مقالات آموزشی

همه مواردی که درباره پول در آوردن با پادکست؛ می‌توان در نظر گرفت

مفید بود؟

راز و رمز‌های پول در آوردن با پادکست 

در همین حال که پادکست‌ها با سرعتی باورنکردنی در حال پیشرفت هستند؛ بسیاری از افراد به امید پول در آوردن با پادکست، به این صنعت می‌پیوندند. دلیل اصلی آن‌ها هم این است که می‌توان با تمرکز بر روی علایق و دانسته‌های شخصی، اپیزودهای متعددی برای پادکست‌های خود ساخت.

بعلاوه هم می‌توان اسمی برای خود در رسانه‌ها بهم زد و در صورت پیشرفت، موفقیت‌ها و همکاری‌های بسیار بزرگ‌تری را برای خود ایجاد نمود. از سویی، از دید بسیاری از صاحبان تجارت‌های مختلف، پلتفرمی مانند پادکست‌ها، مانند یک زمینه‌ی بسیار جدید و کاملا مناسب برای تبلیغ محصولات و خدمات آن برند است.

 بنابراین، با اعتماد به برنامه‌های پادکست خاص، نه تنها فروش محصولات خود را بیشتر می‌کنند، بلکه پلی کاملا مناسب را برای ارتباط گرفتن و نزدیک شدن به مشتریان ایجاد می‌کنند. بخصوص بیزینس‌های کوچک، از ایده‌ی تبلیغات در پادکست بسیار استقبال می‌کنند. دلیل آن هم این‌ است که از بیزینس‌های کوچک گرفته تا بزرگ، همگی می‌توانند در برنامه‌های پادکست مختلف، تبلیغ نمایند.

استقبال از برنامه های پادکست

از سویی، مخاطبان برنامه‌های پادکست در سال‌های اخیر به طرز شگفت‌آوری افزایش پیدا کرده‌اند. این تحقیقی‌ست که واحد  The Podcast Consumer، از زبان Edison Research و Triton Digital بیان کرده است. طبق تحقیقات این واحد تخصصی پژوهشی بر روی پادکست‌ها، تنها در کشور آمریکا، حدود 51 درصد از افراد بالای 12 سال آمریکایی حداقل یک بار یا بیشتر به پادکست گوش داده‌اند.

32 درصد از این جمعیت گسترده نیز در یک ماه پیش، به پادکست‌ها گوش داده‌اند و حدود 22 درصد از آن‌ها، در طول هفته‌ی پیش حداقل یک‌بار به پادکست‌ها گوش فرا داده‌اند. نکته‌ی مهم‌تر این‌ است که هر چه بیش‌تر در زمان پیش می‌رویم، تعداد کسانی‌که به پادکست گوش می‌دهد، به طرز سرسام‌آوری افزایش پیدا می‌کند و بیشترین بازه‌ی سنی پادکست‌دوستان، به سنین 12 الی 24 سال باز می‌گردد.

پس این شنونده‌های بسیار زیاد، زمینه‌ی بسیار مناسبی را برای ورود مارکتینگ به صنعت پادکست‌سازی باز می‌کند. بازاریابی پادکست، این روزها تبدیل به یکی از زمینه‌های پر طرفدار در میان شرکت‌های اسپانسر برنامه‌های چند رسانه‌ای شده است. اما این‌که رازهای پول در آوردن با پادکست چیست؛ در ادامه‌ی این مقاله مشخص می‌شود.

آیا واقعا می‌توان از پادکست‌ها پول در آورد؟  

نکته‌ی بسیار مهمی که می‌بایست به آن دقت کنید، این است که حتی پادکست‌های کوچک هم می‌توانند از طریق تکنیک‌های متعددی، از جمله تبلیغات پادکست، بازاریابی از طریق تبلیغات درون برنامه‌ای یا درون سایتی، کمک‌های مردمی، فروش محصولات و میزبانی از رویدادهای زنده، درآمدزایی کنند.

پلتفرم‌های بزرگی مانند اپل پادکست و اسپاتیفای، به پادکسترها این امکان را می‌دهد که برنامه‌هایشان را در فضای این برنامه آپلود کنند، سپس با جذب مخاطب به سوی برنامه‌های آن‌ها، مسلما تبلیغات بیشتری را نمایش می‌دهند و از این طریق موجب پول در آوردن با پادکست می‌شوند. بنابراین اگر پادکست کوچکی را اداره می‌کنید، نیازی به ناامیدی نیست.

پول در آوردن با پادکست رویای دور از دسترسی نیست. هر پادکستی نیز مسلما مخاطبین خاص خود را دارد. در گام اول، برای کسب درآمد با پادکست، می‌بایست روش‌های انجام این کار را بیشتر بشناسید. سپس از طریق پلتفرم‌های معتبر، در زمینه‌ی پول در آوردن با پادکست اقدام نمایید. اما چگونه؟ برویم به سراغ یادگیری روش‌های کسب درآمد با پادکست!

چگونه با پادکست‌ خود درآمدزایی کنم؟ 

بهره‌گیری از تبلیغات:

یکی از بهترین شیوه‌های پول در آوردن با پادکست، بهره‌گیری از تبلیغات است. اما یکی از مهم‌ترین عواملی که ممکن است سد راه تبلیغات تجاری در پادکست‌های شما گردد، این است که می‌بایست به میزان خاصی از شنونده برسید؛ تا اسپانسرهای پادکست بتوانند روی شما و پادکست‌هایتان حساب باز کنند.

پیش از این، درباره‌ی هزینه تولید پادکست و ضوابط مختلف تقبل تبلیغ در پادکست صحبت کردیم و به مبحث گسترده‌ی تبلیغات بر ازای نمایش پرداختیم. در این مدل تبلیغات، معمولا هزینه‌ای که شرکت اسپانسر به پادکستر پرداخت می‌کند، به ازای هر 1000 شنونده‌ محاسبه می‌شود.

این نرخ‌ها برای تبلیغات پادکستی 30 ثانیه‌ای، به ازای هر 1000 نفر، بر پایه‌ی 18 دلار بنا شده و برای تبلیغات 60 ثانیه‌ای پادکست، به ازای هر 1000 نفر، 25 دلار محاسبه می‌گردد. معمولا پول در آوردن با پادکست از طریق تبلیغات، به صورت رابطه‌ی مستقیم میان شرکت اسپانسر و پادکستر، یا از طریق یک شرکت میانجی صورت می‌پذیرد.

سود دریافتی حاصل از کالاهای تبلیغ یافته در صفحه‌ی یک برنامه‌ی پادکست:

سود دریافتی حاصل از کالاهای تبلیغ یافته در صفحه‌ی یک برنامه‌ی پادکست، یک راه دیگر برای درآمدزایی از طریق پخش پادکست‌هاست. معمولا در این روش، مبنای کار بر اساس میزان استریم پادکست قرار می‌گیرد. حتی در برخی مواقع، میزبانان یک برنامه‌ی پادکست می‌توانند کدهای تخفیف یا لینک‌های خرید و فروش آنلاین مجهز به تخفیفات و جوایز خاص را با کاربران به اشتراک بگذارند.

 با توجه به میزان فروش محصول از طریق این لینک‌ها یا درصد فروش کلی آن از طریق کدهای دستوری، میزان سود پادکست محاسبه می‌گردد. با این‌حال، برخی پادکسترها برای پول در آوردن با پادکست، از گزینه‌ی سابسکرایب پولی استفاده می‌کنند. در این روش، تنها کاربری می‌تواند برنامه را دنبال کند، که مبلغ اندکی را به ازای عضویت در برنامه پرداخته باشد.

پلتفرم‌هایی مانند Patreon که از کمک‌های مالی عموم مردم برای حمایت از برنامه‌های پادکست استفاده می‌کند، با بستن دسترسی به برخی اپیزودهای پرطرفدار، یا محتواهای پر مخاطب، موجب کمک مالی به صاحبان پادکست‌ها می‎شوند. 

 

از سویی، بیشتر این تکنیک‌های یاد شده به درد پادکست‌هایی می‌خورند که بازدید کننده‌ی بالا و مخاطبین بسیاری دارند. اگرچه میزان بازدید کنندگان شما می‌تواند نقش بسزایی در افزایش درآمد کسب شده از پادکست‌های شما داشته باشد، نیازی نیست در دل‌تان آشوب بر پا شود. می‌توانید از ترفندهایی که در ادامه‌ی مقاله به آن اشاره می‌کنیم؛ استفاده نمایید و کسب درآمد کنید.

چگونگی افزایش مخاطب و جلب توجه شرکت‌های اسپانسر 

حالا که زمینه‌های متعددی برای تبلیغ برندها در رسانه‌های جمعی ایجاد شده است، شرکت‌ها به جای تکیه‌ی صرفی و تنها بر روی تلویزیون، از شبکه‌های اینترنتی برای تبلیغ خود بهره می‌جویند. پادکست‌ها نیز از این امر بی‌نصیب نمانده‌اند. تبلیغات در پادکست، در کشورهای پیشرفته‌ای هم‌چون ایالات متحده‌ی آمریکا، در سال 2020 به 14.7 درصد رسید.

بر اساس یکی از پروژه‌های تبلیغی که توسط PwC تدارک دیده شد، در سال 2019 نرخ سود تبلیغات در پادکست‌ها، به حدود 708.1 میلیون دلار آمریکا رسید؛ که این مقدار در مقایسه با سال قبل از آن، یعنی 2018، تا حدود 48 درصد افزایش سود داشته است.

نکته های اساسی برای تبلیغات پادکست

یکی از نکته‌های اساسی که در هنگام تبلیغ در پادکست می‌بایست به خاطر بسپارید، این‌ است که در تبلیغات محصولات و خدمات، یک‌طرفه جلو نروید. بلکه می‌بایست مخاطب را کاملا در محصول شرکت اسپانسر غرق نمایید، از آن‌ها کمک بخواهید و علاقه‌ی آن‌ها را به مسائل مربوط به تبلیغات شما جلب نمایید. دقت کنید که هیچ کس علاقه‌ای به این‌که “این محصول من است، بیا و این را از من بخر”، ندارد!

می‌بایست دقت کنید که حتما از یک شیوه‌ی خلاقانه و کاملا نوآورانه در روند تبلیغات خود بهره بگیرید. تبلیغات نامحسوسی که کاملا به بحث آن اپیزود ربط داشته باشد، می‌تواند گزینه‌ی مناسبی باشد. ترجیحا بهتر است که از محصولات یا خدماتی تبلیغ کنید که ربطی به موضوع برنامه، درون‌مایه‌ی آن و یا محتوای آن اپیزود داشته باشند. معمولا شروع پادکست اهمیت بسیار زیادی دارد. بهتر است که یک شروع خاص برای خود خلق کنید؛

همیشه با حالت بشاش و سرزنده به شنوندگان خوش‌آمد بگویید و برای جلب نظر آن‌ها، از موضوعات خاص بهره بگیرید. میزان مخاطبین شما، رمز موفقیت پادکست‌های شماست. بنابراین بهترین کار این‌ست که هر چه در چنته دارید را بر روی دایره بریزید؛ سپس با به کار بردن آن‌ها، جذب مخاطب کنید. چند نکته‌ی اساسی در زمینه‌ی جلب مخاطب وجود دارد، که نباید از کنار آن بی‌توجه گذشت. پس این عوامل را با دقت به خاطر بسپارید!

• جامعه هدف!

هر پادکست، جامعه‌ی هدف خاص خود را دارد. برای این‌که بیشتر با مفهوم این امر آشنا شوید، این‌طور به قضیه نگاه کنید که یک مهندس، که در زمینه‌ی ساخت و طراحی پنل‌های خورشیدی فعالیت می‌کند و پادکست‌هایی در این زمینه منتشر می‌نماید؛ بدون شک مخاطبانی از حوزه‌ی تخصصی و نزدیک به سطح دانش خود او دارد.

یک آشپز که در زمینه‌ی ترفندهای آشپزی پادکست می‌سازد، مسلما افرادی را به خود جلب خواهد کرد که به آشپزی علاقه نشان می‌دهند. این نشان می‌دهد که هر پادکستی، جامعه هدف خاص خود را دارد. پس حتما در گام اول، جامعه هدف خود را مشخص کنید. همیشه نوع، سلیقه و میزان جامعه هدف خود را در ذهن داشته باشید.

این جامعه کلید موفقیت شما در کاری‌ هستند که به آن عشق می‌ورزید. گهگاه یک مسابقه برای شناخت بهتر مخاطبین خود برگزار کنید. این مسابقات، بخصوص اگر هوشمندانه برگزار شده باشند، کاملا می‌توانند شما را به روحیات و علاقمندی‌های مخاطبین‌تان نزدیک نماید. این یکی از برگ‌های برنده شما در ساخت و انتشار پادکست است.

• تجربه‌ی کاربران!

برای این‌که بیشتر در پلتفرم‌های پادکست به چشم بیایید، نیاز است که به اندازه‌ی کافی خوب به چشم بیایید. بهترین راهکار برای خوب به نظر رسیدن، استفاده از تامبنیل‌ها یا تصاویر بندانگشتی که اصطلاحا نشان‌دهنده‌ی محتوای پادکست شما هستند؛ که تاثیر خارق‌العاده‌ای در جذب مخاطب دارد.

به یاد داشته باشید که ظاهر و سبک ظاهری صفحه‌ی انتشار پادکست شما در پلتفرم‌ها، می‌بایست گویای سبک کاری و روحیات برنامه‌ی شما باشد. پس حسابی در ساخت کاور برنامه و سایر طراحی‌های مربوط به صفحه مجازی برنامه‌ی خود دقت به خرج دهید.

• همکاری

رمز موفقیت برنامه‌ی پادکست شما و پول در آوردن با پادکست، همکاری با سایر پادکست‌ها نیز هست. این‌کار به طرز باور نکردنی میزان مخاطبین شما را بالا می‌برد و دنبال‌کنندگان شما را شدیدا افزایش می‌دهد.

اگر به موضوع پادکست علاقمند هستید ممکن است خواندن مقاله ی ” پادکست‌ های ویل اسمیت، در جریان محبوبیت بالای این بازیگر در دنیای صدا بودید؟

” برایتان خالی از لطف نباشد.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.