مقالات آموزشی

ترفند های ارتباطی در شبکه های اجتماعی (قسمت دوم)

مفید بود؟

شبکه های اجتماعی مطابق تعریف های متعدد بر ایجاد ارتباطات و تعاملات گسترده تأکید دارد. ظهور این پدیده پس از گسترش و استفاده از اینترنت موجب ایجاد تصمیمات اساسی در شیوه های ارتباطی میان افراد، جوامع و کسب و کارهای مختلف شده است.

این تغییرات را می توان به صورت کلی به 4 قالب تقسیم بندی کرد:

1- شبکه های اجتماعی به شما اجازه می دهد تا با افراد بیشتری ارتباط برقرار کنید.

با توجه به طبیعت غیر رسمی شبکه های اجتماعی، ملاقات افرادی که قصد ارتباط با آن¬ها دارید آسان است و می توانید در سریع ترین زمان ممکن به آنها دست پیدا کنید.

 

2- تسهیل و برآورده کردن فزاینده ی سطح صمیمیت و نزدیکی

در حالی که این جنبه ها در کسب و کارها تأثیرات مثبت و خوبی دارند، باید از ویژگی ها و نقص های اجتماعی آن ها در ایجاد سایر روابط نیز آگاه باشیم. یکی از اشتباهات بزرگ این است که تصورات بر آن است که درگیر کردن صمیمیت و نزدیکی در فضای دیجیتال با فضای واقعی آسان است. ما به راحتی می توانیم توسط این موضوع فریب داده شویم که سهولت در ایجاد ارتباطات آنلاین شروع تفکر برای ایجاد روابط شدیدتر، متعهدتر و کامل تر هستند. در زندگی روزمره با خطر بیگانگی افرادی که در پی یافتن صمیمیت با دوستان و افراد آنلاین هستند رنج می بریم و نسبت به این مسأله در شبکه های اجتماعی باید هوشیاری لازم به خرج دهیم.

در شبکه های اجتماعی بعضاً ارتباطات بسیار متفاوتی شکل می گیرند، بنابراین باید مطمئن شویم که از ارتباطات ایجاد شده و سرمایه گذاری لازم در آن بهره ی کافی را خواهیم برد. در کسب و کار بدین معنی است که باید اطمینان حاصل کنید که در تعادل مناسب بین روابط آنلاین و آفلاین برای موفقیت شخصی و حرفه ای خود سرمایه گذاری می کنید.

 

3- مستعد پذیرش تأثیرات موجود در شبکه های اجتماعی خواهید شد.

همانطور که تحقیقی از Cacioppo پژوهشگر دانشگاه شیکاگو نشان می دهد، یکی دیگر از ناکامی های روابط شبکه های اجتماعی این است که ما به طور بالقوه به اثرات مخرب عاطفی می پردازیم. مطالعات او نمایانگر این است که احساس تنهایی از طریق شبکه های اجتماعی منتقل می شود.

 

اگر فردی در شبکه آنلاین شما عصبانی، تنها یا ضد چیزی باشد و آن را به شما انتقال دهد، با احتمال بیشتری این حالت را خودتان به افراد دیگر منتقل خواهید کرد. این بدین معنی است که حتی اگر با این افراد هرگز در زندگی واقعی ملاقات نکنید و برخورد مستقیم نداشته باشید نیز رفتار بد آن¬ها هنوز می تواند بر روی شما تأثیرگذار باشد.

به همان اندازه که در شبکه های اجتماعی حضور پررنگ تر و درگیرانه ای دارید، برای کنترل تأثیرات و واکنش های احتمالی خود، می بایستی اهمیت بیشتری قائل شوید. ممکن است ما در جایگاه انسان محکم تر و مقاوم تر از شبکه های اجتماعی باشیم و بسته به وقتی است که در شبکه های اجتماعی خود صرف خواهیم کرد.

اگر به عنوان یک صاحب کسب و کار در شبکه های اجتماعی فعالیت می کنید این مسأله به چند دلیل مهم خواهد بود. اولاً اینکه اگر ادب و آداب را رعایت نکنید و فقط به فکر انتقاد باشید، این مسأله می تواند به برند شما و نحوه ی نگاه افراد به شما آسیب وارد کند که در نهایت همین موضوع تعیین می کند که چه کسی تصمیم به کار با شما و نحوه ی کسبتان برای سودمندی بیشتر خواهد کرد.

دوم اینکه در شبکه های اجتماعی حتی مکالمات آنلاین و پیام های مرتبط نیز به صورت خصوصی نیستند. یک اشتباه در این مقوله می تواند تأثیرات ماندگار و منفی زیادی حتی به صورت ناخواسته داشته باشد.

 

4- مقایسه ی خودتان با دیگران

یکی دیگر از نکات شبکه های اجتماعی این است که ممکن است موجب کاهش موفقیت های ما یا حداقل نگاه کم و کوچک به آن¬ها و تقویت شکست های هرچند کوچکتان شود. اطلاعات زیاد و چگونگی انتشار آن در شبکه های اجتماعی، این تردیدها را به وجود می آورد که زندگی دیگران و کسب و کار آنها در برابر شما به گونه ای است که قدرت رقابت از سوی شما وجود ندارد. همچنین ممکن است فشارهایی از سوی اشخاص خاصی بر رویمان باشد، همانطور که همواره احساس می کنیم مردم ما را تماشا می کنند و این می تواند احساس مسابقه به صحنه های مختلف زندگی القا کند.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.