنیم، چگونگی تولید محتوا نیز دقیق‌تر، جامع‌تر و مؤثرتر خواهد بود. به طور مثال، در صورتی که قصد داریم برای شرکت یا برند، تولید محتوا کنیم، باید اطلاعاتی مانند زیر را گردآوری کنیم:

  • شناخت مشتریان یا جامعه هدف شرکت و برند؛
  •  بررسی کامل محصولات و خدمات شرکت؛
  •  بررسی و شناخت دقیق رقبای کلیدی؛
  • تدوین چارچوب فعالیت و خدمات و محتواهایی که در وب‌سایت شرکت قرار داده می‌شود؛
  •  اهداف مدنظر از طراحی سایت.

بهینه‌سازی (SEO) محتوا

یکی از اصول چگونگی تولید محتوا، بهینه‌سازی محتواهای تولیدی از نظر سئو و سازگاری با موتورهای جستجو است؛ تولید محتوا به تنهایی مزیت محسوب نمی‌شود و تأثیر چندانی به دنبال نخواهد داشت. بلکه محتواهای تولیدی باید در معرض دید، قضاوت و بهره‌برداری کاربران قرار گیرد. موتورهای جستجو و به ویژه گوگل، به کاربران کمک می‌کنند تا محتواهای مرتبط با نیازهای خود را کشف کنند.

بازیابی محتوا

آنچه که میزان مشاهده‌پذیری و بازیابی محتواها را افزایش می‌دهد، میزان انطباق‌پذیری محتواها با اصول موتورهای جستجو است. تحقیق و انتخاب کلید واژه اصلی، توزیع کلید واژه اصلی در سراسر محتوا و رعایت چگالی مناسب، استفاده از کلید واژه اصلی در ابتدای هر پاراگراف، توجه به جمله‌بندی کوتاه و قابل فهم از جمله اصولی است که برای بهینه‌سازی محتوا باید در نظر گرفت.

انتشار محتوا

از جمله دیگر مراحل تولید محتوا، انتخاب قالب مناسب برای انتشار آن است. اینترنت و شبکه‌های اجتماعی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های متعدد و مختلفی برای انتشار انواع محتواها فراهم کرده‌اند. استفاده از هر کدام از این پلتفرم‌ها، مزایای خاص خود را دارد. البته باید توجه داشت که محتواها را باید در پلتفرم‌های پرمخاطب منتشر کرد.

به اشتراک‌گذاری محتواها در شبکه اجتماعی پرمخاطبی همچون اینستاگرام، احتمال مشاهده آن‌ها را افزایش خواهد داد. در عین حال ممکن است برخی محتواهایی که در اینستاگرام منتشر می‌شود، توسط گوگل نمایه نشود. به همین دلیل توصیه می‌شود که از همه ابزارها و پلتفرم‌های رایج برای انتشار محتوا استفاده شود. قالب‌های متداول انتشار محتوا به شرح زیر هستند:

  •  انتشار در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و توییتر؛
  •  انتشار در قالب وبلاگ؛
  •  تهیه فیلم‌ و کلیپ ویدئویی و انتشار در یوتیوب؛
  •  تولید محتوا در قالب پادکست؛
  •  تهیه اینفوگرافیک
  •  تهیه عکس

سایت‌های پرمخاطب

رایامارکتینگ، در هر کدام از مراحل تولید محتوا، در خدمت کسب و کارهای نوپا، استارت‌آپ‌ها، بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌های تجاری مختلف است. بهینه‌سازی محتوا از نظر سئو، مشاوره در تولید انواع محتواها، همکاری در انتشار انواع رپورتاژهای آگهی در سایت‌های پرمخاطب و کمک به تدوین استراتژی موثر در بازاریابی محتوایی از جمله خدمات رایامارکتینگ است.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.