مقالات آموزشی

مقایسه ی تبلیغات با بازاریابی با محتوا

مفید بود؟

در این محتوا سعی داریم تا تفاوت بازاریابی و تبلیغات را بررسی کنیم؛ اما در ابتدا به توضیح جداگانه هر کدام می‌پردازیم. قطعا بازاریابی با محتوا

با بازاریابی با تبلیغات و یا خود تبلیغات متفاوت است.

بیشتر بخوانید: هزینه تولید محتوای متنی

بررسی مفهوم بازاریابی و تبلیغات

تبلیغات:

بازاریابی و تبلیغات یا Advertising ، معرفی خدمات، محصولات، کالاها و… می باشد که به منظور خاصی صورت می‌گیرد. که این تبلیغات‌ در فضایی تعبیه شده مانند سایت‌ها، تبلیغات‌ اینترنتی، بیلبورد و بنرهای سطح شهری و… انجام می‌گیرد. در واقع تبلیغات فقط به منظور معرفی و آگهی رسانی در انواع و قالب‌های گوناگونی صورت می‌گیرد.

به عنوان مثال تبلیغات می تواند شامل موارد زیر باشد: 

تبلیغات به منظور معرفی یک برند، تبلیغات به منظور ارائه خدمات و محصولات به مردم، تبلیغات به منظور تشویق مردم برای  شرکت در رویداد های اجتماعی و فرهنگی و سیاسی، تبلیغ یک نهاد و سازمان دولتی و خدمات آن، تبلیغ معرفی و شناساندن شهر و کشور و محل هایی که دارای جاذبه گردشگری و توریستی هستند، تبلیغ به منظور نهی و یا خبر رسانی رویدادی خاص، تبلیغات به منظور اشاعه دین، فرهنگ و مذهب و….

از زمان های دور تبلیغات در قالب‌های گوناگون به مردم ارائه داده می‌شد؛ ولی با گذشت زمان و فاصله گرفتن از عصر سنتی، تبلیغات در قالب‌های نوین و پیشرفته تر صورت می‌گیرد. پدید آمدن روش‌های نوین سبب شد که تبلیغات به دست افراد بیشتری برسد.

می‌توان رو‌ش‌های تبلیغاتی را به دو نوع سنتی و اینترنتی تقسیم بندی کرد.روش سنتی شامل توزیع کارت‌ها، تراکت‌ها، بیلبورد های نصب شده در سطح شهر و خیابان‌ها، تبلیغات شبکه‌های تلویزیونی از طریق صدا و سیما، برگزاری نمایشگاه و همایش برای تبلیغات کالا، محصولات یا خدمات، تبلیغ در روزنامه و مجلات و پیامک‌های تبلیغاتی؛ می‌شود.

روش مدرن یا اینترنتی شامل تبلیغات در بازاریابی، تبلیغات در وب سایت‌های دارای بازدید، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی محبوبی چون اینستاگرام، تلگرام و رپورتاژ در وب سایت‌ها است.

بازاریابی با محتوا: 

و اما بازاریابی با محتوا؛ فعالیت و آگهی‌هایی هستند که در قالب آموزش به افراد و مخاطبان هدف قابل ارائه هستند؛ در واقع بازاریابی با محتوا مخاطب را به‌سوی کسب و کارتان تشویق می‌کند. تفاوت بازاریابی و تبلیغات در این است که تبلیغات شاخه‌ای از بازاریابی است.

تفاوت میان بازاریابی با محتوا و تبلیغات:

شاید تمام رابطه میان تبلیغات و بازاریابی از نوع تفاوت نباشد؛ ولی می‌دانیم که حداقل در یک نقطه با هم اشتراک دارند و آن هدف مورد نظر؛ یعنی اطلاع رسانی برای موضوعی است.

برخی معتقدند که تفاوتی میان بازاریابی با محتوا و تبلیغات وجود ندارد؛ اما این یک باور غلط است. تبلیغات به منظور انتشار محتوای تولید شده است؛ که به علت آگهی و اطلاع رسانی صورت می‌گیرد. اما بازاریابی با محتوا در مقیاس گسترده ‌تری انجام می‌گیرد. به بیانی ساده تر تبلیغات از محتوا در بازاریابی تبعیت می‌کند.

همچنین تبلیغات مسبب این است که شما بازاریابی با محتوا را که هدف اصلی شما است؛ به مخاطبان مورد نظر خود انتقال دهید و آن ها را آگاه سازید. تفاوت بازاریابی و تبلیغات در این است که؛ بازاریابی بدون وجود تبلیغات هم می‌تواند به مسیر و روند خود ادامه دهد و وابستگی برای دیده شدن ندارد. تبلیغاتی که در قالب‌های گوناگون و در مکان‌های گوناگون قابل مشاهده هستند؛ به عنوان تبلیغات خروجی نیز شناخته شده هستند. محبوبیت این گونه تبلیغات در میان مردم و افراد جامعه بسیار کم شده است؛ چرا که مردم به روش‌های نوین علاقه مند شده اند. به گونه‌ای که حتی برای دریافت محتواهای مورد نظر خود در هر زمینه، بازاریابی های موجود و امروزه را ترجیح می‌دهند. بازاریابی با محتوا شیوه جدید تبلیغات است زیرا تحت تمام استانداردهای تعیین شده تولید و به مخاطب اعلام می‌گردد. مخاطب می‌تواند با استفاده از سایت‌ها، وب سایت‌ها، نرم افزارها و بسیاری دیگر از ابزار هایی که  پدید آمده اند، تمام نیاز های خود را برطرف کند.

دلیل انتخاب بازاریابی با محتوا در این است که مخاطب اطلاعات دقیق تری را می‌تواند کشف کند و جای هیچ گونه شک و شبه‌ای وجود نخواهد داشت. همان طور که گفته شد؛ بازاریابی شامل اجزای مختلفی است؛ که هر کدام از آن اجزا می‌توانند به طور مستقل فعالیت کنند.

تفاوت های بزرگ

به غیر از تفاوت هایی که گفته شد ، بین تبلیغات سنتی و بازاریابی محتوا چند تفاوت اساسی وجود دارد.

نمایش در مقابل پرورش

بازاریابی سنتی این موضع را دارد که همه چیز را در مورد یک تجارت ، محصول یا خدمات به مصرف کنندگان بگوید. آنها تصاویر و اطلاعات مستقیم را در مورد هر چیزی که می فروشند به نمایش می گذارند. بازاریابی محتوا چندان مستقیم نیست. به جای ذکر موارد ، بازاریابی محتوا، محتوایی را ارائه می دهد که مصرف کننده مورد نظر آن را جالب ، مفید یا ارزشمند می داند. این راهی است که به مصرف کنندگان نشان می دهد که در صنعت خود آگاه هستید و می توانند برای اطلاعات مفید روی شما حساب کنند.

فوری در مقابل بلند مدت

در بازاریابی تبلیغاتی با توجه به این واقعیت که مشتری محصول شما را می بیند وآن را خریداری می کند. با این حال ، فروش ندرت اتفاق می افتد. به طور متوسط ، شما باید 7 روز هفته در طول 12 ماه جلوی چشم مشتری احتمالی بروید تا آن ها محصولات شما را ببینند. با بازاریابی محتوا ، شما فوراً محصولی را تحت فشار فروش قرار نمی دهید ، بلکه به طور مداوم با محتوای خود جلوی مشتری مورد نظر قرار می گیرید. محتوا یک راه عالی برای دیده شدن و شنیده شدن است ، بدون این که مجبور باشید محصول یا خدمات را تحت فشار فروش قرار دهید.

صحبت کردن در مقابل گفتگو کردن

با تبلیغات ، شما با مصرف کنندگان صحبت می کنید. هیچ گفتگویی وجود ندارد ، شما فقط به مصرف کنندگان نشان می دهید که چه چیزی را می فروشید و مزایای آن محصول یا خدمات را بیان می کنید. با محتوای آنلاین ، فرصت بیشتری برای صحبت با مصرف کنندگان وجود دارد. آنها می توانند در مورد پست های وبلاگ شما نظر بگذارند ، در وبینار یا پادکست شما با شما ارتباط برقرار کنند ، نظر دهند و پست های رسانه های اجتماعی شما را لایک کنند. و محتوا به شما این امکان را می دهد که پاسخ سوال های مشتری را بدهید. همچنین به شما این امکان را می دهد که مشتریان بالقوه خود را بشناسید و به آنها اعتماد کنید.

عمومی در مقابل خاص

باریابی تبلیغات این است که پیام شما را در برابر بیشترین افراد ممکن قرار دهد. بازاریابی محتوا این است که آن را در معرض دید افراد مناسب قرار دهد. به طور کلی بازاریابی محتوا هدفمند است. بازاریابان محتوا وقت خود را صرف تحقیق درباره مخاطبان خود می کنند و دقیقاً می دانند که  مشتری چه نوع محتوایی را بیشتر می خواهد بخواند. آنها تحقیق و بررسی می کنند و مخاطبانشان را پیدا می کنند و محتوا را در مکان های مناسب توزیع می کنند.

تجارت محور در مقابل فروش بازارگرمی

بازاریابی محتوا از نظر نحوه اشتراک گذاری بسیار متفاوت از بازاریابی تبلیغات است. در بازاریابی تبلیغاتی بازاریابان تصمیم می گیرند که تبلیغاتشان کجا و چه زمانی به اشتراک گذاشته شود. از سوی دیگر، محتوا به راحتی توسط خوانندگان مصرف و به اشتراک گذاشته می شود. اگر شخصی که مشتری آن را می شناسد و به آن اعتماد دارد تبلیغات شما را  توصیه کرده باشد ، احتمال بیشتری دارد که خدمات شما را بررسی کند. ولس محتوای آنلاین به راحتی قابل اشتراک گذاری است که آن را به یک تاکتیک عالی بازاریابی تبدیل می کند. مشاغل امروز در جهت بازاریابی جدیدی حرکت می کنند. بازاریابی محتوا در مورد ایجاد بخشهایی از محتوا است که برای مشتری هدف شما مفید خواهد بود. این در مورد این است که با مخاطبین مناسب روبرو شوید و آن رابطه را تقویت کنید تا آنها از کسب و کار شما خوششان بیاید و به شما اعتماد کنند و در نهایت به خریداران اختصاصی تبدیل شوند.

گفتن در مقابل نمایش

تبلیغات فقط یک ادعا است. شعار یونایتد ، “پرواز در آسمان دوستانه” است، زیبا به نظر می رسد، اما آسمان آنقدر دوستانه به نظر نمی رسد و بهتر است که بدانید یونایتد دارای کمترین میزان رضایت مشتریان در صنعت است. تبلیغات صحبت کردن است و بازاریابی محتواعمل کردن.

برند هایی مانند Lowe’s و Colgate محتوای مفید و مرتبط را ارائه می دهند که تخصص آنها را نشان می دهد. این محتوا مربوط به مشتریان آنها است و بیشتر به فروش کمک می کند. محتوا معتبر و مربوط به خدمات برند ها است. وقتی محتوا معتبر نباشد ، تشخیص آن آسان است. با این حال ، این امر مانع از تلاش بازاریابان برای تولید محتوا نشده است.

بازار انبوه در مقابل فرد

تبلیغات گران است. هنگام خرید تبلیغات تلویزیونی یا رادیویی ، باید تا حد ممکن برای مخاطبان عام جذاب باشد. با محتوا ، می توانید محتوایی را تولید کنید که به نیازهای همه اقشار مختلف پاسخ بدهد. هزینه کمتر محتوا در مقایسه با تبلیغات سنتی می تواند به شما این امکان را بدهد که یک قطعه محتوا را در قالب های مختلف ایجاد کنید : اینفوگرافیک ، فیلم ، گزارش مطبوعاتی. با توزیع این محتوا در سایت های اجتماعی مانند یوتیوب و فیس بوک و غیره ، می توانید به کاربران اجازه دهید محتوای شما را در جایی و به نحوی که می خواهند مصرف کنند ، نه این که امیدوار باشید هنگام نمایش تبلیغات شما آن ها در حال تماشای تلویزیون باشند.

بازاریابی محتوا به معنای پایان تبلیغات سنتی نیست

هنوز جایی برای تبلیغات سنتی وجود دارد. شرکت ها هنوز باید محصولات جدیدی را معرفی کنند ، پیشنهادات ویژه را اعلام کنند و آگاهی عمومی را افزایش دهند. با این حال ، بازاریابی محتوا به برندها این امکان را می دهد که برای مشتریانی مفید باشند که به دنبال خرید نیستند. تا در هر مرحله به بخش مفیدی از زندگی آنها تبدیل شوند و این کار بیش از بازاریابی ، ایجاد روابط است. نیاز به کمی خویشتنداری و صبر دارد ، اما در نهایت می تواند بسیار مفید تر باشد.

از دیگر ویژگی‌های ترجیح و برتری دادن به بازاریابی محتوای دیجیتال در این است که:

برنامه ریزی، کنترل مجموعه به طور دقیق و منظم، فعالیت‌های مداوم و ایده‌های خلاق و به روز در آن به چشم می‌خورد.

اگر یک سایت تولید محتوا را بررسی کنید، با این موضوع روبرو می‌شوید که سایت ها برای معرفی محتواهای خود از شیوه تبلیغات هم بهره گرفته اند. اما اگر در بازاریابی با محتوا کمی هوش و ذکاوت به خرج دهید؛ می‌توانید از این تفاوت ها برای خود پله‌ای رو به پیش بسازید. یعنی هدف های بازاریابی خود را به کمک تبلیغات عملی سازید. به عنوان مثال می‌توانید تولید محتوا دیجیتال مارکتینگ خود را انجام دهید و سپس به کمک  تبلیغات دیجیتالی مخاطبان و مشتریان مورد نظر خود را کشف و جذب کنید.

 

تبلیغات یا بازاریابی: 

حال که به شناخت نسبت به مفهوم بازاریابی با محتوا و تبلیغات دست یافتیم؛ دریافتیم که تبلیغات بخشی از بازاریابی است. در واقع با تبلیغات بازاریابی را معرفی می‌کنیم. تبلیغات در بازاریابی دارای اهمیت بسیار ویژه‌ای است؛ چرا که برای آن هزینه زیادی صرف خواهد شد. مارکتینگ یا صنعت و عرصه بازاریابی را به عنوان مجموعه‌ای عظیم در نظر بگیرید که؛ این مجموعه شامل زیر مجموعه‌ای هایی است که پدید آورنده بازاریابی با محتوا هستند:

1. تعیین هدفی مشخص برای خود

2. شناسایی بازار هدف و مخاطبان هدف

3. به کار گیری و خلق روش‌های مدرن و نو در کار خود

4. شناخت علایق مشتری و تسلط بر خواسته‌های او

5. به دام انداختن مشتری هدف

6. تبلیغات برای بازاریابی با محتوا

7. برگزیدن استراتژی و برنامه‌ای برای خود

8. حفظ مشتری و تبدیل آن به مشتری ثابت

9. شناخت عوامل موثر در موفقیت و تقویت نقاط قدرت

حال که تفاوت، ویژگی، مزایا و معایب هرکدام را به طور کامل شناختیم؛ در کسب و کار و شیوه های ارائه خدمات خود مخصوصا در بازاریابی و مارکتینگ که امروزه در دنیا حرف اول را می‌زند؛ می توانیم اصلاح نظر کنیم و راه جدید و پرطرفدار را برگزینیم. موفقیت در شغل و حرفه بازاریابی با محتوا در گرو جذب مخاطب و مشتری است؛ در واقع ریشه بازاریابی با رضایت مخاطب جان می‌گیرد؛ مخاطب هم پیرو روش های نوین است.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.