دستورالعمل های فراوانی برای در اختیار داشتن نمونه های با کیفیت آن در اختیارتان قرار داده ایم و از این به بعد نیز همین برنامه را دنبال خواهیم کرد. اما در این نوشتار پا را یک پله فراتر قرار می دهیم و یک چارچوب خیلی واقعی را بررسی می کنیم.
تا به حال به این فکر کرده اید که آیا واقعا چارچوب یا استاندارد مشخصی برای تولید رپورتاژ وجود دارد؟ منظور این است که شاید بتوان برای این قالب هنری و کیفی ساختاری کمی و قابل اندازه گیری معرفی کرد؟ در صورتی که زمان مطالعه ی ادامه ی این نوشتار را ندارید، پاسخ مثبت است؛ می توان برای رپورتاژ یک سری مولفه ی قابل اندازه گیری معرفی کرد و عیارش را سنجید.
به این منظور سراغ یکی از معروف ترین پایگاه های اینترنتی که سفارش رپورتاژ می پذیرد رفته ایم. جالب این که برای کسب مجوزهای اولیه ی انتشار محتوای خود در این سایت قبل از قرارداد مالی نیاز است یک سری استاندارد را رعایت کرده باشید. در ادامه عین مطالب پیش نویس قرار داد سایت importantmedia.org برای نشر رپورتاژ را به فارسی بازگردانده ایم تا تصویری واضح از یک رپورتاژ استاندارد و بین المللی ارائه دهیم. پس از آن یک نمونه ی عینی را بررسی می کنیم تا نوشته های تئوری را شفاف تر سازیم.
نوشته های زیر بندهایی است که باید در متن رپورتاژ شما رعایت شده باشند:
چارچوب و کیفیت: مقاله باید دست اول(original) و با کیفیت باشد. ادیت یا ویرایش امری است حیاتی، به واقع رعایت اصول نگارشی ضروری است. متن شما باید بین 400 الی 1200 کلمه باشد. این تعداد لغت در گوگول پیش فرض کیفیت بالا و قابل اتکا به حساب می آید.
حرکتِ چراغ خاموش: متنی که بوی تبلیغ بدهد چنگی به دل نخواهد زد. برای لختی همه چیز را فراموش کنید و تنها و تنها به عنوان یک متخصص حوزه ی کاری خود مطلب تهیه کنید؛ چنین متنی توجه ها را معطوف خواهد کرد و گسترش و رواج محتوای شما در نهایت هدف اولیه ی تبلیغاتی را به دنبال خواهد داشت.
تصویر: عکس و ویدئو کلیدهای مفید و کاربردی محتوای شما هستند. یک محتوای متوسط با جلوه های بصری بالا به قله های موفقیت می رسد اما متنی درجه یک بدون مجهز سازی به گرافیک و تصویر کاری از پیش نخواهد برد. روی این حوزه تمرکز، وقت و توجه بسیار قرار دهید.
منابع: بدون لینک و منبع ادعا کردن، حداقل امروزه دیگر خریداری ندارد. به واقع مخاطب نیاز دارد که شما برای حقانیت ادعای خود حقیقت(Fact) ارائه دهید.
پذیرش حقیقت: با مخاطب رو راست باشید. به دلیل قوانین جدید(قبل از این برندها بدون معرفی یک رپورتاژ به عنوان کاری سفارشی از اعتماد عمومی جامعه سو استفاده می کردند) نشریه ای که کار شما را منتشر می کند در انتها یا ابتدای آن هرچند کوچک اما ذکر می کند این نوشته سفارشی یا تبلیغاتی است. در نتیجه نیازی نیست که شما در بیان حقایق اغراق کنید و به قصد فریب و ترغیب مخاطب وارد شوید. آن چه حقیقت دارد را در قالبی زیبا و آراسته ارائه دهید، اطمینان داشته باشید که مخاطب با شما همراه خواهد بود.
بررسی یک نمونه ی موردی
سایت مذکور(importantmedia.org) یک رپورتاژ برای شرکت تسلا(Tesla Motors Company) را به عنوان نمونه قرار داده است. رپورتاژ فوق با تیتری که سوخت های فسیلی(کربن) را زیر سوال می برد کمپانی تسلا را به دلیل استفاده از تکنولوژی های نوین و سازگار با محیط زیست به عنوان برنده ی آینده ی بازار معرفی می کند.
همین طور که مشاهده می کنید در سمت راست تصویر عبارت AD و در ذیلِ تیتر عبارت Sponsored Content آورده شده است. منظور این که خود سایت یا محلی که انتشار رپورتاژ شما را به عهده می گیرد به مخاطب این آگاهی را می دهد که محتوا تبلیغاتی است؛ در نتیجه شما نیازی ندارید( و نباید) تبلیغ کالا یا خدماتی که ارائه می دهید را انجام دهید.
نکته ی دیگر لینک هایی است که در متن قرار داده شده است. توجه ویژه داشته باشید که این کار در حکمِ ارجاع به منبع یا همان Referencing است. متن ادعایی می کند و فورا لینک و منبع خود را اعلام می کند.
نکات دیگر از جمله تعداد کلمات، کیفیت متن، استفاده از تصاویر و غیره را هم اگر چاشنی کار کنید دلیلی وجود ندارد که محتوای شما عیار یک رپورتاژ استاندارد و بین المللی را نداشته باشد.
در این نوشتار سعی کردیم تا به صورت مصداق و موردی مهم ترین مولفه هایی که یک رپورتاژ قدرتمند را می سازند معرفی کنیم؛ پر واضح است که اشرف کامل بر این پدیده ی جادوییِ عالم تبلیغات نیازمندی های بسیار دیگر دارد که با مطالعه ی بیشتر و آزمون و خطا به آن ها دست خواهید یافت؛ در این مسیر ما کنار شما هستیم و پاسخگوی نقاط مبهمِ ذهن شما.