مفید بود؟

جستجوی پیشرفته گوگل (Advanced Search) یکی از مواردی است که در صورت فراگیری و استفاده از آن، به نتایجی دقیق تر و متفاوت تر می رسید.

گوگل قوی ترین و دقیق ترین موتور جستجوی جهان است.

شاید فکر کنید که جستجو در این موتور، تنها به سرچ کلماتی مشخص محدود می شود.

در این مقاله متوجه می شوید که گوگل چه امکانات بیشماری را برای سرچ دقیق تر فراهم کرده است.

با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

  • آموزش جستجوی پیشرفته در گوگل
    • ۱٫ دستور نقل قول (“…”) برای جستجوی دقیق یک عبارت
    • ۲٫ استفاده از OR یا علامت ( | )
    • ۳٫ استفاده از And
    • 4. علامت ( * )
    • ۵٫ استفاده از علامت ( – )
    • ۶٫ استفاده از (:Site) برای جستجوی محدود به دامنه
    • ۷٫ Filetype
    • 8. جستجوی پیشرفته عکس در گوگل

آموزش جستجوی پیشرفته در گوگل

Advanced Search یا جستجوی پیشرفته به معنای استفاده از تکنیک هایی است که باعث می شود جستجوی شما دقیق تر باشد.

اگر تکنیک های سرچ حرفه ای را بلد باشید، در کمترین زمان ممکن، به دقیق ترین نتایج می رسید.

در این مقاله به چند مورد از تکنیک های جستجوی پیشرفته در گوگل می پردازیم که شامل موارد زیر می شود.

  1. دستور نقل قول (“…”)
  2. استفاده از OR
  3. استفاده از And
  4. علامت ( * )
  5. علامت ( – )
  6. استفاده از (:Site)
  7. Filetype
  8. جستجوی پیشرفته عکس در گوگل

۱٫ دستور نقل قول (“…”) برای جستجوی دقیق یک عبارت

در سرچ معمولی، گوگل تمامی نتایجی را که ممکن است به کلمات سرچ شده مربوط باشند نشان می دهد.

ممکن است در این میان هزاران نتایج باشند که شاید فقط شامل یک کلمه از عبارتی که شما سرچ کرده اید باشند.

اما هنگامی که از نقل قول (Quotation) اطراف عبارت سرچ شده استفاده می کنید، به گوگل می فهمانید که نتایجی که دقیقا میان نقل قول باشد را می خواهید.

سئو منفی چیست؟ آشنایی با تکنیک ها و روش های جلوگیری
>>

اجازه بدهید مثالی بزنیم.

شما به دنبال ایده برای ادیت عکس با پیکس آرت هستید.

زمانی که بدون نقل قول عبارت را سرچ می کنید، نتایج زیر به شما نشان داده می شوند.

همانطور که مشاهده می کنید نتایج برای عبارت سرچ شده بسیار هستند؛ اما در رابطه با ایده برای ادیت عکس نیستند.

اما زمانی که همان عبارت را در نقل قول قرار می دهید، تعداد نتایج کمتر اما دقیق تر هستند.

مانند تصویر زیر که دقیقا نتایج در رابطه با ایده برای ادیت عکس هستند.

۲٫ استفاده از OR یا علامت ( | )

استفاده از OR یا علامت ( | ) میان دو کلمه باعث می شود که نتایج مربوط به هر دوی آن ها به شما نشان داده شود.

برای مثال استفاده از OR یا علامت ( | ) میان کلمات درخت و گل، نتایجی از هردو کلمه نشان می دهد.

به خاطر داشته باشید که OR را با حروف بزرگ تایپ کنید.

۳٫ استفاده از And

استفاده از کلمه And میان دو عبارت، نتایجی را به شما نشان می دهد که شامل هر دو عبارت باشد.

۴٫ علامت ( * )

از این عبارت زمانی استفاده می کنیم که یک کلیتی از عبارت مورد جستجو را در دست داریم؛ اما دقیق آن را نمی دانیم.

علامت ( * ) مانند یک جای خالی عمل می کند که ما از گوگل می خواهیم آن را پر کند.

برای مثال زمانی که نام یک کتاب را به طور کامل به خاطر نداریم؛ اما میدانیم کلیت آن چیست.

۵٫ استفاده از علامت ( – )

کاربرد این علامت زمانی است که می خواهید یک کلمه مشخص را از نتایج سرچ حذف کنید.

برای مثال در تصویر زیر کلمه انقلاب (Revolution) سرچ شده است؛ اما کلمه (France) از آن حذف شده است.

به معنی این که سرچ ما در رابطه با تمام انقلاب ها به غیر از انقلاب فرانسه است.

۶٫ استفاده از (:Site) برای جستجوی محدود به دامنه

زمانی به کار می رود که بخواهید یک دامنه خاص را سرچ کنید.

محتوای تکراری (Duplicate Content) چیست؟
>>

در مثال زیر می خواهیم بفهمیم سایت اقتصاد آنلاین در رابطه با انقلاب ایران چه مطالبی دارد.

۷٫ Filetype

زمانی که می خواهید یک عبارت را در قالب یک فایل خاص به دست آورید.

در مثال زیر نتایج به صورت فایل پاورپوینت نشان داده شده اند.

فرمت هایی که می توانید از آن ها استفاده کنید به شرح زیر هستند.

  1. filetype:swf (Adobe Flash File)
  2. filetype:pdf (Portable Document Format)
  3. filetype:ps (Adobe PostScript)
  4. filetype:dwf (AutoDesk Design Web Format)
  5. filetype:kml (Google Earth)
  6. filetype:xls یا filetype:xlsx (Microsoft Excel)
  7. filetype:ppt یا filetype:pptx (Microsoft PowerPoint)
  8. filetype:doc or filetype:docx (Microsoft Word)
  9. filetype:odp (OpenOffice Presentation)
  10. filetype:ods (OpenOffice Spreadsheet)
  11. filetype:odt (OpenOffice Text)
  12. filetype:rtf (Rich Text Format)
  13. filetype:txt یا filetype:text (Text)
  14. filetype:wpm (Wireless Markup Language)
  15. (filetype:xml (Extensible Markup Language

۸٫ جستجوی پیشرفته عکس در گوگل

شاید فکر کنید که برای پیدا کردن یک عکس، تنها نیاز است تا عبارت مورد نظر را سرچ کنید و سپس روی Image کلیک کنید.

باید بدانید که امکانات بیشتری برای سرچ یک عکس در گوگل وجود دارد.

در قسمت Image بخشی به نام Tools وجود دارد که امکاناتی را در اختیار شما قرار می دهد.

برای مثال به دنبال عکس لیوان قهوه به رنگ بنفش هستیم.

زمانی که لیوان قهوه به تنهایی را سرچ می کنیم، نتایج زیر به ما نشان داده می شوند.

می توانیم برای نتایج دقیق تر از قسمت Tools رنگ سرچ مورد نظر را مشخص کنیم تا فقط لیوان قهوه به رنگ بنفش به ما نشان داده شود.

سرچ عکس در گوگل شامل موارد دیگری نیز می شود.

برای مطالعه بیشتر در این زمینه به مقاله چگونه در گوگل عکس سرچ کنیم مراجعه کنید.

در این مقاله مواردی را که با استفاده از آن ها می توانید نتایج پیشرفته تری را در گوگل به دست آورید نام بردیم.

جستجوی پیشرفته گوگل شامل موارد دیگری مانند استفاده از تایمر، ماشین حساب، دیکشنری و … نیز می شود.

از این موتور جستجوی محبوب به صورت حرفه ای استفاده کنید تا به شما نتایجی دقیق و متفاوت نشان دهد.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.