در روز های ابتدایی کار گوگل، این موتور جستجو به شدت بر متن و بک لینک ها تکیه داشت تا رتبهبندی را از طریق رفرشهای متناوب (که به عنوان ” گوگل دنس” شناخته میشد) تولید کند. از آن زمان، جستجوی گوگل با مجموعهای از الگوریتمها (پیشنهاد ما: الگوریتم های مهم گوگل را مطالعه کنید) برای تبلیغ محتوا و نتایج مطابق با نیاز کاربر، پیشرفتهتر شده است. بخش عظیمی از سئو، بازی با اعداد را تشکیل می دهد. اصولا ما بر روی موارد زیر تمرکز میکنیم:
- رتبه بندی
- حجم جستجو.
- سطح ترافیک آلی
- تبدیلات داخلی سایت
این معیارها همان مواردی هستند که ما معمولا توسط متخصصان سئو دنبال میکنیم. افراد می خواهند به رتبههای بالاتری برسند و شاهد افزایش میزان ترافیک ارگانیک خود باشند و با هماهنگی، هدایت و فروش ارتقا یابند. هنگامی که ما کلمات کلیدی مورد نظر را انتخاب میکنیم، تمایل و درخواست برای جستجو محتوا مفید وجود دارد، اما مهمتر از حجم جستجوی کلمه کلیدی، نیت پشت آن است. این بخش مهمی از معادله است که اغلب هنگام تولید محتوا نادیده گرفته میشود.
البته این عالی است که شما میخواهید برای یک عبارت خاص محتوا تولید کنید، (مقالهی چگونگی بهبود سئو با کمک محتوا را ببینید) اما محتوای تولیدی نه تنها باید مرتبط باشد بلکه باید هدف کاربر را نیز ارضا کند. این مقاله نه تنها جنبههای مختلف از هدف جستجو را توضیح میدهد، بلکه چگونگی تولید محتوا هدفمند و نحوه برخورد موتورهای جستجو با آنها را, مورد بررسی قرار می دهد. برای کسب اطلاعات تخصصی در زمینه کلید واژهها یا کلمات کلیدی، پیشنهاد میکنیم مقاله سئو کلمات کلیدی چیست را نیز مطالعه کنید.
علم پشت هدف جستجو
در سال ۲۰۰۶ مطالعهای که توسط دانشگاه هنگکنگ انجام شد نشان داد که در سطح ابتدایی، هدف جستجو میتواند به دو مورد تقسیم شود. اول به کاربری که به طور خاص به دنبال سرچ اطلاعات مربوط به کلمه کلیدی می پردازد، و دوم اینکه کاربران به دنبال اطلاعات عمومی بیشتری در مورد یک موضوع خاص میگردند. این را می توان به هدف جستجو کاربر تعمیم داد. کاربران خاص قصد جستجوی محدودی دارند و از این موضوع منحرف نمیشوند، در حالی که یک کاربر بی هدف، ممکن است دامنه وسیع تری را حول یک موضوع یا موضوعات خاص سرچ کند.
موتورهای جستجو همچنین در درک هدف جستجو گامهایی را برداشته اند؛ korolyov و Hummingbird شرکت یاندکس تنها دو نمونه از این موتورهای جستجو هستند. مقالهی محبوبترین موتورهای جستجو اطلاعات بیشتری را در زمینه موتورهای جستجو به شما میدهد.
قصد جستجوی گوگل
مطالعات زیادی در زمینه درک نیت جستجو یک کلمه یا عبارت خاص (توسط کاربر) صورت گرفته است؛ و این موضوع توسط نتایجی که گوگل نشان میدهد منعکس میشود. آقای پاول هاهر از طرف گوگل در سال ۲۰۱۶ یک ارائه عالی داشت و به این موضوع پرداخت که گوگل چگونه از دیدگاه یک مهندس رتبهبندی، نتایج را ارائه میکند. در رتبه بندی کیفیت جستجوی گوگل، مقیاس “بیشترین مطابقت” توسط گوگل در نظر گرفته میشود.
در ارائه آقای پاول هاهر نظریههای اصلی را در مورد چگونگی جستجو برای یک فروشگاه خاص توضیح داده شد (مثلا، والمارت)؛ در ابتدا گوگل اینگونه توصیف میکند که: کاربران به احتمال زیاد به دنبال نزدیکترین فروشگاه والمارت هستند، نه دفتر آن در آرکانزاس.
راهنمای رتبهبندی کیفیت جستجو نشان دهنده این حقیقت است. این مقیاس از(Fully M) تطابق کامل گرفته تا عدم تطابق (FailsM) متغیر است و دارای فاکتورهایی خاص برای محتوای نامناسب، زبانهای دیگر، عدم امکان بارگیری یک محتوا، یا محتوای ناراحت کننده / توهین آمیز است. مقالهی روش های تولید محتوای موثر در سئوی سایت اطلاعات بیشتری در این زمینه به شما خواهد داد.
نرخ جستجو نه تنها به وب سایت هایی که در نتایج نمایش داده میشوند مربوط می شود، بلکه به بلوک های نتایج ویژه محتوا (SCRB) ، یعنی ریچ اسنیپت – Rich Snippets و سایر ویژگی های جستجو که در کنار “10 نتیجه اول” ظاهر می شوند ، می پردازد.
یکی از بخشهای جالب در این رابطه نمونههایی از جستجو است که نمیتوانند به طور کامل با نتایج تطابق داشته باشند. در این بخش، گوگل به جزییاتی اشاره میکند که عبارت های مورد جستجو (Ambiguous Ambiguous) بدون درک صحیح از قصد کاربر به یک نتیجه کامل, دست نمی یابند. خواندن مقالهی تاثیر بلاگ کامنتینگ در بهبود سئو را به شما توصیه میکنیم.
مانند این مثال که در تصویر آورده شده است، عبارت مورد جستجو میتواند یا انجمن دیابت آمریکا، انجمن دندانپزشکی آمریکا، یا یک زبان برنامهنویسی که در سال ۱۹۸۰ ابداع شد، باشد. همانطور که هیچ تفسیری برای عبارت مورد جستجو وجود ندارد، هیچ پاسخ قطعی هم برای آن نمیتواند ارائه شود.
جستجوها با معانی چندگانه
به خاطر تنوع زبان، بسیاری از پرسشها بیش از یک معنی دارند؛ به عنوان مثال، (اپل)میتواند یک برند و یا یک میوه باشد. گوگل این موضوع را با دستهبندی عبارت های جستجو از تفسیر خود انجام میدهد. (پیشنهاد میکنیم مقاله تاثیر برندسازی بر سئوی سایت را مطالعه کنید.) سپس تفسیر این کلمه یا عبارت میتواند برای تعریف هدف کاربر از جستجو مورد استفاده قرار گیرد. تفسیرهای پرس و جو به سه بخش زیر طبقهبندی میشوند:
تعابیر و تفاسیر غالب
تفسیر اصلی چیزی است که بیشتر کاربران هنگام یک سرچ خاص به دنبال آن هستند. بخش ارزیابی جستجوی گوگل به صراحت اظهار کرده که تفسیر از جستجو کاربر باید واضح باشد؛ حتی پس از تحقیقات آنلاین بیشتر.
تعابیر معمولی
هر عبارت مورد جستجو که توسط کاربر در گوگل وارد می شود، میتواند دارای چندین تفسیر مشترک باشد. مثلا کلمه عطارد، که میتواند به معنی سیاره یا یک عنصر باشد (در زبان انگلیسی). در این مثال، گوگل نمیتواند نتیجهای را فراهم کند که به طور کامل قصد جستجوی کاربر را درک کند، اما در عوض، کل نتایج مرتبط با آن را به کاربر نشان می دهد (هم عنصر و هم سیاره).
تعابیر کوچک
بسیاری از عبارت های مورد جستجو نیز تفسیرهای رایج کمتری دارند، و این ها اغلب براساس منطقه جغرافیایی کاربر تفسیر می شوند.
کلمات: ایا، آشنایی با.. ، برو به…
این نوع کلمات یکسری مفهوم هستند که سرچ به واسطه آنها توسط کاربر را می توان به سه دسته تقسیم کرد: آیا، آشنایی با .. و برو به. این طبقهبندی ها تا حدی نوع نتایجی را که گوگل به کاربران خود ارائه میدهد مشخص میکند. در این زمینه توصیه میکنیم که مقالهی 5 راز طلایی انتخاب بهترین کلمات کلیدی را مطالعه کنید.
کلمات کلیدی تبادلی که کاربر آنها را جستجو می کند.
زمانی که یک کاربر یک “کار” را انجام میدهد، یعنی به دنبال دستیابی به یک عمل مانند خرید یک محصول خاص و یا رزرو یک سرویس است. برای مثال، این موارد برای وب سایتهای تجارت الکترونیک که در آن یک کاربر ممکن است به دنبال یک برند یا آیتم خاص باشد، مهم است. عبارت مورد جستجو تبادلی ,نیز شکلی از جستجو است و با توجه به نحوه تعامل کاربر با گوشیهای هوشمند و فنآوریهای دیگر، بیشتر و مهمتر میشوند.
ده سال پیش، اپل اولین آیفون را راهاندازی کرد که رابطه ما با دستگاه های هوشمند را تغییر داد. گوشی هوشمند به معنای بیش از یک گوشی تلفن همراه بود، و دسترسی ما به اینترنت را بر حسب شرایط فراهم می کند. پر واضح است که قبل از آیفون، ما اینترنت نسل 1G، ۲G، و WAP داشتیم؛ اما 3G در سال ۲۰۰۳ ظهور کرد به دنبال آن برنامه هایی روی کار آمدند که شیوه تعامل ما را تغییر دادند.
جستجوی تلفن همراه
جستجوی موبایل از جستجوی دسکتاپ در سطح جهانی در ماه مه ۲۰۱۵ به طور عظیمی پیشی گرفت. در حقیقت، یک بررسی نشان میدهد که ۵۷ درصد سرچ ها از دستگاههای تلفن همراه و تبلت صورتگرفته است. گوگل همچنین دو به روز رسانی مهم تلفن همراه و توجه به رتبه بندی سایت ها با در نظر گرفتن قابل استفاده بودن آنها در موبایل ,ارائه کرده است.
افزایش دسترسی به اینترنت به این معنی است که ما قادر به انجام جستجوهای بیشتر بر اساس رویداد های لحظه ای هستیم. در نتیجه، گوگل برآورد می کند که ۱۵ درصد از عبارت های مورد سرچ به صورت روزانه کاملا جدید بوده و قبلا هرگز مشابه آنها دیده نشده است. این به دلیل قابلیت دسترسی جدیدی است که جهان به سمت آن پیش می رود و گوشیهای هوشمند به طور فزاینده ای در حال افزایش هستند و نرخ نفوذ اینترنت در سطح جهانی بسیار چشمگیر است.
به گفته کام سورس، تلفن های همراه در حال زیاد شدن هستند و نه تنها در نحوه سرچ بلکه در نحوه تعامل ما با یک فضای آنلاین، تاثیر گذارند. در تعدادی از کشورها از جمله ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، برزیل، کانادا، چین و هند بیش از ۶۰ درصد زمان مردم از طریق یک دستگاه تلفن همراه به صورت آنلاین سپری می شود. در واقع کاربران تحقیقات خود را با موبایل صورت داده و سپس خرید را به واسطه دسکتاپ و تبلت انجام می دهند. برای این منظور بهتر است که مقاله سئو را فقط برای گوگل انجام ندهید را نیز مطالعه کنید.
راهنمای رتبه بندی کیفیت جستجوی گوگل:
از آنجا که استفاده از تلفنهای همراه میتواند دشوار باشد،SCRBs میتواند به کاربران تلفن همراه کمک کند تا وظایف خود را به سرعت انجام دهند, به خصوص برای اهداف خاصی مانند مراجعه به یک فرد، و جستجوی عبارتی خاص.
چرا جستجوی صوتی در جستجوی موبایل اهمیت دارد؟
در بخش های قبلی یک جمله مهم بیان شد، که به ما کمک میکند رابطهای که گوگل بین جستجوی صوتی و موبایل میبیند را درک کنیم. اگر با فرمانهای صوتی، اعمال دستگاه یا خطوط تلفن آشنا نیستید، لطفا کمی زمان بگذارید و آنها را روی یک موبایل آزمایش کنید. برای مثال، میتوانید برخی از این فرمانهای صدا را امتحان کنید.
جستجو صوتی به دلایل زیرل اهمیت دارد:
- دستیاران مجازی از زمان Microsoft Paperclip تکامل یافته اند.
- صحبت کردن با گوشی یا دستگاه های هوشمند عادی شده است.
- این تکامل با افزایش نفوذ تکنولوژیهای تلفن هوشمند همراه شدهاست چون وسایل هوشمند خانه ما را پر کرده اند.
آشنایی با (آگاهی از عبارت های مورد جستجو) ..
عبارت مورد جستجو همیشه یک جمله اطلاعاتی است، که کاربر به واسطه آن میخواهد در مورد یک موضوع خاص اطلاعات کسب کند. عبارت های مورد جستجو ارتباط نزدیکی با زمانی که در گوگل سرچ می شوند دارند. در سپتامبر سال 2015، گوگل راهنمایی از Micro-moments را منتشر کرد که به افزایش نفوذ تلفن های هوشمند و دسترسی به اینترنت مربوط می شد.
Micro-moments زمانی رخ میدهند که یک کاربر نیاز دارد یک عبارت خاص را سرچ کند و این سرچ ها عموما به زمان بستگی دارند. مثلا زمان حرکت یک قطار یا قیمت فلان سهام در لحظه. از آنجا که کاربران میتوانند در لحظه به اینترنت دسترسی داشته باشند، این انتظار نیز وجود دارد که برند و اطلاعات آن، به صورت لحظه ای در دسترس باشند.
- Micro-moment ها در حال تحول هستند.
- عبارت های مورد جستجو میتواند سوالات ساده و متفاوتی باشد.
- عبارت های مورد جستجو همواره به قصد دریافت اطلاعات سرچ می شوند.
عبارت های مورد جستجو برای دریافت اطلاعات/ اطلاع رسانی ماهیت تجاری ندارند. در حالی که ممکن است یک جنبه از تحقیقات در مورد یک محصول وجود داشته باشد، کاربر بدون در نظر گرفتن جنبه خرید به بررسی آن می پردازد. یک عبارت مورد جستجوی اطلاعاتی خالص, میتواند شامل [برای رسیدن به لندن باید چقدر رانندگی کرد]، تا [ گابریل مکت در سایت imdb] باشد. این موارد تا حدودی به عنوان جستجو های تجاری – به خصوص از طریق وب سایت تجارت الکترونیک در نظر گرفته نمیشوند؛ اما آنها ارزشی برای کاربر فراهم میکنند، که گوگل به دنبال آن است.
به عنوان مثال، اگر یک کاربر میخواهد به تعطیلات برود، ممکن است با جستجو [ تعطیلات زمستانی اروپا ] سرچ را شروع کند و سپس مقصدهای خاص را بررسی کند. کاربران در مورد مقصد بیشتر تحقیق خواهند کرد و اگر وب سایت شما اطلاعات مربوط به آن مقاصد را فراهم کند، پس یک شانس برای شما جهت آشنایی کاربر با خدمات تان فراهم خواهد شد. مقالهی قهرمان سایتتان باشید شما را برای داشتن سایتی موفق راهنمایی خواهد کرد.
موقعیت صفر
ریچ اسنیپت و محتوای خاص (به عنوان مثال، پاسخ برجسته گوگل) بخش عمدهای از سئو هستند و ما میدانیم که قرارگیری در SCRB میتواند حجم زیادی از ترافیک را به وب سایت شما منتقل کند.
از طرف دیگر، موقعیت صفر به این معناست که یک کاربر روی لینک وب سایت در نتایج جستجو گوگل کلیک نخواهد کرد. به این معنی که ترافیک خاصی را به دست نخواهید آورد و باید روی سایت خود بازنگری کنید یا به تاثیرات آگهی هایتان توجه کنید. بهبود موقعیت تان در نتایج گوگل می تواند فرصتی عالی برای معرفی شما به کاربران جدید فراهم کند.
برو به (عبارت های مورد جستجو پیمایشی)..
در عبارت های مورد جستجو معمولا یک کاربر به دنبال یک وب سایت خاص یا مکان خاص است. اگر یک کاربر به طور خاص در حال سرچ برند آدیداس باشد، بالا آوردن محصولات پوما رضایت وی را جلب نخواهد کرد. به همین ترتیب، اگر مشتری شما میخواهد یک برند خاص را بیابد، چرا یک برند دیگر باید تلاش کند تا در نتایج جستجو برند رقیب خودنمایی کند؟
تعریف هدف یک چیز است، سفر مشتری هم یک چیز دیگر
برای مدت طولانی، سفر مشتری یک فعالیت اصلی در برنامهریزی و توسعه هر وبسایت و هر کمپین تبلیغاتی است. در حالی که کسب اطلاعات از پرسونای مخاطب و برنامهریزی این که چگونه وب سایت کاربران را هدایت میکند مهم است، اما لازم است که بدانیم یک کاربر چگونه جستجوهایش را انجام میدهد و در کدام مرحله از سفر خود قرار دارد.
این سفر اغلب به معنای یافتن یک مسیر مستقیم و بسیاری از سفر های کاربری است که معمولا صفحه فرود و یا صفحه اصلی محصول را دنبال می کند. ما فرض میکنیم که کاربران دقیقا میدانند که چه کاری میخواهند انجام دهند، اما جستجوی موبایل و جستجو صوتی، ساختار جدیدی را به زندگی روزمره ما معرفی کرده و روی تصمیمات روزمره ما تاثیر دارند.
این micro-moment ها مستقیما درک ما از سفر کاربر را زیر سوال میبرند. کاربران دیگر به یک روش جستجو نمیکنند و به دلیل نحوه توسعه گوگل در سالهای اخیر، هیچ صفحه نتایج جستجوی واحدی عملا وجود ندارد. ما میتوانیم این مرحله را که کاربر از طریق نتایج جستجو گوگل با تجزیه و تحلیل دادههای اختصاصی از کنسول جستجو، وبمستر بینگ و یاندکس Metrica سفر خود را پیگیری می کند، بررسی کنیم.
هدف جستجو به همراه نتایج و ارتباطات آن میتواند دستخوش تغییر شود.
نکته مهم دیگری که باید به خاطر داشته باشید این است که قصد جستجو و نتایجی که گوگل نمایش میدهد نیز میتواند به سرعت تغییر کند. نمونهای از این مورد حمله Dyn DDoS بود که در اکتبر ۲۰۱۶ رخ داد. بر خلاف سایر حملات DDoS قبل از آن، پوشش خبری پیرامون حمله Dyn جریان اصلی بود؛ که کاخ سفید حتی بیانیهای را در این باره منتشر کرد.
قبل از این حمله، جستجو برای واژههایی مانند [ ddos ] یا [ dns ] نتایجی از شرکتهایی مانند Incapsula، Sucuri و Cloudflare به کاربر نشان می داد. این نتایج تماما فنی بودند و برای مخاطب جدید کشف و بررسی این اصطلاحات آسان نبود. اما زمانی که یک عبارت جستجو با قصد تجاری یا تبادلی به سرعت منتشر شد، چه؟ در عرض ۱۲ ساعت از این حمله، نتایج جستجو تغییر کرد و به نتایج اخبار و مقالات وبلاگ تبدیل شد و به این مقوله که حملات DDoS چگونه کار میکند، پرداخته شد.
به همین دلیل مهم است که نه تنها برای کلمات کلیدی که ترافیک را هدایت میکنند سایت را بهینهسازی کنید. بلکه همچنین محتواهایی که کاربر و ارتباط موضعی را به سمت شما جذب می کنند را هم بهینهسازی کنید.
از اینکه تا پایان این مقاله نیز باما همراه بوده اید, از شما متشکریم.
سوالات متداول
-
آیا جستجوی صوتی در جستجوی موبایل اهمیت دارد؟
جستجو صوتی به دلایل زیرل اهمیت دارد: دستیاران مجازی از زمان Microsoft Paperclip تکامل یافتهاند. صحبت کردن با گوشی یا دستگاههای هوشمند عادی شده است. این تکامل با افزایش نفوذ تکنولوژیهای تلفن هوشمند همراه شدهاست چون وسایل هوشمند خانه ما را پر کردهاند.
-
آگاهی از عبارت های مورد جستجو چه کمکی به سئوی سایت خواهد کرد؟
عبارت مورد جستجو همیشه یک جمله اطلاعاتی است، که کاربر به واسطه آن میخواهد در مورد یک موضوع خاص اطلاعات کسب کند. عبارت های مورد جستجو ارتباط نزدیکی با زمانی که در گوگل سرچ میشوند دارند. به این صورت که با کمک آنها میتوان تقویم محتوایی سایخت و استراتژی تولید محتوای هدفمندی طراحی کرد.
-
“جستجوها با معانی چندگانه” در گوگل به چه معناست؟
به خاطر تنوع زبان، بسیاری از پرسشها بیش از یک معنی دارند؛ به عنوان مثال، “اپل” میتواند یک برند و یا یک میوه باشد. گوگل این موضوع را با دستهبندی عبارتهای جستجو از تفسیر خود انجام میدهد. به این ترتیب میتواند با توجه به جستجوهای پیشین مخاطب نیاز وی را تشخیص داده و موارد مختلفی را به او نمایش دهد.
-
“درک نیت جستجو” به چه معناست؟
آقای پاول هاهر (از طرف گوگل در سال ۲۰۱۶) یک ارائه داشت که در آن به این موضوع میپرداخت که “گوگل چگونه از دیدگاه یک مهندس رتبهبندی، نتایج را ارائه میکند؟” باید بدانید که در رتبه بندی کیفیت جستجوی گوگل، مقیاس “بیشترین مطابقت” توسط گوگل در نظر گرفته میشود.