مقالات آموزشی

راهی برای انجام نامگذاری فولدرها و فایل محصولات به شکل اثر گذار

مفید بود؟

راه‌های بسیار متنوعی برای استفاده از کلمات کلیدی در نامگذاری فولدرها و فایل محصولات سایت وجود دارد. اما در ادامه قصد داریم تا با بهره گرفتن از تجربه برخی از بزرگ‌ترین برندها، به شما در انجام بهتر نامگذاری فولدرها و فایل‌های سایت‌تان کمک کنیم. پرسشی که دستمایه نگارش این یادداشت شد را یکی از کاربران سایت برای ما ارسال کرد. کاربر مذکور پرسیده بود:

من به اطلاعاتی در مورد شیوه نامگذاری فولدرها و پس از آن محصولات، نیاز دارم. به عنوان مثال نام فولدر اصلی من “Office Chair”، نام زیرفولدر “High back chairs” و نام محصول من “Kingston Office Chair High Back” است. به تبع این آدرس (URL) من شمایلی مانند (https://example.com/kingston-office-chair-high-back/) دارد.

آیا مثالی که برای شما ارسال کردم حاوی مشکلات و خطای خاصی است؟ یا بالعکس عملکرد من درست بوده است.

پیش از هر چیز، در پاسخ باید گفت که راه‌های متعددی برای استفاده اثرگذار از کلمات کلیدی در زیرفولدرها و نامگذاری فولدرها و محصولات وجود دارد اما به هر حال ما تلاش می‌کنیم تا با معرفی یک بهترین، به شما در تکرار راحت‌تر سنت‌ها کمک کنیم. دو شیوه متداول وجود دارند که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

نامگذاری هر دسته و زیردسته

اگرچه، انجام این کار در صورتی که از یک شیوه برنامه‌نویسانه برای نامگذاری فولدرها و فایل‌ها استفاده کنید، می‌تواند بسیار سخت باشد. بسیاری از سایت‌ها از شیوه توصیفی(Descriptive) برای نامگذاری فولدرها استفاده می‌کنند. البته هیچ اشکالی ندارد اگر از کلمات کلیدی در نامگذاری استفاده نکنید. شاید با این توضیح کمی سردرگم شده باشید پس اجازه دهید با یک مثال پیش برویم.

 

“High back Office Chairs” داخل فولدر “Office Chair” که در داخل فولدر “Office Furniture” قرار دارد؛ خود این فولدر هم در فولدر “Furniture” قرار می‌گیرد. اگر شما از یک نامگذاری فولدر بر این مبنا تبعیت کرده باشید، در نهایت با یک یک آدرس (URL) مانند لینک زیر روبرو خواهید شد:

/furniture/office-furniture/office-chairs/high-back-office-chairs/Kingston-high-back-office-chair-black

می‌توان گفت هیچ خطا و اشکالی در آدرس (URL) فوق، به چشم نمی‌خورد. هم توصیفی است، هم پر از تکرار بی‌جای کلمه کلیدی نیست، هم از یک ساختار منطقی سلسله مراتبی پیروی می‌کند. جالب است که اگر در سایت موفقی مانند (Waifair) برای کلمات کلیدی “office chair” جستجو کنید، با چنین ساختاری مواجه خواهید شد.

البته واقعیت این است که حتی چنین سایتی هم در برخی مواقع بخش‌های جدید توسعه‌یافته را با وسواس کمتری فولدربندی کرده اما به هر حال این قاعده کلی را رعایت کرده است.

صرف نامگذاری فایل محصول

بعضی دیگر از سایت‌ها استراتژی دیگری را برای ساده‌سازی آدرس‌های (URL) به کار می‌بندند و به جای پیروی از قاعده طرح‌شده در بخش پیشین، صرفاً و تنها خود فایل محصول را نامگذاری می‌کنند. در این شیوه، مثال طرح‌شده در بخش قبلی، منجر به ایجاد چنین آدرسی خواهد شد: /kingston-high-back-office-chair-black

سایت فروشگاه تارگت(Target) یکی از سایت‌هایی است که از این شیوه نامگذاری پیروی می‌کند. با این روش او تمام محصولات را در یک فولدر با نام (/p/) گردآوری می‌کند. مانند مثال روبرو: https://www.target.com/p/modern-sleek-adjustable-high-back-office-chair-white-zm-home/-/A-16463457

جالب است که سایت فروشگاه والمارت نیز از همین شیوه برای نامگذاری محصولات خود استفاده می‌کند.

 

 

کدام‌یک از این استراتژی‎ها برای نامگذاری فولدرها و محصولات درست است؟

می‌توان گفت هر دو استراتژی خوب هستند؛ بخصوص اگر سیگنال‌های داده شده از سمت ساختار فولدربندی سایت خود را با سایر سرنخ‌های موجود در لینک‌های داخلی، هماهنگ و تصویر متحدالشکلی به موتور جستجو ارائه کنید. اگر هر یک از این استراتژی‌ها خوب نبود، محال بود که سایت‌های بزرگ هر دوی آن‌ها را استفاده کنند.

اما اگر نتوانید با لینک‌دهی داخلی سیگنال روشنی برای الگوریتم‌های گوگل ارسال کنید، بدون تردید گوگل در شرایطی قرار می‌گیرد که با دیده تردید در شیوه دسته‌بندی و محصولات شما می‌نگرد. البته چنین نگرانی را می‌توان به‌سادگی توسط استفاده از کلمات کلیدی خوب و مدیریت تولید محتوا، از بین برد.

 

آیا تفاوتی در کیفیت ایندکس شدن و سئوی سایت ایجاد می‌شود؟

ایده‌های متناقضی در این مورد وجود دارد که صفحاتی که خیلی با جزئیات دسته‌بندی شده باشند، برای ایندکس شدن و قرار گرفتن در بین رتبه‌های بالایی صفحه نتایج جستجوی گوگل شانس کمتری دارند. اما باید خاطر نشان کنیم که این از اساس یک ایده قدیمی و بر مبنای فرضیاتی منسوخ و از بین رفته است.

در گذشته کارشناسان سئو تصور می‌کردند که الگوریتم خزش و تفتیش گوگل(Google Crawler) نمی‌تواند در یک بار رجوع، همه صفحات را وارسی کند؛ ایده‌ای که اخیراً به طور کامل رد شده است. پس اگر در حال حاضر یک استراتژی برای دسته‌بندی و فولدربندی محصولات خود پیشه کرده‌اید، بهتر است از تغییر آن اجتناب کرده و به ادامه همان سنت خود بپردازید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.