وظایف یک مدیر تولید محتوا
برای شرکت ها و کسب و کارها چیست. با درک هرچه بیشتر ارزش محتوا برای کسب و کارها و سایت ها، بسیاری از صاحبان تجارت ها تصمیم گرفته اند که بخشی با عنوان تولید محتوا در سازمان خود ایجاد کنند و افرادی را بدین منظور در شرکت خود استخدام کرده اند. اما هر قسمت یا بخشی در هر شرکتی نیازمند یک مدیر یا سرپرست می باشد و بخش تولید محتوا نیز از این قاعده مستثنی نیست، و می بایست شخص زبده ای را به عنوان مدیر تولید محتوا به کار گیرند. اما وظایف یک مدیر تولید محتوا چیست؟ در این مطلب ما قصد داریم شما را با وظایف یک مدیر تولید محتوا آشنا کنیم.
هدف گذاری، اولین وظیفه یک مدیر تولید محتوا
مدیر تولید محتوا می بایست با توجه به سیاست ها و اهداف مجموعه ای که در آن فعالیت می کند، در رابطه با تولید محتوا هدف گذاری انجام دهد. منظور از هدف گذاری این می باشد که مدیر تولید محتوا باید در مورد کلمات کلیدی، نوع و شخص تولید کننده محتوا تصمیم بگیرد و در نهایت دراختیار مجموعه قرار دهد.
برنامه ریزی
دومین وظیفه یک مدیر تولید محتوا برنامه ریزی برای تولید محتوا برای پرسنل زیر مجموعه خود می باشد. در این بخش مدیر تولید محتوا می بایست حتما از ابزار بسیار قدرتمندی به نام تقویم تولید محتوا برای نظم دادن و برنامه ریزی فعالیت ها باید استفاده کند. زیرا به وسیله این تقویم می تواند تکه به تک به همه افرادی که کار تولید محتوا را انجام می دهند، فعالیت مورد نظر را واگذار کند و در این برنامه یادداشت کند. برای هر شخص، پروژه و تولید محتوایی زمانی را در نظر بگیرد. با استفاده از تقویم تولید محتوا، فعالیت ها و تولید محتوا، با نظم، برنامه ریزی و به خوبی انجام می گردد. خوب است سری به مقالهی برنامه ریزی محتوا نیز بزنید.
تسلط بر اصول سئو
شاید بتوان گفت یکی از مهمترین وظایف یک مدیر تولید محتوا، تسلط او بر اصول سئو می باشد. زیرا باید محتواهایی که توسط پرسنل او تولید می شوند را مطالعه کند و آنها را با توجه به سئو نگارش مجدد کند و یا به شخصی که کار تولید محتوا را انجام داده، محتوا را پس فرستاده و از او بخواهد که مسائل سئو را رعایت کنند. زیرا مهمترین مسئله و هدف در هنگام استخدام یک مدیر تولید محتوا، ارتقا رتبه سایت آن شرکت یا سازمان می باشد و اصلی ترین راه برای کسب رتبه در گوگل و رسیدن به صفحه اول گوگل، توجه و رعایت کردن مسائل سئو می باشد. بهینه سازی امری بسیار اساسی برای هر محتوا و سایتی می باشد و باید این مسئله را در نظر داشت که هیچ محتوایی بدون بررسی از لحاظ سئو نباید در سایت منتشر شود. سئو مهمترین نکته برای گوگل می باشد که با استفاده از آن سایت ها را رتبه بندی می کند. پیشنهاد میکنیم که مقالهی تولید محتوا موثر در سئو را نیز مطالعه بفرمایید.
تسلط بر حوزه فعالیت
یک مدیر تولید محتوا می بایست در حوزهی موضوعات مرتبط با تولید محتوا تسلط کامل داشته باشد. از این روشخص مدیرباید مطالعات فراوان داشته باشد و هر روز آگاهی خود را نسبت به موضوعات به روز کند. تا بتواند محتواهایی که تولید می شوند را در هنگام بررسی از لحاظ درستی و کیفیت مطالب بسنجد.
ارتباط با مخاطبان
به عنوان یک مدیر تولید محتوا ، شما می بایست در رابطه با سایت و طراحی آن اشنایی داشته باشید و بتوانید با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید و یا برای جذب مخاطب راه های ارتباطی را ایجاد کنید. یکی از بهترین راه ها برای برقراری ارتباط مداوم با مخاطبان از طریق ایمیل می باشد. شما زمانی که لیستی از ایمیل های مخاطبان و مشتریان خود را در دست دارید، این لیست همانند یک گنج برای شما می باشد که به وسیله آن می توانید هر گونه اطلاعاتی را که می خواهید به مخاطب منتقل کنید. با توجه به محتوای سایت خود می توانید مخاطب را در جریان آخرین اطلاعات کسب و کار خود قرار دهید. مطالب تازه منتشر شده را به او معرفی کنید، محصولات جدید را معرفی کنید، او را از آخرین تخفیفات و حراج ها و یا حتی فروش های فوق العاده خود آگاه سازید.
نحوه دیگر ارتباط با مخاطبان می تواند بدین گونه باشد که نظرات آن ها را جویا شوید و در مورد حوزه فعالیت خود و محتواهای تولید شده بخواهید از آنها که بازخورد نشان دهند و نظراتشان را اعلام کنند. شما با استفاده از این نظرات و بازخورد ها می توانید به راحتی متوجه نیاز مخاطبان خود بشوید و تیم تحت کنترل خود را در راستای تولید محتوای مناسب برای مخاطبان هدایت کنید.
شناخت رقبا و بررسی آنان
یکی دیگر از وظایف مدیر تولید محتوا این مسئله می باشد که رقبای حوزه کاری خود را بشناسد، فعالیت های آنان را زیر نظر بگیرد و فعالیت های آنها را تجزیه و تحلیل کند. در هر کسب و کاری شناخت رقبا و تجزیه و تحلیل عملکرد آنان بسیار امر اساسی و مهمی می باشد. شما به عنوان یک مدیر تولید محتوا می توانید دلایل شکست یا موفقیت آنها را بررسی کنید و با توجه به آن مسائل و سیاست ها و هدف های کاری خود، استراتژی مناسبی را برای تیم تولید محتوا خود ایجاد کنید و افراد را در مسیری قرار دهید که باعث رشد روز افزون سایت یا کسب و کار شما بشود.
امروزه شاهد این مسئله هستیم که تمامی کسب و کارهایی که با تولید محتوا ارتباط دارند، برای پیشرفت و ارتقا سازمان خود اشخاصی را تحت عنوان مدیر تولید محتوا استخدام می کنند. شما به عنوان مدیر یک کسب و کار زمانی که فردی را به عنوان یک مدیر تولید محتوا استخدام می کنید، می بایست تمامی نکاتی را که در بالا به آن اشاره کردیم را مورد توجه قرار دهید، و به دنبال مدیرانی باشید که به وظایف گفته شده تسلط کامل داشته باشند. همانطور که تولید محتوا بسیار مهم و ارزشمند می باشد، نظارت بر تولید محتوا برای به دست آوردن یک محتوا با کیفیت نیز امری بسیار حیاتی می باشد.
سوالات متداول
-
شرح شغل مدیر تولید محتوا
مدیر تولید محتوا فردی است که با هدفگذاری درست، برنامه ریزی دقیق و تنظیم تقویم محتوایی راه راه مشخص کرده و با تخصصی که در زمینه سئوی محتوا، حوزهی فعالیت کسب و کار، ارتباط با مخاطبان و شناخت رقبا دارد، مدام به بررسی و سنجش میزان بازدهی محتواهای تولید شده میپردازد.
-
تولید محتوا دیجیتال مارکتینگ
محتوا دیجیتال مارکتینگ شامل تکنیکهای SEO، PPC و تبلیغات در شبکههای اجتماعی است و هدف از دیجیتال مارکتینگ تبدیل مخاطب یا بازدیدکنندگان سایت را به مشتری است.
-
تبلیغات تولید محتوا
تبلیغ محتوا یعنی قرار دادن محتواهایی با فرمتهای مختلف برای مخاطبان به منظور جلب توجه و رضایت آنهاست. راههای تبلیغ محتوا عبارتند از:. بازاریابی شبکههای اجتماعی، تبلیغات پولی، سئو، اینفلوئنسر مارکتینگ، ایمیل مارکتینگ و … هر راهی که بتواند توجه افراد را جلب محتوای شما کند. تبلیغ محتوا، مهمترین بخش استراتژی بازاریابی محتوا است و باید با برنامه ریزی دقیق و کامل تولید و انتشار محتوا صورت گیرد.
-
سایت تولید محتوا
سایت های تولید محتوا متشکل از تیم های تولید محتوا حرفه ای هستند. سایت رایا مارکتینگ یکی از سایت های تولید محتوا است که با 7000 نویسنده در حوزه های مختلف همکاری میکند. هر کدام از این محتوا نویسان در حوزهی تحصیلی یا حوزهای که در آن تجربه دارند فعالیت میکنند و با سئوی محتوا به صورت کامل آشنا هستند. برای کسب اطلاع بیشتر در این رابطه بخش “لیست خدمات” را از منوی بالای صفحه انتخاب کنید.