مقالات آموزشی

آنالیز اهمیت بودجه خزش (Crawl Budget) از جهت های مختلف

مفید بود؟

در ادامه یادداشت‌هایی که با قصد آشنایی با پدیده بودجه خزش به رشته تحریر درآمده، قصد داریم تا یک بار برای همیشه به یک پرسش کلیدی در این حوزه پاسخ دهیم. بسیاری از کاربران و صاحبان سایت‌ها، حتی با وجود آشنایی با مفهوم بودجه خزش، باز هم با این پرسش روبرو می‌شوند که اساساً چرا باید به آن اهمیت بدهیم؟

هر چند می‌توان گفت این موضوع ناشی از آشنایی ناقص با این پدیده است زیرا در صورت درک ماهیت آن قطعاً اهمیت آن را نیز درک می‌کنید، اما به هر حال بر آن شدیم تا به شکل مفصل و تشریحی به اهمیت بودجه خزش یا همان (Crawl Budget) بپردازیم.

 

باید به بودجه خزش اهمیت دهید زیرا…

یکی از اصول سئو و الزامات موفقیت در اداره یک سایت، این است که موتورهای جستجو شما را یافته و تعداد هرچه بیشتری از صفحات سایت شما را ایندکس(نمایه‌سازی) کنند. این در حالی است که در کنار لزوم ایندکس شدن صفحات، سرعت انجام آن نیز اهمیت دارد.

 بی‌تردید هر کسی دوست دارد مشتریان دست به نقدش هرچه زودتر به فروشگاه وارد شوند! وقتی که شما یک صفحه جدید به سایت خود اضافه می‌کنید یا یک صفحه موجود را بروزرسانی می‌کنید، نیاز دارید موتور جستجو هر چه زودتر متوجه این موضوع شود.

این دقیقاً به تولید یک محصول خاص شباهت دارد. هنگامی که پس از صرف انرژی، زمان و گاهاً سرمایه، یک محصول جدید تولید می‌کنید، قطعاً دوست دارید سریع و بدون معطلی به فروش برسد.

ایندکس شدن صفحات توسط موتور جستجو در این مورد، مانند فروش همان محصول است:

در کنار این اگر بودجه خزشی را که یک موتور جستجو برای سایت شما در نظر گرفته، هدر دهید، در واقع موتور جستجو قادر به خزش، بررسی و تفتیش اثربخش سایت شما نخواهد بود. به بیانی دیگر موتور جستجو مدت زمانی را که برای تعامل با سایت شما در نظر گرفته است، به بخش‌هایی از سایت شما اختصاص می‌دهد که اساساً هیچ اهمیتی از منظر سئو و تولید محتوا ندارند.

 به طور منطقی وقوع چنین اتفاقی هیچ نتیجه‌ای ندارد جز ناشناخته ماندن بخش‌های کلیدی سایت و گاهاً حتی دیده نشدن کل سایت!

منطقی است که یک موتور جستجو بدون شناختن شیوه تولید محتوا و کیفیت سایت شما قادر نیست جایگاهی که استحقاق آن را دارید به شما بدهد. پس در یک کلام می‌توان گفت هدر دادن بودجه خزش، به کیفیت سئوی شما آسیب جدی وارد می‌کند.

با این وجود، چگونه می‌توانم از بودجه خزش سایت خود مطلع شوم؟

گوگل از اساس به عنوان موفق‌ترین موتور جستجوی حال حاضر، سازوکارهای بسیار شفاف و واضحی در این مورد دارد. این کمک کرده تا کاربران بتوانند با صرف کمی وقت و بدون درگیر شدن در برخی پیچیدگی‌ها، یک دید واضح از وضعیت بودجه خزش سایت خود داشته باشند.

صاحبان سایت‌ها در صورت داشتن دسترسی مناسب به کنسول سرچ گوگل(Google Search Console) به سادگی گزارش‌های سایت خود را از سربرگ (Crawl) در کنسول کناری دریافت کنند. در این سربرگ، گزینه (Crawl Stats) حاوی اطلاعات جامعی است.

راه دیگری وجود ندارد؟

در کنار داده‌های خود گوگل، راه دیگری که برای درک میزان بودجه خزش وجود دارد، رجوع به گزارش‌های سرور میزبان سایت است؛ یا به عبارتی استفاده از (Server Logs).

با دسترسی به این گزارش می‌توانید تعداد دفعاتی که ربات‌های خزش گوگل به سراغ سایت شما آمده‌اند را متوجه شده و از این طریق به یک دید کلی در مورد بودجه خزش برسید. هرچند روش اول ساده‌تر است اما روش دوم برای همه صاحبان سایت‌ها با کمترین هزینه و صرف وقت در دسترس است.

برای مشاهده هزینه سئو و هزینه تولید محتوا در رایا مارکتینگ به منوی هزینه و زمان مراجعه کنید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.