بدون آموزش بهینه سازی وب سایت و آگاهی داشتن نسبت به الگوریتم های گوگل نمی توان انتظار داشت در فضای پر رقابت کنونی، وب سایت شما از بازدید بالا و فروش مناسبی برخوردار باشد. آموزش بهینه سازی وب سایت یا آموزش سئو به آموزش تکنیک های سئو داخلی ( ON Page Seo) و آموزش بهینه سازی یا سئو خارجی ( Off Page Seo) می پردازد.
بهینه سازی وب سایت یا Search engines optimization ( سئو) عملیات پیچیده ای است که به افراد متخصص، خلاق و صبور احتیاج دارد. موتورهای مرورگر تلاش می کنند برای در اختیار قرار دادن محتواهایی با کیفیت و جذابیت بالا، پیوسته الگوریتم های خود را تغییر دهند. به کسانی که در زمینه بهینه سازی وب سایت دارای مهارت بالا هستند و به شما درخصوص افزایش بازدید از سایت کمک می کنند، سئو کار می گویند.
بهینه سازی وب سایت شامل یک سری کارهایی است که باعث می شوند، یک وب سایت به موتورهای جستجو معرفی شده و محتوای صفحات را قابل درک می کنند. بهینه سازی از طرفی دیگر با هدف بالا بردن تعامل با مخاطبان، کوشش می کند تا محتوایی که تولید شده با کلماتی که توسط کاربران سرچ می شوند، در زمینه مورد نظر همخوانی کامل را داشته باشند. به این شکل در پیدا کردن وب سایت و تعامل با آن، بهینه سازی کمک شایانی می کند.
اهداف آموزش بهینه سازی وب
آموزش بهینه سازی وب سایت با هدف اطلاع رسانی و آگاهی بخشی برای هرچه بیشتر نمایش دادن صفحه های وب سایت، کسب بالاترین درجات در موتور مرورگر و بالا بردن ارتباط میان کلمات کلیدی و صفحات در موتور های مرورگر ارائه می شود.
آموزش بهینه سازی وب برای چه افرادی مناسب است؟
مخاطب های فراگیری سئو، علاقمندان کار در زمینه دیجیتال مارکتینگ، برنامه نویسان، مدیران وب سایت ها و افرادی هستند که در فضای وب تمایل دارند کسب و کاری راه اندازی نمایند. مخاطبان آموزش بهینه سازی وب سایت همان طور که مشخص است بسیار متنوع و گسترده هستند. همین امر موجب شده که میزان سطح آگاهی و دانش آن ها با هم متفاوت باشد.
در آموزش بهینه سازی وب چه موضوعاتی بحث می شود؟
در بهینه سازی وب سایت موضوعاتی نظیر تحقیق کلمات کلیدی، استفاده از کلمات کلیدی عنوان، سرتیترها و محتوای کلمات، طرز یافتن کلمات کلیدی پرکاربرد، طرز تولید محتوا بر پایه کلمات کلیدی، طریقه تولید لینک های داخلی در صفحات، طرز تنظیم کردن محتوا بر پایه ی کلمات جستجو شده، نوع تبلیغ محتوا در فضای مجازی، ایمیل ها، وبلاگ ها و… بحث خواهد شد.
هدف از آموزش های ایجاد شده، بیان راه حل های عملی برای وب سایت های وکسب و کارهای ایرانی در زمینه تبلیغات ، بازاریابی محصولات، در اینترنت به واسطه بالا بردن رتبه در گوگل و دیگر موتورهای مرورگر است. در بسیاری از موارد، تلاش شده از مثال های فارسی استفاده شود.
نقش مقاله های آموزشی در یادگیری بهینه سازی وب سایت چقدر است؟
بهینه سازی وب سایت یک مهارت دانش محور می باشد که مدام در حال به روز رسانی و تغییر است. گوگل تغییرات الگوریتم های خود را به صورت دوره ای در مقاله های مختلف منتشر می کند. نتایج آخرین دستاوردهای خود را کارشناسان بهینه سازی یا سئو در فرم مقالات مختلف در فضای مجازی چاپ می کنند. مطالعه مقاله های تازه به زبان اصلی یا ترجمه، یادگیری موضوعات تازه به اندازه بسیار زیادی موفقیت و پیشرفت در کار شما را تضمین می کند.
برای اینکه شما بتوانید به یک کارشناس بهینه سازی مهار تبدیل شوید، باید زمانی را در طول هفته به دنبال کردن اطلاعات تازه و اخبار اختصاص دهید. جست و جو در سایت های مختلف در کنار بررسی و مطالعه محتواهای آموزشی در موفقیت شما تاثیر بسزایی می تواند داشته باشد.
چرا سایت شما به بهینه سازی نیاز دارد؟
بهینه سازی وب سایت برای موتورهای مرورگر به وب سایت شما کمک می کند تا در صفحات نخست موتورهای مرورگر قرار بگیرید. با این کار مخاطبین بسیار زیادی را به صورت رایگان از طریق موتورهای مرورگر نظیر بینگ، یاهو، گوگل و…. جذب می کنید. موجب بالا رفتن آمار بازدید سایت خود می شوید.
سبب رونق بخشیدن به تجارت الکترونیکی خود خواهید شد. ممکن است رقابت در کسب و کار در دنیای آنلاین نسبت به دنیا افلاین بسیار سخت تر و مشکل تر باشد. به این خاطر وب سایت شما هر چه رتبه بهتری بگیرد تعداد بازدیدکنندگان از سایت شما افزایش پیدا می کند و این به شما کمک می کند که فروشتان افزایش یابد.
گام هایی که برای بهینه سازی وب سایت برای موتورهای مرورگر برداشته می شود
1. انتخاب یک Domain ( دامنه مناسب) مفید و مرتبط به مقاله وب سایت:
داشتن یک دامنه مناسب و مفید و هارمونی آن با محتوای وب سایت، نقش بسیار موثر و تاثیرگذاری در وب سایت شما دارد. نیز به شما کمک می کند تا موتورهای مرورگر از روی دامنه شما سریعتر و بهتر نوع مقاله و موضوع وب سایت شما را تشخیص دهند.
2. موتورهای مرورگر، وب سایت های که Dynamic یا فعال هستند را نسبت به وب سایت های Static یا ایستا را بهتر و سریعتر پیدا می کنند.
سیستم مدیریت محتوای قدرتمند، استاندارد و پیشرفته، بستر بسیار مناسبی برای فعالیت و سایت شما هستند. این سیستم های مدیریت محتوا با افزایش قابلیت های مختلفی که بخش بهینه سازی وب سایت را نیز در بر می گیرند به شما کمک می کنند.
با استفاده و کمک گرفتن از این افزونه های بسیار قوی، وب سایت خود را به آسانی و با سرعت بهینه سازی نمائید. وردپرس ،دروپال وجوملا از دسته سیستم های مدیریتی محتوایی هستند که افزونه های ( Plugins) زیادی برای بهتر شدن و بهبود بهینه سازی وب سایت دارند
3. موتورهای مرورگر به وب سایت هایی که به صورت حرفه ای و استاندارد طراحی شده اند علاقه بسیاری دارند:
برای آن ها تفاوتی ندارد که طراحی این وب سایت به چه زبانی باشد. اما در طراحی وب سایت، حتما باید استانداردهای w3c رعایت شود. به جای استفاده از Html از5 Html و به جای Css از 3Css به شما توصیه می شود. باید به گونه ای وب سایت شما طراحی شده باشد که هم برای موتورهای مرورگر و هم برای کاربر، استفاده از آن بسیار راحت و آسان باشد. در وب سایت خود سعی کنید از جاوا اسکریپت استفاده نکنید و زیاد از عکس ها و فلش استفاده نشود و حتی الامکان سنگین نباشد.
4. در بهینه سازی، مهمترین چیز Title یا همان عنوان صفحه است:
چون عنوان ها مشخص کننده این هستند که صفحات شما در خصوص چه موضوعاتی هستند؟ عنوان های نمایش داده شده در موتورهای مرورگر ذخیره می شوند. به این خاطر باید در انتخاب عنوان های کلیدی، مناسب و کاربردی بسیار دقت کنید تا عنوان بسیار طولانی نشود.
استفاده از عنوان هایی نظیر بهینه سازی وب سایت برای گوگل، بهینه سازی موتورهای مرورگر، بهینه سازی وب سایت به این حالت Stuff می گویند. به هیچ عنوان همچین روشی پیشنهاد نمی شود. عنوان ها حتما باید مفید، مرتبط، مناسب، و طولانی نباشند.
5. وب سایت خود را در قسمت Webmaster Tools ثبت کنید:
این قسمت برای مدیران سایت در موتورهای مرورگر ساخته شده است. در مورد وب سایت خود، شما می توانید اطلاعات دقیقی در این قسمت مشاهده نمائید. با پیشنهادات آنجا تنظیمات بسیاری را باید انجام دهید. با این کار مشکلات وب سایت خود را برطرف می کنید و به سمت بهینه سازی مناسب و سالم گام بر می دارید.
ابزارهای مدیران وب سایت در مرورگر گوگل (Google Webmaster Tools)
ابزار مدیران وب سایت در مرورگر بینگ ( Bing Webmaster Tools)