مقالات آموزشی

بررسی مقدمه ای بر بهینه سازی موتور جستجوی تصاویر گیف یا متحرک (GEO)

مفید بود؟

پس از مطالعه این مقاله در مورد بهینه سازی موتور جستجوی تصاویر گیف یا GEO (GIF Engine Optimization) قادر خواهید بود تصاویر گیف را به نحوی تولید کرده و آنها را بهینه سازی کنید که در موتورهای جستجوی تصاویر گیف یا متحرک رتبه بالاتری کسب کنند.
قطعا شما که در حال خواندن این مطلب هستید با اصول سئو یا SEO آشنایی دارید و شاید حتی یک فرد حرفه ای در این زمینه باشید که وقت و تلاش زیادی صرف خواندن، صحبت کردن و بکارگیری آخرین استراتژی ها و تاکتیک های سئو می کنید.

 

 GIPHY بزرگترین موتور جستجوی تصاویر گیف

در این مطلب قصد داریم موتور جستجو متفاوتی به نام موتورهای جستجوی تصاویر گیف مثل GIPHY و Tenor را معرفی کنیم. تا به الان که صحبت می کنیم، GIPHY بزرگترین موتور جستجوی تصاویر گیف در دنیاست و از لحاظ تعداد کل سرچ های انجام شده در آن، پس از گوگل، دومین موتور جستجوی بزرگ دنیا محسوب می شود.
GIPHY روزانه میزبان 10 میلیارد سرچ در مورد تصاویر گیف است که علاوه بر وب سایت از طریق برنامه های پیام رسان و رسانه های اجتماعی نیز انجام می شود.

Tenor، موتور جستجوی محبوب

Tenor، موتور جستجوی محبوب بعدی برای تصاویر گیف محسوب می شود که در ماه مارس سال 2018 توسط گوگل خریداری شد.دقیقا مشابه با گوگل، این موتورهای جستجو هم الگوریتم هایی دارند که طبق آن مشخص می گردد کدام محتوا (فایل های گیف)، بالاترین رتبه را در نتایج سرچ تصاحب خواهند کرد.

طبق اصول بهینه سازی موتور جستجوی تصاویر گیف، باید به فکر تولید و بهینه سازی فایل های گیف باشید تا براساس آنها بتوانید رتبه بسیار خوبی در چنین موتورهای جستجوگری کسب کنید چرا که امروزه فایل های گیف به عنوان یک روش بازاریابی برای برندهاست تا به بازگشت سرمایه خوبی برسند.

فایل گیف یا GIF چیست و افراد چطور از آن استفاده می کنند؟

GIF یک نوع فرمت تصویر متحرک است که در حال حاضر دو غول موتور جستجوگر به نام های GIPHY و Tenor منبع پیدا کردن چنین تصاویری هستند که هر کدام وب سایت و اپلیکیشن های کیبورد موبایلی خودشان را دارند به همین دلیل این امکان برای کاربران فراهم شده که هم از طریق وب و موبایل به سرچ و به اشتراک گذاری فایل های گیف بپردازند و تمامی اقدامات جهت بهینه سازی موتور جستجوی تصاویر گیف مربوط به این دو مورد می شود.

اپلیکیشن های محبوب پیام رسان

ضمنا GIPHY و Tenor هر کدام API (رابط برنامه نویسی کاربردی) و SDK (بسته توسعه نرم افزار) مخصوص به خودشان را دارند که تقریبا با هر پلتفرم شبکه اجتماعی و اپلیکیشن های محبوب پیام رسان سازگاری دارد.
کسانی که از قابلیت سرچ تصاویر گیف در برنامه های پیام رسان یا شبکه اجتماعی محبوب خود استفاده می کنند بد نیست بدانند که منبع تصاویر نشان داده شده اغلب از GIPHY یا Tenor یا هر دو آنها می باشد.

چرا باید از فایل گیف استفاده کرد؟

شاید یکی از اولین سؤالاتی که مطرح می شود این است که اساسا چرا به فایل گیف نیاز داریم که بخواهیم برای آن بهینه سازی موتور جستجوی تصاویر گیف انجام دهیم؟ افراد در سراسر دنیا برای نشان دادن دقیق وضعیت، احساسات و حالت و واکنش خود نسبت به یک موضوع و غیره از تصاویر گیف استفاده می کنند که در حالت عادی با استفاده از علائم نگارشی، بزرگ نوشتن حروف با کپس لاک (Caps Lock) یا ایموجی ها امکان پذیر نیست!

منظور از بهینه سازی موتور جستجوی تصاویر گیف یا GEO چیست؟

GEO خیلی شبیه به SEO می باشد. به طور کلی منظور از بهینه سازی موتور جستجوی تصاویر گیف، پروسه ساخت و بهینه سازی محتوا در نتایج سرچ ارگانیک در یک موتور جستجوی تصاویر گیف یا متحرک می باشد. دقیقا مثل گوگل که تلاش می کند بهترین جواب را متناسب با سرچ و نیاز کاربران نشان دهد و از این طریق تجربه کاربری خوبی رقم بزند، موتورهای جستجوی تصاویر گیف نیز به همین منوال کار می کنند.
بهینه سازی موتور جستجوی تصاویر گیف یا GEO از چند مرحله اساسی تشکیل شده است:

  • سرچ در مورد کلمات کلیدی: سرچ در مورد کلمات کلیدی مرتبط با برند و حیطه فعالیت، به نحوی که میزان رقابت برای آنها کم (Low Competition) و میزان سرچ بالایی را هم به خود اختصاص داده باشند.
  • Introduction to GIF Engine Optimization (GEO)
  • تولید و برنامه ریزی محتوا: برنامه ریزی داشته باشید و طبق آن به تولید محتوا بپردازید تا برای کلمات کلیدی طولانی و خاص که ارزش بالایی برای برند شما دارند، جایگاه خوبی کسب کنید.
  • بکارگیری و استفاده: فایل های گیف خود را هنگام آپلود کردن در موتور جستجوی انتخابی، با کلمات کلیدی مرتبط تگ دار کنید.
  • بهینه سازی موتور جستجوی تصاویر گیف شامل 3 مرحله اساسی است؛ انتخاب کلمه کلیدی، تولید و آپلود فایل گیف

 استراتژی سئو

دقیقا مشابه با استراتژی سئو، برای GEO هم باید با کلمات کلیدی و سرچ در مورد آنها شروع کنید. کلمات کلیدی برند (کلماتی که حاوی نام برند نیز هستند مثل کفش آدیداس) از استراتژی سئو شما برای استراتژی GEO هم بکار می روند.
در کنار این دسته از کلمات کلیدی، باید به فکر کلمات کلیدی جدید هم باشید که در دو دسته جدا قرار می گیرند: کلماتی که مستقیما مربوط به محصول شما می شوند و احساساتی که بیان کننده نحوه اثر محصول شما روی مشتریان است.

 لیستی از کلمات کلیدی هدف

مثلا اگر صاحب یک رستوران فست فودی هستید کلمات کلیدی مرتبط با محصول، چیزبرگر، سیب زمینی سرخ کرده، ناهار و غیره هستند و کلمات مرتبط با احساسی که مشتریان نسبت به محصول شما دارند، گرسنگی، خوشمزه، به به! و غیره هستند.

پس از اینکه لیستی از کلمات کلیدی هدف خود را مشخص کردید نوبت به این می رسد که در مورد آنها کمی تحقیق کنید که رتبه گرفتن در این کلمات تا چه حد سخت است. برای اینکه چنین اطلاعاتی کسب کنید چندین راه وجود دارد که بهترین آنها استفاده ترکیبی از ابزارهای GIPHY و Tenor هستند.

موتورهای جستجوگر گوگل 

توجه داشته باشید که وقتی صحبت از بهینه سازی موتور جستجوی تصاویر گیف می شود، در اکثریت موارد میزان رقابت کلمات کلیدی انتخاب شده روی هر دو موتور جستجویی که معرفی کردیم یکسان است، دقیقا مثل میزان رقابت کلمات کلیدی که برای موتورهای جستجوگر گوگل و بینگ انتخاب می کنید.
از جمله ابزارهایی گفته شده می توان به Tenor Insights Tool اشاره کرد که می توانید میزان سرچ انجام شده در مورد کلمات کلیدی منتخب خود را بر روی این موتور جستجو مشاهده کنید.

کلمات کلیدی بسیار رقابتی

کلمات کلیدی که میزان سرچ بالایی دارند، کلمات کلیدی بسیار رقابتی محسوب می شوند پس باید کلمات کلیدی برای GEO انتخاب کنید که برای برند شما ارزشمند و مرتبط بوده و در عین حال میزان سرچ انجام شده برای آن متوسط رو به بالا باشد و تعداد کل گیف های ساخته شده برای آن نیز زیاد نباشد.
در صورتی که کلمات کلیدی انتخابی شما به شدت رقابتی هستند می توانید کلمات کلیدی طولانی (Long-tail) استفاده کنید و آنها را متناسب با کسب و کار و برند خودتان به نحوی تغییر دهید که رقابت کمتری برای آنها وجود داشته باشد و شانس رتبه گرفتن شما را افزایش دهد.

 نتایج سرچ

برای اینکه تعداد کل فایل های گیف ساخته شده در مورد یک کلمه کلیدی را بفهمید باید از GIPHY استفاده کنید که با سرچ یک کلمه کلیدی در کادر جستجو، در قسمت نتایج سرچ، تعداد کل گیف های ساخته شده در مورد کلمه کلیدی سرچ شده را به شکل عدد در کنار آن نشان می دهد.

میزان رقابت

بر این اساس اگر تعداد گیف های ساخته شده برای کلمه کلیدی مدنظر شما کمتر از 2500 باشد، میزان رقابت برای آن کم، اگر بین 2500 تا 10000 گیف برای آن ساخته شده باشد میزان رقابت برای آن متوسط و برای بالاتر از 10000 نیز میزان رقابت برای آن زیاد می باشد. البته دقت کنید که موقع سرچ در وب سایت GIPHY، فقط یک کلمه وارد کنید و هیچ فاصله ای هم وجود نداشته باشد چون تمایزی بین کلمات کلیدی مرکب یا عبارت ها قائل نمی شود.

 رقابتی بودن یک کلمه کلیدی

روش دیگری که به کمک آن می توانید به میزان رقابتی بودن یک کلمه کلیدی پی ببرید، این است که روی چند فایل گیف ابتدایی در نتایج سرچ ارگانیک وب سایت GIPHY کلیک کنید و میزان بازدید آنها را ببینید. معمولا گفته می شود که اگر اولین گیف هایی که به شما نشان داده می شوند هر کدام بیشتر از 10 میلیون بار بازدید داشته باشند، نشان دهنده این است که کلمه کلیدی انتخابی، رقابت زیادی دارد.

تولید و برنامه ریزی محتوا

دومین مرحله برای بهینه سازی موتور جستجوی تصاویر گیف، برنامه ریزی برای محتواست. ابتدا با کلمات کلیدی برند شروع کنید تا محتوای بسیار با کیفیتی تولید شود که ارزش برند شما را به بهترین نحو نشان داده و هنگامی که افراد در مورد آن سرچ می کنند، برند شما را نشان دهد.

 

کلمات کلیدی طولانی

نکته مثبت روش های بهینه سازی موتور جستجوی تصاویر گیف این است که می توانید کلمات کلیدی طولانی مرتبط با کسب و کارتان را پیدا کرده و از آنها برای تولید محتوا استفاده کنید. مثلا اگر در مورد «آب» مطلب بنویسید احتمال اینکه در نتایج سرچ رتبه بگیرید بسیار کم است چون رقابت برای آن بسیار زیاد می باشد اما اگر از کلمه کلیدی طولانی «بطری آب معدنی» استفاده کنید چون رقابت برای آن کمتر است احتمال موفقیت شما هم بیشتر می شود.

استراتژی های بهینه سازی

بهینه سازی موتور جستجوی تصاویر گیف براساس قابلیت این موتورهای جستجوگر در شناسایی و آنالیز محتوای فایل های گیف می باشد که مشخص می کنند فایل گیف مربوط به چیست (مثلا در مورد سرفه کردن، آشپزی کردن و غیره). به همین دلیل باید در استراتژی های بهینه سازی خود به این ویژگی توجه ویژه داشته باشید تا محتوای گیف شما مرتبط با کلمات کلیدی هدف باشد.

اصول کلی بهینه سازی

ضمنا اگر فایل گیف که درست کرده اید، متن کپشن داشته باشد، موتور جستجوی فایل گیف، از اطلاعات این نوشته استفاده می کند تا طبق آن مشخص کند فایل گیف چه پیام، مفهوم یا احساسی را منتقل می کند که یکی از تکنیک های بهینه سازی موتور جستجوی تصاویر گیف برای رتبه گرفتن نیز هست.اصول کلی بهینه سازی موتور جستجوی تصاویر گیف یا GEO مشابه با SEO می باشد

بکارگیری و استفاده

آخرین مرحله بهینه سازی موتور جستجوی تصاویر گیف، آپلود کردن آنها در موتور جستجوی گیف است. در این مرحله موتورهای جستجوی گیف مثل GIPHY از شما می خواهند که کلمات کلیدی مرتبط با فایل خود را وارد کنید.در این قسمت، کلمات کلیدی که مرتبط با برند شما هستند و در مراحل قبلی بهینه سازی موتور جستجوی تصاویر گیف، انتخاب کرده اید را باید برای هر فایل گیف وارد کنید.

فایل های گیف

توجه داشته باشید که برای هر فایل گیف بیشتر از 10 کلمه کلیدی وارد نکنید تا مطابق با الگوریتم موتورهای جستجوی GIPHY و Tenor باشد.
بهترین کار در این مرحله از بهینه سازی موتور جستجوی تصاویر گیف این است که برای هر فایل گیفی که آپلود می کنید، کلمات کلیدی برند را برای آن وارد کنید تا افرادی که برند شما را در اینترنت سرچ می کنند، بتوانند به راحتی این فایل های گیف را پیدا کرده و آن را به اشتراک بگذارند.

 

نتایج بهینه سازی موتور جستجوی تصاویر

قابلیتی که در این موتورهای جستجو فراهم شده این است که پس از آپلود فایل و مشخص کردن کلمات کلیدی، اگر پس از مدتی بخواهید کلمات کلیدی دیگری هم برای آن تعریف کنید، این امکان وجود دارد اما بهترین کار برای گرفتن بهترین نتایج از بهینه سازی موتور جستجوی تصاویر گیف این است که همان دفعه اولی که فایل گیف را آپلود می کنید، کلمات کلیدی مدنظر خود را وارد کنید تا وقتی موتور جستجوی گیف، فایل شما را پیدا می کند، همه کلمات کلیدی را در یک دفعه به آن مرتبط کند.

تصاویر گیف

پس از این کار، موتور جستجوی تصاویر گیف مثل GIPHY شروع به تست کردن هر یک از فایل های گیف شما در نتایج سرچ ارگانیک می کند تا نحوه عملکرد آنها را ارزیابی کند مثلا اینکه افراد چند بار از آنها بازدید می کنند و چند بار آنها را به اشتراک می گذارند. با این کار مشخص می شود، کلمه کلیدی که برای یک فایل گیف مشخص کرده اید، مرتبط با نتایج سرچ هست یا خیر.

 جستجوی تصاویر گیف

اگر مرتبط باشد یعنی بهینه سازی موتور جستجوی تصاویر گیف موفقیت آمیز بوده است.در واقع میزان موفقیت بهینه سازی موتور جستجوی تصاویر گیف از روی تعداد دفعات بازدید، به اشتراک گذاری ها و نرخ کلیک آنها مشخص می شود که اگر موفقیت آمیز تلقی شود رتبه بهتری در نتایج سرچ کسب خواهد کرد.

 

ارزش بهینه سازی موتور جستجوی تصاویر گیف

اگر شک دارید که باید وقت، هزینه و تلاش زیادی روی بهینه سازی موتور جستجوی تصاویر گیف یا GEO بگذارید یا خیر، بد نیست بدانید که امروزه فایل های گیف یک شیوه بازاریابی تأیید شده هستند که هر روز حدود 10 میلیارد بار سرچ شده و از آنها استفاده می شود.

تاکتیک های بهینه سازی

فایل های گیف شبیه تبلیغات به نظر می رسند اما اثر مخرب روی تجربه کاربری نداشته و باعث انتقال بهتر مفهوم نیز می شوند و در واقع در آگاه سازی نسبت به برند نقش مهمی ایفا می کنند.
اگر شما هم جزو دسته ای از برندها هستید که روی پارامترهایی مثل میزان بازدید و آگاه سازی برند سرمایه گذاری زیادی می کنید، پس باید به طور جدی به استراتژی و تاکتیک های بهینه سازی موتور جستجوی تصاویر گیف هم فکر کنید هر چند که بکارگیری چنین استراتژی را برای هر کسب و کار و برندی توصیه می کنیم.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.