کسبوکارهای کوچک یا با سایز متوسط، انتخابهای مختلفی برای پروموت(Promote) برند خود در خارج از موقعیت محلی خود دارند اما مسئله اصلی این است که چگونه؟ در ادامه تلاش میکنیم تا نگاهی به این راهکارها داشته باشیم.
مثل همیشه داستان این ماجراجویی در دنیای سئو و تولید محتوا، با پرسشی از سوی مخاطبان آغاز شد:
آیا صفحات با موقعیت مکانی خاص، همچنان انتخاب خوبی برای کسبوکارهای کوچک یا با سایز متوسط هستند؟ آن هم در صورتی که کسبوکار برنامهای برای اثرگذاری بر خارج از محیط اطراف خود داشته و بخواهد نبود شعب فیزیکی در آن موقعیتها را با کسبوکار مجازی جبران کند؟
این واقعاً یکی از سختترین پرسشهای طرحشده از سوی کاربران است. علت پیچیدگی و سختی در پاسخگویی به این پرسش، وجود دو خط فکری متفاوت در این مورد و تناقض شدید رویکردهای آنها نسبت به این مبحث سئو
است. اجازه دهید با در نظر داشتن تقابل این دو خط فکری در حوزه سئو ، دو راهبرد متمایز برای موفقیت در این مسیر را بررسی کنیم.
ایجاد صفحات با موقعیت مکانی شهرها
این یک راهبرد خاص است که بیشتر متخصصان سئو محلی بر مزایای آن تأکید دارند. این کاملاً طبیعی است که متخصصان سئوی محلی، آن را به عنوان یک راهبرد عالی و اثرگذار مطرح کنند زیرا بسیاری از این متخصصان با این رویکرد به موفقیتهای اساسی دست پیدا کردهاند. این متخصصان یک صفحه خاص را به هر کدام از شهرهای تحت پوشش اختصاص داده و در هر یک شروع به تولید محتوا اختصاصی میکنند.
در این راهبرد که در آن تکیه بر صفحات با موقعیت مکانی اختصاصی به چشم میخورد، یگانگی و خاص بودن محتوا نقش مهمی را ایفا میکند. هدف این است که به مشتریان القا کنید علیرغم نداشتن شعبه فیزیکی و فروش حضور در محل زندگی آنها، حضور فعالی داشته و در عمل یک شعبه آنلاین واقعی دارید.
این راهبرد سئو ممکن است به خوبی عمل کرده و در مورد ساختارهای خدماترسانی و سرویسدهی عملکرد ممتازی را از خود به نمایش گذارد. البته در نظر داشته باشید که این راهبرد در استفاده از صفحات با موقعیت مکانی خاص، برای برخی از کسبوکارها مانند فروشگاههای انفرادی(غیر زنجیرهای)، نرمافزارهای عرضه نرمافزار و رستورانها نتایج جالبی در بر ندارد.
برخی نکات مهم در مورد این خط فکری در سئو
همواره در ذهن داشته باشید که حتی در صورت دستیابی به موفقیت در رتبهبندی جستجوهای محلی(وابسته به موقعیت محلی)، بدون داشتن یک شعبه فیزیکی در آن موقعیت، نمیتوانید به پک موقعیتهای آن محل مورد نظر وارد شده و عملاً از نظر گوگل در آن شهر(محل) صاحب جا و مکان محسوب شود.
از آنجایی که این لیستبندی محلی معمولاً رتبهبندی ارگانیک را تحت تأثیر قرار داده و به سمت پایین هل میدهد، بهتر است از رقابت بر سر آنها دست کشیده و وقت خود را برای آن نقطه بالایی ارگانیک هدر ندهید.
دستیابی به پیوندهای محلی
راهبرد دیگری که از سوی برخی از متخصصان حوزه سئو مورد تأکید قرار میگیرد و ما نیز تا حد زیادی اعتقاد بیشتری نسبت به آن داریم، تلاش برای دستیابی به پیوندهای محلی از طریق تعامل با جوامع محلی ناحیهای مورد نظر است. این راهبرد معمولاً کاربردی نیست مگر با تمرکز دقیق بر محل نقاط مورد هدف.
به بیانی دیگر میتوان گفت اگر راهبرد دستیابی به پیوندهای محلی را در دستور کار قرار دادید، نمیتوانید آن را در مناطق مختلفی که در عمل نمیتوانید اثری بر آنها داشته باشید، اجرا کنید. به طور مثال فرض کنیم شما قصد دارید تا کلینیک خود را به عنوان یک ساختار خدمترسانی محلی در گوگل(Google) پروموت کنید.
برای این کار شروع میکنید به ایجاد ایستگاههای فشار خون رایگان، تعیین گروه خونی رایگان یا پخش و عرضه رایگان ماسک در نقاط اطراف درمانگاه. تعدد این نقاط در محیط اطراف کلینیک کمک میکند تا راهبرد سئوی شما مثمر ثمر واقع شده و از نظر گوگل واقعاً یک خدمترسان موفق در فضای محل تلقی شوید.
برای درک عدم اثرگذاری مناسب این کار در حیطه سئو، کافیست به این فکر کنید که جذب مشتریان در خود محل حضور کلینیک ارزش بیشتری دارد یا در فضایی به مراتب دورتر از آن؟
این اثرات مثبت زیادی به همراه داشته و کمکم لینک دیدگاهها، نظرات و حتی تعیین لوکیشنهای مردم جذب شما خواهد شد. اما همین راهبرد در صورتی که مثلاً کلینیک شما در یوسف آباد باشد اما خدمات رایگان در شهرک اکباتان ارائه شوند، منطقی نبوده و نمیتواند منجر به جذب لینکهای محلی در شهرک اکباتان شود. هم در دنیای واقعی و هم در دنیای اینترنت و سئو، اجرای چنین راهبرد و نقشهای در عمل نمیتواند مثمر ثمر باشد.