مقالات آموزشی

بررسی محتواهای نسخه موبایل در برابر نسخه دسکتاپ؛ آیا از منظر سئو باید یکسان باشند؟

مفید بود؟

آیا محتوای درج‌شده در نسخه موبایل و نسخه دسکتاپ سایت شما باید یکسان باشند؟ این پرسشی بود که یکی از کاربران برای ما ارسال کرده و درخواست پاسخ منطقی برای آن داشت.

ما نیز بخاطر ارزش بالای این پرسش، ترجیح دادیم تا از آن برای نگارش یک یادداشت کامل استفاده کنیم. در ادامه قصد داریم با محوریت این پرسش، برخی موضوعات کلیدی را که دانستن آن‌ها اهمیت بالایی دارد، در کنار هم مرور کنیم.

گوگل با قاعده (MFI) همه چیز را عوض کرد

گوگل در سال 2016 اعلام کرد که از ارزیابی سایت‌ ها بر اساس نسخه دسکتاپ، به سمت ارزیابی با نسخه موبایل حرکت خواهد کرد. این تصمیم از سمت گوگل که با کلیدواژه (MFI) یا همان “ابتدا ایندکس موبایل”(Mobile-First Indexing) شناخته می‌شود.

 نشان می‌دهد که موتور جستجوی آن تمام محتواهای مورد نیاز برای قضاوت در مورد صفحه نتایج جستجوی گوگل را از محتواهای نسخه موبایل سایت‌ ها استنباط می‌کند. به بیانی دیگر اساساً نسخه موبایل در رتبه‌بندی صفحه نتایج گوگل اثر مستقیم و بی‌بدیلی دارد.

گوگل چرا چنین تصمیمی گرفته است؟

گوگل قطعاً برای چنین تصمیمی، دلایل منطقی و محکمی دارد. یکی از این دلایل، افزایش انفجاری و ناگهانی داده‌های مبادله و فراخوانی‌شده توسط موبایل است؛ به طوری که در شش الی هشت سال گذشته در مقاطعی حتی افزایش چندین برابری را تجربه کرده است.

با این وجود، گوگل ترجیح داده است که رتبه‌بندی و سایر قضاوت‌های مربوط به صفحه نتایج جستجو را بر مبنای محتواهای موجود در نسخه موبایل انجام دهد. با نگاهی از زاویه دیگر می‌توان گفت این تصمیم گوگل برای ترغیب توسعه‌دهندگان به سمت تقویت نسخه موبایل سایت‌هاست.

این تصمیم چه معنایی دارد؟

بدیهی است که اولین برداشت و مفهوم، الزام به ایجاد نسخه موبایل سایت است. پس با این وجود از منظر سئو، باید موجبات و الزامات پیروی از (MFT) را فراهم کنید. البته واقعیت این است که هجرت از ایندکس بر پایه نسخه دسکتاپ به (MFT)، حتی از سوی گوگل به صورت مقطعی و مرحله‌ای انجام می‌شود.

 این بدان معنی است که به طور ناگهانی و خلق‌الساعه، همه سایت‌ها بر اساس نسخه موبایل ارزیابی نمی‌شوند. بلکه گوگل در یک روند پیوسته سایت‌ها را به آن سمت سوق می‌دهد. شما با مطالعه راهنمای این بخش در کنسول سرچ گوگل(Google) می‌توانید روش اطلاع از این موضوع که آیا سایت شما بر اساس نسخه دسکتاپ ایندکس شده یا نسخه موبایل، استفاده کنید.

اگر سایت من بر اساس نسخه موبایل ارزیابی نشد، چه کار کنم؟

همانطور که گفته شد ممکن است هنوز هم برخی از سایت‌ها بر مبنای نسخه دسکتاپ ارزیابی و ایندکس شوند و این می‌تواند در مورد سایت شما نیز صادق باشد؛ به طوری که سئوی سایت و محتواهای آن، همچنان با نسخه دسکتاپ قضاوت شوند. این الزام عملی و اجبار سریع به توسعه نسخه موبایل را در عمل کمرنگ‌تر می‌کند.

اما این به معنی نادیده انگاشتن اصل (MFI) نیست! در خاطر داشته باشید که همه سایت‌ها بزودی و در یک فرآیند پیوسته، به حالت (MFI) رفته و بدون تردید در آینده‌ای نه‌چندان دور سایت شما نیز به این دسته وارد خواهد شد.

با این وجود بهتر است از فرصت موجود به دید یک تعطیلات، پیش از یک دوره کاری سخت نگاه کنید. پیش از آنکه گوگل به سراغ نسخه موبایل سایت شما برود، خودتان به سراغ آن رفته و آن را برای این اتفاق تا سرحد امکان مهیا سازید.

مروری بر اصل پرسش؛ محتوای نسخه دسکتاپ در مقابل محتوای نسخه موبایل

مسیر با این پرسش آغاز شد: آیا الزامی برای همسان بودن محتواهای این دو نسخه وجود دارد؟و پاسخ تلویحی ما به این پرسش، بدیهتاً مثبت بوده است. اما چیزی که به آن نپرداختیم، تکلیف سایت‌هایی است که یک دامنه با پیشوند (m.) دارند.

اگر نسخه موبایل سایت شما بر مبنای یک ساختار پاسخگو و بر مبنای اطلاعات دیوایس کاربر به صورت خودکار از نسخه دسکتاپ به موبایل نمی‌رود و باید آدرس با پیشوند (m.) برای این کار به صورت دستی اجرا شود، باید گفت بر مبنای اصل (MFI) گوگل بزودی با سایت شما به مشکل می‌خورد! پس بهتر است هرچه زودتر سایت خود را (Responsive) ساخته و برنامه‌ای برای از بین بردن دامنه (m.) خود داشته باشید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.