مقالات آموزشی

توجه به ۴ روش استفاده از گوگل آنالیتیکس برای یافتن ایده‌های محتوا

مفید بود؟

با استفاده از یک رویکرد داده محور، می‌توان نتایج موثری در بازاریابی محتوا بدست آورد. در این مقاله با نحوه استفاده از داده‌های جمع‌آوری شده توسط گوگل آنالیتیکس برای یافتن ایده‌های محتوا، آشنا خواهید شد.

داده‌ها در کلیه کمپین‌های بازاریابی نقش مهمی دارند. شرکت‌هایی که از داده‌ها استفاده می‌کنند، در درک مشتریان خود به مراتب بهتر هستند. بازاریابی داده محور منجر به افزایش وفاداری مشتری، تعامل مشتری، و همینطور افزایش تعداد مشتری خواهد بود.

 کمپین‌های بازاریابی نقش مهمی دارند

با این حال، ما از اطلاعات داده‌ها در سئو، PPC (تبلیغات کلیکی)، یا کمپین‌های اجتماعی بهره می‌بریم. بدون شک این بخش‌های بازاریابی، داده محور هستند. اما هیچ دلیلی وجود ندارد که ما نتوانیم از داده‌ها برای تولید محتوای بهتر در وبلاگ استفاده کنیم.مسئله از این قرار است که اکثر مردم بازاریابی محتوا را به عنوان یک کار خلاقانه می‌دانند. این دیدگاه درستی است زیرا محتوا باید برای خواننده جذاب باشد.

 

با این وجود، ما از بازاریابی محتوا برای بدست آوردن نتایج مثبت (به عنوان مثال، تولید لید یا فروش) استفاده می‌کنیم. برای دستیابی به نتایج موثر در بازاریابی محتوا، باید از رویکرد داده محور استفاده کنیم.بنابراین، در اینجا به شما خواهیم گفت که چطور از داده‌های جمع‌آوری شده توسط گوگل آنالیتیکس برای یافتن ایده‌های محتوایی که بهترین نتیجه را می‌دهند، استفاده کنیم.

1. در محتوای پرطرفدار خود تغییراتی ایجاد کنید

طبیعتاً شما دوست دارید محتوایی تولید کنید که همیشه بازدهی خوبی داشته باشد. برای عملی شدن این، شما باید محتوای موجود را بررسی کنید تا پست‌هایی که از بازدهی بالایی برخوردار هستند را شناسایی کنید.

Ashley Poynter در Business 2 Community می‌گوید:

“بهترین بازاریابان محتوا کسانی هستند که برای تولید محتوای با ارزش و آموزنده، مانند دانشمندان داده فکر می‌کنند و استراتژی‌هایی توزیع می‌کنند که بر اساس حقایق هستند تا مفروضات”

با بررسی گوگل آنالیتیکس، متوجه خواهید شد که کدام مطالب به طور حتم جز بهترین‌ها هستند.

ابتدا وارد بخش تمام صفحات در گوگل آنالیتیکس شوید. برای رفتن به این بخش به این صورت عمل کنید، Behavior > Site Content > All Pages

در این بخش، شما داده‌های مربوط بهdimension  (بعد) اولیه و ثانویه را خواهید دید، می‌توانید برای دریافت جزئیات بیشتر از محتوای خود، از قابلیت فیلتر استفاده کنید.

به عنوان مثال، شما گزینه‌ها را در صفحه نمایش بصورت منبع، میانگین زمان سپری شده در صفحه، ارزش صفحه، نرخ پرش، و سایر موارد، ترتیب‌بندی کنید.

همچنین می‌توانیدdimension  اولیه را درعنوان صفحه قرار دهید تا بفهمید کدام یک از عناوین شما بیشترین کلیک را داشته است:

در این بخش به سوالات شما از جمله: 

  •  آیا با استفاده از عناوین تله کلیک، بازدید صفحه افزایش می‌یابد؟
  •  آیا با استفاده از عناوینی که تله کلیک نیستند، نرخ تبدیل افزایش می‌یابد؟
  • آیا عملکرد پست‌های لیست‌شده بهتر است یا محتواهایی که راه‌حل‌هایی (محتوای how-tos) را ارائه می‌دهند؟
  • پاسخ داده ‌خواهد شد.

 

بدست آوردن نرخ تبدیل بالا

زمانی که جواب این سوالات را پیدا کردید، می‌توانید برای هر پست جدید، عنوان‌ها را بهینه‌سازی کنید تا به نتیجه دلخواهتان برسید.فرض کنید شما قصد افزایش نرخ تبدیل را دارید. آنالیتیکس به شما نشان می‌دهد که برای بدست آوردن نرخ تبدیل بالا از عناوینی که در بردارنده عبارت “راهنمای جامع” هستند، استفاده کنید. مسلماً شما در پست جدید خود از “راهنمای جامع” استفاده خواهید کرد.

فیلتر دیگری که بسیار برای شما کاربردی است، نمای مقایسه می‌باشد. در گوگل آنالیتیکس، به نمای مقایسه بروید و گزینه میانگین زمان سپری شده در صفحه را انتخاب کنید. شما فوراً متوجه خواهید شد که کاربران روی کدام یک از محتوای شما زمان بیشتری سپری کرده‌اند و به این ترتیب محتوایی که از ارزش بیشتری برخوردار است را به شما ارائه می‌دهد:

هنگام بررسی داده‌ها، فراموش نکنید که عوامل پرت را خارج کنید

برای مثال، ممکن است کاربران زمان بیشتری روی پست‌هایی که ویدیو دارند، سپری کنند. و حالا شما می‌دانید که کدام عناوین برای شما مناسب است و چه موضوعاتی مورد توجه بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد، به این صورت کار شما در جهت ایده‌های محتوا آسان خواهد شد وقتی بدانید کدام برای شما مناسب‌تر است.

در مثال بالا، یک پست وبلاگ درمورد ایده‌های بازاریابی B2B بسیار کاربردی است. دارنده وب سایت می‌تواند کمی بیشتر به موضوع بپردازد زیرا آنها می‌دانند که این موضوع برای بازدیدکنندگان جالب است. یکی از مطالبی که می‌شود درمورد موضوع ذکر شده به آن پرداخت، مطالعه موردی درباره بازاریابی B2B است.

 

کاری که شما باید انجام دهید این است که با استفاده از داده‌هایی که در اختیار دارید، به دنبال بهترین محتوای خود باشید و برای موضوع مورد نظر، مطالب متنوعی را ایجاد کنید. یا از عناوین / انواع محتوایی استفاده کنید که برای شما مناسب‌تر است و یا با استفاده از یک عنوان جدید آنها را بازسازی کنید. یا ار ترکیب این دو مورد استفاده کنید.

2. راحت‌ترین کار را پیدا کنید

محتوا و سئو مانند چای و بیسکوییت هستند.

اساساً، محتوا برای رتبه‌بندی مناسب در صفحه نتایج موتور جستجو (SERPs) به دلیل متغیر بودن الگوریتم‌های گوگل، ضروری است. گوگل برای اینکه به سوالات جستجو شده به بهترین نحو پاسخ دهد، باید محتوای با ارزش و با کیفیت را شناسایی کند. به همین دلیل است که محتوای داخلی یکی از موثرترین و مهمترین تاکتیک‌های سئو در نظر گرفته می‌شود.

با کنار هم گذاشتن برخی از آسان‌ترین تاکتیک‌های سئو، به راحتی ‌می‌توانید ایده‌های محتوایی ایجاد کنید. اگر وب سایت شما دارای یک نوار جستجو است، می‌توانید کلمات کلیدی که افراد هنگام بازدید از سایت شما به دنبال آنها هستند را پیدا کنید.در گوگل آنالیتیکس، به قسمت  Behavior> Site Search > Search Terms  مراجعه کنید تا این کلمات کلیدی را پیدا کنید.

 بهبود ناوبری وب سایت

نه تنها این گزارش به بهبود ناوبری وب سایت شما، بلکه همچنین در پیدا کردن شکاف‌های موجود در محتوا (Content gaps) به شما کمک می‌کند. به عبارت دیگر، عبارات جستجو شده مرتبط با سایت شما که مردم به دنبال آن هستند، اما شما هنوز صفحه‌ای برای آن ندارید.

اجازه دهید با این مثال توضیح دهم، شما صاحب یک تفرجگاه هستید و برخی از کلمات اصلی به این صورت خواهد بود، “بلیط یک روزه،” “نقشه تفرجگاه،” و “اجاره گاری گلف.” و حالا شما 3 موضوع جدید و مهم دارید که می‌توانید پست وبلاگ خود در را بر پایه این عناوین، به عنوان مثال، “چطور بلیط یک روزه گلف تهیه کنم” یا “راهنمای اجاره گاری گلف” تولید کنید.

یافتن کلمات کلیدی مربوط به پست وبلاگ

یافتن کلمات کلیدی مربوط به پست وبلاگ خود از بخش جستجوی بازدیدکنندگان که در بالای سایت شما قرار دارد، بسیار جالب‌تر است تا استفاده از پلتفرم تبلیغاتی گوگل به اسم Google Keyword Planner.گزارش عبارات جستجو شده به شما کمک خواهد کرد تا بدانید بازدیدکنندگان شما بیشتر به دنبال چه چیزی هستند.زمانی که شما عبارات جستجو شده‌ای که بسیار مرتبط هستند را پیدا کردید، باید پست‌هایی ایجاد کنید که به شما کمک کند بر آن موضوع تسلط پیدا کنید. یا محتوای موجود را بهینه‌سازی کنید تا این عبارات را در آن بگنجانید.

3. به روزرسانی محتوای موجود

شما نمی‌توانید هر بازدیدکننده‌ای که وارد وب سایت شما می‌شود را جذب کنید. برخی از پرش‌ها سریع‌تر از چیزی اتفاق می‌افتد که شما بتوانید محتوای به روز نشده ارائه دهید. و این می‌تواند مشکل‌ساز باشد.محتوای شما دیگر مرتبط نیست و به به روزرسانی نیاز دارد. نتایجی که بدست می‌آید با ارزش است.یکی از بازاریابان به نام  Christopher S. Pennمتوجه شده است که با به روزرسانی محتوای موجود، ترافیک وب سایت خود را به بیش از40 درصد افزایش داده است.

پست‌های وبلاگ

برای دستیابی به چنین نتایجی، باید روی بخشی کار کنید که باعث ریزش بازدیدکنندگان شما شده است.در گوگل آنالیتیکس، به قسمت Behavior >  Site Content> All Pages بروید و در قسمت بعد ثانویه گزینه Source / Mediumرا انتخاب کنید.

نتایج را بر اساس بازدیدهای زیاد صفحه (Pageviews) یا بازدید‌های زیاد (Visits) ترتیب‌بندی کنید تا بدانید پست‌های وبلاگ شما چه تعداد بازدیدکننده به دست آورده است. سپس ارقام به دست آمده را با نرخ پرش و نرخ خروج مقایسه کنید.این مقایسه به شما نشان خواهد داد که آیا بازدیدکنندگان جدید واقعا محتوای شما را می‌خوانند و در سایت می‌مانند یا خیر.

Behavior Flow Report

پست‌هایی که از بازدید و همچنین نرخ پرش بالایی برخوردارند، باید به روزرسانی شوند. گزارش دیگری که به شما کمک می‌کند تا بدانید آیا بازدیدکنندگان جذب پست‌های شما می‌شوند، Behavior Flow Report می‌باشد. این گزارش به شما نشان خواهد داد که تعامل بازدیدکنندگان با سایت بعد از خواندن محتوای شما چگونه است. و بنابراین، آیا این محتوای جالب، بازدیدکنندگان را به مشتری تبدیل می‌کند.

 

به عنوان مثال،  آیا آنها بعد از خواندن پست برای برقراری ارتباط با شما به صفحه تماس مراجعه می‌کنند؟ اگر اینطور نباشد، پس محتوای شما باید به روز شود. این یعنی ایده‌های محتوایی شما پنهان شده است.این پست‌ها را احیا، به روزرسانی و بازیابی کنید و دوباره در صفحه اول وب سایت خود قرار دهید.ممکن است متوجه شده باشید که امروزه اکثر وبلاگ‌های برتر از این روش استفاده می‌کنند.به عنوان مثال، HubSpot همیشه پست‌های خود را به روزرسانی می‌کند:

راهنمای استفاده از گوگل انالیتیکس

از آنجایی که وضعیت بسیاری از صنایع، مانند بازاریابی در مثال بالا، به طور مداوم در حال تغییر است، بنابراین منطقی خواهد بود که مطالب را برای هر سال با اطلاعات جدید به روزرسانی کنند.شما به نوبت می‌توانید تصاویر جدید اضافه کنید یا ویدیو، اینفوگرافیک متناسب با محتوای خود ایجاد کنید. لینک‌های داخلی و خارجی جدیدی که مرتبط هستند اضافه کنید. یا حتی می‌توانید برای ارتقای پست‌ها، lead magnet های (روشی برای جلب توجه مخاطب / آهنربای لید) جدیدی ایجاد کنید.

به طور کلی، گوگل آنالیتیکس در یافتن محتوایی که پیشرفتی ندارد، به شما کمک می‌کند. امروزه بازیابی پست‌های وبلاگ بسیار رایج است. ایده‌ی خوبی است که از این روش برای تبدیل پست‌های قدیمی به پست‌های جدید و حرفه‌ای استفاده کنید.

4. به هدف کلمه کلیدی فکر کنید

کلمه کلیدی شما باید برای مخاطب سودمند باشد.

همانطور که قبلا گفته شد، گوگل از شما می‌خواهد که محتوای با ارزشی برای بازدیدکنندگان فراهم کنید. به این صورت محتوای شما در SERPs رتبه خوبی دریافت خواهد کرد.برای این منظور، بهتر است که شما هدف کلمات کلیدی جستجو شده توسط بازدیدکنندگان را بدانید.

به گفته Ben Hocking، مدیر سئو در Be Found Online:

” اگر شما در جستجوی ارگانیک باتجربه هستید، شاید این را بدانید، اما هرچقدر به شما از اهمیت این موضوع برای موفقیت در SEO  بگویم، کافی نیست. اگر محتوای متناسب با کلمه کلیدی در سایت تولید نکنید، نمی‌توانید میزان قابل توجهی از ترافیک وب سایت را به بوجود بیاورید، اهمیتی ندارد که چند بار از آن کلمه کلیدی استفاده می‌کنید.”

به عبارت دیگر، اگر کلمات کلیدی استفاده شده در محتوای شما با هدف بازدیدکنندگان هماهنگ باشد، به احتمال زیاد پست‌های شما برای آنها مفید خواهد بود.

4 هدف برای کلمات کلیدی وجود دارد که شما باید بدانید:

  • پیمایشی: کاربران به دنبال وب سایت‌های خاصی هستند (به عنوان مثال، “آمازون”)
  •  اطلاعاتی: کاربران به دنبال جواب سوال خود هستند (به عنوان مثال، “ارتفاع برج ایفل چقدر است”)
  • 4 Ways to Use Google Analytics to Find Content Ideas
  •  تحقیقی: کاربران اطلاعاتی را جستجو می‌کنند که ممکن است منجر به تراکنش شود (به عنوان مثال، “بهترین دوربین دیجیتال”)
  •  تراکنشی: کاربران برای خرید آماده‌اند (به عنوان مثال، “کفش کوهنوردی”)

برای فهمیدن هدف کاربرانی که از سایت شما بازدید می‌کنند، به گزارش جستجو مراجعه کنید. می‌توانید به این صورت آن را پیدا کنید: Acquisition  > Search Console > Queries.

ایجاد کلمات کلیدی تحقیقی 

گزارش جستجوهای شما باید شامل کلمات کلیدی متناسب با کسب و کار شما باشد. به طور مثال، اگر مالک یک فروشگاه اینترنتی هستید،شما نیاز دارید که اکثر کلمات کلیدی تحقیقی یا تراکنشی باشند.

اما اگر پی ببرید که بیشتر جستجوهای صورت گرفته توسط بازدیدکنندگانی که به سایت شما مراجعه می‌کنند، اطلاعاتی است، در چنین حالتی فایده‌ای برای شما نخواهد داشت. آنها ممکن است بعد از گرفتن جواب خود از وبلاگ شما به راحتی سایت را ترک کنند.در عوض، اگر قصد شما ایجاد کلمات کلیدی تحقیقی بود، باید محتوایی تولید کنید که بین اطلاعاتی و تراکنشی باشد.

یک نمونه عالی از شرکت تغذیه‌ای RealNutritionCo.com:

کلمات کلیدی که شامل “در مقابل،” “بررسی،” “مقایسه،” و غیره هستند، در گروه کلمات تحقیقی قرار می‌گیرند. و محتوای مربوط به آن تقریباً کاربران را در مرحله خرید قرار می‌دهد.

بنابراین، به منظور بهینه‌سازی محتوای خود برای کلمات کلیدی، ایده‌های محتوای خود را با تمرکز بر کلمات کلیدی مناسب ارائه دهید.محتوا خود را حساب شده و هدفمند تولید تولید کنید. اگر مطالبی ارائه دهید که برای کاربران مفید باشد، با گذشت زمان شانس شما برای رتبه‌بندی بیشتر خواهد شد. علاوه بر این، ترافیک ورودی قابل قبولی نیز دریافت می‌کنید.

 

نتیجه

بهترین محتوا، محتوایی است که خلاقانه و داده محور باشد. با استفاده از گوگل آنالیتیکس محتوای خود را بهینه‌سازی کنید تا نتایج بهتری بگیرید.

  • عملکرد محتوای موجود را تجزیه و تحلیل کنید. موضوعات و عناوین خاصی که در گذشته برای شما کارآمد بودند، به احتمال زیاد پست‌های مشابه آنها نیز درآینده خوب عمل خواهند کرد.
  • عبارات جستجو شده دقیقی که مردم هنگام بازدید از سایت شما به دنبال آنها هستند را پیدا کنید. به منظور تولید محتوای مرتبط برای مخاطبان خود، این کلمات کلیدی را سریعاً پیدا کنید.
  •  بدانید که علت دقیق ریزش بازدیدکنندگان سایت شما چیست. این یعنی شما می‌توانید محتوایی که به به روزرسانی نیاز دارد را پیدا کنید که این کار باعث می‌شود مردم زمان بیشتری در سایت شما سپری کنند.
  • هدف کلمات کلیدی که بازدیدکنندگان را به سایت شما می‌آورد را پیدا کنید. اگر این کلمات کلیدی با اهداف کسب و کار شما ارتباطی ندارند، محتوای متمرکز بر کلمات کلیدی تولید کنید.

شاید شما مهارت کافی در استفاده از گوگل آنالیتیکس برای اهداف SEO داشته باشید. اکنون، زمان بررسی این است که چگونه آنالیتیکس به شما کمک می‌کند تا محتوای سایت خود را بهبود ببخشید.ش

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.