ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) یک اهرم قدرتمند و مقرون به صرفه برای کسب و کار اینترنتی شما است تا بتوانید مشتریان جدید، مشتریان از دست رفته یا مشتریان فعلی را بیشتر جذب کنید. دوستان به جرات می گویم که اگر ایمیل مارکتینگ ندارید یعنی هیچی ندارید! به نظر من بازاریابی اینترنتی بدون ایمیل مارکتینگ هیچ معنایی ندارد!
لیست مشترکین برای ایمیل مارکتینگ را جدی بگیرید
در ایمیل مارکتینگ، شما همیشه باید به دنبال ساخت لیست ایمیلی از بازدیدکنندگان سایتتان باشید. برای بازدیدکنندگان عضو شدن در خبرنامه شما خیلی آسان تر و بدون ریسک تر است تا اینکه بخواهند از فروشگاه اینترنتی شما خرید کنند. پس احتمالا خیلی بیشتر از آن که فروش داشته باشید اعضای خبرنامه زیادی را در لیستتان می بینید. اتفاقا این خیلی خوب است چون شما هنوز به این افراد دسترسی دارید. همه مشترکین سایت شما برای کسب و کار شما خاص و با ارزش هستند.
تخفیف های انحصاری به اعضای ایمیلی سایت
شما می توانید تخفیف های سایت خودتان را انحصاری کنید! یعنی چی انحصاری کنید؟ یعنی اینکه یک سری کدهای تخفیف را فقط برای اعضای ایمیلی خودتان قرار دهید. می خواهید برای یک محصول تخفیف در نظر بگیرید؟ این تخفیف را به صورت همگانی در سایت قرار ندهید و کد تخفیف را فقط برای اعضای سایتتان بفرستید تا فقط آن ها بتوانند از تخفیف استفاده کنند. منظور صحبت های من این است که کاری کنید تا اعضای سایتتان متوجه بشوند که با بازدیدکنندگان عادی سایت متفاوت هستند و شما برای آن ها ارزش بیشتری قائل هستید. همین وعده کوچک تخفیف به اعضای سایت کار بسیار خوبی می باشد. توصیه می کنم امتحان کنید. دوستان البته می توانید تخفیف های انحصاری را فقط برای خریداران قبلی سایتتان در نظر بگیرید. در ادامه بیشتر درباره این موضوع صحبت می کنم.
ایمیل های پیگیری Follow up در ایمیل مارکتینگ
یک راه بسیار عالی برای استفاده از ایمیل در کسب و کار اینترنتی شما ارسال ایمیل های یادآوری (Follow up) است. ایمیل های پیگیری یا یادآوری، ایمیل هایی هستند که … صبر کنید بگذارید این مدلی برای شما توضیح بدهم! تا به حال شده به یک سایتی مراجعه کنید، بر روی دکمه خرید کلیک کنید، مشخصات صفحه تسویه حساب را تکمیل کنید اما خریدتان را تا آخرین مرحله پیش نروید؟ می دانم پاسخ اکثر شما عزیزان مثبت است. حالا در نظر بگیرید کاربری وارد سایت ما می شود و دقیقا همین کار را می کند. یعنی بر روی دکمه سفارش کلیک می کند و محصول را به سبد خرید اضافه می کند، مشخصات را تکمیل می کند اما سفارش خودش را نهایی نمی کند. در این صورت است که باید برای این کاربر یک ایمیل ارسال شود. شما باید به آنها ایمیل بزنید و یاد آوری کنید که هنوز محصولی درون سبد خریدشان وجود دارد و هر موقع که بخواهند می توانند به سایت مراجعه کنند و خریدشان را تکمیل کنند. البته این کار باید به صورت خودکار انجام شود.
معمولا یک محدودیت زمانی برای این کار وجود دارد، پس باید این را هم در نظر بگیرید. این کار یک نوع وضعیت فوری را اعلام می کند که می تواند تاثیر خوبی داشته باشد. بعضی کسب و کارها پس از لغو یک سبد خرید حتی ترجیح می دهند تخفیفی را هم پیشنهاد کنند. ولی به نظر من بهتر است این کار را نکنید ، چون این کار برای باقی مشتریان ناعادلانه است.
ایمیل های پیگیری را می توانید حرفه ای تر هم پیاده سازی کنید. بگذارید یک مثال برای شما بزنم. کاربر وارد سایت شما می شود، محصولی را به سبد خرید خودش اضافه می کند اما سفارش را نهایی نمی کند. در این صورت یک ایمیل برای کاربر ارسال می شود. آیا در این صورت باید بگوییم که شما محصولی را به سبد خرید اضافه کرده اید اما سفارشتان را تکمیل نکردید! خیر، برای اینکه فقط فروش را تحمیل نکرده باشیم می توانیم به آن ها در ایمیل بپرسیم که آیا این مورد را (محصولی که به سبد خرید اضافه کرده است) در بازدیدهای بعدی از سایت، به شما یادآوری کنیم؟ اگر پاسختان مثبت است لطفا آن را به علاقه مندی های خود در وب سایت اضافه کنید تا در بازدیدهای بعدی به شما یادآوری شود. با این کار علاوه بر اینکه فقط بگویید بروید و سفارشاتی که جا گذاشتید را خریداری کنید، یک قابلیت کاربردی را هم به کاربران معرفی می کنیدکه باعث می شود کمتر احساس مزاحمت کنند و تمایل بیشتری به بازدید از سایت شما پیدا کنند. با این کار چه محصول را از سایت شما خریداری کنند یا نه، باعث می شود دوباره به سایت شما سر بزنند.
یادآوری با ایمیل مارکتینگ یک روش عالی است
ایمیل یک روش بسیار عالی برای یادآوری به مشتریان است. به این معنی که تعداد مشتریانی که معمولا به طور مداوم خرید می کنند را افزایش می دهد، به جای اینکه فقط یک بار خرید کنند و شما را به فراموشی بسپارند. یعنی مشتریان شما را تبدیل به مشتریان دائمی می کند. اگر به طور مداوم به مشتریان ایمیل بزنید، برند شما در اولویت ذهن آنها قرار می گیرد و هر بار که به فکر خرید می افتند ابتدا سری به سایت شما هم می زنند. البته ایمیل های شما باید جذاب باشد تا اینکار به خوبی جواب دهد.
پیشنهادهای تهاجمی با #ایمیل-مارکتینگ
یک روش دیگر هم برای بازگرداندن مشتریان به وب سایت شما و شاید گرفتن سفارش جدید وجود دارد! بگذارید این بخش را هم با یک مثال برای شما توضیح بدهم. قطعا اگر صاحب یک فروشگاه اینترنتی باشید می دانید وقتی مشتری از شما خرید می کند برایش یک ایمیل تائید باید ارسال شود که این کار به صورت خودکار باید انجام شود. بسیار خب، حالا وقتی خریدار وارد سایت شما می شود و از سایت شما خرید می کند یک ایمیل تائید سفارش برایش ارسال می شود. در این ایمیل می توانید محصولات مرتبط با هم پیشنهاد کنید!. مثلا کاربر یک موبایل از سایت شما خریداری کرده است و در ایمیل تائید می توانید محصولات مرتبط مثل حافظه جانبی و … پیشنهاد بدهید.
اینکه این روش تا چه حد تهاجمی است بستگی به این دارد که این پیشنهاد در کجای ایمیل ارسالی قرار بگیرد. در بالا یا پائین ایمیل قرار بگیرید. هرچقدر این پیشنهاد در پائین ایمیل باشد کمتر تهاجمی می شود! توصیه می کنم اگر می خواهید چنین کاری را پیاده سازی کنید در پائین ایمیل پیشنهاد کنید. (در نظر داشته باشید که این فرآیند باید به صورت خودکار باشد. یعنی باید در سایتتان تعریف کنید فردی که محصول موبایل را خریداری کرد، حافظه جانبی برایش پیشنهاد شود. یعنی باید این کار از قبل برنامه ریزی شده باشد)
به مشتریان وفادارتان جایزه بدهید
ایمیل یک ابزار مفید برای ارائه چیزی متفاوت به مشتریان وفادار است. حتی می توانید یک طبقه بندی انجام بدهید و مشتریان وفادار را در یک طبقه خاص قرار بدهید و ایمیل های مربوط به آنها را جدا کنید. می شود با طبقه بندی از افرادی که فقط یک محصول خریداری کردند تا افرادی که محصولات زیادی را از فروشگاه اینترنتی شما سفارش داده اند شروع کرد.
با ارائه پیشنهاد متفاوت یا جایزه به این مشتریان، شما از آنها به خاطر اینکه مشتری شما هستند سپاسگذاری می کنید و البته در پاسخ مشتریان وفادار هم با کمک به افزایش درآمد شما این کار را جبران می کنند.