مقالات آموزشی

توجه به بوم کسب و کار و چگونگی اجرای آن

مفید بود؟

به طور کلی بوم مدل کسب و کار، نقشه راه یک کسب و کار از ابتدا تا انتها است. در شروع یک کسب و کار اگر نقشه راه و اهداف مشخص نباشد، پیشرفت و همچنین برنامه ریزی بسیار سخت خواهد شد، به همین دلیل اهمیت بوم کسب و کار بر صاحبان صنایع بسیار روشن است. در این مقاله به بررسی روش های برنامه ریزی خواهیم پرداخت و شما را با جزئیات آن به خوبی آشنا خواهیم کرد. پس تا انتها با ما همراه باشید.

بوم مدل کسب و کار چیست؟

بوم کسب و کار تمام اقدامات و اهداف یک شرکت از ابتدای شروع به کار تا تولید محصول و فروش آن است. برای درک بهتر اهمیت بوم کسب و کار، بهتر است با چگونگی اجرا این بوم بیشتر آشنا شوید. افراد در شروع استارتاپ یا کسب و کار خود نیاز دارند که مسیر راه را مشخص کنند و به طور واضح در مورد هر بخش تصمیم گیری کنند. اهمیت بوم کسب و کار زمانی مشخص می شود که بسیاری از کسب و کار ها بدون در نظر گرفتن مسیر، شروع به فعالیت می کنند و خیلی زود شکست می خورند.

بوم کسب و کار (Business canvas

) اولین بار توسط شخصی به نام استروالدر معرفی شد. این بوم از 9 بخش اصلی تشکیل می شود و هر بخش می توان قسمت گسترده ای از فعالیت های یک کسب و کار را پوشش دهد. علاوه بر اینکه در هر بخش نوع فعالیت و اهداف مشخص می شوند، می توان با مراجعه به بوم کسب و کار، رابطه بخش ها را با یکدیگر نیز درک نمود.

با توجه به این نکته که هر کسب و کار و شرکت، خدمات و فعالیت های متفاوتی دارند، مسیر فعالیت نیز متفاوت خواهد بود. علاوه بر این منابع مالی، نوع بازاریابی، اهداف کسب و کار و همچنین راه های در آمد زایی در هر کسب و کار متفاوت و وابسته به شرایط است. به همین دلیل لازم است اهمیت بوم کسب و کار و چگونگی پیاده سازی آن را به خوبی درک نمایید تا بتوانید بر روی کسب و کار خود پیاده کنید.

چرا برای هر کسب و کار داشتن بوم کسب و کار ضروری است؟

شاید این سوال در ذهن شما نیز شکل گرفته باشد که چرا داشتن بوم کسب و کار تا این حد ضرور است؟ در پاسخ به این سوال باید بدانید که بوم کسب و کار در قدم اول تمامی ابعاد و مسئولیت های کاری میان شرکا یک کسب و کار را مشخص می کند. از دیگر اهداف بوم کسب و کار می توان به مشخص نمودن مسیر های کسب درآمد، بازاریابی، روش های جذب مشتری، جذب سرمایه و همچنین راه های رسیدن به فروش بیشتر، اشاره کرد.

همین ویژگی باعث شده تا اهمیت بوم کسب و کار بر صاحبان صنایع آشکار شود. اگر بوم کسب و کار به درستی ترسیم شده باشد، می تواند بهترین وسیله برای جذب سرمایه گذار جدید در پروژه باشد. علاوه بر این، بوم کسب و کار به آسانی به شما نشان خواهد داد که با وارد کردن مقدار مشخصی سرمایه، چه میزان خروجی خواهید داشت و همچنین به شما امکان برنامه ریزی و حذف نقاط غلط در کسب و کار را برای کسب درآمد بیشتر خواهد داد.

این بوم به شما کمک می کند که بر روی تمام عناصر کسب و کار تمرکز داشته باشید و با زیر نظر گرفتن همه بخش ها بتوانید به آسانی بازده را بالا ببرید و آینده روشنی برای شغل و شرکت خود رقم بزنید. علاوه بر این، بوم کسب و کار بسیار انعطاف پذیر است و به شما امکان تغییر در شرایط و یا به روز کردن روند را برای سود سازی بیشتر می دهد. اکنون که با اهمیت بوم کسب و کار آشنا شدید و دانستید که این پلتفرم چه کمکی به آینه شغلی شما می کند، بهتر است با چگونگی اجرا و همچنین دیگر جنبه های آن نیز آشنا شوید.

در بوم کسب و کار تمرکز بر چه نکته ای است؟

تمرکز اصلی این بوم بر دو بخش اصلی است:

  1. فعالیت های شما و کارهایی که برای پیشرفت کسب و کار بر عهده شما است
  2. تمرکز بر روی بازار هدف و مشتری

در ابتدا گفتیم که در بوم کسب و کار 9 بخش اصلی قرار دارد و همین 9 بخش، اهمیت بوم کسب و کار را به خوبی نمایش می دهند، اما جالب است بدانید که هر کدام از این نه بخش اصلی در این دو بخشی که با شما معرفی کرده ایم جای میگیرند و یکی از اهداف فوق را دنبال می کنند.

تمامی کسب و کار ها دو بخش اصلی دارند، یکی صاحب کار و دیگر مشتری. اگر بتوانید میان این دو بخش اصلی تعادل ایجاد کنید، قطعا می توانید آینده روشنی را بر شغل خود رقم بزنید. پس اگر می خواهید با برنامه ای دقیق و همچنین روشن به سوی پیشرفت کسب و کار حرکت کنید، بهتر است با درک اهمیت بوم کسب و کار و یادگیری پیاده سازی آن، اولین و مهم ترین قدم را بردارید.

اجزاء و اهمیت بوم کسب و کار

همانطور که اشاره کردیم، بوم کسب و کار 9 بخش اصلی دارد. که این 9 بخش عبارتند از:

  • بخش مشتریان

در این بخش شما باید به بررسی بخش های مختلف که شامل: بازار انبوه، تنوع بازار، بازار چند وجهی و … است، بپردازید و مشتری های هدف خود را از لحاظ سن، جنسیت و همچنین محل زندگی به خوبی بررسی کنید.

  • ارزش پیشنهادی

در این بخش شما به بررسی برتری خود نسبت به برند های رقیب می پردازید و سعی بر گسترش آن ها دارید.

  • کانال توزیع

بررسی بخش دوم زمانی کامل می شود که شما راه دسترسی مشتری به خدمات برتر خود نسبت به رقبا را به طور دقیق طرح ریزی کرده باشید.

  • ارتباط با مشتریان

ارتباط با مشتری یکی از مهم ترین اهداف بوم کسب و کار است و دقت به آن می توان تضمینی بر موفقیت شما باشد.

  • جریان درآمد

در این بخش شما به بررسی تمام جوانب کسب درآمد می پردازید و مشخص می کنید که درآمد شرکت از بخش های مختلف چگونه و به چه میزان است.

  • منابع اصلی

شناخت منابع اصلی شرکت، چه مالی باشند و چه حمایتی می تواند راه رسیدن به هدف را برای شما هموار تر کند.

  • فعالیت های اصلی

مهم ترین بخش در بوم کسب و کار، شناخت فعالیت اصلی کسب و کار یا شرکت است.

  • شرکای کلیدی

شناخت شرکا می تواند اهرمی برای کم کردن ریسک در کار و همچنین قدرت گرفتن برای موفقیت در کسب و کار

باشد.

  • ساختار هزینه ها

بررسی و شناخت تمامی موارد بالا می تواند شما را به شناخت کامل هزینه ها و راه درآمدی برساند. اگر در یک شرکت هزینه ها مشخص باشد، می توان برای درآمد نیز تصمیمات خوبی گرفت.

کلام آخر

شناخت اهداف و اهمیت بوم کسب و کار و همچنین پیاده سازی این روش می تواند مهم ترین قدم برای راه اندازی یک کسب و کار باشد. اکنون که با این بوم آشنا شدید و دانستید که اهداف و اهمیت بوم کسب و کار چیست، برای شروع کار خود همین امروز اقدام کنید. اگر در هر یک از بخش ها سوالی ذهن شما را درگیر کرده بود و نیاز به راهنمایی داشتید، کافیست با ما در ارتباط باشید تا کارشناسان ما به بهترین شکل شما را راهنمایی کنند.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.