تولید محتوای پزشکی راه مناسبی برای جذب مخاطب است.این نوع تولید محتوا به صورت ویژه برای اقدامات درمانی، بیمارستانها یا مراکز مراقبت های ویژه کارآمد و مفید است. تولید محتوای پزشکی به این ارگان ها و افراد خدمات خوبی به صورت آنلاین ارائه می دهد و عموما می تواند پوششی محلی یا جهانی داشته باشد.
تولید محتوای پزشکی به صورت کلی تمرینی است برای تولید محتوای متنی مفید برای مخاطب هدفتان. این تولید محتوا غالبا به اشکال مختلفی ارائه می شود. نوع ارائه تولید محتوای پزشکی می تواند شامل پستهای سایت و وبلاگ (مانند همین مطلب) باشد یا شامل مقالات، کتاب های الکترونیکی، تصاویر، اینفوگرافیک ها، فیلم ها و خیلی از موارد دیگر باشد. این محتوای پزشکی می تواند توجه افراد را در رسانه های اجتماعی بصورت کوتاه مدت جلب کند و در طولانی مدت هدف موتورهای جستجو قرار بگیرد. تولید محتوای پزشکی به درد این دسته از افراد می خورد: بیماران، همراهان بیمار، کارمندان و سایر افراد علاقه مند به خدمات یا تخصص درمانی.
بازاریابی الکترونیکی و سنتی به آرامی در کنار هم قرار گرفته اند و به موازات هم تعامل می کنند. در هر دوی این روشها تعامل با مخاطب از موارد مهم است و اگر تعامل درستی را با جامعه هدفتان برقرار کنید، این افراد را به ایجاد رابطه ای طولانی تر با خودتان علاقمند می کنید.
حالا که به اهمیت این موضوع پی بردید وقت برداشتن یک قدم مهم است: پس از درک این موضوع زمان ایجاد استراتژی تولید محتوای پزشکی برای مراکز درمانی تان است. وقتی قصد دارید این قدم مهم را بردارید و فرایند طوفان مغزی را برای استراتژی بازاریابی محتوا شروع کنید، این هشت نکته را در نظر بگیرید:
- از بزرگترین منبع خود غافل نشوید: کارمندانتان
سرمایه که همیشه عددی داخل حساب بانکی شما نیست که. کارمندان شما تاکنون مهمترین دارایی برای تشکیلات شما هستند و همچنین منبع موثری برای گفتن داستان تسهیلات شما با چهره ای انسانی تر هستند. برای پزشکان، پرستاران، دستیاران پزشک و سایر مراقبانی که در سایتتان تولید محتوای پزشکی می کنید، پروفایلی ایجاد کنید. این پروفایل می تواند در وبلاگ، خبرنامه، وب سایت و سایر فضاهای مورد استفاده شما باشد و به ترسیم تصویری از افرادی که در این سازمان کار میکنند، کمک می کند.
وقتی در مورد ایجاد پروفایل حرف می زنیم منظورمان این است که یکبار در هفته، ماه یا حداقل سه ماه یکبار مطلبی به اشتراک بگذارید که داستان شخصی در مورد یکی از این کارمندان باشد. پیشنهاد میکنم در مورد تاریخچه این افراد در بیمارستان یا نکات قوت کارشان صحبت کنید. نکته مهمی هم در مورد این ماجرا وجود دارد و این نکته گذاشتن عکس پروفایلی برای این کارمندان است. وقتی مخاطب مطلبی را در مورد یکی از کارمندان می خواند و همزمان تصویرش را می بیند ایجاد ارتباط با این افراد آسانتر شده و داستانتان قانع کننده تر به نظر می رسد.
اگر سازمانتان یک سری پادکست، فیلم یا مقاله های مربوط به یک موضوع خاص را بطور مرتب منتشر می کند، این محتوا را به اعضا و کارمندانتان برسانید. وقتی این محتوا را در اختیار کارمندانتان میگذارید حلقه کاملی از این تجربه را به دست می آورید. همچنین نکات قوت و موفقیت های کارمندان خود را بروز دهید و روی نحوه برتری تیمتان تأیید کنید. سود این کار در جیب شما هم می رود، چرا که با برجسته کردن کارکنان و اعضای واقعی به محتوای خودتان اصالت می دهید. این اصالت یک ویژگی اساسی برای ایجاد اعتماد به مخاطبانتان در طولانی مدت است.
- درباره اخبار و روندهای صنعتی نظر جدی دهید
به طور مداوم اخبار، روندها و تحولاتی در صنعت مراقبت های بهداشتی وجود دارد را رصد کنید. مخصوصا اخباری که کارمندی از مرکز شما را مستقیماً تحت تأثیر قرار می دهد یا می تواند به شکلی به شما و کار درمانیتان مرتبط باشد. از این اخبار ور روندها می توانید به نفع خودتان استفاده کنید. اگر چه این روندها ابزاری قدرتمند محسوب می شود ولی برای بی طرف بودن مطالب موجود، موضع آگاهانه ای در مورد اخبار، موضوع یا روند موجود در صنعت خود داشته باشید. حواستان باشد و دیدگاهتان را در مورد این اتفاقات در مقاله، مصاحبه، ویدئو یا شکل دیگری از رسانه منتشر کنید تا نظر سازمانتان را جلب کنید.
با نوشتن رویکردتان به تولید محتوای پزشکی خودتان موضعی منحصر به فرد می دهید که می تواند شما از کلیشه بودن خارج کند. چرا که عموما مطالب در فضای اینترنتی وجود دارد ولی نظری که شما دارید قطعا خاص به خودتان است. الیته حواستان جمع باشد که حتما وقتی که نظرتان را در مورد یک مطلبی اعلام می کنید مطمئن شوید که صلاحیت کافی در مورد مطلب را دارید و در حیطه تخصصی شماست. چرا که اگر این موضوع را جدی نگیرید ممکن است نتیجه عکسی بگیرید و از کرده خود پشیمان شوید.
- از ویدیو برای جذابیت مطالب استفاده کنید
ساختن ویدئو یکی از موثرترین روش های روایت کردن یک داستان به مخاطب شماست. با این ویدیوها اعتباری فوری برایتان ایجاد میشود. اگر قصد کردید مطلبی را به واسطه یک ویدیو منتشر کنید مطمئنا محتوایی منحصر به فرد تولید کردید. برای این روند یک استراتژی کلی، درست مثل سریال های تلویزیونی بسازید. از اهمیت این مطلب غافل نشوید که یک سری از اطلاعات در مراکز بهداشتی و درمانی، خصوصی و بسیار حساسند، اما داده ها و اطلاعات دیگر را اگر به اشتراک بگذارید و از آنها ویدیو تهیه کنید میتواند به نفعتان تمام شود و ارتباطتان را با مردم راحتتر میکند.
۴- با استفاده از منابع بی نظیر داده و تخصص، اینفوگرافیک ایجاد کنید
تأسیسات بهداشتی و درمانی دسترسی منحصر به فرد و خوبی به دادهها و متخصصان مربوط به رشته خود دارند. این اماکن به ویژه، روابط محکمی با دانشگاههای مختلف دارند که این دانشگاهها در حال مطالعه و جمع آوری اطلاعات در مورد خدمات ارائه شده به بیماران است. میتوانید برای تولید محتوای پزشکی این دادهها را داخل یک اینفوگرافیک بگنجانید و با همین تصویر ساده اطلاعات را به روش بصری توضیح دهید. با تولید محتوای پزشکی به صورت اینفوگرافیک مخاطبتان را تشویق میکنید تا این مطلب را به اشتراک بگذارد. این داده ها حتی می توانند از وب تهیه شوند ، اما اطمینان از صحت اطلاعات کلی استفاده شده بسیار مهم است.
نمونهای از چگونگی انجام این کار: اگر دندانپزشکی میخواست در مورد خدمات دندانپزشکیاش مطالب جذابی ایجاد کند ، اینفوگرافیک زیر به طور مؤثر به کمکش میآید. با برجسته کردن تأثیرات منفی بهداشت بد دندان از نظر بصری ، یک دندانپزشک می تواند به اطلاع بهتر بیماران بالقوه در مورد خطرات عدم مراجعه به دندانپزشک کمک کند. داده های این اینفوگرافیک از وب تهیه شده است ، و برجسته می کند که چقدر می توان این روش را در صورت دقیق انجام داد.
۵- از رسانههای اجتماعی برای جمع آوری مکالمات برای محتوای آینده استفاده کنید
غالباً مراکز درمانی از رسانه های اجتماعی غافلند و در جریان نیستند که چه پتانسیل بالایی برای تولید محتوای پزشکی در این فضا وجود دارد. یکی از منابع مفیدی که مطالب ارزشمندی برای اشتراک گذاری دارد و کاملاً رایگان است بازخورد مخاطبان شما در کانالهای اجتماعیست. تمام پستهایی که در شبکههای اجتماعی مختلف قرار میدهید چه در فیسبوک، چه در توییتر و یوتیوب و تلگرام را بررسی کنید و ببینید چه بازخوردهایی گرفتید. مخاطبهای شما عموما اطلاعات و نظرات ارزشمندی منتشر میکنند، این نظرات را از طریق رسانه های اجتماعی ، ایمیل ، وبلاگ یا جاهای دیگر با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید.
نمونه ای از چگونگی انجام این کار: کسی که قبلا بیمار بوده در صفحه فیس بوک کلینیک مایو نظری نوشت که داستانی بود در مورد تجربه مثبت این بیمار در رابطه با این کلینیک. این بیمار که از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرده بود خاطرات خودش را در مورد مراقبتهای کلینیک در صفحهاش نوشته بود. کلینیک مایو این پست را دید و به این نظرات واکنش نشان داد و گفت که خوشحالند این بیمار بهبود پیدا کرد و روند خوبی را تجربه کرده است. از این فرد اجاطه گرفتند که تجربههایی که در صفحه فیسبوکش نقل کرده به اشتراک بگذارند و با این کار مخاطبان خودشان را در جریان این بازخورد مثبت قرار دادند.
حواستان به مخاطبانتان باشد، فرصتهای خوبی شکار میکنید.
- نظرسنجیهای مختلفی بگذارید، نتایج را منتشر کنید
چیزی که در مورد تولید محتوای پزشکی مهم است دریافت بازخورد مداوم از بیماران و شرکاست. این کار برای ادامه روند موفقیت در کارتان به صورت آفلاین و آنلاین ضروریست. نظرسنجیها می تواند به سنجش رضایت بیمار کمک کند، این نظرسنجیها میتواند تعیین کند که بیشترین نگرانی برای سلامت زنان و مردان در بین یک گروه چگونه است، با این نتایج میتوانید درک کنید که چگونه بیماران از تسهیلات کلینیک و کار درمانی شما با خبر میشوند و همچنین به تحقیقات پزشکی در گروههای مختلف بیماری کمک میکند. بیماران ، مخاطبان آنلاین یا گروههای بیمار را از طریق خدماتی مانند آمارگیری بررسی کنید تا دادههای کافی برای انتشار در وبلاگ یا برای اینفوگرافیک ، ارسال در رسانه های اجتماعی و غیره به دست آورید.
- یک کتاب الکترونیکی در مورد یافتهها یا مطالعات مرتبطتان بنویسید
کتابهای الکترونیکی یک نوع از نوشتههای طولانی به شکل مقالهاند که در مورد یک موضوع خاص صحبت میکنند. این مطالب دقیقا به دلیل طولانی بودن و متنوع بودن منابع، ارزش عمیقتری نسبت به یک پست یا مقاله در وبلاگ دارند. از این منابع میتوان برای ارائه مطالب آموزشی به مخاطبانتان استفاده کنید یا در کل این کتاب میتواند راهکاری باشد برای ارزشیابی حول یک موضوع خاص. یک مرکز بهداشت و درمان از این مزیت برخوردار است که داده ها را از متخصصان و مطالعات بیرون بکشد تا در کتابهای الکترونیکی مخصوص یک موضوع خاص استفاده کند. یک کتاب الکترونیکی میتواند موضوعات مختلفی از تأثیر فن آوری تلفن همراه بر مراقبت های بهداشتی گرفته تا شش نوآوری جدید در پیوند قلب را پوشش دهد. مزیتیک ه در بین کتابهای الکترونیکی کاربرد بالا و مفیدی دارد قابلیت مفید لینک دادن است تا مخطب مورد نظرتان از این درگاه به وب سایت سازمانتان دسترسی پیدا کند. برای کارآمدتر کردن کتابهای الکترونیکی، این منبع را با فرم ثبت نام در اختیار بازدید کنندگان وب سایت بگذارید تا از طریق ایمیل یا سایر اطلاعاتشان کتاب الکترونیکی رو دانلود کنند.
نمونه ای از نحوه انجام این کار: سازمان ManagementData Management یک کتاب الکترونیکی در مورد نحوه بهبود گردش کار بالینی با فناوری ایجاد کرده و با پر کردن فرم ثبت نام، این کتاب را به صورت رایگان در اختیار علاقمندان قرار میدهد.
- یک مجله با موضوع بهداشت و سلامتی فصلی ایجاد کنید
یک مجله چاپی و آنلاین سالانه، سه ماهه یا ماهانه منتشر کنید. این مجله یا ماهنامه میتواند در مورد امکانات، خدمات، اخبار و به روزرسانی های فصلی علم شما باشد. این کار کمک خوبی به سازمان شماست تا بیشتر شبیه به یک نشریه عمل کند و همچنین بر اساس تخصصتان، اعطلاعاتی را به مخاطبتان ارائه کند. مجله علاوه بر مهم بودن استراتژی محتوای شما را مشخص میکند و به عبارتی خط مشی حرفهای شماست. با تنظیم تاریخ برای این اتفاق خوانندگان خود را شرطی میکنید تا در فلان روز و فلان تاریخ منتظر سیگنالی از سمت شما باشد. از مقالات وبلاگ خود، اینفوگرافیک ها و کتابهای الکترونیکی در مجله خود استفاده کنید ، همچنین اطمینان حاصل کنید که انواع مختلفی از مطالب اصلی را نیز در آن گنجانیده اید. این مجله می تواند به همان اندازه که سازمان شما مناسب می داند حداقل یا گسترده باشد ، مهم این است که ارزش آن را ارائه می دهد.
نمونه ای از نحوه انجام این کار: UPMC در پیتسبورگ یک مجله سه ماهه به اسم UPMC Today دارد که اطلاعاتی در مورد نکات بهداشتی و سلامتی فصلی به بیماران و بازدید کنندگان میدهد. این مقاله به دو صورت چاپی و آنلاین تولید میشود، بسیاری از مقالات ارائه شده در این مجله صورت جداگانه داخل وب سایت UPMC هم قرار میگیرد. از استفاده متعادل UPMC از انواع نکات مفید و اخبار مربوط به صنعت در قالب متن و تصاویر دقت کنید.