مقالات آموزشی

بررسی مناسب بودن بازاریابی محتوا برای کسب و کار من

مفید بود؟

بازاریابی محتوا توسط استراتژی های مختلفی صورت می گیرد. گاهی اوقات کسب و کار اینترنتی شما نیاز به یک راه کار جدید برای افزایش تعداد مشتریان و بازدید کنندگان دارد. بازاریابی محتوا می تواند راه حل مناسبی در چنین شرایطی باشد. قبل از هر چیز بگذارید کمی در مورد بازاریابی محتوا صحبت کنیم.

بازاریابی محتوا چیست؟

یکی از اصطلاحات رایج در بین فروشندگان و صاحبان کسب و کار های اینترنتی با این مضمون وجود دارد ” محتوا پادشاه است” . دلایل زیادی برای استفاده از چنین لفظی وجود دارد ولی شاید مهمترین آن ها این باشد که تولید محتوا کمی با دیگر قسمت های بازاریابی اینترنتی مانند شبکه های مجازی و سئو متفاوت است، در واقع سایر بخش های بازاریابی تحت تاثیر تولید محتوا قرار دارند و به نوعی بدون وجود محتوای خوب امکان پیشرفت در زمینه های دیگر وجود نخواهد داشت.
بازاریابی محتوا در واقع نوعی از بازاریابی است که در آن با استفاده از محتوای جذاب شامل مقالات، اخبار، محتوای ایمیلی و …. بازدیدکنندگان و مشتریان دلخواه خود را از سراسر نت به خود جذب می کنید. برای درک اهمیت بازاریابی محتوا به این نکته توجه کنید که بدون محتوا، سئو چیزی برای بهبود موتور های جستجو نخواهد داشت و در شبکه های مجازی مطالبی برای ارئه وجود ندارد. با استفاده از بازاریابی محتوا شما داده های خود را در اختیار روبات ها مانند گوگل قرار می دهید تا افرادی که به دنبال چینن اطلاعاتی می گردند را جذب کنید. در بازاریابی محتوا کلمات کلیدی نقش مهمی دارند و شما باید یاد بگیرید که از بهترین کلمات کلیدی برای جذب مشتریان بالقوه خود استفاده کنید.
هر ایمیل، هر پست در شبکه های مجازی، هر صفحه فرود و هر توضیحات محصول یک نمونه از تولید محتوا است. در واقع تولید محتوا به این معنا نیست که ما چیزهای مختلفی بنویسیم تا فقط رتبه بهتری کسب کنیم، تولید محتوا در واقع چیزی است که توسط آن ما پیام خود را به مخاطبین خود ارائه می کنیم. و هر چیزی که بتواند این پیام را منتقل کند می تواند به عنوان بازاریابی محتوا استفاده شود. ممکن است بازاریابی محتوا توسط یک عکس اینفوگرافیک یا تعداد زیادی مقاله انجام شود.

بازاریابی محتوا یکی از اصول بازاریابی اینترنتی است

زمانی که شما با مشتریان، مراجعین یا خوانندگان خود صحبت می کنید در واقع از محتوا برای برقراری ارتباط استفاده می کنید. بازاریابی محتوا برای رسیدن به یک هدف بازاریابی تعیین شده توسط مجموعه شما از محتوا جذاب و مناسب استفاده می کند. این هدف ممکن است کسب مشتری های بالقوه بیشتر، حفظ شرایط موجود، ایجاد آگاهی بیشتر و آشنایی با نام تجاری و محصولات شما یا هر چیز دیگری که به کسب و کار شما کمک کند باشد. در این جا قصد داریم تعدادی از محبوب ترین و موثر ترین روش های بازاریابی محتوا را با شما به اشتراک بگذاریم.

بازاریابی محتوا چه مزایایی برای کسب و کار شما دارد؟

یکی از دلایلی که بعضی از افراد در مورد هزینه کردن برای بازاریابی محتوا شک دارند این است دقیقا متوجه کارایی و مزایای آن نشده اند. مزایای بازاریابی محتوا نسبت به شرایط و استراتژی های شما متفاوت خواهد بود به نمونه های زیر توجه کنید:

ایجاد شناخت از نام تجاری و کسب و کار

تولید محتوا به مشتریان شما چیزی برای صحبت کردن و به اشتراک گذاشتن خواهد داد. زمانی که آن ها در مورد شما صحبت می کنند، اطلاعات خود در مورد شرکت یا کسب و کار شما را به اشتراک می گذارند و طی این فرایند ممکن است افراد جدیدی را با سایت شما آشنا کنند. در بازاریابی محتوا این امکان برای شما وجود دارد تا با تولید محتوای مناسب افراد بیشتری با شما و کسب و کار خود آشنا کنید.

جلب اعتماد مخاطبان

جلب اعتماد مشتریان و مخاطبان زمان زیادی خواهد برد. اما زمانی که شما دانش و صداقت خود در حوزه فعالیتی که می کنید نشان دهید به تدریج افراد بیشتری به شما اعتماد خواهند کرد و باز هم این افراد خواهند بود که به سایرین پیشنهاد خواهند کرد تا از خدمات شما استفاده کنند. در بازاریابی محتوا شما با ایجاد محتوا قوی و ارائه پیشنهادات درست و نکات کاربردی به کاربران و مشتریان خود باعث ایجاد حس اعتماد در آن ها خواهید شد و مطمئن باشید اعتماد مشتریان بزرگترین سرمایه شما خواهد بود.

تبدیل خوانندگان به مشتریان

نمونه بارز این مزیت بازاریابی محتوا در ایران سایت دیجی کالا است. سایتی که ابتدا به عنوان مرجعی برای بررسی کالاهای دیجیتال شناخته می شد و سپس با کسب اعتماد مشتریان و تبدیل خوانندگان مقالات به مشتریان به یکی از بزرگترین فروشگاه های اینترنتی منطقه تبدیل شد. این مسیر ممکن است کمی طولانی به نظر به برسد ولی کاملا امکان پذیر است و فقط باید بدون وقفه به آن ادامه داد. ایجاد محتوای تاثیر گذار خوانندگان بیشتری برای شما جلب خواهد کرد که در نهایت به مشتریان شما بدل خواهند شد.

 

افزایش ترافیک سایت

قطعا یکی  از اهداف اصلی بازاریابی محتوا افزایش ترافیک سایت است. حتی اگر این موضوع جزو اهداف اصلی شما نباشد به عنوان یک مزیت در این نوع بازاریابی به آن دست خواهید یافت. هر چقدر محتوای بهتری داشته باشید خوانندگان شما بیشتر خواهند شد.

 

بهبود سئو

بازاریابی محتوا مزیت های زیادی برای بهبود سئو سایت خواهد داشت. افزایش تعداد لینک ها و بک لینک ها که برای گوگل بسیار مهم است یکی از این مزیت ها خواهد بود. اگر محتوا شما خاص و مرجع باشد خیلی زود تعداد زیادی بک لینک از سایت های دیگر به این مطالب اشاره خواهند کرد. استفاده از کلمات کلیدی متنوع سبب خواهد شد طیف بیشتری از افراد را به خود جلب کنید همچنین در رده بندی گوگل پیشرفت بیشتری داشته باشید. همانطور که گفته شد بدون محتوا سئو بی معنی خواهد بود.

کسب مشتریان بیشتر

بازاریابی محتوا مشتریان شما را بیشتر خواهد کرد. در این موضوع شکی نیست که اگر شما استراتژی بازاریابی مناسب و کار آمدی داشته باشید به علاوه کمی صبر و تحمل قطعا تعداد مشتریان شما پیشرفت چشمگیری خواهد داشت. در بازار رقابتی امروز، رتبه بندی گوگل نقش مهمی خواهد داشت. با توجه به تمام مزایای بازاریابی محتوا که تا الان به آن اشاره کردیم شما هم متوجه شده اید که محتوا سبب پیشرفت سایت شما در گوگل خواهد شد و نتیجه مستقیم این اتفاق افزایش تعداد مشتریان خواهد بود.

در بازاریابی محتوا باید صبر داشته باشید

نکته ای که باید در بازاریابی محتوا به یاد داشته باشید این است که هیچ یک از مزایای آن در مدت زمان کوتاه خود را نشان نخواهند داد. به این نوع بازاریابی ها که در دراز مدت پاسخ می دهند اصطلاحا بازاریابی flywheel گفته می شود. به این بازاریابی را مانند کار با یک تراکتور قدیمی مقایسه می کنند. ابتدا باید تلاش زیادی برای روش کردن و شروع به کار آن داشته باشید. زمانی که شروع به کار کرد نباید انتظار داشته باشید مانند یک ماشین فرمول یک شتاب داشته باشد! حرکت آرام و ممتد آن سبب می شود که نتایج به تدریج آشکار شود. اگر می خواهید بعد از پایان کار با تراکتور محصولات خود را از زمینی که به خوبی شخم زده اید برداشت کنید از ابتدا باید به موفقیت خود ایمان داشته باشید و از تلاش خود نا امید نشوید.
حالا به گراف زیر توجه کنید، همانطور که می بینید زمان زیادی برای رسیدن به اهداف لازم است. برای این کار لازم است که بر خلاف خیلی از افراد نا امید نشوید:

آیا برای موفقیت در بازاریابی محتوا باید بودجه و تیم نویسندگان بزرگی داشته باشید؟

خیر! لازم نیست. اگر بودجه و تیم نویسندگان بزرگی ندارید باید بر روی اهداف کوچکتر و کلمات کلیدی مهم کار خود تمرکز کنید. تعداد زیادی محتوای مرتبط با یک موضوع راه شما را برای رسیدن به اهداف خود هموار می کند. سعی کنید کلمات کلیدی مهم و مرتبطی که رقابت شدید در آن ها وجود ندارد انتخاب کنید. با این روش سریعتر و صفحه اول نتایج گوگل خواهید رسید. سعی کنید حتی در چنین شرایطی نیز کیفیت مقالات خود را در حد بالایی نگه دارید. شاید زمان بیشتری صرف کنید ولی نتایجی که بعدا خواهید گرفت ارزش بیشتری خواهد داشت.

چگونه سرمایه گذاران یا شرکاء و همکاران خود را برای استفاده از بازاریابی محتوا قانع کنیم

خیلی از کسب و کار های اینترنتی به صورت گروهی اداره می شوند. اگر شما به اهمیت این نوع بازاریابی واقف هستید ولی برای قانع کردن همکاران و سرمایه گذاران خود به دلایل بیشتری نیاز دارید می توانید از روش های زیر استفاده کنید.

آموزش اهمیت بازاریابی محتوا

همانطور که اشاره کردیم بسیاری از افراد آشنایی کاملی با این نوع بازاریابی و اهمیت آن ندارند در چنین شرایطی شما باید به آن ها توضیح دهید که بازاریابی محتوا دقیقا چیست، چه مزایایی برای کسب و کار شما دارد و در قبال هزینه به چه اهدافی می رسید. روشن گری درست در این زمینه می تواند رغبت بیشتری در افراد ایجاد کند.

نشان دادن بازگشت سرمایه

مهمترین نگرانی افراد در این زمینه احتمال از دست رفتن سرمایه است. برای این که ارزش سرمایه گذاری بر روی محتوا را نشان دهید باید از وضعیت کنونی کسب و کار و سایت خود اطلاعات کامل داشته باشید. آنالیز های متعددی در این زمینه وجود دارد با استفاده از آن ها نکات ضعف و قوت سایت خود را پیدا کنید.
سپس باید ارزش تولید محتوا و میزان بازگشت سرمایه را تعیین کنید. برای این کار باید ابتدا ارزش مشتریان و کاربران بخش های مختلف سایت خود را مشخص کنید. به همکارانتان نشان دهید که ارزش یک بازدید کننده و مشتری برای شما چقدر است و تولید محتوای مناسب چه تعداد مشتری احتمالی برای شما به همراه خواهد داشت.
کلمات کلیدی و ارزش آن ها را با استفاده از آنالیز های گوگل مشخص کنید و میزان سرچ و بازدید آن ها را گوش زد کنید. ارائه آموزش صحیح در مرحله قبل به شما کمک خواهد کرد بازگشت سرمایه در بازاریابی محتوا را بهتر نشان دهید.

اشاره به استفاده رقبا از بازاریابی محتوا

بی پرده در مورد استفاده سایر رقبا و سودی که از این راه عاید آن ها شده است صحبت کنید. فرقی نمی کند که شما در چه زمینه ایی فعالیت می کنید همواره رقبایی وجود دارند که با استفاده از محتوا در حال رشد و رقابت با شما هستند. حتی اگر در جایگاه بهتری نسبت به آن ها هستید فراموش نکنید اوضاع همواره ممکن است تغییر کند.
اگر رقبای شما در حال هزینه در این زمینه هستند شما نباید از آن ها غافل شوید، نمونه های بسیاری وجود دارند که بازار رقبای خود را از چنگ آن ها در آورده اند
در انتها باید گفت بازاریابی محتوا یکی از ارکان جدایی ناپذیر بازاریابی در کسب و کار های اینترنتی است اگر تا به حال از آن استفاده نکرده اید حال وقت آن رسیده که با تولید محتوا مناسب کسب و کار خود را رونق دهید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.