مفید بود؟

همانطور که از تیتر مطلب بر می‌آید، قصد داریم توضیح کوتاهی داشته باشیم درباره بخش فوتر در طراحی سایت و اینکه چه چیزهایی را باید در این بخش قرار دهیم؟ اما قبل از هرچیز بگذارید ببینم اصلا فوتر چیست.

فوتر چیست؟

فوتر درواقع در پایین‌ترین قسمت وبسایت شما وجود دارد و احتمالا یکی از بزرگ‌ترین بخش‌های نادیده گرفته شده در کل وبسایت شماست که از آن غافل شده‌اید. برخی کاربران احتمالا به خودشان زحمت نمی‌دهند که تا پایین‌ترین بخش وبسایت شما اسکرول کنند اما آنهایی که این کار را انجام می‌دهند نیز با ذره‌بین این بخش از وبسایت شما را بررسی نمی‌کنند!

با تمام این تفاسیر چرا فوتر یک وبسایت اهمیت دارد؟

معمولا در این قسمت اطلاعاتی وجود دارد که به کاربر کمک می‌کند در صفحات مختلف وبسایت شما بروند. عموما یک فوتر اطلاعات کمکی مثل «نقشه سایت»، سیگنال‌هایی که باعث ایجاد اعتماد و اعتبار می‌شوند مثل یک لینک «ارتباط با ما» و یا حتی موارد قانونی مثل «قوانین استفاده از وبسایت» را شامل می‌شود.

یک طراحی آشنا برای یک رابط کاربری بهتر

قراردادن یک فوتر در انتهای وبسایت شما یعنی اینکه شما این سایت را با توجه به انتظارات کاربران طراحی کرده‌اید و یا به عبارت دیگر، طراحی سایت شما برای آنها آشناتر خواهد بود. سایت‌هایی با اصول طراحی مشابه باعث می‌شود تا خروجی سایت برای صاحبان آن بهتر باشد. گوگل هم اخیرا در یک تحقیق نشان داد که مردم به سایت‌هایی با اصول طراحی مشابه علاقه بیشتری دارند (و فوتر هم در این اصول طراحی نقش مهمی دارد).

در زمینه فوتر، مردمی که سالهاست در اینترنت حاضر هستند، انتظار دارند مقداری محتوا در بخش انتهایی سایت ببینند حتی اگر همیشه هم آنها را مطالعه نکنند. این استاندارد ساده باعث می‌شود تا بازدیدکنندگان وبسایت شما به سادگی و به راحتی در وبسایت شما گشت و گذار کنند.

حال در ادامه قصد داریم شما را با مواردی که در بخش فوتر رایج‌تر هستند آشنا کنیم.

فروشگاه‌یاب در سایت‌های E-Commerce

امروزه معاملات زیادی در اینترنت انجام می‌شود اما گاهی اوقات کاربر ترجیح می‌دهد برای اطلاعات بیشتر جهت خرید از این فروشگاههای اینترنتی، اطلاعات و پاسخ سوالات مورد نیاز خود را یافته و سپس اقدام به خرید نماید.

برای مثال وبسایت کاشیران (www.tileiran.co) در بخش فوتر، با قرار دادن آیکن فروشگاه اینترنتی کاربر را به فروشگاه هدایت نموده و همچنین با قرار دادن آیکن روشهای پرداخت، سوالاتی که جهت پرداخت ممکن است برای کاربر رخ دهد را پاسخ داده است.

 

شبکه‌های اجتماعی

برخی شرکت‌ها علاقه دارند در بخش فوتر اطلاعات شبکه‌های اجتماعی خود را قرار دهند چراکه اعتقاد دارند محتوای موجود در سایت‌ آنها آنقدر قوی است و کاربر را درگیر می‌کند که ناچارا آن ها را به پایین وبسایت می‌کشاند و شبکه‌های اجتماعی را معرض دید آنها قرار می‌دهد.

یک مثال برجسته از این نمونه را می‌توانیم در وبسایت دوربین لند (www.dorbinland.com) بیابیم. این وب سایت آنقدر به محتوای خود ایمان دارد که دکمه‌های شبکه اجتماعی را در پایین‌ترین بخش وبسایت قرار داده و باور دارد کاربر آنقدر درگیر محتوای وبسایت می‌شود که تا پایین‌ترین بخش وبسایت اسکرول خواهدکرد.

 

سیگنال‌های ایجاد اعتماد

پیش‌تر اشاره کوتاهی داشتیم به سیگنال‌های ایجاد اعتماد اما واقعا این سیگنال‌ها چه چیزی هستند؟ سیگنال‌های اعتمادی عناصری در صفحه وبسایت شما هستند که به کاربران اعتماد به نفس خرید محصولات شما را می‌دهد. این سیگنال‌ها هرگونه شک و تردید را دور کرده و در عوض به کسب و کار شما حقانیت داده و شما را قابل اعتماد می‌کند.

از یک جهت این سیگنال‌های اعتمادسازی نیز جالب هستند چرا که می‌توانند به شکل‌های مختلف در فوتر وبسایت شما ظاهر شوند.

به عنوان نمونه‌های از این سیگنال‌ها می‌توانیم به مواردی مثل اطلاعات راه‌های ارتباطی، یک صفحه «درباره»، یک لینک برای «ارتباط با ما» و حتی قرار دادن دکمه شبکه‌های اجتماعی در فوتر، اشاره کنیم.

سایت چارچاپ ( 4chap.com ) در بخش فوتر خود همانطور که مشاهده می‌کنید، موارد مختلفی از سیگنال‌های اعتمادی را قرار داده تا مخاطبینی که وارد وبسایت شده مطمئن شوند که این شرکت به طور کامل کنترل وبسایت را در اختیار دارد. از جمله سیگنال‌های اعتمادی، در فوتر این وبسایت شاهد لینک درباره 4چاپ، لینک تماس با ما و همینطور دکمه‌های شبکه‌های اجتماعی هستیم.

در نهایت مشتری که وارد وبسایت شده متوجه می‌شود که افراد واقعی که بتوانند با آنها درباره محصولات شما صحبت کنند پشت این وبسایت حضور دارند و هر موقع هر سوالی داشته باشند می‌توانند با شما ارتباط برقرار کنند.

 

نقشه سایت

نقشه سایت نیز یک نقطه مثبت بزرگ برای بهتر کردن تجربه کاربری وبسایت شماست. به کمک یک لینک برای نقشه سایت در فوتر می‌توانید کاربرانی که در وبسایت شما گم شده‌اند را کمک کنید تا به چیزی که می‌خواهند به سرعت برسند. گاهی اوقات نیز برخی کاربران در اولین قدم به دنبال نقشه سایت می‌گردند تا راحت‌تر بتوانند آنچه را که می‌خواهند پیدا کنند.

این صفحه می‌تواند با یک چیدمان منظم شامل مواردی مثل آرشیو، دسته‌بندی‌های مطالب سایت شما و همینطور لینک‌های کمکی که به یک دسته خاص از مطالب می‌رسد، کامل شود.

برای مثال سایت iranfuntravels.com دکمه نقشه سایت رو در پایین‌ترین بخش فوتر قرار داده اما به لطف فونت سفید در زمینه مشکی، این دکمه به سادگی دیده می‌شود.

 

چون در پایین‌ترین بخش قرار دارد، دلیل نمی‌شود فوتر بی استفاده باشد!

آنطور که گفته می‌شود، چون محتوایی که تا پایین صفحه ادامه داشته باشد خوانده نمی‌شود، بنابراین قسمتی به نام فوتر در انتهایی‌ترین بخش سایت قرار گرفته. اما باید بگوییم این یک باور اشتباه است:

تحقیقات نشان داده است، کاربران یک دکمه حیاتی که در پایین‌ترین بخش سایت قرار داشته را راحت‌تر پیدا و کلیک کرده‌اند تا آنهایی که دکمه برایشان در بالای فوتر قرار داشته است.
همچنین ۶۶ درصد عموم کاربران توجه زیادی به بخش پایینی وبسایت دارند و آنجا را نگاه می‌کنند. در واقع کاربرانی که دکمه‌ای در بخش پایینی وبسایت وجود داشت را نسبت به کاربرانی که این دکمه در مکانی دیگر برایشان قرار گرفته بود بیشتر و با اختلاف ۳۰۴ درصدی فشار دادند.
یکی از مدیر محصولان گوگل، Luke Wroblewsky، هم در یکی از مقالات اعلام کرده بود کاربران بیش از همه با در بخش پایینی وبسایت حضور دارند.

همه اینها به این معنی است که کاربران نه تنها به محتوای موجود در پایین وبسایت اهمیت می‌دهد بلکه در روی دکمه و لینک‌های مختلفی در بخش پایینی وبسایت شما کلیک خواهند کرد. از همین رو فکر می‌کنیم شما نیز باید یک فوتر زیبا و البته کارآمد برای وبسایت خود تدارک ببینید.

منبع: وب سایت فرنیان

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.