هدف از این مقاله این است که هیچ وقت در استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود تک بعدی نباشید و سعی کنید از طریق تکنیک های مختلف، آن را متنوع کنید چرا که اگر به همین تکنیک های فعلی خود بسنده کنید در نهایت عملکرد کلی شما افت شدیدی پیدا خواهد کرد.
کمپین های بازاریابی
این حالت برای صاحبان کسب و کار زمانی پدید می آید که کمپین های بازاریابی آنها هر سال موفق عمل کنند و آنها را به اشتباه بیندازد که شاید دلیل آن این است که هیچ جای استراتژی آنها مشکلی ندارد و با روندی مثبت و با حداکثر بازدهی در حال کسب درآمد می باشند اما در واقع چنین نیست و به زودی دچار رکود و افت درآمد خواهند شد و نیاز به استراتژی های قویتری در زمینه دیجیتال مارکتینگ پیدا خواهند کرد.
فرصت های جدید در زمینه صنعت
راهکار قطعی برای کسب و کارها که دچار سکون و افت پیشرفت نشوند این است که همیشه از فرصت های جدید در زمینه صنعت حیطه فعالیت، مخاطب و موارد مرتبط باخبر باشند و با بکارگیری تکنیک های جدید، استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود را متنوع کنند.
5 تکنیک بسیار مهم برای متنوع ساختن دیجیتال مارکتینگ
لذا در این مطلب قصد داریم 5 مورد از بهترین و مفیدترین تکنیک های حال حاضر دنیا را معرفی کنیم که به کمک آنها می توانید قدرت برنامه های استراتژیک خود را چندین برابر کنید و در بازار رقابتی پیروز شوید:
1- بازاریابی مجاورتی (Proximity Marketing) و پلتفرم بیکن (Beacon):
بازاریابی مجاورتی، تکنولوژی جدیدی نیست و از سال 2013 تاکنون وجود داشته است، چیزی که در طی این مدت فرق کرده وجود داشتن تکنولوژی مثل پلتفرم بیکن گوگل (Google Beacon) می باشد که برای مؤثرتر کردن تلاش های انجام شده در دیجیتال مارکتینگ استفاده می گردد.
منظور از بیکن یعنی تکنولوژی هایی که می توانید تا شعاع مشخصی سیگنال ارسال کنند و این یعنی دستگاه هایی مثل گوشی های موبایل و GPS می توانند برحسب موقعیت جغرافیایی خود پیام های بازاریابی را دریافت کرده که دقیقا مختص هر مخاطب یا مشتری می باشد.
استراتژی دیجیتال مارکتینگ
استفاده از این تکنیک در استراتژی دیجیتال مارکتینگ این امکان را فراهم کرده تا در هر جایی بتوان بازاریابی کرد از ارسال SMS به مشتریانی که در یک رستوران حضور دارند تا مشتریان فعلی که از نزدیکی یک فروشگاه عبور می کنند و از تخفیف های آن مطلع می شوند. به طور کلی با کمک این تکنیک مزایای زیر نصیب صاحبان کسب و کار برای استراتژی دیجیتال مارکتینگ آنها خواهد شد:
- مکان یابی مشتریان قبلی یا مشتریان فعلی جدید و کسب درآمد مجدد
- ارسال پیام های مختلف و پیشنهادی تبلیغاتی برای نزدیکترین مشتریان برحسب موقعیت جغرافیایی
- راهنمایی به افراد در کل مراکز خرید، استادیوم ها، فرودگاه ها و شهرها
- گیمیفیکیشن (Gamification
) یا استفاده از مکانیسم های بازی برای بخش هایی از کسب و کار
- فروختن محصولات مختلف و متنوع در کنار محصول اصلی خریداری شده
- افزایش وفاداری مشتریان
2- تکنیک تجارت مکالمه ای (Conversational Commerce) و چت بات ها:
برای متنوع سازی استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود فقط از چت بات یا ربات های چت استفاده نکنید بلکه از تکنیک تجارت مکالمه ای نیز در کنار آن بهره ببرید. اما از آنجایی که هدف ما در این مطلب بیشتر بر روی معرفی تکنیک های مبتنی بر تکنولوژی جهت متنوع سازی دیجیتال مارکتینگ می باشد روی چت بات ها متمرکز می شویم تا به کمک آنها بتوانید برنامه های استراتژیک خود را برای سال 2020 تقویت کنید.
ارتقای کسب و کار
جالب اینکه وقتی فیسبوک در سال 2014 واتس اپ را خرید، در طرز تفکر استراتژیک آنها به این مورد توجه نشده بود که مخاطبین اکثر زمان خود را روی برنامه های پیام رسان صرف می کنند تا اینکه در رسانه های اجتماعی فعالیت داشته باشند و خودبخود باعث ارتقای کسب و کار آنها شد.
به کمک چت بات ها برنامه های دیجیتال مارکتینگ شما گسترده تر می شوند چون قابل استفاده بر روی پلتفرم های خارجی مثل فیسبوک نیز هستند تا بتوانید از طریق برنامه های پیام رسان محبوب مخاطبین، به آنها دسترسی داشته باشید.
کانال های رسانه های اجتماعی
به کمک ربات های چت می توانید وب سایت، کانال های رسانه های اجتماعی و برنامه های پیام رسان خارجی را به یکدیگر لینک کنید و شکافی که در کسب و کارتان وجود دارد را پر کرده و تقریبا همیشه و همه جا با مخاطبین ارتباط بگیرید.
البته همانطور که گفتیم برای متنوع سازی استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود نباید از پدیده تجارت مکالمه ای هم غافل شوید چون می توانید همیشه و به صورت لایو تجربه و تخصص خود را در اختیار مخاطبین قرار داده و فاصله بین آگاه سازی برند برای مشتریان تا خرید محصولات یا خدمات را بسیار کوتاه کنید.
دسترسی آفلاین
ضمنا با این شیوه می توانید دسترسی آفلاین به اطلاعاتی را امکان پذیر کنید که کاربران به شکل آنلاین به دنبال آن هستند.مزیت استفاده از این تکنیک ها برای متنوع سازی دیجیتال مارکتینگ کسب و کارتان به شدت بستگی به اهداف، استفاده و بکارگیری موفق آنها دارد اما به طور کلی عبارتند از:
- بهبود خدمات رسانی و پشتیبانی مشتریان تا بهترین محصول یا خدمات را متناسب با نیاز و بودجه خود انتخاب کنند
- کاهش شدید هزینه ها نسبت به مواقعی که نیروی انسانی برای انجام وظایف چت بات ها استخدام کنید
- افزایش مشارکت خودجوش مشتریان و افزایش حمایت از طریق کانال های خدمات دهی و خرید
- دریافت اطلاعات بسیار ارزشمند و شناخت کاملی از مشتریان
- ارائه خدمات به شکل 7/24
3- بهینه سازی جستجوی صوتی (VSO):
مهمترین تکنیک غیر پولی که باید در استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود وارد کنید، بهینه سازی جستجوی صوتی (Voice Search Optimization یا VSO) محتواهای وب سایت کسب و کارتان می باشد که آمار و ارقام زیر دلایل کافی برای این کار به شما خواهند داد:
- طبق بررسی های شرکت ComScore، تا انتهای سال 2020، نیمی از سرچ ها به شکل جستجوی صوتی خواهند بود،
- طبق ادعای شرکت گارتنر (Gartner) تا انتهای سال 2020، حدود 30% از کل سرچ ها بدون استفاده از گوشی موبایل و به شکل صوتی از طریق دستگاه های هوشمند اتفاق خواهد افتاد.
- طبق بررسی های گوگل، 72% از کاربرانی که از اسپیکرهای گوشی خود برای جستجوی صوتی استفاده کرده اند ادعا می کنند، این دستگاه ها به بخش جدایی ناپذیر زندگی آنها تبدیل شده است
- طبق گزارش NPR Smart Audio، 55% کسانی که از تکنولوژی های آمازون اکو (Amazon Echo) و گوگل هوم (Google Home) برای جستجوی صوتی استفاده می کنند اصلا حاضر نیستند به شیوه سرچ دستی برگردند
- لذا شما نیز از تکنیک بهینه سازی جستجوی صوتی در استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود استفاده کنید. راهکارهایی که برای بهینه سازی جستجوی صوتی می توانید استفاده کنید عبارتند از:
- تولید محتوا براساس کلمات کلیدی طولانی و سؤالات و پرسش و پاسخ های رایج باشد
- بیشتر به دنبال بهینه سازی فرصت های کسب مشتری به شکل محلی یا لوکال باشید چون در جستجوی صوتی اکثر کاربران از عبارت های «نزدیک من»، «در نزدیکی من»، «اطراف من» و غیره استفاده می کنند.
- استفاده از اسنیپت های تأثیرگذار را فراموش نکنید چرا که در جستجوی صوتی، منابع اصلی موتور جستجو برای نشان دادن نتایج هستند. برای اینکار حتما به سراغ بروزرسانی جداول، لیست ها، تصاویر، پاراگراف های کوتاه بروید و از انواع محتواها استفاده کنید
- بهینه سازی جستجوی لوکال
- بکارگیری سئوی تکنیکال یا فنی و آپدیت های مرتبط با آن (امتیاز حاصل از بررسی کاربران، سرعت وب سایت برای نسخه های موبایلی و کامپیوتر و غیره) نیز بسیار ضروری هستند
4- طراحی کاربر – محور:
در طی سالیان اخیر تجربه کاربری دستخوش تغییرات گسترده ای شده و اغلب از ارائه خدمات جامع، یکپارچه و جامع محور همراه با نتیجه گیری های داده محور محدود به طراحی های تجارت محور و داده های کاملا بروز تبدیل شده که بر روی بازگشت سرمایه اثر بسیار زیادی گذاشته است که این تکنیک نیز باید وارد استراتژی دیجیتال مارکتینگ شود. فاکتورهایی که در این خصوص باید در نظر داشت تا بیشترین اثر مثبت روی دیجیتال مارکتینگ گذاشته شود عبارتند از:
- طراحی باید در جهت کم کردن نگرانی کاربران و تقویت اعتماد آنها باشد
- بررسی و فکر کردن مجدد در مورد معماری اطلاعات و پیمایش در سایت
- نقطه تمایز بین خود و سایر رقبا از طریق تجربه کاربری ایجاد کنید
5- افزایش ارزش کاربردی اطلاعات بدست آمده:
امروزه اکثریت شرکت ها به اهمیت وجود داده های معتبر برای تقویت استراتژی فعلی دیجیتال مارکتینگ خود پی برده اند و بیش از پیش در پیگیری و جمع آوری داده های گسترده تر به همراه موارد مرتبط با آنها سرمایه گذاری می کنند.
روش های زیادی وجود دارند که شیوه های بازاریابی به کمک داده های بدست آمده تقویت شوند که همه آنها نیازمند توجه و صرف زمان بیشتر برای بازاریابی هستند.
البته نوترکیبی های زیادی از داده های کاربردی و فعالیت های روند کاری وجود دارند که می توان برای دستیابی به موفقیت بکار گرفت که برخی از نمونه های استفاده از این تکنیک ها و در نتیجه کسب موفقیت عبارتند از:
- سئوسازی کلمات کلیدی و هدف قرار دادن موضوعات و عناوین مختلف، طبق داده های بدست از میزان بازگشت سرمایه بر روی تبلیغات (ROAS) از طریق گوگل ادز.
- شناسایی نقاط ضعف محتواها از طریق داده های بدست آمده در مورد عبارات جستجو شده از طریق سرچ کنسول گوگل
- پیدا کردن نقاط ضعف و خلأهای مربوط به محصولات/ خدمات به کمک گوگل آنالیتیکس
- جمع بندی مطالب
- 5 Strategic ‘Must-Haves’ to Diversify Your Digital Marketing
- در این مطلب به 5 مورد از ضروری ترین و حیاتی ترین تکنیک های مورد استفاده برای تقویت و متنوع سازی استراتژی دیجیتال مارکتینگ اشاره کردیم که طبق آن موضوع مشترک تمامی این تکنیک ها عبارتند از:
- اقدام به عمل به صورت جدی برای بهبود دیجیتال مارکتینگ
- استفاده از داده های قبلی و جدید به شکل مؤثرتر
- تلاش و فعالیت همیشگی جهت تست کردن تکنولوژی ها و فرصت های بازاریابی جدید