مقالات آموزشی

آنالیز طراحی لوگو چشم و بررسی انواع طراحی لوگو و بنر تبلیغاتی

مفید بود؟

طراحی لوگو چشم را می‌توان جزو طراحی‌هایی دانست که هم بسیار خاص است و هم می‌تواند به صورت عام مورد استفاده قرار بگیرد. بسیاری از برندها و شرکت‌های خارجی نیز نسبت به استفاده از طراحی لوگو چشم علاقه خاصی دارند.

طراحی به چه معنی است و چه کاربردهایی می‌تواند داشته باشد؟

به طور کلی اگر بخواهیم بر اساس کاربرد عنوان طراحی لوگو چشم پیش برویم تنها چشم پزشک‌ها  کسب و کارهای مربوط به امور چشم را می‌توان محق استفاده از این طراحی دانست. اما این چیزی نیست که در واقعیت اتفاق بیفتد.

در واقع آن چیزی که می در دنیای اقتصاد می‌بینیم این است که بسیاری از برندها و کسب و کارهایی که چندان ارتباط مستقیمی با چشم ندارند نیز از این طراحی لوگو چشم استفاده می‌کنند. با این وجود بهتر است طراحی لوگو چشم را از دو دیدگاه پزشکی ( کسب و کارهای مرتبط با چشم ) و دیگر کسب و کارها مورد بررسی قرار دهیم.

پزشکی، یک کسب و کار غیر متعارف در اقتصاد

پزشکی جزو معدود کسب و کارهایی محسوب می‌شود که اصولا باید در آن چیزی با ارزش‌تر از سود و زیان پیدا کنیم. در واقع این کسب و کار یا شغل با جان انسان‌ها سر و کار دارد و عملا مهم‌ترین مفهوم در آن جان انسان‌هاست. چیزی که در دنیای اقتصاد یک حلقه مفقوده محسوب می‌شود.

 بیان برخی از مفاهیم سخت

شما سرتاسر علم اقتصاد را زیر و رو کنید هیچ قانون یا فرمول یا اصلی را نمی‌توانید پیدا کنید که توجهی به این مفهوم و معنی کرده باشد. این موضوع نه به این خاطر است که جان انسان‌ها در برابر مفاهیم اقتصادی بی اهمیت است بلکه به این دلیل است که عملا این شاخص غیر قابل اندازه‌گیری است و یک مفهوم عمومی و کلی دارد و هیچ فاکتوری نمی‌تواند آن را اندازه‌گیری کند.

از این رو عملا در کسب و کارهایی مانند پزشکی بیان برخی از مفاهیم سخت است. شما در پزشکی زمانی می‌توانید سودآوری داشته باشید که جان انسان‌ها برای شما مهم باشد و زمانی که جان انسان برای شما مهم باشد شاید در مواقعی باید از سود خود بگذرید تا انسانی را نجات دهید. پس عملا در همین ابتدای کار به یک تناقض برمی‌خوریم.

انواع طراحی لوگو و بنر تبلیغاتی

اما به هر حال از هر چیزی که بگذریم، پزشکی هم یک شغل محسوب می‌شود و این شغل نیز مانند تمامی شغل‌ها برای سودآوری و کسب درآمد به مخاطب یا همان مشتری نیاز دارد. گرچه نام این مشتری برای پزشکی با عنوان بیمار مطرح شده است. پس عملا می‌توان اصول اساسی اقتصاد را در آن صادق بدانیم.

اصلی‌ترین اصل اقتصاد نیز این است که یک کسب و کار باید همیشه اقدام به جذب مشتری و مخاطب کند و این همان چیزی است که ما در انواع طراحی لوگو و بنر تبلیغاتی و … مانند طراحی لوگو چشم به دنبال آن هستیم.

اعتماد مهم‌ترین عنصر در طراحی لوگو چشم

مهم‌ترین نکته‌ای که در جذب مخاطب در دنیای پزشکی وجود دارد این است که مخاطب یک نیاز مشخص و کاملا روشن دارد. شما نمی‌توانید به عنوان صاحب این کسب و کار یا بهتر بگوییم دکتر این نیاز را تعریف کنید یا تغییری در آن ایجاد کنید. این نیاز در سطح جامعه و افراد وجود دارد و بیماران برای رفع بیماری نیازمند مراجعه به پزشک هستند. اما آن‌ها زمانی می‌توانند نسبت به رفع این بیماری سراغ شما به عنوان پزشک مراجعه کنند که مطمئن باشند.

دنیای پزشکی 

در کلام ساده‌تر اعتماد مهم‌ترین عنصری است که در دنیای پزشکی وجود دارد. اگر شما درگیر بیماری کمی مهم و شاید کمی خاص شوید عملا سعی می‌کنید سراغ پزشکی بروید که مورد اعتماد باشد و تعداد کثیری از بیماران از روش‌های درمانی و دارویی او راضی باشند. این عنصر اعتماد است که به شما به عنوان یک بیمار این اجازه را می‌دهد که یک پزشک را انتخاب کنید و پزشک دیگری دارد.

اعتماد بیماران

در واقع وقتی شما به مطب دکتر پیشنهادی از طریق دوستان و آشنایان می‌روید و به حکم اعتماد به دوستان خود به پزشک معرفی شده هم اعتماد می‌کنید احتمالا با صحنه آشنای شلوغی مطب مواجه می‌شوید. در این حالت می‌توان گفت که این پزشک توانسته اعتماد بیماران و اطرافیان آن‌ها را به خود جلب کند. اما برخی از پزشکان، به خصوص پزشکان تازه کار ممکن است با این موضوع کمی مشکل داشته باشند.

مهم‌ترین عامل رونق کسب و کار

بنابراین فارغ از نیاز بیمارآن‌که یک نیاز غیر قابل کنترل و غیر قابل تبلیغ و ترویج است، این اعتماد است که اهمیت بالایی دارد. در کلام ساده‌تر اگر بخواهیم بگوییم، این‌گونه می‌توانیم بیان کنیم که شما به عنوان پزشک نمی‌توانید مهم‌ترین عامل رونق کسب و کاری خود یعنی بیماری را ترویج کنید و دست به تبلیغ آن بزنید. تنها فاکتوری که شما در اختیار دارید، اعتماد است. چیزی که باید در طراحی لوگو چشم مورد استفاده قرار بگیرد.

اعتماد زاییده چشم است!

اما فارغ از مباحث پزشکی، عنصر اعتماد در ادبیات شرقی وابستگی عجیبی به چشم دارد. ادبا و شعرای قرون گذشته چشم را دریچه ورود به قلب می‌دانستند و بیان می‌کردند که این چشم‌ها هستند که می‌توانند راز دل را فاش کنند و آدم دروغ‌گو و غیر قابل اعتماد را می‌توان از چشم‌ها تشخیص داد. این مهم‌ترین و بارزترین ویژگی چشم در ذهن انسان‌ها محسوب می‌شود که شما در طراحی لوگو چشم باید از آن استفاده کنید.

انسان‌ها از راه چشم به یکدیگر محبت می‌ورزند و کسانی که یکدیگر را به خوبی می‌شناسند بر اساس حالات چشم می‌توانند درون یکدیگر را ببینند و حال هم را متوجه شوند. بنابراین عملا چشم قدرتی دارد که می‌تواند بدون گذر از فیلترهای ذهنی وارد قلب انسان‌ها شود و این مهم‌ترین و البته بهترین فاکتوری است که شما می‌توانید در تبلیغات یا طراحی از آن استفاده کنید.

راهکاری برای برون رفت از مشکلات

اما سوال اصلی این است که چگونه می‌توان طراحی لوگوی چشمی را انجام داد که این اعتماد را به دیگران منتقل کند. در کلام ساده‌تر باید اینگونه گفت که چشم طراحی شده در بنرهای تبلیغاتی یا لوگوها (Advertising banners or logos) مسلما یک چشم واقعی نیست. همین موضوع برای بی اثر کردن تمامی چیزی که گفتیم کافی است. اما اقتصاد در هیچ دوره‌ای و در هیچ اتفاقی عقب نمی‌نشیند و همیشه راهکاری برای برون رفت از مشکلات پیدا می‌کند. باور نمی‌کنید؟

  • طراحی لوگو چرخ خیاطی، سخت اما جالب!

طراحی لوگو چشم و یک ترفند بسیار کوچک!

حرف آخر را باید در همین ابتدا بگوییم، شما نمی‌توانید طراحی لوگو چشم را به نوعی انجام دهید که زنده به نظر برسد یا بخواهد اعتماد را به دیگران تزریق کند. چرا که این چشم‌ها هرچقدر هم زنده و زیبا طراحی شوند عملا فاقد روح هستند و این موضوع به خوبی می‌تواند تمام رشته‌های ما را پنبه کند.

وارد قلب مخاطب خود شوید

اما هنوز یک راهکار وجود دارد و شما می‌توانید از یک ترفند کوچک برای استفاده از این عنصر به کار ببرید. مسئله‌ای که در مورد اعتماد و چشم‌ها وجود دارد عملا در لحظه اول و یا در دقایق ابتدایی یک ملاقات ایجاد نمی‌شود. یعنی شما در همان ثانیه اول نمی‌توانید وارد قلب مخاطب خود شوید.

همان‌طور که در بالاتر هم گفتیم عملا این امکان زمانی ایجاد می‌شود که دو طرف یکدیگر را بشناسند و از حالت‌های روحی یکدیگر باخبر باشند. این نقطه به ظاهر ضعف می‌تواند بزرگ‌ترین کلید حل معما برای ما باشد. اما چگونه؟

معمای ذهنی

تصور کنید که شما به عنوان پزشک یا صاحب هر کسب و کار دیگری قبل از آن‌که با مخاطب خود رو به رو شوید، مخاطب از شما تصوری داشته باشد. هر چه این تصور درست‌تر باشد کار شما برای جلب اعتماد راحت‌تر است. شما با طراحی لوگو چشم بر اساس چشم‌های واقعی صاحب کسب و کار می‌توانید این تصور را در ذهن مخاطب ایجاد کنید و از آن بهره ببرید.

در کلام ساده‌تر اگر طراحی لوگو چشم بر اساس طرح واقعی چشم صاحب کسب و کار صورت بگیرد به شکل ناخودآگاه و ناخواسته این طرح در ذهن مخاطب می‌خوابد اما خود مشتری یا مخاطب هیچ‌چیز از این موضوع نمی‌بیند. وقتی مخاطب با چشمان صاحب کسب و کار رو  به رو می‌شود، عملا حس می‌کند که این چشم‌ها را جایی دیده است اما نمی‌داند کجا! این معمای ذهنی به شما کمک می‌کند راحت‌تر اعتماد او را به دست بیاورید و او را با خود همراه کنید.

طراحی لوگو چشم برای کدام کسب و کارها کاربرد دارد؟

نکته مهمی که شما باید در اینجا به آن دقت داشته باشید این است که این طراحی لوگو چشم و ترفند گفته شده زمانی کارایی دارد که عملا خود شما به عنوان صاحب کسب و کار ارتباط مستقیم با مشتری و مخاطب خود داشته باشید. یک پزشک خودش بیمار را معاینه می‌کند و با آن رو در رو می‌شود. کسب و کارهایی که فرصت رو در رو شدن مخاطب با صاحب آن شغل را ایجاد می‌کند می‌تواند بهترین گزینه برای استفاده از طراحی لوگو چشم باشد.

فضای اقتصادی شرق

از طرف دیگر به خاطر داشته باشید که استفاده از لوگوی  تک چشم در ایران و در فرهنگ شرقی یک کار ضد دین محسوب می‌شود. از این رو سعی نکنید مانند برخی از برندهای خارجی از این نوع طراحی‌ها استفاده کنید. این طراحی با وجود این که بسیار شناخته شده است و بسیاری از مردم با آن آشنایی دارند و می‌تواند جلب توجه خوبی داشته باشد، اما مسلما عاقبت خوبی در فضای اقتصادی شرق و به خصوص ایران نخواهد داشت و می‌تواند شما را به سادگی زمین بزند. به این موضوع حتما توجه و دقت داشته باشید.

 

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.