مقالات آموزشی

بررسی اجمالی به ماهیت هم‌ نشری محتوا (Content Syndication) و کارکرد آن

مفید بود؟

یکی از مباحث و موضوعاتی که امروزه در استراتژی‌های سئو و تولید و انتشار محتوا اهمیت یافته و در مورد آن سخنان متفاوتی به میان آمده، پدیده هم‌نشری محتواست که در زبان انگلیسی از آن تحت عنوان (Content Syndication) یاد می‌شود.

هرچند ممکن است برابرواژه فارسی که برای (Content Syndication) انتخاب شده قدری پیچیده و گیج‌کننده باشد اما در ادامه قصد داریم با پرداختن به آن ابهامات موجود در این رابطه را از بین ببریم.

 شایان ذکر است که با وجود پرسش‌های متعدد کاربران در مورد این پدیده، ایده کلی پرداختن به هم‌نشری محتوا در ذهن ما ایجاد شد؛ پس در اصل این پیش‌نیازی برای پرداختن به پرسش‌های بیشتر کاربران است.

 

هم‌نشری محتوا دقیقاً چیست؟

هم‌نشری محتوا یا همان (Content Syndication) هنگامی به وقوع می‌پیوندد که یک محتوای اینترنت-محور توسط یک سایت ثالث، مجدداً بازنشر خواهد شد. هر محتوای دیجیتالی می‌تواند هم‌نشر شود؛ از جمله پست‌های وبلاگ، یادداشت‌ها، مقالات، اینفوگرافی‌ها، ویدیوها یا سایر انواع محتواهای این چنینی. هم‌نشری یک پدیده نوین و جدید نبوده و در عمل مختص به دوران اینترنت نیست.

پیش از ظهور اینترنت، این روزنامه‌ها و مجلات بودند که با تیراژ بالا سعی در ایجاد هم‌نشری محتواها داشته و از این طریق بر ذهن مخاطبان اثر می‌گذاشتند. در این پروسه نشریات و روزنامه‌های عظیم و پرتیراژ به صورت هماهنگ برخی اخبار را درج کرده و ضمن اثر مستقیم بر ذهن مخاطبان، نشریات و نویسندگان مستقل و کوچک‌تر را نیز به صورت ناخواسته با خود همراه می‌ساختند.

این دقیقاً همان چیزی است که در دنیای مدرن و بستر اینترنت، تحت عنوان هم‌نشری محتوا تعریف می‌شود. در عصر اینترنت نیز سایت‌ها سعی می‌کنند تا در یک ارتباط هدفمند و مؤثر، یک محتوای خاص ایجاد شده توسط یک سایت را بازنشر کرده و از این طریق بر ذهن مخاطبان اثر گذاشته و اثرگذاری مطلب از حیث سئو را افزایش دهند.

هم‌نشری محتوا چه رابطه‌ای با سئو دارد؟

اگر تا بدین مرحله ماهیت این پروسه را به خوبی درک کرده باشید، احتمالاً متوجه یک نکته مهم شده‌اید. بین یک محتوای کپی یا (Duplicated Content) و یک محتوای هم‌نشر شده یا (Syndicated Content) یک مرز باریک وجود دارد زیرا هر دو در عمل رونوشتی از یک محتوای اصلی و محوری هستند. این یعنی استراتژی‌ها و قواعد سئوی شما با وجود استفاده از هم‌نشری محتوا، در معرض تهدید جدی قرار دارند.

 در رتبه‌بندی و مسائل مربوط به سئو، گوگل به چند نسخه از یک محتوای همسان علاقه‌ای ندارد. از اساس او یکی از محتواها را ایندکس می‌کند و معمولاً برای این کار مایل است که نسخه‌ای با ترافیک بیشتر و منتشرشده از سایت بزرگ‌تر را انتخاب کند.

این بدان معناست که گاهاً تولیدکننده اصلی محتوا، شخصی نیست که مورد توجه گوگل قرار می‌گیرد و این به مثابه یک شکست خواهد بود. با این وجود، خطا در استفاده از هم‌نشری محتوا، نه‌تنها شما را از گرفتن نتیجه مثبت بازمی‌دارد، بلکه باعث یک شکست جدی خواهد شد! اما آیا این بدان معنی است که باید بترسیم؟

 

تدبیر به جای ترس؛ سئوکاران متخصص می‌دانند

ممکن است مطالعه بخش قبلی باعث ترس و نگرانی شما شده باشد اما داستان به این سیاهی هم نیست؛ باید واقع‌بینانه عمل کرد. این که استفاده از تکنیک هم‌نشری محتوا، خطرات و ریسک‌هایی به همراه دارد، دور از ذهن نیست اما مزایا و خاصیت عظیم و چشم‌گیر آن هم قابل چشم‌پوشی نیست.

یک متخصص حوزه سئو، اکر به معنی واقعی کلمه سئو را درک کرده و آن را به صورت ملموس به کار گرفته باشد، بدون تردید می‌توانید یک تعادل منطقی بین این روش و اصول سئو برقرار سازد.

به بیانی دیگر یک سئوکار حرفه‌ای می‌تواند هم‌نشری محتوا را با رعایت اصول سئو پیش برده و در عمل ضمن ایندکس شدن سایر سایت‌ها، از ایندکس نشدن سایت شما نیز جلوگیری کند.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.