آیا شما هم میخواهید بدانید سایت B2B چیست؟ شرکتی را درنظر بگیرید که به دنبال فروش محصولات یا خدمات خود در اینترنت است. اغلب اوقات چنین شرکتی یک وبسایت را راه اندازی میکند. قطعاً اولین تصور همه ما از وبسایت هر شرکتی یک فروشگاه آنلاین برای تمام افراد است؛ اما هنگامیکه شرکت بخواهد کالا یا خدمات خود را به شرکتهای دیگر بفروشد، دیگر اوضاع فرق میکند. به سایت چنین شرکتی سایت B2B گفته میشود. ما در این مقاله برای توضیح بهتر برای سؤال ” سایت B2B چیست؟” به بررسی تفاوت بین شرکتهای B2B و B2C (Business-to-Consumer) و اجزای سایت B2B پرداخته ایم.
توصیه میکنیم مقاله 9 روش ساده برای کسب درآمد از طریق اینترنت را مطالعه نمایید این مقاله اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار میدهد
سایت B2B چیست؟ تفاوت بین سایتهای B2B و C2C و B2C
طبق یک تعریف کلی،سایت B2B وبسایتی است که در آن یک شرکت کالا و خدمات خود را به سایر کسب و کارها عرضه میکند. معمولاً هدف اصلی اکثر سایتهای B2B ارائه خدمات، فروش نرم افزار، ایجاد محتوا یا سایر موارد به شرکتهای دیگر است. برای اینکه بهتر پاسخ سؤال ” سایت B2B چیست؟” را درک کنید باید بگوییم که به طور کلی سایتها طبق سه مدل کسب و کار طراحی میشوند:
C2C – (فروش کالا و خدمات از مشتری به مشتری)
B2C – (فروش کالا و خدمات از شرکت به مشتری)
B2B – (فروش کالا از یک شرکت به شرکت دیگر)
در اولین مدل فروش آنلاین، مشتریان کالا یا خدمات کالا و خدمات خود را با یکدیگر مبادله میکنند. یک نمونه شاخص از وبسایت C2C، وبسایت Couchsurfing است که برای مسافران خدمات ارائه میدهد. کاربری که در این سایت ثبتنام کرده است میتواند اقامتگاههای کشوری را که میخواهد به آنجا مسافرت کند، پیدا کند یا لیست آپارتمانهای خالی را در اختیار سایر مسافران قرار دهد. در این مدل کسب و کار هیچگونه سودی وجود ندارد.
در مدل دوم، هدف اصلی وبسایتهای B2C ارائه کالا و خدمات به مشتریان نهایی است. فروشگاهها و خرده فروشیهای آنلاین جز سایتهای B2C هستند. در این نوع سایتها کسب و کارها میتوانند با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند؛ اما سایتهای B2C مانند Couchsurfing نیستند و بابت معرفی و رزرو هتل، اتاق یا اقامتگاه از کاربران خود پول دریافت میکنند. معمولاً این شرکتهای B2C جدیدترین اطلاعات مرتبط با محصول یا خدمت خود را برای کاربران خود ارسال میکنند و کاربران هم میتوانند اطلاعات مورد نیاز خود از بین آنها پیدا کنند. برخی از معروفترین وبسایتهای B2C عبارتند از Netflix، Spotify، Aliexpress.
اما فعالیت سایتهای B2B پیچیده تر است. آنها باید توجه کسب و کارها را برای خرید محصولات یا خدمات خود جلب کنند. وبسایتهای B2B به دنبال تبدیل لید ها به مشتریان هستند. قیف فروش این نوع کسب و کارها دارای قسمتهای زیادی است. سایتهای عمده فروشی (به عنوان مثال علی بابا) جز وبسایتهای B2B هستند.
اکنون که تا حدودی با پاسخ سؤال ” سایت B2B چیست؟ ” آشنا شدید، در ادامه این مقاله به مهمترین اجزای این نوع سایتها میپردازیم.
مهمترین عناصر در سایتهای B2B برای جذب مشتریان چیست؟
یک شرکت قبل از توسعه سایت B2B، باید فعالیتهای اصلی خود را دقیقاً مشخص کند. به عنوان مثال، یک سایت با یک صفحه، بیشتر برای کسب و کاری که به دنبال فروش مستقیم به مشتری نهایی است، طراحی میشود. چنین سایتی فقط اطلاعات مهم در مورد یک محصول و اطلاعات تماس را برای ارتباط با بخش فروش ارائه میدهد؛ اما اکثر شرکتها، از یک ساختار توسعه یافته تری برای طراحی سایت خود استفاده میکنند که شامل فهرست تمام کالا یا خدمات و توضیحات مرتبط با آنها، قیمتها و اغلب اوقات یک وبلاگ هم است. اکثر اوقات سایتهای عمده فروشی مشابه فروشگاههای آنلاین طراحی میشوند.
مهمترین عناصر برای جذب مشتریان در یک وبسایت B2B
اگر تاکنون با مفهوم سوال ” سایت B2B چیست؟” آشنا شدید باید بگوییم که سه عنصر اصلی در یک سایت B2B برای جذب مشتریان بسیار ضروری است.
ایجاد ترافیک درسایت
هر وبسایتی باید به راحتی توسط مخاطبان هدف آن پیدا شود. این امر در مورد وبسایتهای B2B نیز صدق میکند. بنابراین یک شرکت B2B باید در مورد قابلیت مشاهده سایت توسط مخاطبان هدف حتی قبل از ایجاد محتوا برنامه ریزی کند. شرکتها میتوانند چند گزینه را برای جذب مشتری و ایجاد ترافیک انتخاب کنند.
تبلیغات معمولاً هزینه زیادی دارد و فقط زمانی برای یک سایت B2B مؤثر است که برای بلندمدت بودجه تبلیغاتی داشته باشید. از طرف دیگر بکارگیری استراتژیهای سئو و Outreach همچنان برای جذب مشتری و ایجاد ترافیک مؤثر هستند، حتی اگر مجبور باشید بخشی از بودجه خود را صرف این موارد کنید. شما باید قبل از توسعه سایت و ایجاد محتوا، یک نقطه کانونی معنادار را برای حوزه کاری خود مشخص کنید. این نقطه کانونی شامل مجموعه ای از عبارات کلیدی است که افراد با کمک آنها میتوانند در گوگل جستجو کرده و محصولات شما را پیدا کنند.
از صفحاتی که محصولات اصلی شما را به عنوان صفحه لندینگ معرفی میکنند، استفاده کنید. علاوه بر این، یک وبلاگ میتواند منبع مهمی برای افزایش ترافیک سایت شما باشد. معمولاً مقالات ارائه شده در وبلاگ، توجه مخاطبان را جلب میکند، شما را به عنوان یک متخصص در یک حوزه خاص تأیید میکند و اطلاعات مفیدی را در اختیار مشتریان قرار میدهد. علاوه بر این خبرها و اطلاعات موجود در رسانه های اجتماعی در ایجاد وفاداری مشتری، آگاهی از برند و افزایش ترافیک یک سایت نقش مهمی ایفا میکنند.
طراحی سایت، ایجاد یک سیستم CMS و محتوا برای سایت B2B
پس از تعیین استراتژی جذب مخاطب، سایت B2B شما برای راه اندازی آماده است. هنگامیکه ساختار سایت خود را تعیین کردید، شما راحتتر میتوانید پروژه خود را برای طراحان، وب مسترها و کپی رایترها تعریف کنید. بعضی مواقع شرکتها کار خود را در یک سایت با قابلیتهای محدود شروع میکنند و در طول زمان آن را توسعه میدهند.
مهمترین عنصری که باید در هنگام طراحی سایت B2B به آن توجه شود، سهولت استفاده از آن است؛ زیرا اگر مشتریان در استفاده از سایت شما مشکلی نداشته باشند، از شما به خاطر توجه به وقت آنها و ارائه مطالب مفید تشکر خواهند کرد. علاوه بر این، موتورهای جستجو هم بابت ارائه اطلاعات مفید در سایت خود و سهولت استفاده از آن، به شما امتیاز میدهد و سایت شما را در نتایج موتورهای جستجو در رتبه بالاتری قرار میدهد. وردپرس از پرطرفدارترین سیستمهای مدیریت محتوا (CMS) است. این سیستم دارای مجموعه کاملی از تمها است که به شما امکان میدهد تا بر اساس نیازهای کسب و کارها خود آنها را سفارشی سازی کنید.
ایجاد و افزایش نرخ تبدیل
دستیابی به این عنصر شاید سختترین کار برای هر سایتی باشد؛ اما یک سایت B2B چگونه میتواند بازدیدکنندگان وبسایت خود را به مشتری تبدیل کند؟
برای ایجاد لید موارد زیر را حتماً آماده کنید:
• فرم ثبت نام (از طریق ایمیل، شماره تلفن، پروفایل شبکه اجتماعی)
• فرم اشتراک (ایمیل، نوتیفیکیشن، شبکههای اجتماعی)
• گزینه های فراخوان برای اقدام
• لیدمگنتها
معمول، بازدیدکنندگان یک سایت ابتدا به یک محصول و نحوه معرفی آن توجه میکنند. سپس به دنبال تعامل یا به اشتراکگذاری اطلاعات هستند و در نهایت تصمیم به خرید میگیرند. در واقع این قیف فروش محصول در سایتها است.
یک سایت B2B میتواند از طریق هدایت تمام ترافیکها به صفحات لندینگ، لید ایجاد کند. پس از اینکه بازدیدکننده با محصولات موجود در سایت آشنا شدند، میتوانند برای دریافت جدیدترین خبرها، بهروزرسانیها و پیشنهادات جز مشترکان سایت شوند. وقتی برای خرید آماده شدند، در سایت ثبتنام میکنند یا با واحد فروش تماس میگیرند. در نهایت شرکتهای B2B برای معرفی و تبلیغ محصولات و خدمات خود در سایر سایتها با چالشهایی چون توسعه ابزارهای مؤثر برای تعامل با سایر کسب و کارها و مشتریان خود مواجه میشوند؛ اما تمام اقدامات برای تبلیغ و معرفی کالا و سایت ارزش زیادی دارد و به آنها در مواجه با این چالشها کمک میکنند.
در پایان اگر به دنبال راه اندازی یک شرکت آنلاین B2B هستید، امیدواریم با اطلاعات ارائه شده در این مقاله پاسخ سؤال ” سایت B2B چیست؟” را دریافت کرده باشید. شما با توجه مطالب فوق و بر اساس حوزه کاری خود میتوانید مهمترین و مؤثرترین عناصر را در سایت خود بگنجانید و در کار خود موفق شوید.