مقالات آموزشی

تحلیل نیازمندی به طراحی لوگو معماری

مفید بود؟

مقدمه

از زمانی که انسان های تصمیم گرفتند که بجای زندگی کردن در غار ها مکان های راحت تر و زیباتری برای خود بسازند شاید هزاران سال می گذرد و معماری به عنوان یک علم، هنر یا فناوری همواره در حال پیشرفت بوده است انسان ها هر ساله در آفرینش بنا هایی مانند خانه هایشان خلاقیت و پیشرفت های بسیاری داشته اند حوزه معماری یک حوزه بسیار زیبا و پر چالش است که در تعریف آن می توانیم به این جمله جان راسکین بسنده کنیم که بسیار ساده زیبایی این علم و هنر را تعریف کرده است:

“معماری هنر افراشتن و آراستن بنا توسط انسان است.

جان راسکین

اگر یک استارت آپ در حوزه معماری ساخته اید و یا یک دفتر معماری دارید یک از چیز هایی که باید در شروع کسب و کارتان به آن توجه جدی داشته باشید طراحی لوگو معماری است! چرا که امروزه رقابت های بی نظیری را در تمامی عرصه ها مخصوصا زمینه هایی چون خود معماری شاهد هستیم و یکی از چیزهایی که بتواند شما را به عنوان رقیبی قدرتمند نشان دهد طراحی لوگو معماری است در دنیای امروز بدون لوگو انگار که کسب و کار شما اصلا وجود ندارد!

لوگو توانایی معرفی شما را در یک ثانیه نیز دارد فقط کافی است لوگوی شما را در هر جایی ببینند تا آن سرویس یا محصول به نام شما در ذهنشان ثبت شود. معماری یک هنر است که نیاز به توجه به جزئیات بالایی دارد و شما با طراحی لوگوی دقیق و زیبا می توانید در ذهن مخاطبین این تفکر را ایجاد کنید که بهترین آثار را برای آنها می سازید. در ادامه به اینکه طراحی لوگو معماری چگونه باید باشد و تحلیل یک نمونه لوگو خوب در این حوزه خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید:

طراحی لوگو دندان پزشکی و مزایای آن

 

طراحی لوگو معماری چگونه باید باشد؟

1. ساده باشد:

سادگی مهم ترین اصل در طراحی لوگو است به هیچ فکر نکنید یک لوگوی خوب لوگویی است که دارای رنگ های بیشتر و جزئیات زیاد است و افراد به سادگی نمی توانند آن را بفهمند.

2. در حافظه باقی بماند؛

فقط زمانی می توانید ادعا کنید که طراحی لوگو معماری شما خوب است که قابل یادآوری باشد لوگویی به سختی حفظ می شود و به راحتی فراموش می شود به چه درد می خورد!! مگر نه اینکه طراحی لوگو برای برند سازی(branding) و جذب مشتری بیشتر است؟! پس اگر آنها اصلا شما را به یاد نیاورند در واقع هیچکاری برای برند سازی انجام نداده اید.

3. منحصر به فرد باشد؛

لوگوی شما باید شما را از رقیبان متمایز کند پس سعی کنید طراحی لوگوی شما کپی از لوگو های دیگر نباشد و خاص و منحصر به فرد باشد تا در میان رقبا به چشم بیایید (البته اگر می خواهید طراحی دیگر لوگو ها را ببینید و ایده بگیرید این کار را تقریبا هر طراح لوگوی خوبی انجام می دهد و مشکلی نیست).

4. از رنگ ها به خوبی استفاده شده است؛

آیا می دانید که روانشناسان و هنرمندان به تاثیر بی نظیر رنگ بر انسان ها سالهاست تاکید دارند! و حتی شرکت های بزرگ در بازاریابی خود از روانشناسی رنگ ها استفاده می کند. رنگ سبز نشان از طبیعت، التیام بخشی، تازگی و کیفیت است رنگ آبی نشان از اعتماد، صلح، وفاداری و صلاحیت است رنگ قرمز نشان از هیجان، قدرت، عشق و انرژی است یا رنگ سفید نشان از تمیزی، سادگی، معصومیت و صداقت است.

هر کدام از رنگ ها تاثیر متفاوتی بر ذهن انسان می گذارند و جایگاه آنها در طراحی لوگو معماری بسیار مهم است نسبت به محصول، خدمت یا نوع کار خود مناسبترین رنگ را با استفاده از روانشناسی رنگ ها برای لوگوی خود انتخاب کنید که بتواند ارزش های کسب و کار شما را بازتاب دهد.

5. طراحی لوگو وکتور؛

سعی کنید طراحی لوگوی شما به گونه ای باشد که با بسیار کوچک شدن یا خیلی بزرگ شدن آن صدمه به لوگو وارد نشود و در هر حالتی خوب دیده شود چرا که لوگوی شما از بدنه یک خودکار گرفته تا روی یک کامیون ممکن است قرار گیرد!

6. بهتر است از اشکال هندسی دقیق و با بهترین نرم افزار ها ساخته شود؛

ناسلامتی شما قرار است به مردم بگویید که بهترین بنا ها با بیشترین استحکام را برایشان می سازید پس اگر در لوگویتان از اشکال نامتقارن با اشکال غیر دقیق استفاده کنید تاثیر بدی رو ذهنیت مخاطبین می گذارید.

از دیگر موارد مربوط به طراحی لوگو معماری مناسب باید به نوع فونت لوگو، بهره گیری از طراحان گرافیک با تجربه، مرتبط بودن لوگو به کسب و کار و دوست داشتنی بودن لوگو اشاره کرد.

به یاد داشته باشید که یک طراحی لوگو معماری عالی، طراحی الهام بخشی است از طراحان گرافیک حرفه ای و هر رنگ، خط، سبک حروفچینی و دیگر عناصر در طراحی هدفی دارند! و پیام اصلی شرکت و نکات مثبت آن در لوگو به خوبی نشان داده شده است.

تحلیل یک طراحی لوگو معماری مناسب

تحلیل لوگو شماره 1:

شاید بتوان گفت یکی از نبوغ آمیزترین و البته ساده ترین طراحی ها که تقریبا تمامی ویژگی های طراحی یک لوگو معماری مناسب را در خود دارد لوگو بی نهایت ساده است و از یک رنگ فقط در طراحی آن استفاده شده است نوع تصویر لوگو، وکتور است یعنی بدون افت کیفیت می توانید لوگو را هر چقدر که می خواهید کوچکتر یا بزرگتر کنید لوگو به خوبی نشان دهنده نوع کسب و کار مربوطه است.

 با سه شکل هندسی که انگار فقط با یک حرکت طراح لوگو ترسیم شده اند که این نشان دهنده این است که به سادگی این کسب و کار می تواند معماری ادارات و خانه ها را بر عهده بگیرند و دقیق و حساب شده تحویل دهند! چون در لوگو بصورت دقیق و حساب شده و به سادگی این اشکال ترسیم شده اند. در تصویر لوگو بجز اشکال هندسی خطوط دقیقی نیز دیده می شود که انگار طراح از آنها کمک گرفته برای کشیدن طرح اولیه البته باید بدانید که طراحان تمامی مسائل مربوط به طرح اولیه لوگو را کاملا پاک می کنند.

اما این طراح عمدا این خط کشی ها را پاک نکرده است تا به محض دیدن لوگو به این فکر کنید که چقدر دقیق و زیبا با استفاده از این خطوط شکل اصلی لوگو طراحی شده است این خطوط اضافی نشان از این است که این کسب و کار با دقت بی نهایت و مهندسی، معماری بنا های شما را انجام می دهد نوع فونت استفاده شده برای نام و شعار کسب و کار نیز بسیار زیبا است و به خوبی علم، هنر و فناوری را نشان می دهد که پایه های معماری هستند.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.