با استفاده از این 4 روش میتوانید سریعاً به راه حل ها و ایده هایی برای بهبود سایت و افزایش ترافیک آن برسید.
نرخ تبدیل (CR) بین موبایل و دسکتاپ
با توجه به اینکه تعداد کاربران موبایل روز به روز رو به افزایش است، بنابراین تجربه کاربری در موبایل و تبلت هم باید به اندازه دسکتاپ خوب و باکیفیت باشد.
خوشبختانه، بخشی در گوگل آنالتیک وجود دارد که به راحتی میتوانید گزارشی از مقایسه CR سایت خود در دسکتاپ و موبایل/تبلت را ببینید. این بخش در قسمت Audience قرار دارد.
مرحله 1 : در قسمت Audience به دنبال گزینه Mobile Overview بگردید.
مرحله 2 : حالا در قسمت Conversions هدف اصلی که برای conversion ها ایجاد کرده بودید را انتخاب نمایید تا لیست بر حسب آن مرتب شود.
مرحله 3 : اولین جایی که باید برای پیدا کردن تفاوت های بین دستگاه ها نگاه کنید بخش Behavior میباشد.
Conversion ها در حالتی که کاربر تنها یک صفحه را ببیند یا کمتر از 1 دقیقه در سایت بماند، به ندرت اتفاق می افتند. پس در کنار Bounce Rate باید به مقادیر Page/Session و Average Session Duration هم توجه کنید. نرخ پرش (BR) پایین و Page/Session و Average Session Duration با مقادیر بالا نشانه خوبی است. مسلماً مقادیر پایین برای برای موبایل/تبلت در مقایسه با دسکتاپ نشان دهنده تجربه کاربری ضعیف در این دستگاه ها میباشد.
مقدار CR برای هر دستگاه هم مهم است. CR بالا عموماً بهتر است. بنابراین مقدار پایین CR برای موبایل/تبلت در مقایسه با دسکتاپ در واقع یک علامت خطر است.
پیدا کردن راه حلی برای بهبود راهبری سایت
معمولاً صفحه اصلی سایت جایی است که بیشتر مورد توجه کاربران قرار میگیرد و نقطه شروع سایت و هدایت کاربر به صفحه های دیگر میباشد.
ولی گاهی اوقات اینطور نیست.
اگر تولید محتوا را به صورت مرتب انجام داده باشید، ممکن است با نکته عجیبی در پر بازدیدترین صفحه های سایتتان مواجه شوید…
صفحه اصلی تقریباً 30% ترافیک خواهد داشت. پس بقیه 70% چی؟ بقیه متعلق به مقالات جامع و پرمحتوایی است که بیشتر حاوی اطلاعات مفید و آموزشی هستند.
مرحله 1 : به قسمت Behavior بروید و گزینه Behavior Flow را باز کنید.
مرحله 2 : حالا ترافیک را بر حسب Source/Medium فیلتر کنید. Google/Organic در واقع بهترین مقدار ترافیک ارگانیک برای سایت شما میباشد.
مرحله 3 : اولین بخش در این قسمت صفحه های شروع یا همان landing page ها هستند که افراد مستقیماً بعد از جستجو در گوگل وارد آن ها میشوند.
همانطور که در مثال میبینید صفحه اصلی که با علامت ” / ” نشان داده شده است تنها 20 تا 30% ترافیک کل را به خود اختصاص میدهد. بقیه متعلق به صفحه های دیگر و مقالات میباشد.
مرحله 4 : بخش بعدی به نام “1st interaction” نشان دهنده صفحاتی است که کاربران بعد از ترک کردن صفحه اولی که مستقیماً به آن وارد شده اند، به آنجا میروند. باز هم میبینید که افراد به جای رفتن به صفحه اصلی عموماً به صفحه های دیگر سایت میروند.
حالا شما در واقع مسیرهایی از سایت خود را در اختیار دارید که اکثر کاربران طی میکنند تا به مطلب و هدف مورد نظر خود برسند. پس میتوانید با توجه به این اطلاعات و ایجاد کردن لینک های داخلی جدید و برخی میکروتعامل ها بازدیدکنندگان وب سایتتان را راحتتر به صفحات داخلی سایتتان هدایت کنید و به هدفشان برسانید.
بهبود صفحه های کم بازدید برای افزایش ترافیک
یکی از راه هایی که میتوانید سریعاً به ایده های جدید برای سئو سایتتان برسید، پیدا کردن کلماتی است که از طریق آن ها ترافیک دریافت میکنید. در قسمت Acquisition گزینه Search Console بخش Queries میتوانید این اطلاعات را ببینید. (فقط باید وب مستر سایت را به گوگل آنالتیک متصل کرده باشید.)
هدف، پیدا کردن تمام صفحات یا اصطلاحاتی است که در حال حاضر در صفحه 2 گوگل رتبه دارند. روی این صفحات کار کنید و آن ها را بهبود ببخشید و خواهید که رتبه شان بهتر خواهد شد(بنابراین از این صفحات هم ترافیک دریافت خواهید کرد).
مرحله 1 : زمانی که گزارش Queries آماده شد، یک فیلتر پیشرفته را به آن اعمال کنید. معمولاً گوگل آنالتیک اطلاعات را کلی نشان میدهد و شما میتونید با اعمال کردن برخی فیلترها این اطلاعات را با جزئیات مورد نظرتان ببینید.
مرحله 2 : حالا داده ها را بر اساس موقعیت مکانی تقریبی (average position) بیشتر از 10 مرتب نمایید.
در هر صفحه گوگل، تعداد 10 صفحه در نتایج جستجو نمایش داده میشود. بنابراین موقعیت بیشتر از 10 یعنی همان صفحه 2 گوگل.
مرحله 3 : حال صفحه هایی را که در رتبه خوبی در صفحه 2 گوگل هستند را پیدا کنید اینها همان صفحاتی هستند که باید تغییر دهید. حالا یا از طریق بهبود محتوا یا طراحی صفحه و اضافه کردن جذابیت های بصری و عکس یا حتی ویدئو به صفحه.
پس بهتر است قبل از تولید محتوای جدید به سراغ اینگونه صفحات بروید و با تغییر آن ها باعث افزایش ترافیک ورودی به آن ها شوید.
صفحات پر بازدید با bounce rate بالا
پیدا کردن صفحاتی که رتبه خوبی دارند و ترافیک زیادی به همراه می آورند ولی CR پایینی دارند میتواند به شما برای بهبود سایت و افزایش مشتریانتان کمک کند.
مرحله 1 : ابتدا به قسمت Behavior > Site Content > All Pages بروید.
مرحله 2 : حال از یک فیلتر برای پیدا کردن اطلاعات مرتبط استفاده کنید. فیلتر Source/Medium را از قسمت Secondary Dimension بخش Acquisition کنید.
مرحله 3 : معمولاً گوگل آنالتیک با انتخاب این فیلتر در این قسمت صفحه های پربازدید و رایج سایتتان را نمایش میدهد. ولی اگر این اتفاق نیفتاد بر روی Unique Pageviews کلیک کنید تا این صفحات را ببینید.
حال از بین این صفحات پر بازدید آن هایی را که نرخ پرش (bounce rate) بالایی دارند را انتخاب کنید. هدف ما بهبود این صفحات است.
برای پست ها در وبلاگ یا مقالات، نرخ پرش حدود 60 تا 70% طبیعی است و بالاتر از آن خوب نیست. برای صفحه های دیگر سایت هم حدود 30 تا 40% باید باشد.
با این حال ممکن است تعجب کنید که چرا نرخ پرش بعضی از این صفحات با وجود محتوای خوبشان، بالاست. بیشتر اوقات این مسئله میتواند به دلیل قطع شدن کانکشن یا بی ربط بودن مطلب شما با چیزی که کاربر جستجو کرده، باشد.
با استفاده از این 4 روش میتوانید مسیرهایی را که افراد از طریق آن ها وارد سایت شما میشوند و همچنین مسیرهایی که در راهبری سایتتان طی میکنند را پیدا کنید.
پیاده سازی این روش ها باعث افزایش ترافیک سایت و رفع کردن نقاط ضعف و مشکلاتی میشود که دلیل خروج سریع بازدیدکننده از سایت شما میباشند.