کسب و کارها و سایت های مختلف از روش های تبلیغاتی مختلفی برای جلب توجه نسبت به محصولات و خدمات خود استفاده میکنند. آنها به دنبال علایق مشتری و افزایش فروش هستند. شعار تبلیغاتی عبارتی است دربارهی سازمان یا محصولی خاص، که به ویژگیها و مزیتهای آن اشاره میکند و به نوعی نشان دهندهی هویت آن برند میباشد. این عبارت در کلیهی تبلیغات تکرار و در ذهن مخاطب ماندگار خواهد شد.حال برای اینکه یک شعار تبلیغاتی بتواند موفق باشد و در ذهن مخاطب بماند،باید یکسری ویژگی داشته باشد،از جمله:
1.کوتاه و ساده باشد
شعار نباید بیشتر از یک جمله باشد و در بیشتر موارد حتی اگر یک عبارت باشد بهتر است. هرچه شعار کوتاهتر باشد، راحتتر به خاطر سپرده میشود. بهتر است شعار زیر ۱۰ کلمه انتخاب شود.
2.واقع بینانه باشد
سعی کنید در شعارتان صادق باشید و از اغراق دوری کنید. وعدهای که نمیتوانید به آن عمل کنید را در شعارتان نگنجانید. برای مثال از عبارت ”باکیفیت تر از همه جا” استفاده نکنید. این احتمال وجود دارد که کسی کیفیت محصولاتش از شما بهتر باشد.
3.وابسته به زمان مشخصی نباشد
شعار را طوری انتخاب کنید که وابسته به دورهی زمانی مشخصی نباشد و به تکنولوژی خاصی اشاره نداشته باشد زیرا وقتی به شعار تبلیغاتی فکر میکنید به طول عمر آن باید توجه داشت. در دنیای امروز که تغییرات و ظهور تکنولوژیها به سرعت رخ میدهند، استفاده از کلماتی مانند “تنها” یا اشاره به تکنولوژی خاص پر ریسک است.
4.ثابت قدم باشید
ثابت قدم بودن در مباحث برند مسالهی مهمی است، فرقی ندارد صاحب کسب و کاری کوچک یا بزرگ باشید.
اطمینان حاصل کنید که شعار تبلیغاتیتان با لوگوی موجود همخوانی دارد.
5.خواندن و تلفظ راحت
شعار باید راحت و روان خوانده و بر زبان جاری شود. باید توجه داشت که در شعار از جملات معلوم و دستور زبان ساده و صحیح استفاده کرد. همچنین اگر ریتم،قافیه یا کلمات هم آوا داشته باشد، موجب میشود راحتتر خوانده و در ذهن سپرده شوند.
6.تمرکز بر روی متمایز ساختن خود
دریابید که گزاره منحصر به فرد شما چیست و از آن استفاده کنید. برای مثال یک کلینیک دندانپزشکی از این شعار استفاده کرده است:”ما به ترسوها خدمت میکنیم”. آن چیزی که شما را از بقیه متمایز میسازد را در صورت امکان با شعار تبلیغاتی ترکیب کنید.
7.بازار هدف را در نظر بگیرید
باید در نظر داشته باشید که مشتریان شما محلی ، ملی یا بین المللی هستند.ممکن است گاهی از اصطلاح یا عباراتی استفاده شود که برای افراد غیرمحلی یا بیگانه قابل فهم و روشن نباشد.همچنین باید توجه داشت که در صورت همکاری و فروش به بقیهی شرکتها ترجمهی شعار شما به زبانی دیگر معنی و مفهوم آن را تغییر ندهد.
8.تمرکز بر نیاز مشتری
تقریبا همهی شعارهای تبلیغاتی موفق حاوی دلیلی هستند که چرا مشتری، آن برند را باید از میان برندهای دیگر انتخاب کند. اکثرشعارها توجه را به سمت فایدهی اصلی که مشتری از انتخاب آن محصول یا کسب و کار میبرد، میکشانند: قابلیت تغییر، صمیمیت و دوام.مانند شعار “Nike” که می گوید ‘just do it’ به معنای فقط انجام بده.
از جمله شعارهای دیگر می توان به موارد زیر اشاره کرد:
BurgerKing:have it your way
Loreal:because you are worth it
همراه اول:هیچ کس تنها نیست.
و…
یک شعار خوب میتواند جذابیت و حضور برند شما را پررنگتر کند اما یک شعار بد مشتریان احتمالیتان را سردرگم خواهد کرد.