مقالات آموزشی

تقویم محتوایی و آشنایی با انواع قالب های تقویم محتوا

مفید بود؟

تقویم محتوایی چیست و چه کاربردی دارد؟ آیا می دانید استفاده از این تقویم چه تاثیری در رشد و توسعه کسب و کار شما دارد؟ اصلا چرا در دیجیتال مارکتینگ موضوع تقویم محتوایی مطرح است؟ قطعا شما بارها و بارها نام این تقویم اختصاصی برای محتوا را شنیده اید. شاید سوالات بسیاری در این خصوص در ذهن داشته باشید و یافتن پاسخ آنها برایتان مهم باشد. به همین منظور این بخش را ترتیب داده ایم تا شما را به طور کامل با این تقویم و جزئیات مربوط به آن آشنا کنیم. با ما تا پایان این بخش همراه باشید.

آنچه که در ادامه مطالعه می کنید، به شرح موارد زیر است:

مقدمه

تقویم محتوایی چیست؟

آشنایی با بخش های مختلف تقویم محتوایی

آشنایی با ابزارهای مورد نیاز برای طراحی تقویم محتوایی

آشنایی با انواع قالب های تقویم محتوا

چگونه یک تقویم محتوایی طراحی و تولید کنیم؟

چرا باید از تقویم محتوایی استفاده کنیم و مزایای آن چیست؟

نمونه تقویم محتوا

جمع بندی نهایی

 

مقدمه

شروع یک کسب و کار دیجیتالی از طریق هر پلتفرم مجازی، نیازمند مدیریت و برنامه ریزی اصولی است. در صورتی که این مدیریت قدرتمند باشد، قطعا شما می توانید تیک موفقیت را کنار اهدافتان بزنید. پس خوب است تا از تقویم محتوایی استفاده کنید و از مزایای آن بهره مند شوید. اما بهتر است تا به طور دقیق به بررسی این موضوع بپردازیم که این تقویم دقیقا چیست، چرا باید آن را داشته باشیم و در دنیای دیجیتال مارکتینگ چه کمکی به ما می کند.

تقویم محتوایی چیست؟

قطعا زمانی که نام تقویم محتوایی را بشنوید، یک دیدگاه کلی در ذهنتان مجسم می شود. زیرا همانطور که از نامش پیداست، تقویمی در کار است و تقویم نیز برای برنامه ریزی به کار می رود. پس با این حساب باید بگوییم تقویم محتوایی نوعی برنامه ریزی منظم و از پیش تعیین شده را برای بارگذاری انواع محتوا به همراه دارد. در این تقویم معمولا لیست تمام کارها با جزئیات، تاریخ، زمان انتشار و…. ذکر می شود.

به طور کلی کسانی که از این تقویم استفاده می کنند، اهدافشان را با موفقیت بیشتری پیش می برند. بکارگیری این تقویم به شما کمک می کند تا یک روند منظم برای معرفی محصولات یا خدمات خود داشته باشید یا آنها را تبلیغ کنید. تقویم محتوایی از بخش های مختلفی تشکیل شده است که هر بخش به نوبه خود حائز اهمیت است و در رشد و توسعه کسب و کار شما تاثیرگذار خواهد بود.

آشنایی با بخش های مختلف تقویم محتوایی

همانطور که گفتیم تقویم محتوایی از بخش های مختلفی تشکیل شده است. هر بخش به نوعی جزئی از مدیریت کارها را شامل می شود و باید طبق اصول پیش برود. بخش های مختلف این تقویم عبارتند از:

تاریخ

تاریخ در یک تقویم محتوایی نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. چرا که شما باید طبق تاریخ های مشخص شده، محتوا تولید کنید و آن را انتشار دهید. در تاریخ برای تقویم محتوا، کوچکترین جزئیات مانند تاریخ ویراستاری، تاریخ نوشتن، تاریخ طراحی و… نیز ذکر می شود. بنابراین شما تمام کارهایتان را طبق تاریخ پیش می برید و هیچ پیچیدگی و تداخلی در کارهایتان به وجود نخواهد آمد.

 

عنوان و موضوع

در تقویم محتوا، جدولی طراحی می شود که در هر بخش آن عنوان و موضوع محتوا ذکر می شود. عناوین و موضوعات طبق اولویت بندی در این تقویم دسته بندی می شوند و داخل تقویم قرار می گیرند.

نام مسئولین

خوب است تا بدانید تقویم محتوایی تا حدی دقیق و اصولی است که در آن نام تمام مسئولین و دست اندرکاران تولید و انتشار محتوا ذکر می شود. به طور مثال نام نویسندگان، ویراستاران، طراحان و به طور کلی مسئولان هر بخش ذکر می شود.

• هشتگ ها و کلید واژه ها

همانطور که می دانید کلید واژه ها و هشتگ ها نقطه اتصال شما به موتورهای جستجوگر هستند. از طریق همین هشتگ ها و کلید واژه ها کاربران می توانند موضوعات مورد نظرشان را یافت کنند. در این تقویم، تمامی هشتگ ها و کلید واژه ها نیز ذکر می شود.

 

• تعیین بستر انتشار

بخش دیگری از تقویم محتوایی به بسترهای انتشار محتواها بستگی دارد. شما در این تقویم ذکر می کنید که محتواها در چه پلتفرم هایی قرار است انتشار بیابند. اگر قرار است پست یا استوری گذاشته شود یا تولید محتوای متنی انجام شود، در کدام یک از این شبکه های اجتماعی منتشر می شود؟ انتشار در یک یا چند شبکه اجتماعی همگی در این تقویم ذکر می شوند.

پیشنهاد میکنیم مقاله جذاب مرحله به مرحله آموزش تولید محتوا با موبایل را مطالعه نمایید.

آشنایی با ابزارهای مورد نیاز برای طراحی تقویم محتوایی

از آنجایی که تقویم محتوایی یک تقویم بسیار دقیق و مهم است، باید از ابزارهای مختلف برای طراحی آن استفاده کنید. قطعا اگر بخواهید برای یک موضوع ساده برنامه ریزی کنید، یک تخته وایت برد و چند برچسب رنگی برای طراحی تقویم کفایت می کند. اما زمانی که پای یک پروژه مهم و طولانی مدت در میان باشد و تعدا اعضای تیم بالا باشد، نیاز است تا برنامه ریزی ها و طراحی ها از طریق ابزارهای مختلف صورت بگیرد. ساده ترین و ابتدایی ترین ابزارها برای تولید تقویم محتوا، اکسل و یا گوگل شیت هستند. اما ابزارهایی پیشرفته تری هم پیش رو دارید که می توانید از آنها استفاده کنید.

• ترلو Trello

یکی از خوش آب و رنگ ترین و در عین حال ساده ترین ابزار برای طراحی و مدیریت تقویم محتوایی، ترلو است. ترلو در واقع سایتی است که به شما این امکان را می دهد تا تیم سازی کنید و برای هر بخش فضای جداگانه ای در نظر بگیرید. محیط این وب سایت به گونه ای طراحی شده است که به شما این امکان را می دهد تا فضای کاری تان را به گونه ای طراحی کنید تا تمام موارد مهم در تقویمتان ذکر شود. خوب است تا بدانید در ترلو شما امکان شخصی سازی محیط کاری تان را نیز دارید.

 

• ایر تیبل Airtable

از دیگر ابزارهای طراحی تقویم محتوا، airtable است. این ابزار در مقایسه با ترلو محیط جدیدتری دارد و به شما این امکان را می دهد تا به صورت حرفه ای از قالب کان بان استفاده کنید.

• آسانا Asana 

Asana یکی از ابزارهایی است که شما می توانید برای مدیریت تقویم از آن استفاده کنید. در آسانا قالب های مناسبی برای کارهایی همچون بازاریابی و… در اختیارتان قرار می گیرد. حتی یک قالب خالی در اختیار شما قرار می گیرد تا بتوانید آن را مطابق سلیقه خود طراحی کنید.

• زنکیت Zenkit 

در صورتی که تمایل نداشتید از قالب های کان بان استفاده کنید، زنکیت برای شما گزینه مناسبی است. در زنکیت شما می توانید از یک نقشه یا نمودار ذهنی و سلسله مراتبی استفاده کنید. با امکاناتی که از طریق زنکیت در اختیار شما قرار می گیرد، می توانید تک به تک مراحل انجام کارتان را ترسیم کنید.

آشنایی با انواع قالب های تقویم محتوا

در بخش قبلی شما را با ابزارهای طراحی تقویم محتوایی آشنا کردیم. در این میان از نام کان بان نیز استفاده کردیم. کان بان و یا مواردی مشابه آن همگی قالب های آماده ای هستند که شما می توانید با استفاده از آنها و سبکی که دارند، تقویمتان را طراحی کنید. این قالب ها هم باعث شکوفایی خلاقیت شما می شوند و هم رعایت بسیاری از المان ها را به شما متذکر می شوند. در ادامه دو نمونه از این قالب ها را برایتان شرح می دهید.

• کان بان Kanban 

کان بان واژه ای ژاپنی و به معنی بیلبورد است. این سیستم برنامه ریزی با هدف مدیریت اصولی کارها طراحی و تولید شد. کان بان که نوعی سیستم دیداری است، فرآیند مدیریت و انجام کارها را به سایر اعضای تیم نمایش می دهد. بنابراین با همکاری و همفکری سایر اعضای تیم، ایرادات و مشکلات کار به سرعت شناسایی و رفع می شوند و نتیجه بهتری حاصل می شود. کان بان از تعدادی ستون تشکیل شده است که در هر یک از این ستون ها فرآیند انجام کارها و پیشروی آنها نمایش داده می شود.

• گانت Gantt Chart

گانت چارت در واقع نوعی نمودار میله ای است که مدیریت کارها از طریق محورهای افقی روی آن نمایش داده می شوند. این خطوط میله ای نشان دهنده این است که کارها تا چه حد خوب پیش رفته اند و در چه بازه زمانی انجام شده اند.

چگونه یک تقویم محتوایی طراحی و تولید کنیم؟

با توجه به شناخته اولیه ای که با اصطلاحات و ابزارهای رایج تقویم محتوایی پیدا کردید، بهتر است به سراغ روش طراحی و تولید این تقویم برویم. اما قبل از آن خوب است تا بدانید تیم متخصص رایا مارکتینگ از صفر تا صد طراحی و تولید تقویم محتوا در کنار شما خواهند بود. بنابراین می توانید از حرفه ای ترین پرسنل خانواده رایا مارکتینگ استفاده کنید تا یک تقویم حرفه ای برای خود طراحی کنید.

 

• مخاطبان را تعیین کنید

در گام اول برای طراحی تقویم محتوایی باید مخاطبان تان را شناسایی کنید. تمام جزئیات مربوط به آنها از قبیل سن، جنسیت، محتواهایی که برای آنها جذاب است و… را در نظر بگیرید. همه این ها پرسونای مخاطب هستند که به شما یک دید کلی برای طراحی تقویم محتوا را می دهند.

• بسترهای انتشار و اولویت ها را تعیین کنید

در مرحله بعدی شما باید تعیین کنید که محتواهایتان را به چه ترتیب و در چه بستری منتشر کنید. به یاد داشته باشید مخاطبان شما از تمام شبکه های اجتماعی استفاده نمی کنند. به این ترتیب باید ببینید که چه بستری برای آنها مناسب تر است؛ اینستاگرام؟ گوگل؟ تلگرام؟ و…

• هدف را مشخص کنید

در این مرحله باید اهداف خود را مشخص کنید تا طراحی و تولید تقویم محتوایی نتیجه خوبی به همراه داشته باشد. پیش بینی کنید و ببینید که پس از طی کردن مراحل یک تقویم محتوا، به هدفی می رسید؟ این به شما کمک می کند تا با دقت مسیرتان را مشخص کنید.

• محتوای تقویم را تعیین کنید

در این مرحله باید تمام جزئیات تقویم محتوایی را تعیین کنید. همانطور که در بخش های قبلی نیز به این موضوع اشاره کردیم، اطلاعاتی از قبیل زمان و تاریخ انتشار محتوا، نام مسئولان، تعیین هشتگ ها و کلید واژه ها و… همگی اطلاعات مورد نیاز در این خصوص هستند.

• یک قالب خام بسازید

پس از طی نمودن مراحل بالا، در اینجا باید یک فایل یا قالب خام تحت عنوان تقویم محتوایی بسازید. این کار در واقع به عنوان تست و مشاهده نتیجه خروجی صورت می گیرد.

• با تیم تولید محتوا هماهنگ باشید

در این مرحله شما تنها یک گام با استارت کار فاصله دارید. به همین علت باید تمام هماهنگی های لازم را با اعضای تیم داشته باشید. در این مرحله اعضا با یکدیگر و با سبک کار آشنا می شوند و می توانند با یکدیگر تبادل اطلاعات کنند.

• شروع کنید!

حالا دیگر به نقطه شروع رسیده اید. در این مرحله می توانید کار را آغاز کنید و طبق تقویم محتوایی پیش بروید.

چرا باید از تقویم محتوایی استفاده کنیم و مزایای آن چیست؟

قطعا تا کنون متوجه شده اید که وجود تقویم محتوایی چه اهمیتی دارد؟ اما بهتر است تا بدانید چرا طراحی این تقویم ضرورت دارد. به طور کلی در دنیای بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ، به غیر از تبلیغات و فعالیت های موثر و حرفه ای، نظم نیز در درجه اهمیت بالایی قرار دارد. قطعا انتشار محتواها به صورت منظم و برنامه ریزی شده، باعث جذب مشتری بیشتر می شود. استفاده از تقویم محتوایی نه تنها باعث نظم بخشیدن به کارهای شما می شود، بلکه اعتماد سازی و برندسازی نیز در این میان شکل می گیرد.

در صورتی که طبق دستورالعمل ها و برنامه ریزی های تقویم محتوایی پیش بروید، می توانید اعتماد الگوریتم های شبکه های اجتماعی و اعتماد کاربران را نیز جلب کنید. در نتیجه در کارتان موفق تر خواهید بود و از مسیر درست تری به اهدافتان می رسید. این را فراموش نکنید که نظم و رعایت اصول در بازاریابی مسئله بسیار مهمی است که هرگز نباید آن را نادیده گرفت.

نمونه تقویم محتوا

قطعا کسانی که اهداف بلند مدتی دارند و می خواهند حرفه ای پیش بروند، از تقویم محتوایی استفاده می کنند. به همین منظور در اینجا نمونه ای از تقویم محتوا را برایتان آماده کرده ایم تا به طور دقیق با آن آشنا شوید. نکته ای که لازم است بدانید، استفاده از ایده های جدید و نو است. حتما از اعضای تیم خود برای دریافت ایده های جذاب کمک بگیرید. به عنوان مثال مناسبت های خاص را در تقویم محتوای خود بگنجانید و برای آنها محتواهای ویژه و خاص تری انتخاب کنید. در این صورت قطعا پیشرفت بهتری خواهید داشت.

 

جمع بندی نهایی

این بخش را به طور کامل به بررسی اینکه تقویم محتوایی چیست و چه کاربردی دارد، اختصاص دادیم. با توجه به مواردی که در این بخش عنوان کردیم، شما می توانید از این تقویم برای پیشرفت و توسعه کار خود استفاده کنید. زیرا فعالیت در دنیای دیجیتال مارکتینگ، نیازمند یک مدیریت قوی و حرفه ای است. شما می توانید از تیم متخصص رایا مارکتینگ برای طراحی و تولید تقویم محتوا کمک بگیرید و بهترین و حرفه ای ترین تقویم محتوا را از آن خود کنید. بی شک با ما به یکی از بهترین ها و حرفه ای ترین ها تبدیل می شوید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.