CTA یا Call To Action از مهمترین قسمتهای بازاریابی محتوا به حساب میاد و میتونه باعث نگهداشتن مشتری بالقوه و درآمد بیشتر شما بشه!
تو این پست قراره نمونههای موفقی از دکمه CTA رو به شما نشون بدم و البته قبلش یه توضیح کلی در مورد این که این دکمه اصلاً چیه و به چه دردی میخوره و این که چطوری میشه Call To Action جذابی بسازیم آماده کردم.
CTA چیه؟
Call To Action کلمه، عبارت یا جملهایه که کاربر سایت رو ترغیب به انجام یه کاری کنه! به عبارت دیگه از کاربر سایت میخواد که فلان کار رو انجام بده! شما با یه CTA جذاب و خوب میتونین افرادی که دارن تو سایت شما فعالیت میکننن و چیزی رو مطالعه میکنن تشویق به انجام کاری کنین، مثلاً فلان محصول رو بخرن، به فلان پست سر بزنند، یه فایلی رو دانلود کنن یا به اشتراک بذارن و غیره.
پس با این حساب CTA غالباً یه متنی است که روی یه دکمه قرار میگیره که ممکنه این دکمه یه لینک ساده با متن لنگر Achore text مناسب باشه!
خانم Kathryn Aragon یه توضیح خیلی خوبی داره و میگه:
یعنی چی؟
یعنی این که شما هر جایی و هر وقتی که دلتون میخواد خواننده مقاله یا بازدید کننده وب سایت خودتون یه کاری رو انجام بدن، میتونین از دکمه Call To Action استفاده کنین و حالا اگه مخاطب شما ترغیب شد و با دکمه CTA یا فراخوان عمل کاری رو که ازش خواسته بودین انجام داد، یه Conversion یا تبدیل، شکل گرفته و البته که هر وبمستری دلش میخواد یه Conversion خیلی خوب داشته باشه!
اگه CTA یا فراخوان عملی که استفاده کردین، به اندازه کافی جذاب و منطقی باشه اکثر مردم احتمالاً از اون استفاده میکنن و به خاطر همین من تعجب میکنم که چطوری هنوز خیلی از شرکت ها و سایت های معروف یه همچین امکانی رو ندارن و این فرصت طلایی رو از دست میدن که بتونن یه 9تری با مخاطبانشون برقرار کنن.
SmallBizTrends میگه:
70% بیزنس های کوچیک هنوز تو سایت هاشون از CTA استفاده نمیکنن!
این جمله واقعاً عجیبه! 70% اصلاً آمار کمی نیست و امیدوارم شمایی که دارین این پست رو میخونین جز این آمار نباشین!
تعیین هدف دکمه فراخوان عمل
تو این مرحله باید بدونین که اصلاً هدفتون از قرار دادن دکمه CTA چیه و هر هدفی که دارین واقعی باشه نه این که مثلاً یه حقه برای جمع کردن ایمیل مردم باشه و بعداً هم با کلی پیام تبلیغاتی مخاطب رو دیونه کنین!
بعضی از اهداف خیلی رایج که در مورد CTA استفاده میشه عبارتند از:
- برندسازی
- فروش محصول
- دریافت اطلاعات تماس
- افزایش اعضای شبکه های اجتماعی
- ارسال هدیه رایگان برای تست
- تغییر نگرش کاربران
چه چیزی باعث ایجاد یه CTA خوب میشه؟
برای شروع باید خدمتتون عرض کنم که کارآمد بودن یه CTA خیلی خیلی به محتوایی که منتشر کردین و انگیزه ملت برای فعالیت کردن درمورد اون محتوا مربوطه!
به عبارت دیگه یه Call To Action خوب باید با وضوح کامل یه پیامی درمورد مزایای انجام دادن کاری که داره به مخاطب پیشنهاد میده ارسال کنه!
حواستون باشه که CTA شما باید اون چیزی که وعده دادین رو فوراَ عملی کنه و تحویل مخاطب بده، اینطوری شما به عنوان یه سایت معتبر هم شناخته میشین. بخاطر همینه که خیلی از پیامهای تشکر و پیامهای تایید عضویت شامل یه لینک برای دانلود فلان چیزی که قولش رو داده بودن یا یه منبع با ارزشه!
نحوه صحیح استفاده از کلمات در Call To Action
وقتی دارین یه CTA مینویسین، کلمات خیلی مهم هستند چون اینها باید مردم رو تشویق به انجام کاری که شما میخواین، بکنند. من براتون کلی مثال از کلماتی که باید استفاده کنین آماده کردم، البته نه خود کلمه! بلکه ویژگیهایی که باید داشته باشه:
- از کلماتی که دعوت به یه فعالیت می کنن یا Action Words استفاده کنین.
- فوریت و احساس کمبود و نیاز ایجاد کنین (Urgency and Scarcity)
- ریسک رو کم کنین.
- روی ارزش تمرکز کنین.
- ازشون بخواین عضو سایت شما بشن تا بتونن به یه سری اطلاعات دست پیدا کنن!
- خودتون رو جای مخاطب قرار بدین!
- خوانندگان رو “دعوت” به کلیک کردن روی لینک بکنین!
- کنجکاوی مردم و به همراه حس پیش بینی کنندهشون تحریک کنین ? !!
- از کلماتی که حس غیر دوستانه و دستوری دارن استفاده نکنین!
- ارزش اجتماعی انجام دادن اون کار رو بگین.
خب بیشتر کلمات باید شامل یه همچین ویژگیهایی باشن تا بتونن مخاطب رو جذب کنن، حالا بهتره از هرکدوم براتون یه مثال بزنم.
1. Action Words یا کلماتی که دعوت به یه اقدام می کنن
بهترین CTA ها اونهایی هستند که از کلمات اکشن یا دعوت به عمل یا اقدام، استفاده میکنند (منظورم اکشنی نیست که یه ژانرهها!! کلمات اکشن یعنی کلماتی که به خواننده میگه فلان کار رو انجام بده) و به خواننده میگن که تو قدم بعدی بهتره فلان کار رو انجام بدی!
برای مثال اکثر ایمیلهایی که براتون میاد به همراه یه مقاله و یه لینک یا دکمه در پایینش هستند و از گیرنده میخواد که برای اطلاعات بیشتر کلیک کنه:
2. ایجاد حسن نیاز و کمبود و فوریت Urgency and Scarcity
یه Call To Action که بتونه با فوریت و زود تموم شدن چیزی مردم رو تحریک به انجام کاری کنه خیلی خوب و باحاله!! در اصطلاح به یه همچین CTA یا فراخوان عملی میگیم FOMO که به معنی ترس از دست دادن چیزی و جا موندن از بقیهست و کاملش میشه Fear of Missing Out.
یه همچین حرکتی احتمال این که مردم کاری که خواستین رو انجام بدن، بیشتر میکنه.
مثل وقتایی که میگین فوراً روی فلان مطلب یا لینک کلیک کنین و فقط به اندازه 10 ثانیه شمارش معکوس وقت دارین! یا وقتایی که میگین این پیشنهاد به زودی منقضی میشه و از دسترس خارج میشه:
3. کم کردن ریسک
بعضی از CTA ها میتونن به بیشتر از یه موضوع اشاره کنند، مثلاً تو یه سایت بازاریابی از کسایی که درخواست دارن به عنوان بازاریاب کار کنن، درحالی که یه آزمون رایگان و بدون هیچ ریسکی برای اونها قرار دادین، ازشون دعوت میکنین که جوین بشن یا عضو بشن و یا پیشنهاد میدین که فلان لینک رو دنبال کنن. در واقع کم کردن ریسک یکی از موفقیت آمیزترین مدل دعوت در عبارات Call To Action به حساب میاد:
4. تمرکز روی ارزشها
بعضی از CTA ها روی ارزشها تمرکز میکنن! میدونن چطوری؟ مثلاً شما به مردم یه تست پولی یا یه سری راهنمایی خیلی مفید رو به صورت رایگان عرضه میکنین و حتما روی دکمه CTA مینویسین که رایگانه!
5. پیشنهاد عضویت
گاهی اوقات هم به جای این که چیزی رو برای رضای خدا دست مردم بدین، یه تریک کوچیک بزنین و مثلاً بهشون بگین با عضویت تو سایت ما 50% تخفیف خرید کتاب یا وسایل خونگی هدیه بگیرین! (خودم عاشق این یه موردم و طرفدار پر و پا قرصشم)
6. خودتون رو جای مخاطب قرار بدین
خودتون رو جای مخاطب قرار بدین بعنی چی؟ یعنی به جای این که بیایین بگین دوست عزیز، خواننده گرامی، کاربر مهربان! از ضمیر اول شخص مفرد استفاده کنین انگار که میخواین برای خودتون تقاضای چیزی کنین؛ مثلاً بگین: پیدیاف رایگان این مقاله رو بهم بدین، من رو تو سایت تون عضو کنین، برام به صورت هفتگی اخبار ارز رو ارسال کنین! خیلی وقتها این طوری نتیجه بهتری میگیرین بعداً نگین نگفتی!
7. تحریک کنجکاوی به همراه پیش بینی
یه CTA یا فراخوان عمل خوب برای بعضی از زمینهها مخصوصاً روانشناسی اینه که حس کنجکاوی و پیش بینی طرف مقابل رو تحریک کنین و اینطوری اونها رو به انجام دادن کاری که میخواین وادار کنین.
8. از کلماتی که حالت دستوری یا غیر دوستانه دارن استفاده نکنین
از کلماتی که حس میکنین ممکنه باعث تردید خواننده بشه پرهیز کنین مثل: خرید کنین، سفارش بدین، ارسال کنین، عضو بشین! این کلمات یه حس دستوری و خشکی دارن و ممکنه خواننده حس کنه شما دارین ازش سو استفاده میکنین، پس همونطوری که تو مثالهای بالا دیدین سعی کنین با شوخی و خنده و جملات صمیمی ازشون درخواست کنین!
9. ارزش اجتماعی انجام دادن اون کار رو بهشون بگین
این که شما یه دکمه CTA یا Call to Action رو تو پیج سایت خودتون قرار میدین فقط به خود سایت شما مربوط نمیشه. شاید قراره از یه محصول یا سایت و خدمات خوب و با کیفیتی که گمنام موندن حمایت کنین پس بهتره دلیل قرار دادن CTA رو برای مردم بگین و ازشون بخوایین تو این کار شریک بشن!
جای مناسب برای دکمه
اگه بخواین در مورد یه همچین سوالی فکر کنین باید در نظر داشته باشین که تولید هر محتوایی یه هدفی داره پس هر محتوا به یه CTA یا دکمه فراخوان عمل باید به کاربر بگه که باید چه کاری رو انجام بده! به طور معمول این دکمهها در آخر یه پست قرار میگیرن ولی خب جاهای دیگهایم هست که خیلی میتونه برای CTA مناسب باشه پس من چندتا مکانی که استفاده از CTA خیلی رایج و مناسبه رو براتون لیست کردم:
- قبل از شروع پست، در قسمت بالای وبلاگ
- بعد از نوشتن پست وبلاگی
- هنگام خوشامدگویی
- ستون کنار پست
- پاپ آپها
- صفحات خرید
- منوهای چسبان
- هدرهای پایدار
- بنرهای تبلیغاتی
طراحی تاثیر گذار دکمه فراخوان
گفته بودم که کلمات یه سهم خیلی مهمی تو طراحی CTA دارن، حالا باید بگم اون یکی قسمت مهمش مربوط به طراحی این دکمه های فراخوان عمل میشه!
خیلیها سوال میپرسن که اصلاً این CTA ها باید دکمه باشن یا لینک! باید بگم که هیچکس واقعاً دقیق نمیتونه جواب یه همچین چیزی رو بده چون برای خیلیها وقتی از دکمه استفاده میکنن جذابیت خاصی داره و روش کلیک میکنن و خیلیهام گفتن که استفاده از لینک CTA خیلی خوبه و مردم روی این لینک ها کلیک میکنن!! پس فعلاً بهتره درمورد طراحی اونها صحبت کنیم چه در قالب دکمه چه لینک (البته من خودم تو همه جای این پست از کلمه دکمه استفاده کردم چون به نظرم مناسبتره).
- از فضای سفید به طور موثری استفاده کنین و دکمه رو اونجا قرار بدین.
- رنگ دکمه باید با رنگ پس زمینه در تضاد خوبی باشه که به اندازه کافی جلب توجه کنه.
- اگه لازمه دکمه رو داخل یه باکس یا فریم با یه رنگ جذاب قرار بدین.
- سایز دکمه باید یه چیز معقولی باشه نه خیلی بزرگ نه کوچیک!
مردم نسبت به متن با عکس ارتباط بهتری برقرار میکنن پس استفاده از عکسهای با کیفیت میتونه یه راه خوبی برای پشتیبانی از CTA باشه!
همچنین میتونین از علامتهای ویژوال یا علامت های بصری که مردم رو به سمت یه چیزی هدایت میکنه استفاده کنین، مثلاً اگه به سمت یه چیزی فلش بزنین یا با رنگهای جیغ نقاشیش کنین، توجه بیننده جلب میشه و ممکنه خوشش بیاد و کلیک کنه.
چیزی که ثابت شده اینه که سعی کنین تو هر صفحه از یه CTA استفاده کنین که هم خسته کننده و مسخره نشه هم توجه کامل مردم رو دریافت کنه در غیر این صورت ممکنه باعث سردرگمی مخاطب بشین.
متن CTA
این که یه متن با جملات خفن و شعارهای جذاب و تبلیغات خلاقانه بنویسین واقعاً هنر و تمرین میخواد. شما باید مخاطب سایت خودتون رو بشناسین، بازه سنی اون رو بدونین و حتی خیلی وقتها از وقایع روز دنیا برای جذب مخاطب استفاده کنین. یعنی باید یه پرسنای مشتری داشته باشین. بدونین برای کی می نویسین. پس در حقیقت این کار به یه نوع دانش نیاز داره ولی اصلاً نگران نباشین چون هنوز دیر نشده و بلاخره که باید از یه جایی کار خودتون رو شروع کنین!
پس بهتره همین الان دست به کار بشین و با تکنیکهایی که یادتون دادم یه Call To Action جالب بسازین!