مقالات آموزشی

آنالیز پیشرفته در Google Analytics قسمت اول

مفید بود؟

ما هر روز بازدهی محتوای خود را مورد تجزیه و تحلیل و بررسی قرار می دهیم. گاهی اوقات به صورت ناخودآگاه، مثلاً هنگامی که تعداد Tweetهایی یک وبلاگ پست را چک می کنیم و زمانهایی هم عمداَ این کار را انجام میدهیم، مثلاً زمانی که معیارهای بازدهی درا در Google Analytics بازنگری می کنیم.
ما هر دو بازخورد چه معمول و چه غیرمعمول و اختیاری را در آینده انجام خواهیم داد. اینها در وبلاک پستهای آینده ی ما و میزان اعتبار استراتژی ما تاثیر خواهند گذاشت. بازنگری بازدهی محتوا براساس یک نظم خاص، کلید موفقیت و رشد بسیاری از ناشران آنلاین می باشد. ما همه بایستی این موفقیتها را سرلوحه قرار داده و به همین ترتیب برای بازاریابی محتوای خود تلاش کنیم.
توجه به تلاشهایی که برای یک محتوای موفق کرده اید، بنیان و اساس بازاریابی داده های فراگیر می باشد. شرکتهایی که این سرمایه گذاری بزرگ را انجام میدهند به نتایج قابل توجهی دست پیدا می کنند. این اواخر دو مقاله برای تجزیه و  تحلیل عمیق روی داده های فراگیری که خیلی مهم هستند منتشر شده که برای من خیلی الهام بخش بوده اند:
•    چگونه وضعیت واقعی یک وبلاگ از 2،000 بازدیدکننده به 18،000،000 در ماه و در طی دو سال رسید.
•    بررسی کیفی Clickbait و Linkbait در عناوین مقاله های Buzzfeed
این مقاله ها نشان می دهند که چگونه نحوه ی رویکرد مبتنی بر داده های برای تولید محتوا می تواند بهترین نتایج را داشته باشد. ترافیک و بازده در این موارد به نمایش گذاشته شده است.
شما را نمی دانم ولی برای من نمایش ترافیک بسیار خوب است!
اما ما هرگز بدون داشتن یک دیدگاه داده محور و روشمند در تلاشهایمان به آنجا نخواهیم رسید. اگر فقط بخواهیم به شمارش تعداد بازدید صفحات بپردازیم هرگز به هدفمان نخواهیم رسید.
الان وقت آن است که با در نظر گرفتن این نکته ها، سطح خود را بالا ببریم!

استفاده از تحلیل محتواهای گروهی Google و ابعاد آگاهی از استراتژی محتوای ما

برای خیلی از ما، Google Analytics  یک ابزار برای انتخاب وبسایتهای بررسی بازدهی محسوب می شود. Google Analytics رایگان ، استفاده از آن آسان و خیلی قدرتمند است اما به این دلیل که طبیعت رایگان و آسانی دارد بیشتر کاربران به جستجوی ویژگی های پیشرفته ی بیشتری از این محصول نمی پردازند.
یکی از پیشرفته ترین ویژگی های آن که در دسترس شما است گروه بندی محتواهاست. گروه بندی محتوا به شما این امکان را می دهد که محتواهایی را که حول یک موضوع هستند را کنار یکدیگر قرار دهید و به این ترتیب یک تحلیل بامفهموم از داده های خود می توانید ارائه بدهید.
برای مثال، شما وبلاگ پستهای خود را می توانید به وسیله ی نوع محتوایی که به نمایش می گذارند، گروه بندی کنید. اگر وبسایتی دارید که موضوعات زیادی را تحت پوشش قرار می دهد و یا کالاهای بسیاری را به فروش می رساند ،این گروه بندی می تواند کمک شایان ذکری برای شما باشد.
من سالهاست که این مسئله را در وبسایت خودم رعایت می کنم. این قضیه به من کمک کرد تا متوجه شوم کدامیک از موضوعات بیشتر توسط خوانندگان مورد استقبال قرار گرفته است و همچنین در فهمیدن اینکه کدامیک از موضوعات در جستجوهای سازمانی فراگیر تر است.
در گذشته، من معمولاً این کار را ساده تر انجام می دادم. این کار را به این ترتیب انجام میدادم که داده ها را در یک فایل Excel وارد می کردم و گروه بندی محتوا به وسیله ی نمایش کلمات کلیدی در صفحات URL انجام می شد. این کار یک محتوای پلکانی زشت در صفحه نمایش می داد که فکر می کنم هر کسی آن را نمی پسندید.
با گروه بندی محتوا در Google Analytics، ما نمایی از این داده ها بدست می آوریم که راحت تر می توان با آن ارتباط برقرار کرد. در اینجا یک Screenshot از بازدهی ترافیک به وسیله گروه بندی محتوا بر اساس موضوعات معمولی که وبلاگ من آنها را تحت پوشش قرار می دهد، وجود دارد.

این Screenshot ساده کاملاً واضح ، موضوعاتی را که بیشتر مورد استقبال قرار گرفته اند و به همین ترتیب نقاط ضعف محتوا را نمایش می دهد و در صورتی که شما داده های خود را تقسیم بندی کرده باشید این گزارشها اطلاعات ارزشمندی تری در اختیارتان قرار خواهند داد.

پیکربندی گروه بندی محتوا در Google Analytics

قبل از اینکه عمیقاً به تحلیل محتوای خودمان بپردازیم، به ما می فهماند که چگونه می توانیم این گزارش را در Google Analytics پیکر بندی کنیم.
سه روش برای پیکربندی ویژگی های آن وجود دارد. ساده ترین روش پیکربندی، ساختن قوانین برای گروه های شماست. قوانین مانند بخش های پیشرفته ای در Google Analytics هستند. معیارهای خود را برای گروه بندی تعریف کنید و به این ترتیب Google Analytics اقدام به گروه بندی می کند.
به یاد داشته باشید که این قوانین فقط روی  URL صفحه، عناوین و نام صفحه( برای برنامه ها) کار می کنند.
در اینجا یک مثال از چگونگی پیکربندی گروه بندی جهت پیدا کردن کلماتی که در URLهای صفحه مطابقت دارند آورده شده است.

این تعاریف آبشاری هستند. اگر یک URL یا عنوان صفحه با اولین تعریف مطابقت داشته باشد، دیگر آن را با سایر تعاریف ها مقایسه نمی کنیم. به این منظور، ما قصد داریم که اولین قانون را مشخص کنیم و سپس قوانین عمومی تر را عنوان کنیم و با قوانین “Catch all” مطلب را به پایان برسانیم.
به روش استفاده از یک عبارت معمولی برای تعریف چیزهایی که صفحات PPC را تغییر می دهند، دقت کنید. علامت Pipe (|)  مانند یک عملگر OR روی عبارات عمل می کند. شما همچنین می توانید از عملگر OR هم استفاده کنید اما این این به صورت غافلگیرانه ای سریع عمل خواهد کرد.
برای عبارات معمولی طولانی، از متدهای استخراج برای گروه بندی محتوا استفاده می شود. این متدها روی عبارات پیچیده ی باقاعده با چندین معیار برای تقسیم بندی پستها، بسیار عالی عمل می کنند.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.