مقالات آموزشی

نگاهی اجمالی به طراحی کارت ویزیت فانتزی

مفید بود؟

درگذشته نه‌چندان دور طراحی کارت ویزیت از آخرین و شاید بی‌اهمیت‌ترین کارهایی بود که صاحب یک کسب‌وکار درنهایت دست به آن می‌زد. گاه حتی این طراحی را به‌تنهایی و صرف سلیقه و مهارت خود انجام می‌داد. در آن موقعیت تنها چیزی که اهمیت داشت این بود که این طراحی باید به‌گونه‌ای باشد که بتواند اطلاعات لازم را منتقل کند. اما رفته‌رفته با گسترش کسب‌وکارها و شدت گرفتن رقابت‌ها در انواع زمینه‌های کاری، صاحبان مشاغل دانستند که برای حفظ بقای خود باید از هر چیزی استفاده کنند. اینجا بود که طراحی کارت ویزیت کم‌کم جایگاه واقعی خودش را پیدا کرد.

یک نوع از جدیدترین طراحی کارت ویزیت را می‌توان طراحی کارت ویزیت فانتزی دانست. اما این طراحی چیست و چگونه می‌تواند در یک تجارت به کار بیاید؟ با ما بمانید تا با یکدیگر بدانیم که طراحی کارت ویزیت فانتزی و چگونه از آن استفاده کنیم. نکته جالب در مورد طراحی کارت ویزیت فانتزی این است که این طراحی‌ها به نسبت انواع دیگر، بسیار جدیدتر محسوب می‌شود. این سخن بدین معنی است که برای مخاطب هنوز تازگی دارد و این بزرگ‌ترین نقطه قوت طراحی کارت ویزیت فانتزی محسوب می‌شود. 

یک شمشیر دو لبه برای تبلیغات و کسب‌وکار

بحث اصلی اینجاست که هر چیزی که در دید مخاطب به نظر تازه و نو بیایید، مخاطب در برابر آن گارد خاصی می‌گیرد. یعنی یک نوع احساس نه‌چندان خوشایند به آن پیدا می‌کند. تنها به این خاطر که این اتفاق یا این مفهوم خاص، تازه و جدید است. بنابراین تازگی طراحی کارت ویزیت فانتزی یک شمشیر دو لبه برای تبلیغات و کسب‌وکار محسوب می‌شود.

توجه داشته باشید که نکته مهم این است که دسته کارت‌های فانتزی بسیار گسترده است و عملاً چندین مدل طراحی و چندین نوع طراحی کارت ویزیت می‌تواند در زیر دسته طراحی کارت ویزیت فانتزی قرار بگیرند. اما به‌طورکلی طراحی‌هایی که در آن خلاقیت خاصی به‌وضوح دیده می‌شود می‌توان گفت که آن طراحی کارت ویزیت فانتزی محسوب می‌شود. حال فرقی نمی‌کند که این طراحی به‌صورت گرافیکی باشد یا به‌صورت فیزیکی ( در اندازه و شکل فیزیکی کارت ) رخ بدهد. در ادامه بیشتر از این موضوع صحبت خواهیم کرد.

چگونه از خلاقیت استفاده کنیم؟

قبل از آن‌که بخواهیم خلاقیت در طراحی کارت ویزیت فانتزی را موردبررسی قرار دهیم، ابتدا باید بتوانیم مفهوم خلاقیت را درک کنیم. برخی از طراحان و یا صاحبان کسب‌وکار هر چیز غیرعادی و غیر روتین در جامعه را خلاقیت می‌دانند. اما مفهوم خلاقیت بسیار سطح بالاتری از این موارد را دارد. اگر بخواهیم تعریفی دقیق از خلاقیت در تبلیغات داشته باشیم باید بگوییم که خلاقیت پیدا کردن راهی جدید برای نفوذ به ذهن مخاطب است. در کلام بهتر شما با خلاقیت قرار است راهی را پیدا کنید که کسب‌وکار کمتری از آن راه استفاده می‌کنند و هرچه این راه خلوت‌تر باشد موفقیت شما بیشتر خواهد بود.

چگونه به خلاقیت برسیم؟

اما سؤال اصلی این است که چگونه می‌توانیم به این خلاقیت برسیم؟ خلاقیت گرچه مفهومی غیر انتزاعی به‌حساب می‌آید و عملاً هیچ فرمول و یا راه خاصی برای رسیدن به آن وجود ندارد. اما چند پیشنهاد و کوره‌راه می‌توان در این مسیر پیدا کرد. شما نباید روی ذهن منطقی مخاطب تمرکز کنید. یعنی در طراحی‌های خود نباید به این فکر کنید که مخاطب الآن در مورد این طرح چه فکری خواهد کرد و چطور آن را خواهد دید. این‌که بخواهید او چطور می‌بینید یعنی خودتان را درگیر ذهن منطقی مخاطب می‌کنید.

 شما باید بتوانید بدانید که طراحی کارت ویزیت یا هر طراحی دیگر شما چگونه در ناخودآگاه او تأثیر می‌گذارد. به بیان بهتر باید احساس موجود در طراحی را کشف کنید. این احساس هرچه ناب‌تر و جدیدتر و جذاب‌تر باشد همان‌قدر رنگ و بوی خلاقیت بیشتری دارد. اما چطور می‌شود که احساسات مخاطب را درگیر طراحی کرد و به‌نوعی از چه طریقی می‌توان به احساسات مشتری دست پیدا کرد.نکته مهم این است که باید در خاطر داشته باشید این است که باور کنید مشتری یا مخاطب هم مانند شما انسان است. پس احساسی که ذهن ناخودآگاه شما نسبت به طراحی خودتان پیدا می‌کند مخاطب نیز پیدا خواهد کرد.

شما باید خیلی بااحساس خود صادق باشید که دقیقاً بتوانید درک کنید مخاطب چه احساسی خواهد داشت. نکته بعدی که باید در طراحی کارت ویزیت خلاقانه به آن توجه شود این است که شما قرار است گروه زیادی از مشتریان را به‌واسطه یک نوع طراحی جذب کنید. به بیان بهتر شما برای یک نفر طراحی انجام نمی‌دهید. ازاین‌رو باید به دنبال این باشید که چه احساس‌های مشترکی بین گروه مشتریان شما وجود دارد. این احساس‌های مشترک می‌تواند شما را به نقاط مشترکی برساند که می‌توانید از آن‌ها برای طراحی خود استفاده کنید. در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

طراحی کارت ویزیت فانتزی، نقاطی که مشترک است

در بالا به این نتیجه رسیدیم که ویژگی اصلی طراحی کارت ویزیت فانتزی خلاقیت است و برای خلاق بودن باید نگاهمان را به مخاطب و نوع برداشت او عوض کرد. باید باور کنیم که ذهن ناخودآگاه مخاطب مهم است و برای این‌که بدانیم او چه احساسی دارد باید احساس خودمان را از طراحی مدنظر داشته باشیم. از طرف دیگر دانستیم که احساسات درعین‌حالی که می‌تواند بسیار گسترده و گسسته باشد، نقاط مشترکی هم بین آن‌ها پیدا شود. ازاین‌رو برای دست گذاشتن روی احساس گروهی از مخاطبان با یک نوع طراحی باید یک نقطه مشترک در ذهن آن‌ها پیدا کرد.

بنابراین سؤال اصلی در اینجا این است که چگونه می‌توان این نقاط مشترک را کشف کرد یا آن‌ها را در ذهن مخاطب ایجاد کرد. مسلماً پیدا کردن یک نقطه مشترک در ذهن مخاطب بسیار کم‌هزینه‌تر از ساخت آن نقطه مشترک است. در ساخت این نقطه مشترک علاوه بر هزینه نسبتاً بالای مالی، باید زمان زیادی را نیز صرف کرد. درحالی‌که اقتصاد همیشه به دنبال ارزان‌ترین و سریع‌ترین راه ممکن برای رسیدن به اهداف است. پس سؤال دقیق‌تر که باید پرسیدن این است که چگونه می‌توان یک نقطه مشترک در ذهن گروهی از مخاطبان پیدا کرد؟

خودتان باید مشتریان مناسب را جذب کنید

اگر به استند آپ ها یا اجراهای نمایشی کمدی دقت کنید متوجه می‌شوید که عمده این افراد از یک ترفند بسیار ساده اما کاربردی استفاده می‌کنند. آن‌ها زمانی بهترین و بیشتری تشویق را از مخاطب خود می‌گیرند که بتوانند نقطه مشترکی بین طنز بیان‌شده و مخاطب خود پیدا کنند. با گفتن این نقطه مشترک مخاطب می‌بیند این بار این خود اوست که واقعاً در معرض خنده و شوخی قرارگرفته است و این موضوع برای خوشایند است. نکته مهم دیگر این است که این نقطه یا نقاط مشترک در آینده که وجود ندارد، در حال و زمان موجود نیز ساخته نمی‌شود، بنابراین ازنظر زمانی مربوط به گذشته است.

پس پله اول برای رسیدن به یک نقطه مشترک این است که به گذشته گروه مشتری خودمان نگاه کنیم. توجه داشته باشید منظور ما از گروه مشتری این است که بسته به‌نوعی کسب‌وکاری که دارید افراد مختلفی مشتری شما هستند. ممکن است گروه مشتری‌های شما تنها مردان یا تنها خانم‌ها باشند. یا این‌که گروه مشتریان شما کودکان هستند و یا ازنظر موقعیت اجتماعی یا محل زندگی در نقطه‌ای خاص قرار دارند. این خود شما هستید که باید بتوانید گروه مشتریان مناسب خود را کشف کنید.

طراحی کارت ویزیت فانتزی در ایستگاه آخر

دانستیم که شما باید درگذشته افراد و گروه مشتریان خودتان به دنبال نقطه مشترکی بگردید و این نقطه مشترک را به‌نوعی به کسب‌وکار خودتان مربوط کنید و آن را در طراحی کارت ویزیت فانتزی خود لحاظ کنید. این موضوع اصلی‌ترین کلید و راه‌حل برای طراحی کارت ویزیت فانتزی و داشتن خلاقیت محسوب می‌شود. به‌طورکلی باید در نظر داشته باشید که طراحی کارت ویزیت فانتزی تنها استفاده از رنگ‌آمیزی کودکانه یا استفاده از طرح‌های پفکی نیست. بلکه هر نوع طراحی که در آن خلاقیت هدفمند، درست مانند آن چیزی که در بالا گفتیم دیده شود یک طراحی کارت ویزیت فانتزی محسوب می‌شود.

نکته مهم دیگر در مورد احساسات مخاطب، استفاده از رنگ در طراحی کارت ویزیت فانتزی است. اگر نقطه مشترک پیداشده دارای رنگ و طرح خاصی باشد. کارتان راحت‌تر است. اما اگر این خاطره رنگ مشخصی نداشته باشد و فقط یک مفهوم خاص داشته باشد، در انتخاب رنگ بسیار باید دقت کنید. چراکه رنگ می‌تواند به‌راحتی احساس مخاطب را تغییر دهد و از آن یک مفهوم جدید بسازد.

در بهترین شرایط رنگ‌های خنثی مانند خاکستری یا طوسی می‌تواند پاسخگویی خوبی داشته باشد اما مشکلی که این نوع رنگ‌های خنثی دارند این است که جذابیت را تا حد زیادی می‌تواند کم کند، مگر این‌که واقعاً نقش خنثی نداشته باشد و مفهومی را بخواهد برساند. ازاین‌رو سعی کنید در پیدا کردن رنگ نیز به آن مفهوم و نقطه پیداشده بسیار دقت کنید و سپس به احساس خودتان نگاه کنید، مسلماً می‌توانید رنگی را در درون خود پیدا کنید که دقیقاً برای این موقعیت مناسب باشد.

کارت ویزیت فانتزی نقطه پرش تبلیغاتی

درنهایت می‌توان گفت که طراحی کارت ویزیت فانتزی می‌تواند نقطه پرش تبلیغاتی کسب‌وکارتان محسوب شود اما به شرطی که دقیقاً بدانید چه می‌کنید. توجه داشته باشید که ما در اینجا اصلاً خوشامد مشتری و مخاطب صحبت نکردیم. یعنی نگفتیم که لزوماً احساس مشتری باید مثبت باشد. درواقع برای ما مهم نیست که احساس او مثبت یا منفی است. بلکه آن چیزی که اهمیت دارد این است که وارد ذهن مشتری شوید.

ازاین‌رو می‌گویند تبلیغات بد نداریم!! حتی برخی از برندهای مطرح هرازگاهی برای این‌که در تبلیغات و ذهن مشتری ترند شوند از تبلیغاتی نامتعارف و شاید بد استفاده می‌کنند تا بتوانند خاص به نظر بیایند و وارد ذهن مخاطب شوند. توجه داشته باشید ایجاد حس انزجار و تنفر درست به‌اندازه حس عشق و علاقه سخت است. بنابراین درگیر جنس احساس مخاطب خود نشوید. آن چیزی که تنها و تنها اهمیت دارد خود احساس مخاطب است.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.