هنگامی که صحبت از بازاریابی محتوا می شود، اغلب بازاریابان و صاحبان مشاغل، در آغاز به هزینه نیروی کار و تبلیغ محصولات فکر می کنند. بدیهی است که اگر توان لازم برای تولید کل محتوای شرکت خود را ندارید و مجبور خواهید بود تا برای انجام این کار به افرادی که در این زمینه تبحر دارند، (کارمندان داخلی، آژانس های تولید محتوا یا فریلنسرها) پول پرداخت کنید. بازاریاب های باتجربه می دانند که اگر در تولید محتوا سرمایه گذاری نکنند، تمام هزینه های دیگری که صرف تبلیغات و… شده است هدر می رود.
بازاریابی محتوا می تواند از طریق شبکه های اجتماعی، تبلیغات پولی، تبلیغات محلی، بازاریابی از طریق اینفلوئنسر ها یا ترکیبی از این استراتژی ها، صورت گیرد. با این اوصاف هزینه های بازاریابی محتوا برای شما ممکن است فراتر از سایر هزینه ها مثل نیروی کار و تبلیغ محصول باشد.
در این مطلب به برخی از هزینه هایی که در بازاریابی محتوا که کمتر به آن توجه شده اشاره خواهیم کرد.
پنج هزینه پنهان که در بازاریابی محتوا
1. ممیزی محتوا
بدون داشتن یک استراتژی در رابطه با ممیزی محتوا ، بازاریابی محتوا فرآیندی مبتنی بر حدس و گمان خواهد بود. شما باید درک درستی از نیاز های مخاطب هدف خود داشته باشید و بتوانید واکنش آن ها را نسبت به محتوایی که تولید کرده اید، بسنجید. این استراتژی به شما کمک می کند تا محتوایی متناسب با ذائقه کاربران ارائه داده و استراتژی هایی که به شما در دستیابی به اهداف کسب و کارتان کمک می کنند به درستی تنظیم کنید.
Google Analytics یکی از ابزار هایی است که به صورت رایگان توسط گوگل ارائه شده است یک مکان عالی برای شروع بازاریابی محتوا است. این ابزار اطلاعاتی بسیار دقیقی از آمار بازدیدکنندگان، محل حضورشان، نوع مرورگری که استفاده می کنند و حتی وضوح تصویر صفحه نمایشی که با آن در حال تماشای محتوای شما هستند را در اختیار وب مستران و بازاریابان دیجیتال قرار می دهد. اما در هر صورت یک تصویر کامل از بازدیدکنندگان سایت به شما نمی دهد.
بهتر است از ابزار هایی استفاده کنید که اطلاعات بیشتری در مورد رفتار مخاطب هدف شما ، در داخل و خارج از سایت شما فراهم می کند.
در اینجا به معرفی دو ابزار کاربردی در بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ می پردازیم:
• Hotjar (با هزینه ماهانه 89 دلار) : این ابزار به شما نشان می دهد بازدید کنندگان در چه مکان هایی از صفحه کلیک می کنند و نشانگر خود را به چه بخش هایی از صفحات وب شما منتقل می کنند.
• Crazy Egg (با هزینه ماهانه9 دلار) ، که با استفاده از نقشه های حرارتی، مکان هایی را که بازدیدکنندگان بیشترین زمان را برای جستجو سپری کرده اند را نمایش می دهند. در واقع با استفاده از Crazy Egg می توانید رفتار مخاطبان را آنالیز کنید
شاید تصمیم بگیرید که در یک ابزار هایی مانند Bizible یا TrackMaven سرمایه گذاری کنید. هر چند این ابزارها به طور خاص برای بازاریابی محتوا ساخته نشده اند، اما می توانند به شما در ایجاد ارتباط بین محتواهای خاص و فروش کمک کنند.
قریب به 17 درصد از بازاریابان ، عملکرد خود را در زمینه نرخ بازگشت سرمایه و بازاریابی محتوا خوب ارزیابی می کنند. سرمایه گذاری در ابزار های مدل سازی به شما کمک می کند تا از رقبا جلوتر باشید و ارزش بازاریابی محتوا به خوبی پیاده سازی کنید.
2. تحقیقات در بازاریابی محتوا
تحقیقات در بازاریابی محتوا به سه دسته کلی تقسیم می شود:
• تحقیقات درباره رقبا:
شما می خواهید بدانید که رقبای شما چه محتوایی تولید کرده اند و چه موضوعات و قالب های محتوایی برای آنها عملکرد خوبی به دنبال داشته است. ابزارهایی که می توانند به این امر کمک کنند شامل SEMrush (هزینه خرید اشتراک ماهانه100دلار) ، Moz Open Site Explorer (هزینه خرید اشتراک ماهانه 99دلار) و Ahrefs (رایگان با قابلیت های محدود ، برای استفاده از امکانات ویژه هزینه ماهانه 99 دلار)
• مباحث اولیه در بازاریابی محتوا:
این بخش از تحقیقات بازاریابی شامل مباحث پایه مثل تحقیق درباره کلمات کلیدی ، نظارت بر شبکه های اجتماعی ، غربالگری نشریاتی که حوزه کسب و کار شما منتشر می شوند و هر چیزی که به شما کمک می کند تا از یک موضوع برای تولید محتوا استفاده کنید.
BuzzSumo با هزینه اشتراک ماهیانه 79 دلار ، Moz Keyword Explorer با اشتراک ماهیانه 99 دلار و KWFinder با اشتراک ماهیانه 29 دلار نمونه ای از ابزار هایی هستند که به شما در بازاریابی محتوا کمک می کنند.
• بازاریابی محتوا:
این بخش شامل تمام مراحلی است که برای تولید محتوا به آن نیاز دارید می شود. دسترسی به مقالات پولی، انجام مصاحبه ، جمع آوری داده هایی که بر اساس نظرسنجی استخراج شده ، حضور در وبینارها ، انجام آزمایشات جز این موارد هستند.
هر چند تمامی ابزار هایی که در زمینه بازاریابی محتوا مورد استفاده قرار می گیرد پولی نیستند؛ اما همچنان باید برای تحقیقاتی که در این زمینه انجام می دید، بودجه ای اختصاص دهید. در حالت ایده آل ، شما باید برای فرآیند های اصلی که در تولید محتوا انجام می دهید ، بودجه اختصاص دهید تا بتوانید محتوای با ارزش و منحصر به فرد تولید کنید که مخاطبان شما در هیچ جای دیگر آن را پیدا نکنند.
3. مدیریت پروژه در تولید محتوا
اگر تعداد نفراتی که در تیم تولید محتوای شما فعالیت دارند زیاد باشند، احتمالاً باید در برخی از ابزارهای مدیریت پروژه سرمایه گذاری کنید که به اشتراک گذاری، ویرایش، اظهار نظر و برنامه ریزی برای تولید محتوا را برای اعضا تیم کند. (حتی اگر به تنهایی تولید محتوا می کنید؛ استفاده از یک سیستم مدیریت پروژه این امکان را به شما می دهد تا کارهایی که باید انجام شوند را برنامه ریزی کنید، یادداشت ها را ذخیره کنید و ساعت هایی که برای تولید محتوا سپری شده ثبت کنید. شما با استفاده از ابزار های مدیریت پروژه می توانید در وقت و منابع صرفه جویی کنید. می توانید از سرویس های رایگان گوگل مانند Google Calendar و Google Drive استفاده کنید. با این حال ، اگر شما به سیستم مدیریت پروژه قوی تری نیاز داشته باشید، می بایست هزینه آن را بپردازید
برای استفاده از ابزارهای محبوب مدیریت محتوا مانند CoSchedule و DivvyHQ چیزی در حدود 40 الی2200 دلار در ماه باید پرداخت کنید.برآورد دقیق هزینه ها به اندازه تیم شما و توانایی های مشترکی که اعضای تیم برای پیشبرد اهداف به آن نیاز دارند، بستگی دارد.
4. ابزار های تولید محتوا
برای انجام کار ویراستاری، به یک نرم افزار واژه پرداز و همکار ویراستار نیاز خواهید داشت؛ تا محتوای شما را قبل از انتشار بازبینی کند. اگر کمی واقع بینانه به قضیه نگاه کنید متوجه خواهید شد که سرمایه گذاری در ابزارهای تولید محتوا به شما کمک می کند تا کارآمد تر باشید و محتوای تولیدی شما کیفیت بالاتری داشته باشد.
ابزارهای تولید محتوا را می توان به چهار دسته تقسیم کرد:
• ابزارهای کشف محتوا: برای دسترسی به مقالات و اخبار منتشره در سایت ها و مجلات اینترنتی استفاده می شوند. مانند Feedly
• ابزارهای ایده پرداز: از این ابزارها برای کمک به سازماندهی ایده ها و تحقیقات می توان استفاده کرد. Evernote و Trello از این دسته هستند.
• ابزارهای ویرایشی: برای بررسی اشتباهات تایپی، اشتباهات دستوری و واژه پردازی از ابزار های ویرایشی استفاده می شود. مانند Grammarly و Hemingway
• ابزارهای تبلیغاتی: این ابزارها می توانند در برنامه ریزی برای بازاریابی محتوا در شبکه های اجتماعی مورد استفاده قرار گیرند. مانند HootSuite و Buffer
بسیاری از ابزار هایی که برای تولید محتوا استفاده می شوند؛ دارای نسخه های پایه رایگان هستند. اما در صورتی که هزینه اشتراک را پرداخت کنید، می توانید از نسخه های پریمیوم با قابلیت های پیشرفته برای تولید محتوا استفاده کنید.
به عنوان مثال: Evernote Basic به کاربران اجازه می دهد تا از طریق وب یادداشت اضافه کرده و محتوای خود را ذخیره کنند ، در حالی که با استفاده از نسخه Evernote Business و پرداخت ماهانه 12 دلار اعضای تیم تولید محتوا قادر خواهند بود تا تحقیقات خود را در یک مکان ذخیره و سازماندهی کنند.
شما می بایست با توجه به اهدافی که در بازاریابی محتوا دنبال می کنید و نیز گردش کاری که دارید، تصمیم بگیرید که کدام یک از ابزار ها ارزش هزینه کردن را دارد.
5. طراحی در بازاریابی محتوا
طبق گزارشی که وب سایت Social Media Examiner در سال 2017 منتشر کرد؛ 85 درصد از بازاریابان آنلاین از جلوه های گرافیکی در بازاریابی محتوا استفاده می کنند. اگر شما نیز جز بازاریابانی هستید که جلوه های گرافیکی را به محتوای خود اضافه کرده اید، احتمالا با ابزارهای طراحی گرافیک رایگان مانند Canva ، Piktochart و Pixlr آشنا هستید. با استفاده از ابزارهایی این چنینی که برای تولید تصاویر گرافیکی خلاقانه از آن ها استفاده می شود، می توانید محتوایی حرفه ای و کاربرپسند به مخاطبان ارائه دهید.
اما اگر می خواهید کنترل کاملی بر روی ایجاد تصاویر داشته باشید و تصاویر خلاقانه تولید کنید، باید از یک نرم افزار گرافیکی با کیفیت و حرفه ای مانند Adobe Creative Cloud استفاده کنید که هزینه اشتراک ماهانه آن 29.99 دلار خواهد بود. این نرم افزار شامل ابزارهای ضروری طراحی مانند فتوشاپ و ایلاستریتور می شود.
نرم افزار های دیگری هم از شرکت ادوبی وجود دارند که می توانید از آن ها برای ویرایش ویدئو و ایجاد فیلم های حرفه ای برای بازاریابی محتوا، استفاده کنید. نرم افزار هایی مانند Adobe Premiere Pro یا Avid’s Media Composer که هزینه خریداری آن ها 49.99 دلار است.
هنگام خرید نرم افزار های طراحی ، به خاطر داشته باشید که آنها فقط به اندازه توان طراحان برای شما کاربرد خواهند داشت. اگر هیچ یک از اعضای تیم تولید محتوای شما در طراحی گرافیکی و کار کردن با نرم افزار های جدید تبحر ندارد ، باید هزینه ای را برای استخدام طراح از آژانس های طراحی یا فریلنسرها، اختصاص دهید.
در نظر گرفتن هزینه های بازاریابی محتوا
حتی با وجود هزینه های پنهانی که در بالا توضیح داده شد، اگر یک کمپین بازاریابی محتوا به خوبی برنامه ریزی شده باشد، می تواند نرخ بازگشت سرمایه را به شکل قابل توجهی افزایش دهد.
پیشنهاد می کنیم جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله
شش استراتژی تولید محتوا برای ایجاد کمپین های جذب مخاطب را مطالعه نمایید
هفتاد و چهار درصد شرکت هایی که از بازاریابی محتوا استفاده می کنند کیفیت و کمیت را در تولید محتوا افزایش داده اند و کسب و کار های استفاده کننده از بازاریابی محتوا نرخ تبدیلی شش برابر بیشتر از غیر پذیرنده ها را مشاهده می کنند. تمام هزینه های بازاریابی محتوا را به عنوان بخشی از گزارش منظم خود اضافه کنید. این موضوع باعث می شود که اعضای تیم در برابر مسئولیت هایی که بر عهده آن هاست پاسخگو باشند. علاوه بر این مواردی که گفته شد، تهیه گزارش ها به شما کمک می کند تا تعیین کنید کدام ابزارها و استراتژی ها ارزش سرمایه گذاری را دارند.
جمع بندی و نتیجه گیری:
ما به مرحله ای از تکامل بازاریابی محتوا رسیده ایم که دیگر قادر نیستیم با حدس و گمان مسائل را به پیش ببریم. هر سرمایه گذاری که در بازاریابی محتوا انجام می شود باید به نحوی مطلوب شناسایی شود؛ خواه این هزینه ها از طریق حقوق یک کارمند بر شرکت تحمیل شود یا از طریق ابزار های تولید محتوا. تهیه یک برنامه مدون و حساب شده به شما این امکان را می دهد تا با آگاهی بهتر در امر تولید محتوا تصمیم گیری کنید. هنگامی که نتایج حاصل از فرآیند بازاریابی محتوا را در کسب و کار خود مشاهده کنید، خواهید دید که بازاریابی محتوا سزاوار است تا بخشی از بودجه بازاریابی خود را به آن اختصاص دهید.