مقالات آموزشی

محتوای تبلیغات تجاری و اهمیت تجربه کاربر از محتوای تبلیغاتی شما

مفید بود؟

حقیقت این است که آموزش تولید محتوای تبلیغاتی‌ برای هر برند یا کسب و کاری، حکم آب برای شخصی تشنه را دارد که در بیابان راه خود را گم کرده است. درست است! در مسیر ِپیشرفت و جذب مخاطب بیشتر و کمک به تمامی کسانی که قصد داریم آنها را برای خرید محصول/ یا استفاده از خدمات مان ترغیب کنیم، بارها و بارها مسیر را گم می کنیم. به همین خاطر نیاز داریم تا نقشه راه ِخود را به روز نگه داریم؛ از موانع آگاه باشیم؛ رویداد ها را پیش بینی کنیم و جایی برای ریسک ها و چالش ها در نظر بگیریم.

محتوای تبلیغات تجاری 

محتوای تبلیغات تجاری در اصل اصطلاحی است چتری، برای تک تک شیوه ها و اهداف تولید محتوا؛ به این معنا که تمامی برند ها و کسب و کارهایی که تولید محتوا

را در دستور کار خود قرار داده اند، طبق چند هدف خاص تلاش می کنند:

  •  تبلیغات،
  •  فروش بیشتر،
  •  و تحت تاثیر قرار دادن مشتری بالقوه و وفادار نگه‌داشتن مشتریان سابق.

منظور از مشتری بالقوه کسی است که هنوز از وجود برند شما آگاه نیست، یا تاکنون هیچ محصولی از شما خریداری نکرده است.

 

چه لزومی دارد که برای آموزش تولید محتوای تبلیغاتی به این محتوا اعتماد کنید؟

این مطلب جهت آموزش تولید محتوای تبلیغاتی به شما کمک می کند تا با تعیین هدفی شفاف و نقشه‌ی راه برای تولید محتوا، به اهداف‌تان برسید. تولید محتوا به راضی نگه داشتن مخاطبان کمک می کند و اجازه می دهد با آنها ارتباط مداوم داشته باشید. مرسوم ترین شیوه‌ی بازاریابی برای داشتنِ فروش بیشتر، تهیه محتوا برای شبکه های اجتماعی و وبلاگِ سایت است.

این آموزش تولید محتوای تبلیغاتی برای:

  • داشتن رویکرد تخصصی یکپارچه
  •  ایجاد آگاهی از برند
  • حفظ تجارت تان (تا 67 درصد بالاتر از کسانی که محتوای تبلیغاتی تولید نمی کنند)
  •  ارزشمند شدن از نظرِ (47 درصد از) خریداران یا مخاطبان
  •  ایجاد روابط با مشتریان آینده نگر (ایجاد تعامل بیشتر)ضروری است.

در ابتدای مبحث ِ آموزش تولید محتوای تبلیغاتی باید بدانید که هر محتوایی که تولید می کنید، باید بتواند بازتابی از برند شما و فعالیتی که در دنیای امروز انجام می دهید، باشد. محتوای شما چیست؟ اخبار، مقالات وبلاگی، پست های اینستاگرام، تلگرام، توییت ها و غیره. عالی است! فقط تک تک این محتواها باید بتوانند ارزش برند شما را بازتاب دهند. وقتی چنین شد، یعنی شما توانسته اید محتوای تبلیغاتی تولید کنید.

ایجاد تمرکز روی برند در روال تهیه محتوا تبلیغاتی؛ چطور و چگونه؟

برای تهیه محتوا به شیوه تبلیغاتی باید موضوع و لحن را به طور پیوسته و یکسان در اولویت قرار دهید. تکلیف موضوع مشخص است؛ موضوع محتوای شما می تواند شامل دغدغه های مشتریان، معرفی محصول تان، راهنمایی خرید و غیره باشد.

منظور از لحن، شیوه‌ی برقراری ارتباط با مخاطب به کمک محتوا طبق یک چارچوب رفتاری است. مثلا تصور کنید که تصمیم می‌گیرید که با مخاطب به شکل عامیانه و ساده ارتباط برقرار کنید. حال این دو نکته را در نظر بگیرید و محتوا تولید کنید. اما چگونه؟ به مثال زیر نگاهی بیندازید.

چالش ها و فرصت ها در تهیه محتوا تبلیغاتی

مثلا تصور کنید کسب و کارتان به تولید شیرینی و کیک و کلوچه های خوشمزه مربوط می شود. شما در این کسب و کار باید از کلیه‌ی اپلیکیشن های محبوب برای بازاریابی کمک بگیرید. به علاوه، در وبلاگ سایت تان هم باید به شکل های متفاوت تولید محتوا کنید؛ منظور از شکل های مختلف، موارد زیر است:

  • متنی: محتوای متنی کوتاه، فایل پی دی اف، مقاله و …
  • صوتی: پادکست، فایل صوتی
  •  بصری : ویدئو، تصویر

موضوعاتی که باید برای تولید محتوا در وبلاگ و رسانه های اجتماعی تان در نظر بگیرید، می توانند شامل نمونه های زیر باشند:

1) چگونگی تهیه مواد اولیه‌ای که برای تولید شیرینی ها استفاده می شود.

2) آیا این مواد ارگانیک بوده و از گیاهان به دست می آیند یا خیر.

3) معرفی پرسنل اداری و کارگران و …

4) معرفی محصولات جدید با ارائه توضیحاتی در مورد مزایای خرید ِآن (مثلا معرفی جدیدترین شیرینی که تولید کرده اید که اتفاقاً با استقبال خوبی هم از سوی خریداران مواجه شده است. اینکه این شیرینی معمولا در چه کشور هایی استفاده می‌شود. برای میل در کدام وعده‌ی غذایی مناسب است و غیره).

 

این کسب و کار برای تهیه محتوا باید از پرداختن به موضوعات زیر اجتناب کند:

  • مثلا تورم و افزایش قیمت آرد و سایر موارد اولیه برای تولید محصول
  • یا آموزش و دستور پخت شیرینی و کیک و غیره.

پس تولید محتوای تبلیغاتی شما باید متمرکز روی دو جنبه‌ی مهم باشد:

  • مرتبط به مشتری باشد.
  • مرتبط به کسب و کارتان باشد.

برای درک بهتر نگاهی به تصویر زیر بیندازید. این تصویر ویژگی های بازر و نمونه محتوای تبلیغاتی خوب را نشان می دهد.

تهیه محتوا با کمک یک راهنما

برای تهیه محتوا و ارائه یک راهنما به تیمی که محتوای تبلیغاتی تان را تولید می کنند، می توانید اولویت های زیر را در نظر بگیرید.

  • مشتری باید به کمک محتواهای تولیدی توسط شما، از ماهیت محصول آگاهی کامل پیدا کند.
  •  ایجاد محتواهای تبلیغاتی که باعث شود نام برند شما در ذهن مخاطبان تثبیت شود، حائز اهمیت است.
  •  نرخ فروش افزایش پیدا کند.
  •  محتوا باید کاری کند که مشتری بین شما و رقبایتان قائل تمایز شود. به بیان دیگر، نباید شما را شبیه دیگر برند ها در نظر بگیرد. باید در ذهنش برای برند شما یک پنجره‌ی جدید باز کند.
  • وقتی با تمرکز روی برند بنویسید، هر اقدامی در جهت تولید محتوا به دستاورد های جدید منتهی می شود.

اهمیت تجربه کاربر از محتوای تبلیغاتی شما

در مرحله بعدی از آموزش تولید محتوای تبلیغاتی، باید از اینکه محتوایتان می تواند مخاطب را درگیر خود کند یا خیر، اطمینان حاصل کنید. برای اینکه بتوانید چنین حالتی را خلق کنید باید چند پیش نویس داشته باشید، از اینکه:

  • چه چیزهایی باعث می شوند «مخاطب شما» درگیر محتوا شود؟
  •  چه چیزهایی توجه مخاطب را به سمت شما و برندتان حفظ می کند؟
  •  مخاطبان موقع ارزیابی برند یا محصول شما به چه چیزهایی بیشتر اهمیت می دهند؟

وقتی دانش خود را در زمینه ای که فعالیت میکنید به مخاطب نشان دهید، به او حس ِ«اعتماد» القا می کنید؛ به بیان دیگر کاری می کنید که مخاطب به شما و میزان حرفه ای بودن تان اعتماد کند. اما وقتی بر اساس «نیاز مخاطب/ مشتری» تولید محتوا کنید، «توجه» او را به دست می آورید. برای درک بهتر توصیه می کنیم این جملات را مجددا بخوانید تا تفاوت «دریافت توجه مخاطب» را نسبت به «جلب اعتماد مخاطب» متوجه شوید.

تهیه محتوای تبلیغاتی شما باید هر دو این حالات را شامل شود. یعنی باید بتواند:

1. اعتماد مخاطب را جلب کند.

2. توجه مخاطب را به شکلی پایدار نگه دارد.

جلب عشقِ مشتری در نگاه اول

یک حقیقت ِانکار ناپذیر: «همه‌ی افراد، با برند یا کسب و کارتان آشنایی ندارند.» تعداد زیادی از کسانی که برای اولین بار محتوای سایت یا شبکه های اجتماعیتان را می‌بینند، هیچ اطلاعی از میزان حرفه ای بودن‌تان ندارند. اصلا نمی دانند که شما چه کمکی می توانید به آنها کنید! پس با اولین چیزی که مواجه می شوند شما و تیم تان نیست، بلکه محتوایی است که تولید می کنید.

کسب و کار فروش

تهیه محتوا به همین دلیل سخت است؛ محتوای تبلیغات تجاری باید به شکلی باشد که در برخورد اول، نیاز مخاطب را رفع کند. به همان مثال کسب و کار فروش کیک و شیرینی برمی گردیم. تصور کنید مخاطب برای اولین بار محتوای تولیدی شما را داخل وبلاگ سایت تان «در مورد جدید ترین کوکی تولید شده توسط برندتان» دیده است. شما به او چه اطلاعاتی را ارائه کرده اید؟ اینکه:

  • کوکی از چه موادی ساخته شده است.
  •  چرا اقدام به تولید این محصول جدید کرده اید.
  • چرا قیمت آن نسبت به محصولات مشابه کمتر است.
  •  ارائه تاریخچه پخت کوکی در سرتاسر دنیا.

تصور کنید در تهیه محتوا از تک تک موارد بالا استفاده کرده اید؛ سوال اینجاست: آیا نیاز مخاطب را برطرف می کنند؟ خیر! مخاطب این محتوا را حتی نگاه هم نخواهد کرد. اما اگر در مورد گزینه های زیر صحبت کرده بودید می توان گفت که به نیاز مخاطب پرداخته اید. برای درک نیازهای مخاطب ابتدا باید تحقیق کنید. سپس به تولید محتوای تبلیغاتی بپردازید.

  • ارزش غذایی کوکی جدید تولید شده توسط برند شما
  •  اینکه آیا برای افرادی که رژیم گرفته اند مناسب است یا خیر.
  •  اینکه آیا فاقد قند است و برای افراد دیابتی مناسب است یا خیر.
  •  میزان استقبال از این کوکی در بین مشتریانی که آن را از شما خریده اند.

و غیره.

انتشار محتوا در مکان و زمان درست (In The Right Place At The Right Time)

بخش بعدی آموزش تولید محتوای تبلیغاتی به این موضوع می پردازد که چرا باید انتشار محتوا را جدی بگیرید. زمان انتشار، چگونگی انتشار و مکان انتشار محتوای تبلیغاتی، میزان ِموفقیت ِآن را تعیین می کند. از تمامی شبکه های اجتماعی و بستر های موجود (با بیشترین تعداد مخاطب) استفاده کنید. این کار به شما کمک می کند مطمئن شوید که صدایتان تا حد ممکن به مخاطبان در هر پلتفرمی می رسد. مثلا اینستاگرام و تلگرام باید جزء شبکه های اجتماعی مورد نظرتان برای انتشار محتوا باشند؛

 

زیرا بیشتر از 1 میلیارد مخاطب در اینستاگرام حضور دارد و بیشتر از 55 میلیون مخاطب در تلگرام. درست است، همه‌ی این افراد نمی توانند مشتری شما باشند؛ اما دست کم بیشتر از ده هزار نفر از کاربران ِایرانی در این اپلیکیشن ها می توانند با برندتان آشنا شوند، اینطور نیست؟ این عدد را شما تعیین کنید؛ چه تعداد مخاطب جدید می‌خواهید؟ پس انتشار محتوا را جدی بگیرید.

اهمیت به سوییت اسپات و فرکانس محتوا

سوییت اسپات (sweet spot) یا نقطه مطلوب را در فرکانس محتوایتان بیابید. فرکانس محتوا، بازخوردی است که پس از انتشار محتوا دریافت می کنید. محتوا یک شمشیر دو لبه است: یا مخاطب را خسته می کند، یا او را به ذوق می آورد. یافتن سوییت اسپات برای تولید محتوای تبلیغاتی و انتشار آن به دو عامل بستگی دارد:

  • کیفیت محتوا
  •  میزان تاثیرگذاری بر مخاطب
  • What are the 3 components of content strategy?

     

4 عامل مهم در تولید و انتشار محتوای تبلیغاتی

زمانبندی انتشار محتوای تبلیغاتی

انتشار محتوای تبلیغاتی باید طبق یک الگو عمل کند. وقتی طبق الگویی خاص عمل کنید، به تک تک اهداف خود می رسید. سه رکن اصلی در داشتن استراتژی موفق برای تولید محتوا شامل:

  •  تمرکز بر روی شخصیت و جایگاه برند،
  •  تجربه کاربر از محتوا،
  •  و انتشار آن است.

وقتی روال انتشار ِمشخص و پیوسته در تهیه محتوایتان جای داشته باشد، یعنی به موفقیت رسیده اید.

در آموزش تولید محتوای تبلیغاتی‌ برای زمانبندی و تعیین تاریخ مشخص جهت انتشار محتوا حالات مختلفی را در نظر می گیرند. شما می توانید ابتدا یک تقویم محتوایی ایجاد کنید. سپس چند قسمت ِمختلف برای آن تعیین کنید.

  •  موضوعی که باید در آینده (روزهای پیش ِرو) برای آن محتوا تولید کنید.
  • چه محتواهایی باید به روز رسانی شوند؟
  • برنامه ریزی فعالیت های تبلیغاتی
  •  وضعیت انتشار/ عدم انتشار هر محتوا
  • رسانه ای که باید محتوا در آن قرار داده شود.
  •  تاریخ دقیق انتشار هر محتوا

نمونه ای از یک تقویم محتوا در تصویر زیر درج شده است.

 

برای مخاطب، جزء بهتر از کُل است.

این نکته در آموزش تولید محتوای تبلیغاتی باید در کل مراحل تولید محتوا رعایت شود و یک مرحله خاص نیست. شما باید محتوا را با یک موضوع ِجزئی تولید کنید نه با موضوعِ کلی. مثلا اگر مجددا به همان مثال فروش کیک و شیرینی برگردیم، برای تولید محتوا، نباید موضوعات کلی را انتخاب کنید و در مورد آن بنویسید. یا اینکه کل محتوا هایتان نباید جنبه‌ی عمومی یک موضوع را هدف قرار دهند. مخاطبان از اشاره به جزئیات و ارائه دستورالعمل استقبال می کنند. مثلا:

  • ×محتوای بد: معرفی بهترین شیرینی های دنیا
  • محتوای متوسط: برای مهمانی ها از چه نوع شیرینی هایی بهتر است استفاده شود؟
  •  محتوای خوب: بهترین نوع شیرینی های تولیدیِ برند ما برای جشن تولد کودکان شما
  • The 10 Ingredients of Great Content Writing 

ختم کلام

آموزش تولید محتوای تبلیغاتی روالی است پیوسته. شما همیشه نیاز دارید خودتان را به عنوان تیم تبلیغات و تولید محتوای یک برند، یک کسب و کار به روز کنید تا بتوانید موفق عمل کنید. زیرا موفق شدن و یافتنِ استراتژی مناسب، یک شبه اتفاق نمی افتد. برای به روز نگه داشتن اطلاعات خود، پیشنهاد می کنیم سایر مطالب تولید شده توسط تیم رایا مارکتینگ را در وبلاگ ما مطالعه کنید. ما اینجا هستیم تا برند یا کسب و کار شما (در هر ابعادی) هر چه پویاتر به قله های موفقیت نائل شود.

 

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.