در حالی که نمیتوان منکر رتبه عالی بسیاری از سایتها با دامنه .Gov و .Edu شد، باید گفت که این تقریباً موفقیت هیچ ربطی به این سه حرف در انتهای آدرس آنها ندارد بلکه مسئله اصلی تولید محتوا است. حتماً میپرسید که چگونه ممکن است؟ پاسخ شما اینجاست! مثل همیشه اجازه دهید تا کار را با یکی دیگر از پرسشهای مطرحشده از سوی کاربران آغاز کنیم:
من در یک پلتفرم مدیریت سفر فعالیت میکنم. مدتی است که از نظر سئو و تولید محتوا، دو واژه “Form“، “software” و عبارات مرتبط با آنها را در نقطه تمرکز قرار دادهام. اخیراً متوجه شدم که از 10 نتیجه برتر، بیشتر آنها دارای پسوندهای .gov و .edu بوده و همگی مربوط به دانشگاهها یا نهادهای دولتی هستند. چرا گوگل همواره اهمیت بیشتری برای این نوع از دامنهها با این پسوندهای خاص قائل است؟
شاید شما نیز به عنوان یکی از فعالان حوزه سئو و تولید محتوا تابحال در این مورد دچار تردید شده یا حتی یقین داشته باشید که شکل دامنه بر میزان اهمیتی که موتور جستجو قائل است مؤثر خواهد بود. اما اجازه دهید با دید دقیقتری به این مسئله نگاه کنیم. ریشه این کجفهمی به گذشته و روزهای ابتدایی ابداع علم و فن سئو بازمیگردد؛ آن هنگام که افرادی مانند (Matt Cutts) توصیههای جالبی در مورد خرید دامنه از سایتهای کیفیت بالا داشتند:
- از سایتها و مجموعههای با کیفیت بالا و قدرتمند مانند .gov و .edu دامنه بخرید.
عجیب است که بسیاری از افراد تنها بخش مربوط به .gov و .edu را دراین توصیهها را میشنوند و نه کلمات “کیفیت بالا و قدرتمند” را.
در حالی که نمیتوان منکر این موضوع شد که بسیاری از سایتهای .gov و .edu رتبه بسیار عالی دارند و دامنه کمک شایانی به رشد آنها کرده است اما همهچیز به .gov و .edu ربط ندارد. در حقیقت، برخی از دامنههای .edu ممکن است حتی تأثیر عکس داشته و به حساب نیایند. پس با این وجود یک پرسش حلنشده باقی میماند: چرا لینکهای .gov و .edu بهتر عمل میکنند.؟
چرا لینکهای .Gov و .Edu بهتر عمل میکنند؟
همیشه در خاطر داشته باشید که هدف و دغدغه اصلی گوگل، معرفی و بها دادن به سایتهایی با قدرت و کیفیت بالاست. در همین راستا آنها هزاران شاخص و نشانه برای تعیین میزان اثرگذاری یک تولید محتوای قوی دارند که باید آنها را بشناسید(دقیقاً هدف اصلی تکنیک سئو همین است). با کمی تفکر بیشتر در باب این موضوع متوجه خواهید شد که علت در صدر بودن سایتهای .gov و .edu چیست! آنها محتواهایی تولید میکنند که در اکثر مواقع کاربردی بوده و مورد رجوع کاربران قرار میگیرند.
در بسیاری از حیطهها و موضوعات هیج اطلاعات و محتوای تولیدی به قدر بیانات و اعلانات رسمی نهادها و ادارات دولتی نفوذ نداشته و معتبر نیستند. پس طبیعی است که جستجوگران یک موضوع یا مسئله خاص، رجوع بیشتری به محتواهای سایتهای دولتی داشته و به طور مستقیم باعث بالا رفتن رنکینگ آنها شوند. هیچ جایی به قدر سایتهای .gov اطلاعات و توضیحات مورد نیاز برای انجام امور اداری مانند پرداخت مالیات یا بیمه را ارائه نمیدهند و این طبیعی است که تمام افراد خواهانِ اطلاعات یا خدمات اجتماعی مانند آهنربا به محتواهای آنها جذب شوند. پیشنهاد میکنیم در این زمینه مقالهی افراد چگونه جستجو می کنند؟ را نیز مطالعه کنید.
دیدن اصل موضوع به جای نگرش سطحی؛ به جای دامنه، به تولید محتوا توجه کنید
این آسان است که چنین تصور کنیم نوع دامنه به عاملی برای رشد و موفقیت بدل شده است اما همانطور که ذکر شد، این نوع ازمحتوا و مخاطبان محتوا که در دامنه .Gov و Eduوجود دارند عامل موفقیت آن شدهاند. پس با این وجود میتوان مجدد متوجه اهمیت کیفیت تولید محتوا شد. گاهاً باید اقرار کرد که غیر از کیفیت تولید محتوا، هیچ چیز دیگری نمیتواند ناجی و عامل ترقی سایت شما در ردهبندی جستجو شود. با این وجود و با توجه به توضیحات مقاله تا به اینجا، حال این پرسش مطرح میشود که چه باید کرد؟ تکلیف سایت شما چیست؟
هنگامی که از قدرت و اثرگذاری لینک سخن به میان بیاید، بسیار سخت است که با یک دانشگاه یا یک نهاد دولتی رقابت کنید. آنها قدرت زیادی در تولید محتوا داشته و اثرگذاری بسیار بالایی دارند! اما اگر نمیتوانید در اثرگذاری لینکها رقابت کنید، این هنوز پایان راه نیست و شما میتوانید بر سر ارتباط و تناسب در تولید محتوا رقابت کنید. هنگامی که بحث از برخی دادهها و اطلاعاتی در انحصار دولت و مراکز عملی است، تقریباً میتوان گفت که شما مجالی برای رقابت در تولید محتوا ندارید اما در اکثر مواقع شما با برخی از ترفندها در تولید محتوا و سئو ، میتوانید در بسیاری از کلیدواژهها با سایتهای دامنه .Gov و .Edu رقابت کنید. مقالهی سئوی کلمات کلیدی اطلاعات بیشتری در این زمینه به شما خواهد داد. برای شروع لازم است تا این پرسشها را در ذهن داشته و به آنها پاسخ بگویید:
- چه کسانی انتظارات خود را با جستجوی کلیدواژه مد نظر برآورده میکنند؟
- این اشخاص دقیقاَ به دنبال چه چیزی بوده و چه چیز آن ها را راضی میکند؟
- آیا من با تولید محتوا میتوانم گره از مشکل آنها باز کرده یا راه حلی ارائه دهم؟
با پاسخ این پرسشها، مطمئن باشید که متوجه خواهید شد که در تولید محتوا چه باید کرد.
سوالات متداول
-
چرا لینکهای .Gov و .Edu بهتر عمل میکنند؟
هدف گوگل، معرفی سایتهایی با قدرت و کیفیت بالا است. برای همین امر نیز هزاران شاخص و الگوریتم برای سنجش میزان اثرگذاری محتوای قوی در نظر گرفته شده است(یعنی همان سئو). در واقع سایتهای .gov و .edu محتواهایی تولید میکنند که کاربردی بوده و مورد رجوع مستقیم کاربران خاصی قرار میگیرند.
-
سایتهای .Gov و .Edu اغلب چه محتواهایی قرار میدهند؟
سایتهای .Gov و .Edu برای نهادهای رسمی و دولتی است و در بسیاری از حیطهها و موضوعات هیچ اطلاعات و محتوای تولیدی به قدر بیانات و اعلانات رسمی نهادها و ادارات دولتی نفوذ نداشته و معتبر نیست.
-
چگونه میتوان با سایتهای .Gov و .Edu رقابت کرد؟
هنگامی که بحث از برخی دادهها و اطلاعاتی که در انحصار دولت و مراکز علمی است، میتوان گفت که مجالی برای رقابت در تولید محتوا نداریم اما در اکثر مواقع ما با برخی از ترفندها در تولید محتوا و سئو ، میتوانیم در بسیاری از کلیدواژهها با سایتهای دامنه .Gov و .Edu رقابت کنیم.
-
دامنه .Gov چیست؟
.gov دامنهی اختصاصدادهشده به سایتهای دولتی آمریکا است و جالب است بدانید که gov.ir پسوندی است که به مراکز و سازمانهای دولتی ایران اختصاص داده شده است.