اصلاً محتوای باکیفیت چیست؟ شما باید نحوه پشتیبانی کیفیت محتوا از سئو، منظور از کیفیت، نحوه اندازهگیری آن و همینطور موارد دیگر را بیاموزید.اگر میخواهید رتبه شما در SERP از رقبا بالاتر باشد، تنها کاری که باید انجام دهید این است که محتوای باکیفیت منتشر کنید.
محتوای باکیفیت
به نظر آسان است، اینطور نیست؟
با این حال، چند مسئله اینجا وجود دارد. تصور همه این است که محتوای آنها باکیفیتتر از بقیه میباشد. همچنین، تعریف محتوای باکیفیت به عنوان یکی از جنبههای سئو بسیار سخت است. اغلب، افراد روی موارد اشتباهی مانند؛ تعداد کلمات، تراکم کلمات کلیدی یا قالببندی تمرکز میکنند
“محتوا اساس کار است” و برای سئو بسیار مهم است، این جملهای است که استراتژیستهای بازاریابی محتوا دائماً به ما گوشزد میکنند. اما دقیقا به چه معنی است؟
محتوای باکیفیت چیست؟
به طور خلاصه، محتوای باکیفیت راهی است برای رسیدن به اهداف بازاریابی. همچنین، این محتوا باید:
- جامع
- کاربردی
- آموزشی
- دقیق
بهترین پاسخ برای سوال جستجوکننده
باشد. شاید بیشتر تمرکز خود را بر افزایش تعداد اشتراکگذاری اجتماعی در فیس بوک معطوف کنید. اگر محتوای شما با مخاطبان ارتباط برقرار میکند و بیشتر به اشتراک گذاشته میشود، موفق است.اما برای مشاغل دیگری که هدف اصلی آنها ایجاد سرنخ بیشتر است، اگر اشتراکگذاری در فیس بوک را بدست بیاورند، اما نتوانند سرنخهای جدیدی جذب کنند، ممکن است همان محتوا عملکرد خوبی نداشته باشد.
آیا این بدان معناست که این محتوا کیفیت مناسبی ندارد؟ همه چیز به این بستگی دارد که از چه کسی بپرسید.
برخی از رایجترین KPIها برای تعیین ارزش و اثربخشی محتوای شما عبارتند از:
- رتبهبندی در سه جایگاه برتر گوگل برای کلمه / کلمات کلیدی مورد نظر شما.
- افزایش آگاهی از برند و وفاداری مشتری.
- تولید سرنخ و فروش.
- بهبود نرخ کلیک و کاهش نرخ پرش.
- افزایش ترافیک کلی وب از طریق فعالیتهای موثر در نتایج جستجوی ارگانیک.
- دریافت اشتراکهای اجتماعی و بازدید از طریق پلتفرمهای رسانههای اجتماعی.
- بهبود در تبدیل سایت و درآمد نهایی.
- جذب تعدادی لینک مرتبط از حوزههای معتبر.
اگر محتوای شما به این اهداف مهمKPI دست یافته است، استراتژی محتوای شما در مسیر درستی قرار دارد.
10 روش عالی برای تولید محتوای باکیفیت
وقتی که پارامترهای لازم برای تحلیل موفقیت یا شکست استراتژی بازاریابی محتوای خود را تعیین کردید، زمان آن است که تولید محتوا را آغاز کنید.
در اینجا 10 نکته وجود دارد که شما را در مسیر درست قرار میدهد.
1. آگاهی از هدف جستجو و کال تو اکشن
هدف جستجو همان دلیلی است که جستجوکننده بخاطر آن بصورت اینترنتی به دنبال اطلاعات میگردد. آنها ممکن است به دنبال اطلاعات عمومی در مورد یک موضوع، پاسخ به یک سوال، راهحلی برای یک مشکل یا در حال جستجو برای خرید محصول باشند.قبل از تولید محتوا، باید بدانید که افراد چگونه آن را پیدا کرده و از آن استفاده میکنند و همچنین باید بدانید که به دنبال چه نتیجهای هستید.
- آیا سعی در فروش محصول یا خدمات دارید؟ آیا میخواهید لیست مشترکین ایمیل خود را بسازید؟
- چگونه نیازهای مخاطبان شما میتواند در راستای اهداف بازاریابی شما باشد؟
تمام اینها باید در استراتژی محتوای شما لحاظ شود تا کال تو اکشن شما (CTA) بتواند با اهداف محتوا و قصد کاربر شما هماهنگ شود.
2. استفاده از قالببندی مناسب برای خوانایی محتوا
قصد شما این است که محتوای نه تنها برای کاربران بلکه برای موتورهای جستجو نیز در هنگام کراول کردن، فهرستبندی و رتبهبندی وب سایت شما، به راحتی خوانده شود.
نحوه قالببندی محتوای شما نقش مهمی در عملکرد کلی آن ایفا میکند. افراد مقالهها را مرور میکنند، به همین خاطر است که درک عنوانها و عنوانهای فرعی، فهرستها و بلوکهای کوچک متن که توسط فضای سفید از هم تفکیک شدهاند، آسان است.
افراد به بلوکهای بزرگ متن پاسخ خوبی نمیدهند، همینطور گوگل.
3. در نظر گرفتن روندها و ایجاد بک لاگ از ایدههای محتوا
تمام محتوا با یک موضوع شروع میشود. موضوع انتخابی شما میتواند باعث اثربخشی استراتژی بازاریابی محتوا شما شود یا آن را از بین ببرد.
مهم این است که موضوعات مرتبطی را انتخاب کنید که مخاطبان به آن اهمیت میدهند. فعالیت رقبای خود را مورد بررسی قرار دهید تا بدانید که آنها چه نوع محتوایی منتشر میکنند. اگر زمان یا حوصله این کار را ندارید، ابزارهایی مانند BuzzSumo و ExplodingTopics میتوانند در یافتن موضوعات پرطرفدار کمک کننده باشند.
همانطور که فهرست موضوعات خود را تهیه میکنید، تقویم تولید محتوای خود را پر کنید تا مطمئن شوید هرگز در آخرین لحظه به دنبال موضوع جدید نخواهید گشت.
4. انجام تحقیقات کامل برای حفظ اعتماد و اعتبار
بر اساس گزارش Barometer Trust Edelman در سال 2021، اعتماد کاربران به موسسات و رسانهها در کمترین حد خود قرار دارد.این مهم است که مطمئن شوید محتوای شما قابل اعتماد است، به این معنی که باید تحقیقات کاملی انجام دهید و دادههایی را برای پشتیبانی از ارزیابیهای خود پیدا کنید.
تنظیم هشدارهای گوگل
حتی اگر درباره تجربیات شخصی خود مینویسید، باز هم تحقیق مهم است. شما نمیخواهید با ارائه اطلاعات نادرست، اعتماد مخاطبان خود را از دست بدهید. به مطالعات و دادههای فعلی و به روز استناد کنید. یکی از راههایی که میتوانید سریعاً از به روزرسانیهای مرتبط مطلع شوید، تنظیم هشدارهای گوگل برای موضوعات مورد علاقه است. شما حتی میتوانید این کار را با نام و برند تجاری خود انجام دهید تا سریع به کسانی که از شما نام بردهاند، پاسخ دهید.
5. منحصر به فرد کردن موضوعات با افزودن دیدگاه خود
به نوشته Mark Twain،
“چیزی به نام ایده جدید وجود ندارد. غیرممکن است. ما به سادگی ایدههای قدیمی را انتخاب میکنیم و آنها را در نوعی دستگاه کالئیدوسکوپ ذهنی قرار میدهیم. به آنها فرصت میدهیم و آنها ترکیبهای جدید و کمیاب میسازند. به طور نامحدود به تغییر دادن و ساختن ترکیبات جدید ادامه میدهیم؛ اما آنها همان قطعات قدیمی شیشههای رنگی هستند که در همه اعصار مورد استفاده بودهاند.”
محتوا را بازیافت میکنید؟
حقیقت این است که ما همیشه محتوا را بازیافت میکنیم. اما آنچه آن را منحصر به فرد و خواندنی جلوه میدهد، دیدگاه خود ماست.شاید این بدان معناست که حس شوخ طبعی خود را در مقالهای که به طور عادی به یک موضوع جدی پرداخته است، وارد میکنیم. یا داستانها و حکایات شخصی را در سراسر یک محتوا قرار میدهید.با کمی خلاقیت، میتوانید محتوا را از طریق ” کالئیدوسکوپ ذهنی” خود بازیافت کرده و آن را منحصر به فرد جلوه دهید.
6. استفاده از تجربیات، مطالعات و دادههای شخصی
ایجاد دادههای شخصی شما و استفاده از محتواهایی که در مورد تجربیات شما میباشد، یک مزیت بزرگ برای سئو است.اگر تجربیات شما به اندازه کافی جامع، کاربردی و کامل باشد، احتمالاً از دیگران میخواهید که آنها را ارجاع دهند و نقل قولی از آن در وب سایت خود قرار دهند.
بک لینکهای سایتها
بک لینکهای سایتهای معتبر میتوانند به سئو شما کمک زیادی کنند. صحبت کردن در مورد تجربیات شخصی خود، حتی اگر از طریق ارائه نظر خود با یک نظر عمومی مخالفت میکنید، به شما کمک میکند تا به عنوان یک شخصیت معتبر شناخته شوید.شما فقط در مورد مقالهای که خواندهاید صحبت نمیکنید – شخصاً میتوانید ادعایی را که ارائه میدهید، تایید کنید.این سطح اعتبار باعث میشود مردم به حرف شما گوش دهند و شما را جدیتر بگیرند.
7. هدف قرار دادن یک موضوع فرعی نیچه
در واقع، بیشتر مباحثی که درباره آنها مینویسیم در اصل دارای موضوعات فرعی هستند. اما توصیه میکنم کمی بیشتر به موضوع بپردازید. چرا؟
برای شروع، رقابت کمتری خواهید داشت.
هدف قرار دادن یک موضوع کلی، مانند “آموزش سگ”، برای مثال، بسیار گسترده است. تعداد زیادی از رقبا برای آن کلمه کلیدی به رقابت میپردازند.
محتوای من مثل ماهی کوچکی در اقیانوس خواهد بود، به ویژه اگر من تازه شروع به توسعه استراتژی محتوای خود کرده باشم و هنوز فرصتی برای تاسیس وب سایت خود به عنوان یک مرجع معتبر را نداشته باشم.
آموزش رفتاری سگ
با این حال، محدود کردن تمرکز بر روی “آموزش رفتاری سگ” یا “آموزش فرمان به سگ” به این معنی است که من شانس بیشتری برای رتبهبندی در صفحه 1خواهم داشت.سایت من در یک حوضچه کوچک به ماهی بزرگی تبدیل میشود و محتوای من مستقیماً به افرادی که به دنبال اطلاعات خاصی هستند که میتوانم ارائه دهم، تبدیل میشود.ابزارهای زیادی برای تحلیل کلمات کلیدی و موضوعات وجود دارد. ابزار مورد استفاده من در نمونه بالا Jaaxy است.
مطمئن شوید که برخی تحقیقات را انجام میدهید تا بدانید آیا موضوعات فرعی موجود در نیچه شما که به طور منظم مورد بحث قرار نمیگیرند، با مخاطبان شما همخوانی دارد یا خیر.
8. ایجاد تنوع با محتوای چند رسانهای
پردازش محتوای بصری و به خاطر سپردن آنها برای افراد آسانتر از متن ساده است. انواع مطالب بصری که مکمل خوبی برای محتوای نوشته شده هستند، عبارتند از:
• اسکرین شاتها
• عکسها
• اینفوگرافیک
• نمودار
• ویدیوها
• گیفها
• الگوهای رفتاری
استفاده از محتوای چند رسانهای برای افزایش محتوای شما میتواند تعامل را بهبود بخشد و در بسیاری از موارد، راهی موثر برای نشان دادن یک نکته یا ارائه مثال است.
9. بررسی و ویرایش قبل از انتشار
اگر هدف شما تولید محتوای باکیفیت میباشد، بنابراین انتشار پیش نویسهای اولیه حتی بدون تصحیح فوری نباید در برنامه شما باشد.
اینجاست که تقویم تولید محتوا میتواند بسیار کاربردی باشد. از آن برای بررسی مهلتها و زمان کافی برای نوشتن مقاله استفاده کنید، بگذارید یک یا دو روز بماند و سپس برگردید و آن را اصلاح کنید.اگر محتوایی که با عجله نوشته شده و ویرایش نشده را منتشر کنید نباید انتظار داشته باشید که شهرت خودتان را حفظ کنید.
10. استفاده از دادههای تحلیلی برای اندازهگیری عملکرد محتوا و تنظیم استراتژی خود
حتی اگر به نظر خود محتوای باکیفیت تولید میکنید، ممکن است مخاطبان با شما هم نظر نباشند. و اگر اینطور باشد، مهم نیست که شما چه فکر میکنید – این کاربران هستند که نظر قطعی را در مورد اینکه کدام محتوا ارزشمند و کدام نیست، میدهند.
از KPIهای عالی که در ابتدای این مقاله ارائه شد، استفاده کنید تا عملکرد محتوای خود را بسنجید.ببینید کدام موضوعات عملکرد خوبی دارند و کدام موضوعات ترافیک کم یا هیچ ترافیکی دریافت نمیکنند.این اطلاعات به شما یک نقشه اساسی ارائه میدهد که مشخص میکند که باید بر کدام قسمت متمرکز شوید.
نتیجه
این یک حقیقت غیرقابل انکار است – اگر میخواهید از انبوه محتوایی که هر روز تولید میشود، متمایز شوید، باید بر کیفیت تمرکز کنید.این یکی از بهترین راهها برای تقویت اعتبار در حوزه تخصصی خود، جذب مخاطبان با موضوعاتی که بیشتر برای آنها اهمیت دارد، و کسب موفقیت وب سایت شما در موتورهای جستجو، میباشد.ایجاد محتوای باکیفیت یکی از دشوارترین بخشهای سئو است، اما ایجاد بهترین محتوا به بهترین شکل ممکن است بارها و بارها در جذب مخاطبان مرتبط به شما کمک کند.
راز محتوای باکیفیت
همیشه سعی کنید بهترین باشید. نیازی نیست دنبال محتوای خیلی خاص یا آخرین کلمات کلیدی که buzzwords ارائه میدهد، نباشید. شما فقط باید محتوایی ایجاد کنید که از محتوای رقبا بهتر است.خودتان را جای جستجوکننده بگذارید. اگر مقاله شما در رتبه 1 قرار داشت، آیا آن جستجوکننده از این که محتوا به سوال او پاسخ میدهد، مشکل او را حل میکند و برای زندگی او کاربردی است، خوشحال میشود؟به دنبال الگوریتمها یا آبشارها یا هر چیزی دیگری نروید. راز محتوای باکیفیت، نوشتن برای مخاطبان است.