مقالات آموزشی

پرسونای مشتری و اهمیت شناسایی آن

مفید بود؟

شناسایی پرسونای مشتری به بازاریاب های یک کسب و کار کمک می کند تا اطلاعات دقیق تری از او به دست آورند. پرسونا در واقع الگویی است که با تحقیق و پژوهش درباره مشتری به دست آمده است. یک کسب و کار با شناخت صحیح از مشتری می تواند نیاز او را بشناسد و تعریفی ایده آل از آن خلق کند. تعریفی که در نقشه های بازاریابی بسیار کارآمد هستند و می توانند کسب و کار را در مسیر درستش به حرکت در آورند. آگاهی نداشتن از پرسونای مشتری می تواند یک کسب و کار را به بی راهه بکشاند.

تعریفی از پرسونای مشتری

شناسایی پرسونای مشتری مستلزم این است که کسب و کار بداند مشتری او چه زندگی روزمره ای دارد، با چه چالش هایی مواجه است و بر چه اساس تصمیم می گیرد. در واقع، به دست آوردن این شناخت موجب می شود که کسب و کار بتواند خودش را جای مشتری بگذارد و از منظر او به محصولات و خدماتش نگاه کند.

 

خواست و نیاز مشتری

به این ترتیب، می تواند همه چیز را مطابق با خواست و نیاز مشتری هماهنگ و کسب و کار را با مشتری همراه کند. شناخت درست پرسونا می تواند تغییرات شگرفی در استراتژی های فروش و بازاریابی به وجود آورد. البته عجیب نیست که مشتری های یک کسب و کار چند پرسونا داشته باشد.

اما مهم این است که همگی در نهایت برای رفع نیازشان خدمات و محصولات کسب و کار مورد نظر را انتخاب کنند. هر تصمیم گیرنده نهایی برای خرید می تواند نقش یک پرسونا را بازی کند.    این که پرسونا چیست در نهایت به کسب و کار می کند تا بداند هر تصمیم گیرنده ای شاخص های مختلفی برای انتخاب دارد و برای پاسخ دادن به نیاز هر کدام باید از استراتژی های بازاریابی مختلفی استفاده شود.

اهمیت شناسایی پرسونای مشتری

اهمیت شناسایی پرسونای مشتری نشان می دهد که تمام فعالیت های یک کسب و کار در جهت درست هستند و در نهایت منجر به جذب مشتری خواهند شد. یعنی محصولات و خدمات کسب و کار با نیاز مشتری متناسب در نظر گرفته شده است.

عملکرد درست کسب و کار

شناخت نیازها و خواسته ها و عملکرد مشتری به عملکرد درست کسب و کار منتهی خواهد شد. اگر به جای این کار، کسب و کار تنها به عرضه محصولات و خدمات خود بپردازد و جامعه هدف مشخصی نداشته باشد، شک نکنید که با شکست مواجه خواهد شد.

حتی اگر بهترین ها را به مشتری خود عرضه کند. تمرکز نداشتن بر روی مشتری کسب و کار را از راهش خارج می کند. شناخت پرسونای است که جلب اطمینان مشتری های تازه را به دنبال خواهد داشت. وقتی مشتری بفهمد که با یک کسب و کار زبان مشترکی دارد، زودتر و راحت تر به آن اعتماد می کند.

 

شناسایی پرسونای مشتری می تواند به کسب و کار کند که مشتری خود را بیشتر درک کند. وقتی مشتری ببیند که به نیازها و خواسته های او در یک کسب و کار توجه شده است، کسب و کار را برای رفع نیازش انتخاب می کند. استفاده مستمر و همیشگی از این راهکار می تواند کسب و کار را در درک بهتر و عمیق تر مشتری و نیازهایش کمک کند.

نیاز به خلق پرسونای مشتری

شناسایی پرسونای مشتری ناخودآگاه کاربرد آن را تعیین می کند. برای خلق یک پرسونا باید نگاهی دقیق و پرسشگرانه به مشتری های ایده آل داشت. طرح پرسش های جدید می تواند کسب و کار را به جلوه های جدیدی از محصولات و خدماتش آشنا کند.

 بحث و گفت و گو

پاسخ هایی که هر فردی در هر جایگاهی به پرسش ها داده است باید با هم مقایسه شوند و ناهماهنگی برطرف شوند. به تضادها باید توجه ویژه نشان داده شود که نشان می دهند اشکال و ایرادی در روند یک کسب و کار وجود دارد. درباره تعارضات باید بحث و گفت و گو صورت گیرد تا در نهایت نتیجه واحدی از آنها حاصل شود. این مسئله باعث می شود که قسمت های مختلف کسب و کار با هم هماهنگی بیشتری پیدا کنند و به تعریفی یکسان از پرسونای مشتری برسند.

مزایای شناسایی پرسونای مشتری

شناسایی پرسونای مشتری همواره برای کسب و کارها با مزایایی بسیار همراه بوده است. برخی از این مزایا عبارت اند از:

  •  بخش توسعه یک کسب و کار می تواند در زمان تدوین نقشه راه پرسونای مشتری را مد نظر داشته باشد. این بخش می تواند برای اولویت بندی تغییرات لازم بیشترین سود را از پرسونا ببرد.
  •  شناخت پرسونا می تواند استراتژی های بهتری را برای بخش بازاریابی به ارمغان آورد و آنها را در انتخاب کلمات کلیدی مناسب کسب و کار راهنمایی کند. اطلاعات جمع آوری شده در این بخش می تواند نقش مرجع را در کسب و کار داشته باشد. در زمان تبلیغات نباید از توجه به پرسونای مشتری غافل ماند.

 

  •  شناسایی پرسونای مشتری بخش فروش را با مشتری همراه تر می کند. در نهایت هم منجر به درک بهتر مشکلات و نیازهای مشتری می شود و خود را موظف می داند که به دغدغه های او توجه کند.
  •  بخش پشتیبانی نیز با در نظر داشتن پرسونای مشتری خدمات خود را ارائه می دهد. اگر مشتری با محصولات یا خدمات مشکلی داشته باشد، این بخش اولین کسانی هستند که می توانند از آن با خبر شوند و بازخوردهای مشتریان را به بخش های لازم اعلام کنند.

چه کسب و کارهایی نیاز به شناسایی پرسونای مشتری دارند؟

شناسایی پرسونای مشتری برای هر کسب و کاری چه کوچک و چه بزرگ اهمیت دارد. هر کسب و کاری در هر شرایطی به این کار نیاز دارد و باید این روند را طی کند. هر کسب و کاری در هر سطحی که با مشتری سر و کار دارد، نیاز دارد که پرسونای آن را بشناسد.

کسب و کار به دنبال هر هدفی باشد، شناخت مشتری او را زودتر به این هدف می رساند. در ضمن این شناخت به کسب و کار کمک می کند تا متمرکز عمل کند و از هدفش دور نشود. هیچ کسب و کاری نباید به این فکر کند که چون کوچک است به شناخت پرسونا نیاز ندارد. بعد از این که توانست این کار را بکند، تفاوت معجزه آسایش را درک خواهد کرد.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.