مقدمه
امروزه آرم یا لوگو ها را می توان همه جا دید فرقی ندارد وسط یک کافه نشسته اید و دارید قهوه تان را هم می زنید یا در اتوبوس نشسته اید احتمال اینکه لوگوی یک شرکت شناخته شده را ببینید زیاد است لوگو ها مهم اند آنها نماد و چهره یک برند هستند آنها وجه تمایز یک شرکت هستند و اگر به تازگی یک شرکت نوپا در زمینه معماری تاسیس کرده اید باید به یاد داشته باشید که طراحی لوگو یکی از مهمترین و اساسی ترین گام هایی است که در ابتدای کار باید بردارید.
اگر هم یک شرکت معماری دارید و هنوز برای طراحی لوگو شرکت معماری اتان اقدام نکرده اید باید گفت که این اقدام مهم در زمینه برند سازی را به تعویق نیندازید و حتما با یک طراح گرافیک خوب در این باره صحبت کنید اما چرا طراحی لوگو شرکت معماری تا این اندازه مهم است؟ و ویژگی های یک لوگوی خوب در این زمینه چیست؟ اگر جواب این سوال ها را می خواهید بدانید پس با ما همراه باشید.
بیشتر بخوانید:
طراحی لوگو قنادی، آیا واقعا به لوگو نیاز داریم؟
دلایل اهمیت طراحی لوگو شرکت معماری
1. برای برند سازی به آن نیاز دارید
امروزه شرکت ها و استارت آپ ها بررسی می شوند و توسط متخصصین ارزش آنها محاسبه می شود به عنوان مثال اکنون دیجی کالا با ارزش ترین استارت آپ کشور خودمان است و این عنوان اتفاقی بدست نیامده بلکه حاصل هوشمندی های بی نهایت، تلاش و قدم به قدم پیشرفت است.
اگر قرار است به بهترین ها بپیوندید از همین حالا به فکر طراحی لوگو شرکت معماری خود باشید چرا که لوگو هویت برند شما را نشان می دهد و در برند سازی(branding) اهمیت بالایی دارد یک لوگوی خوب می تواند برند شما را بسیار باارزش تر و سودآور تر کند چرا که باعث شناخت بیشتر شما و تمایز از رقبایتان می شود.
2. یک لوگوی خوب نشان می دهد که کسب و کار معتبری هستید
امروزه شما بی شمار فرصت انتخاب دارید شاید در گذشته اگر می خواستید یک کفش بخرید فقط یک مغازه در روستا یا شهر شما وجود داشت و حتما باید با همان فرد معامله می کردید اما امروزه وضع فرق دارد مشتریان هزاران فرصت انتخاب دارند می توانید از بین صد ها کفش فروشی شهر خود یک کفش انتخاب کنید، از اینترنت بخرید یا به تولیدی ها کفش در شهر های بزرگ بروید!
اگر می پرسید در این دنیای پر رقابت تکلیف برای شما چیست باید بگوییم که به همه چیز دقت کنید نگذارید در هیچ مورد کوچکی رقیبان پیش بیفتند آنها مقایسه می کنند و اگر شما از رقیبان بهتر نباشید آنها انتخاب می شوند حتی وبسایت، لوگو، کارت ویزیت، شعار و … شما زیر ذره بین هست و اگر در چیزی کم کاری کرده باشید آنها می بینند و تصمیم می گیرند.
3. یک لوگوی خوب تبلیغات خوبی نیز هست
ابزار های تبلیغاتی بسیارند و هر روز آنها را در تلویزیون، روی بیلبورد، روی دیوارها و … می بینیم اگر طراحی لوگو شرکت معماری شما عالی بنظر بیاید یک تبلیغ نیز برای کسب و کار شما به حساب می آید چرا که تصور کنید که طراحی لوگو شما این حس را به مخاطب می دهد که بناهایی که می سازید محکم، قابل اطمینان و زیبا هستند و به سادگی این کار را انجام می دهد.
بسیاری از لوگو ها در صنعت معماری اینگونه طرحی دارند می توانید از آنها الهام بگیرید و به طراح گرافیک خود بگویید که چنین طرحی را می خواهید. از سوی دیگر وقتی یک لوگوی عالی و زیبا دارید بصورت غیر مستقیم این مفهوم را به ذهن مشتری انتقال می دهید که شما برای هر کاری ارزش قائل هستید و امور را سرسری نمی گیرید چه معماری یک بنا باشد و چه طراحی لوگو همیشه به دنبال طراحی بهترین هستید!
4. یک لوگوی خوب کنجکاوی را نسبت به شما بیشتر می کند
نمی خواهیم در مورد فردی صحبت کنیم که به دنبال یک شرکت معماری می گردد و ناگهان لوگوی شما را می بیند و فکر می کند بد نیست صحبتی با شما داشته باشد از افرادی صحبت می کنیم که شاید حتی هیچ نیازی به خدمات شما نداشته باشند اما طراحی لوگو شرکت معماری شما توجه آنها را جلب می کند و دوست دارند بیشتر درباره شما و کارتان بدانند.
تصور کنیم که شما یک وبسایت خوب نیز دارید و به آن وارد می شوند و خدمات و مزایا شرکت شما را مطالعه می کنند و فکر می کنید زمانی که در جمع از شرکت های معماری خوب سخن به میان می آید این فرد درمورد چه شرکتی صحبت می کند؟ به احتمال بسیار زیاد شرکت شما اگر این فرد یا آشنایانش به دنبال یک شرکت معماری خوب باشند چه؟ مسلما یکی از انتخاب های آنها خواهید بود.
البته باید گفت که یک طراحی لوگوی عالی به تنهایی نمی تواند برای شما مشتری بیاورد بلکه باید در تمامی نکات ریز سعی کنید خوب باشید و کار را جدی بگیرید اما یک طراحی لوگو شرکت معماری بی نظیر می تواند هر کسی را نسبت به خدمات یا محصولات شما کنجکاو کند و اگر دیگر بخش های کارتان خوب باشد این افراد کنجکاو مشتری خواهند شد!
در این جا به چند دلیل برای اهمیت طراحی لوگو شرکت معماری پرداختیم مسلما که اهمیت طراحی لوگو بسیار بیشتر از مواردی است که گفته شد اما این ها فقط برای آشنایی ذهن شما با چند دلیل مهم بود در ادامه بصورت خلاصه به ویژگی های یک طراحی لوگو شرکت معماری عالی می پردازیم.
ویژگی های یک طراحی لوگو عالی
1. طراحی لوگو باید ساده باشد
تقریبا در هر جایی که از طراحی لوگو نام برده شده باشد این مورد ذکر شده است که یک طراحی لوگو عالی بر خلاف تصور عده ای تازه کار اصلا پیچیده و غیر قابل فهم نیست بلکه به ساده ترین شکل طراحی شده است.
2. طراحی لوگو شرکت معماری باید مقیاس پذیر باشد
به عبارت ساده اگر توانستید لوگویتان را طوری طراحی کنید که با کوچکترین و بزرگترین اندازه ها نیز قابل تشخیص و با کیفیت بود کار قابل توجه ای انجام داده اید و اگر توانستید کاری کنید که در تمام زاویه ها نیز قابل تشخیص باشد باید به خودتان آفرین بگویید!
یک لوگو بی نظیر در تمام حالات قابل تشخیص و زیبا است لوگوی شما قرار روی یک خودکار کوچک، مهر و یا روی یک بنر بیلبورد بزرگ قرار گیرد پس باید در هر اندازه زیبا و خوب به نظر بیاید همچنین لوگو شما قرار است در برخی مکان ها وارونه شود یا در زوایای مختلف قرار گیرد مثلا به شکل بالا یعنی لوگوی شرکت نایکی(nike) توجه کنید این لوگو مهم نیست که در چه اندازه و زاویه ای قرار می گیرد همیشه قابل شناسایی و جذاب است!!
3. رنگ بندی آن عالی است
اگر می خواهید طراحی لوگو شرکت معماری شما واقعا تاثیرگذار باشد پس به رنگ های آن توجه کنید در ابتدا باید بگوییم تا حد امکان فقط از یک یا دو رنگ اصلی استفاده کنید و جلوی وسوسه خود را برای رنگ های بیشتر بگیرید چرا که یک رنگ خاص باید نشان دهنده هویت برند شما باشد و بس! وقتی از چند رنگ مختلف استفاده می کنید در واقع در حال ساخت چند هویت برای خودتان هستید!
مثلا توصیه ما همیشه استفاده از روانشناسی رنگ برای تعیین رنگ لوگو است تصور کنیم که شما رنگ آبی را به خاطر نشان دادن وفاداری، اطمینان و اعتماد برای لوگوی خود انتخاب کردید اکنون هویت برند خود را اینگونه نشان داده اید. اگر بیاید و رنگ قرمز، قهوه ای و طلایی را نیز به لوگو اضافه کنید شما در واقع لوگو را دچار چندگانگی هویت کرده اید! چون به عنوان مثال رنگ های آبی و قرمز معانی متفاوتی دارند و حتی می توان گفت با هم در تضادند و بهتر است با هم استفاده نشوند! پس به این موارد دقت کنید و حواستان به رنگ های استفاده شده در لوگو باشد.
4. طراحی لوگو باید نشان دهنده زمینه کاری شما باشد
در زمینه شرکت های معماری بسیار مهم است که طراحی لوگو شرکت معماری شما متناسب و نشان دهنده نوع کارتان باشد بهتر است که در طراحی لوگو یک ساختمان، خانه یا شکلی که معماری را نشان دهد باشد اگر لوگویتان بی ربط به نوع کسب و کارتان باشد بسیاری از مشتریان لوگوی شما را دوست نخواهند داشت چرا که کمترین توقعی که از لوگوی شما دارند این است که زیبا، ساده و مرتبط باشد یک شکل عجیب و غریب هر چقدر هم که زیبا باشد زمانی که ربطی به کسب و کار شما نداشته باشد تاثیرگذاری زیادی ندارد!
5. طراحی لوگو باید به یادماندنی و ماندگار باشد
طراحی لوگو شرکت معماری شما حتما باید به یادماندنی باشد برای اینکه محصولات یا خدمات شما را مردم به خاطر بسپارند و دوباره به شما مراجعه کنند باید لوگیتان در خاطرشان نقش ببند همچنین یک لوگوی به یاد ماندنی باعث می شود زمانی که کسی به خدمات معماری نیاز داشته باشد اولین تصویری که به ذهنش بیاید لوگوی شما باشد فراموش نکنید که بهترین لوگوهای دنیا همیشه به یادماندنی بوده اند و این باعث قابل شناسایی تر شدن آنها شده است.
همچنین یک لوگوی عالی ماندگار است یعنی با گذشت زمان قدیمی نمی شود به هیچ وجه از نشانه ها و تصاویری که اکنون در نزد مردم بسیار محبوب است چون مانند هر مسئله دیگری به زودی برای مردم قدیمی و عادی می شود بلکه باید از تصاویر و نشان هایی استفاده کنید که برای همیشه ماندگار هستند و قدیمی نمی شوند. برای مشاهده هزینه طراحی لوگو در رایا مارکتینگ به منوی هزینه و زمان مراجعه کنید.