امروزه محتوا بخش مهمی از زندگی روزمره ما است و نمیتوان از آن اجتناب کرد. اما چرا ما به محتوا و علم تولید محتوا نیاز داریم؟ محتوا موجب افزایش آگاهی ما میشود، به سؤالات ما پاسخ میدهد، سرگرم کننده است، ما را شاد میکند، هنگام تصمیمگیریها ما را راهنمایی میکند و… به عنوان صاحب یک کسب و کار محتوا به شما در حفظ مشتریان فعلی و جذب مشتریان بالقوه، تعامل با آنها، افزایش آمار بازدید از سایت و کسب درآمد بیشتر کمک میکند. به طور کلی علم تولید محتوا، فرآیند ایجاد ایده ها برای یک موضوع خاص است که باید برای خریداران یا مشتریان بالقوه جذابیت داشته باشد. معمولاً ایده ها، برای تولید محتوای متنی یا بصری ایجاد میشوند.
توصیه میکنیم مقاله راههای کسب درآمد از طریق فالوورهای اینستاگرام را مطالعه نمایید
چرا علم تولید محتوا اهمیت دارد؟
علم تولید محتوا، یک فعالیت مهم بازاریابی است که شرکتها انجام میدهند. شما در هنگام ایجاد محتوا باید دقت کنید تا اطلاعات مفیدی را در اختیار مخاطبان خود قرار دهید، مشتریان احتمالی را به سایت خود جذب کنید و از طریق تعامل صحیح با مشتریان فعلی، آنها را حفظ نمایید.
طبق آمار منتشر شده از منابع معتبر در مورد بازاریابی محتوا مشخص شد که:
• بازاریابی محتوا 3 برابر بیشتر از بازاریابی سنتی موجب ایجاد لید میشود و هزینه آن 62 درصد کمتر دارد.
• 61 درصد از خریدهای آنلاین مستقیماً از طریق مطالعه یک وبلاگ توسط مشتری انجام میشود.
• میزان ترافیک سایت شرکتهایی که هر ماه بیشتر از 16 پست وبلاگ منتشر میکنند، 3.5 برابر بیشتر از شرکتهایی است که حداکثر 4 پست در ماه منتشر میکنند.
در واقع علم تولید محتوا مستقیماً در رشد یک کسب و کار مؤثر است. هر شخصی برای استفاده از این علم باید آن را یاد بگیرید. اما شما نباید نگران باشید. دوره های مختلف آنلاین رایگان و پولی برای آموزش علم تولید محتوا وجود دارد که به شما کمک میکنند تا به طور اصولی آن را بیاموزید. اگر میخواهید این علم را بیاموزید، ابتدا باید با انواع حوزه های آموزش علم تولید محتوا و نکاتی که باید در طول یادگیری رعایت کنید، آشنا باشید. پس همراه ما در این مقاله باشید.
حوزه های مختلف برای یادگیری علم تولید محتوا
اگر میخواهید در دوره های آموزشی علم تولید محتوا شرکت کنید باید ابتدا با شاخه های مختلف آن آشنا شوید. ما در این بخش، شاخه های مختلف تولید محتوا را برای شروع یادگیری، به شما معرفی کرده ایم.
1. نوشتن پستهای وبلاگ
یکی از انواع شاخه های علم تولید محتوا که اکثر کاربران از آن استفاده میکنند، پستهای وبلاگ است. وبلاگها با موضوعات آموزشی، سرگرمی و انگیزشی و به صورت متنی برای مخاطبان نوشته میشود. وقتی فردی موضوعی را در موتور جستجوی گوگل تایپ میکند، اکثر پستها در صفحه نتایج جستجو مربوط به پستهای وبلاگ است.
2. ساخت پادکست
پادکستها، یکی از شاخه های تولید محتوا است که برای مخاطبان علاقمند به گوش دادن مناسب است. شما میتوانید در پادکستهای خود در مورد یک موضوع تخصصی صحبت کنید یا در مورد یک موضوع یک مهمان داشته باشید و با او صحبت کنید. برای ساخت پادکست ابتدا باید موضوع موردنظر خود را تعیین کنید. اما آموزش در این حوزه ضروری است.
3. ساخت ویدئو
ویدیوها در رسانه های اجتماعی مختلف از جمله YouTube بسیار محبوب است. بنابراین میتوان گفت ساخت ویدیو از حوزه های پرطرفدار علم تولید محتوا است که با گذشت زمان به محبوبیت آن اضافه میشود. شما در دوره های آموزش علم تولید محتوا میتوانید نحوه ساخت ویدیوهای کوتاه و بلند را برای موضوعات مختلف یاد بگیرید.
4. طراحی تصاویر گرافیکی
اگر میخواهید در پستهای وبلاگ یا پستهای رسانه های اجتماعی خود ، از تصاویر گرافیکی اورجینال استفاده کنید باید همزمان با یادگیری نوشتن پست وبلاگ، در دوره های آموزشی این شاخه از تولید محتوا نیز شرکت کنید. شما در این دوره ها میتوانید نحوه طراحی انواع تصاویر گرافیکی را که شامل اینفوگرافیک، انیمیشن و سایر موارد است، یاد بگیرید.
نکات ضروری در هنگام یادگیری علم تولید محتوا
در طول یادگیری هر یک از شاخه های علم تولید محتوا، همیشه باید به یک سری نکات توجه کنید تا بهترین محتوا را ایجاد کنید:
برنامه ریزی و تعیین استراتژی را برای محتوای خود انجام دهید
همانطور که نمیتوان یک خانه را بدون نقشه ساخت، تولید محتوا هم بدون برنامه ریزی امکانپذیر نیست. اگر شما یک برنامه یا استراتژی نداشته باشید، از هدف خود برای تولید محتوا دور خواهید شد. در استراتژی ایجاد محتوا باید تمام موارد یعنی از برند و نحوه بیان گرفته تا نحوه تبلیغ محتوا و تغییر فرمت آن، گنجانده شود. بنابراین شما باید یک استراتژی کامل برای تولید محتوای خود داشته باشید.
اهداف ایجاد محتوا را به طور واضح مشخص کنید
مانند شیوه های بازاریابی سنتی، استراتژی تولید محتوای شما باید طبق اهداف بازاریابی شما باشد. پس از مشخص شدن هدف، هر نوع محتوای ایجاد شده باید با آن همسو باشد تا به نتایج موردنظر خود برسید. بنابراین اولین اصل در هنگام یادگیری علم تولید محتوا، تعیین اهداف آن است.
پرسونای خریداران خود را بسازید
تعیین استراتژی تولید محتوا فراتر از مشخص کرد نوع محتوا است. در واقع شما باید بدانید مخاطبان محتوای شما چه کسانی، چگونه باید با آنها ارتباط برقرار کنید و آنها چه جایگاهی دارند. تمام این موارد در علم تولید محتوا مربوط به پرسونای خریداران است. به طور کلی عاملی اصلی در ایجاد محتوای موفق و باکیفیت، ایجاد ارتباط و تعامل مستقیم با مخاطبان هدف است.
همیشه فرآیند بررسی محتوا انجام دهید
فرقی ندارد که برای تولید محتوای خود یک استراتژی دارید یا نه یا در چه مرحله ای از تولید محتوا هستید، شما در هر مرحله باید محتوای خود را بررسی کنید. بررسی محتوا شامل تهیه فهرستی از کارهای انجام شده است. سپس شما با این فهرست باید فعالیتهای ایجاد محتوا را سازماندهی کنید تا در محتواهای خود تغییرات لازم را ایجاد کنید. این تغییرات شامل بازنویسی محتوا و مشخص کردن شکافهایی که باید با پر شوند، هستند. با ایجاد این تغییرات میتوانید محتوای خود را مطابق با پرسونای خریداران خود ایجاد کرده و آن را برای مخاطبان جذاب کنید. در این بخش ما نحوه انجام بررسی محتوا را توضیح داده ایم:
• همه مطالب خود را در یک صفحه اکسل جمع آوری کنید.
• ستونهایی را برای کلمات کلیدی اصلی، پرسونای خریدار، مراحل سفر خریدار، فرمت محتوا و عنوان اصلی آن اختصاص دهید.
• سپس ستونها را برای هر یک از محتواهای خود تکمیل کنید.
• در همان صفحه ستونهایی را برای معیارهای اصلی سنجش محتوای خود اضافه کنید، مانند میزان بازدید از صفحه، به اشتراکگذاری محتوا، تعامل با مخاطبان هدف و سایر موارد.
• در نهایت، شما میتوانید با کمک اطلاعات موجود در صفحه اکسل ، هر یک از محتواهای خود را به چهار دسته خوب، نیازمند بهبود، نیازمند بازنویسی و نیازمند ترکیب شدن با پست دیگر، طبقه بندی کنید.
درست است این فرآیند کمی سخت به نظر برسد، اما ارزش ایجاد یک محتوای باکیفیت را دارد.
برای محتوای خود فرمت مناسبی را انتخاب کنید
قبل از یادگیری علم تولید محتوا باید دقیقاً فرمت محتوای خود را مشخص باشد. زیرا از این طریق میتوانید در دوره آموزشی مناسب شرکت کنید. از فرمتهای رایج ایجاد محتوا میتوان به پست وبلاگ، ویدئو، اسلاید، تصاویر گرافیکی، کتاب الکترونیکی و پادکست اشاره کرد. البته شما میتوانید با خلاقیت در طول دوره آموزشی، انواع دیگری از محتوا را ایجاد کنید. علاوه بر این، لازم نیست فقط از یک فرمت محتوا استفاده کنید.
شما میتوانید با شرکت در دوره های آموزشی در انواع شاخه های تولید محتوا، محتوای خود را در فرمتهای مختلف و با یک ریتم ثابت ایجاد نمایید.
بهتر است هنگام انتخاب فرمت مناسب برای محتوای خود، به سؤالات زیر پاسخ دهید:
• محتوا برای چه مرحله ای از سفر خریدار است؟
• آیا مخاطبان هدف به راحتی میتوانند به آن دسترسی داشته باشند؟
• طبق اطلاعات پرسونا، مخاطبان هدف در کدام پلتفرم بیشتر آنلاین هستند؟
• آیا از لحاظ کیفیت، محتوای شما همسطح یا بالاتر از محتوای رقبای شما است؟