فروشگاه اینترنتی به وب سایتی گفته می شود که تعدادی کالا یا خدمات از هر نوعی در سایت عرضه می شود و با استفاده از یک اتوماسیون نرم افزاری امکان خرید محصولات فراهم می شود.
در این نوع فروشگاه که بعد از به وجود آمدن اینترنت پا به عرصه وجود گذاشت، فروشنده لیست و مشخصات کالاهای خود را در سایت قرار میدهد و خریدار پس از مراجعه به این سایت و مطالعهٔ مشخصات و ویژگیهای کالا، نسبت به ثبت سفارش و خرید از فروشگاه اقدام میکند. این سفارشها پس از بررسی و تأیید نهایی توسط مسئولان سایت با توجه به نوع کالا و حجم و وزن آن توسط پیک موتوری، پست و یا باربری به آدرس سفارشدهنده ارسال میشود و وجه کالا به روشهای مختلف قابل پرداخت میباشد.
اغلب پرداخت در این فروشگاههای اینترنتی به وسیله ابزارهای پرداخت الکترونیک قابل انجام است. کارتهای پرداخت الکترونیک، چه بصورت مجازی (فقط قابل استفاده در فضای اینترنت) و چه به صورت فیزیکی اغلب قابل استفاده در چنین محیطهایی هستند. البته فروشگاههای اینترنتی محلی معمولاً قابلیت تحویل پول در هنگام دریافت کالا را نیز دارند، ولی در خریدهای اینترنتی جهانی معمولاً چنین امکانی فراهم نیست.
فروشگاههای موفق اینترنتی معمولاً ابتدا باید اعتماد مشتری را جلب نمایند تا به موفقیت دست بایند. بهترین قیمت همراه با کیفیت عرضه، باید واقعی باشد. زیرا مشتریان در فضای مجازی به راحتی هر فروشگاهی را با دیگران مقایسه میکنند و تا به آن اطمینان نکنند دست به خرید نمیزنند.
سبد خرید
سبد خرید یا به انگلیسی Cart یک ویژگی نرم افزاری است که تقریبا در تمام فروشگاه های اینترنتی دنیا وجود دارد. عملکرد سبد خرید در فروشگاه های اینترنتی دقیقا شبیه سبد خرید فروشگاه های واقعی می باشد.
یعنی شما می توانید هر محصولی را که می خواهید به سبد خرید خود اضافه کنید و هر موقع همه گزینه های مورد نظرتان را انتخاب کردید ، همه محصولات رو به صورت یکجا سفارش بدهید.
کار کردن با سبد خرید بسیار ساده است ؛ معمولا در لیست محصولات و در صفحه اطلاعات محصول یه دکمه وجود دارد با عنوان « افزودن به سبد خرید » یا به انگلیسی « Add to cart » که وقتی روی این دکمه کلیک می کنید ، محصول مورد نظر به صورت خودکار به سبد خرید شما اضافه می شود.
فروشگاه های اینترنتی به لحاظ نوع محصولات به دو دسته کلی تقسیم می شوند:
1) فروشگاه های کالا فیزیکی
یعنی فروشگاهی که محصولات فیزیکی یا قابل لمس می فروشد ؛ مانند گوشی موبایل، مودم، لباس، مواد غذایی، مواد شوینده و … . این نوع فروشگاه ها به این صورت کار می کنند که سفارش کاربر رو در سایت ثبت می کنند و بعد کارمند های فروش فروشگاه اینترنتی، محصول مورد نظر رو برای کاربر ارسال می کنند.
2) فروشگاه های کالای دیجیتال
این نوع فروشگاه ها فقط کالای دیجیتال ( محصولات مجازی یا محصولات دانلودی ) فروش دارند. محصولاتی که کاربر بتواند دانلود کند. مانند عکس، ویدیو، نرم افزار، فایل PDF و یا هر نوع فایل دیگر.
فروشگاه های دیجیتال به این صورت کار می کنند که شما محصول یا محصولات مورد نظر خود را به سبد خرید اضافه می کنید و بعد از پرداخت اینترنتی مجددا به فروشگاه برگشته و کالایی را که خرید کردید، دانلود می کنید.
یک فروشگاه اینترنتی از نظر سرمایه گذاری و مدیریت، هیچ فرقی با یک فروشگاه فیزیکی ندارد. همان طور که شما برای راه اندازی یک مغازه در یک مرکز خرید باید هزینه صرف کنید اگر برای طراحی سایت خود هزینه ی کافی انجام ندهید، هیچ سودی عاید شما نخواهد شد.
نکاتی که باید برای داشتن یک فروشگاه اینترنتی درنظر بگیرید:
♦ امنیت فروشگاه اینترنتی بسیار حائز اهمیت است.
همان طور که افراد به فکر امنیت مغازه ی خود هستند، باید خیلی بیشتر امنیت فروشگاه اینترنتی را در نظر بگیرند؛ زیرا سارقان اینترنتی خیلی ماهرتر از سارقان فیزیکی عمل می کنند.
♦ فروشگاه اینترنتی هم نیاز به تبلیغات کارآمد دارد .
همان گونه که افراد برای رونق مشاغل خود از تبلیغات استفاده می نمایند؛ یک فروشگاه اینترنتی هم برای اینکه مطرح شود باید در وهله اول فروشگاه خود را در بین مردم مطرح کند و لازمه ی این کار انجام تبلیغات گسترده است .
با وجود این که اینترنت یک رسانه جدید محسوب می شود؛ ولی قوانین اصلی کسب و کار به قوت خود باقی و در این رسانه نیز کاربرد دارد .