در بحث سئو ما معمولا از یک slug مناسب برای یک صفحه صحبت میکنیم. این کلمه در لغت به معنای حلزون است اما قرار نیست در مورد آن موجود لزج صحبت کنیم. در WordPress آن را با نامک نیز میشناسند. در واقع نامک بخشی از آدرس اینترنتی شما است که مستقیما به صفحه شما اشاره میکند و به اصطلاح لینک میدهد. در این محتوا میخواهیم در مورد اینکه slug چیست و چرا باید آن را بهینه کرد، صحبت کنیم. در این محتوا تمامی مواردی که باید در مورد آن بدانید را توضیح خواهیم داد.
Slug چیست؟
Slug بخشی از URL است که یک بخش از سایت را قابل تشخیص میکند تا به شکل آسانتری خوانده شود و بتوان به آن وارد شد. به عبارتی بخشی URL است که محتوای صفحه را توضیح میدهد.
چگونه slug را در WordPress ویرایش کنیم؟
در وردپرس slug بخشی از URL است که شما وقتی که میخواهید پست جدید بگذارید آن را ویرایش کنید. ویرایش در وردپرس به شکل زیر است:
ویرایش slug در wordpress
توجه داشته باشید که این تنها با تنظیمات درست permalink کار میکند. شما میتوانید تنظیمات permalink را در وردپرس از طریق Settings > Permalinks ویرایش کنید. ما به شما توصیه میکنیم کلمهای را در URL انتخاب کنید که مرتبط باشد. چون کلمات مرتبط باعث میشوند وقتی کاربر قرار است بر روی لینک کلیک کند از قبل بداند قرار است در صفحه با چه محتوایی روبرو شود.
Slug در permalink
این موضوع مهم است که وقتی سایت شما آنلاین است تنظیمات permalink را تغییر ندهید. چون این کار باعث میشود مشکلاتی ایجاد گردد. مواردی مانند تاریخ که در قسمت URL وجود دارند جز slug به حساب نمیآیند. یادتان باشد اگر متغیرهای بیشتری را هم اضافه کردید هنوز هم فقط نامک است که بخش قابل ویرایش صفحه در URL میباشد. مانند شکل زیر:
مکان دقیق slug
در این حالت به عبارتی یک انتهای اضافی همراه URL است که تاثیری در slug ندارد. یعنی دو URL با انتهای متفاوت و نامک یکسان شما را به یک صفحه منتقل میکنند!
چرا slug برای سئو مهم است؟
نکته مهم این است که نوشتن یک slug مناسب و درست میتواند بر سئو سایت شما تاثیر مثبت بگذارد. آن برای اینکه سئو خوبی داشته باشید یک سری امکانات را در اختیارتان میگذارد. در زیر به تعدادی از آنها اشاره خواهیم کرد.
کلمه کلیدی مناسب را در URL قرار دهید
یک مزیت اصلی که slug برای سئو سایت شما دارد این است که میتوانید کلمات مختلف را به عنوان کلمه کلیدی امتحان کنید تا ببینید کدام بازخورد بهتری در سئو سایت دارد. همانطور که میدانید گوگل بر اساس سئو سایت ها را رتبه بندی میکند.
URL کاربر پسند ایجاد کنید
URL ها یکی از مواردی هستند که افراد آنها را در نتایج جستجو گوگل مشاهده میکنند. فرد آنچه میخواهد را جستجو میکند و در نتیجه با slug های متفاوتی روبرو میشود. پس باید آن را مرتبط با محتوایی که سایت دارد و کاری که ارائه میدهید، انتخاب نمایید. برای مثال مقالهای در مورد SEO WordPress دارای URL yoast.com/wordpress-seo است که بسیار دقیق هست و افراد روی آن کلیک میکنند. اما yoast.com/?P=613458 مناسب نیست حتی اگر آن را خود WordPress انتخاب کرده باشد. شما باید با توجه به آنچه در بالا گفتیم آن را تغییر دهید.
کلمه کلیدی در ارزیابی slug چه کاری انجام میدهد؟
یکی از ارزیابی های سئو در افزونه URL است که بررسی میکند آیا slug بر روی کلمه کلیدی محتوا تمرکز کرده است یا خیر. مقاله یا صفحه شما باید در یک URL آسان، یادآور و مناسب برای جستجوگرها نهفته باشد. میتوانید در این زمینه به ارزیابی ها و پیشنهاداتی که میشود برای نتیجه بهتر توجه داشته باشید.
ارزیابی slug
چگونه slug را بهینه کنیم؟
اگر سوالتان این است که چه نکاتی در هنگام ساخت slug به بهینه شدن آن کمک میکند؟ با ما همراه باشید تا به شما بگوییم.
کلمه کلیدی را وارد کنید
سریعا مشخص کنید که صفحه شما در مورد چه چیزی است سپس آن را وارد URL کنید. اگر کلمه کلیدی صفحه شما در URL نباشد آنالیز سئو در افزونه این پیام را نشان میدهد که کلمه کلیدی در نامک نیست.
خوب است بخوانید: بررسی تعداد کلمات محتوا در رتبهبندی سئوی سایت
به کلمات عملکردی فکر کنید
Slug هایی که به طور پیش فرض تولید میشوند ممکن است کلمات عملکردی مثل “و”، “یک” و کلمات این چنینی داشته باشند تا بتوانند به طور واضحتر محتوای سایت یا مقاله شما را نشان دهند. معمولا میتوانید آنها را کنار بگذارید. برای بهتر متوجه شدن عکس زیر را ببینید.
slug
بیشتر تمرکز کنید
تنها کلمات عملکردی را فیلتر نکنید بلکه تمام کلماتی که لازم نیستند را کنار بگذارید. فقط تنها چیزی که باید به آن توجه داشته باشید این است که این کنار گذاشتن منطقی باشد و به اصل قضیه آسیب وارد نکند. نکتهی دیگر این است که از هر slug فقط میتوانید یک بار استفاده کنید، بنابراین آن را باید برای یک صفحه مناسب به کار برید. برای مثال URL این مقاله rayamarketing.com/slug است که بسیار خاص هست. ما قصد نداریم مقالهی دیگری با همین موضوع بنویسیم. این مقاله نقطه اصلی سایت در مورد این موضوع است. اما اگر این پست یک پست اضافی بود و ما قصد داشتیم بعدها یک مقاله اصلی در مورد این موضوع بنویسیم، از این URL استفاده نمیکردیم چون مشکل ساز میشد. آن را برای مقاله بهتر میگذاشتیم. پس در هنگام انتخاب کلمات و به کار بردن آنها کل سایت و برنامههای خود را در نظر بگیرید.
slug ساخت
آن را کوتاه و توصیفی نگه دارید
URL صفحه شما در نتایج گوگل نشان داده شده است. اگر میخواهید از URL برای بروزرسانی مقاله استفاده مجدد کنید سعی کنید زیاد آن را تغییر ندهید. در وارد کردن تاریخ و موارد این چنینی در URL دقت داشته باشید چون زمانی که مقاله جدید را منتشر میکنید تمام اینها از بین میروند. در شکل زیر مشاهده میکنید عنوان مقاله انتشار در سال 2018 را نشان میدهد اما در URL این چنین نیست. بروز رسانی باعث میشود مقاله در سال 2019 نیز همچنان معتبر باشد. اگر در آن دقت کنید بعد از آدرس اصلی سریعا slug به صورت مختصر و کوتاه آمده است. این کار این امکان را به گوگل میدهد که حتی در سرچ موبایل نیز آن را به راحتی در صفحه نشان دهد.
Slug کوتاه و مختصر
فقط از حروف کوچک استفاده کنید
سعی کنید از حروف کوچک در slug استفاده کنید. دلیل آن هم این است که میتوانید در برخی موارد که میخواهید محتوای تکراری تولید کنید با ادغام حروف بزرگ با حروف کوچک نامک های متفاوت بر روی آنها بگذارید.
کلام آخر
بهتر است تمام کارهایی که برای بهینه سازی slug گفتیم را قبل از انتشار محتوا انجام دهید. امکان دارد بعد از انتشار پست فکر کنید که نامک بهتری به ذهن شما رسیده وسوسه میشوید که آن را عوض کنید. تغییر آن خیلی راحت است اما باید مراقب باشید. انجام این کار به معنای تغییر URL است و امکان دارد صفحه شما با خطای 404 مواجه شود. برای اینکه این کار درست صورت گیرد نیاز به هدایت مجدد دارید. پس سعی کنید قبل از انتشار به تمام موارد دقت کنید.