User Experience – UX شامل رفتار، حالت و احساست کاربر در مورد استفاده از یک محصول و یا سیستم خاص گفته می شود. تجربه کاربر شامل جنبه های عملی، تجربی، موثر ، معنی دار و جنبه های با ارزش اثر متقابل انسان و کامپیوتر و محصول می باشد، که شامل درک کاربر از جنبه های مختلف سیستم شامل کاربرد، سادگی در استفاده و بهره وری می باشد. بر اساس تعریف سازمان استاندارد(ISO) عنوان user experience شامل کلیه عواطف، اعتقادات، مزیت ها، پاسخ های فیزیکی و روانی، رفتارها و اجراها قبل از زمان استفاده، در زمان استفاده و بعد از آن اطلاق می گردد.
سرتاسر دنیا همه شرکتهای بزرگ در حال معرفی محصولات جدید خود میباشند و سعی می کنند محصولات خود را با جدید ترین طراحی ها به دست مشتریان خود برسانند و در این راستا در صورتی که بتوانند حس خوب و لذت بخشی در کاربران و مشتریان خود به وجود آورند، نشانه موفق بودن آن محصول میباشد.
تجربههای خوب و بدی که ما در استفاده از محصولات داریم باعث شدن که نسبت به خرید آن ها اقدام کنیم و یا نکنیم.
در یک جمله، تجربههایی که ما در استفاده از محصولات مختلف داریم باعث شدن که اونها رو بخریم یا نخریم. طبیعتا وقتی این تجربهها تا این حد مهم هستن که روی تصمیمگیریهای ما تاثیر مستقیم می گذارند، باعث بوجود امدن صنعتی جهت خلق تجربه های شیرین برای کاربران می شود که تجربه کاربری UX نامی م یباشد که برای این صنعت انتخاب کرده اند.
یکی از اصولی ترین نیازهای تجربه کاربری خوب این است که بتوانید به تمام مواردی که مد نظرتان بوده دست پیدا کنید. اگر شما نتوانید از محصول استفاده کنید ، آن محصول برای شما بی استفاده است.
پیدا کردن اطلاعاتی که نیاز دارید هم مهم است. آیا منوی اصلی سایت ، برای بازدیدکننده کاملا واضح و روشن است؟ آیا بخش جستجو در جای درست قرار داده شده؟ اگر شما مجبورید مقدار زیادی برای چیزی که به دنبالش هستید فکر کنید تا آن را پیدا کنید ، تجربه کاربری ضعیف است.
یک محصول می تواند خیلی خوب طراحی شده باشد و نحوه استفاده از آن نیز آسان باشد ، اما در صورتی که نیازهای شما را بر طرف نکند علاقه ای به استفاده از آن نخواهید داشت.
یک محصول می تواند خیلی خوب طراحی شده باشد و نحوه استفاده از آن نیز آسان باشد ، اما در صورتی که نیازهای شما را بر طرف نکند علاقه ای به استفاده از آن نخواهید داشت.
اعتبار مهم است. اگر شما به یک وب سایت اعتماد نداشته باشید ، اطلاعات کارت بانکی خود را برای خرید از آن سایت وارد نخواهید کرد.
اگر شما نتوانید به مقصد مورد نظرتان برسید ، نمی توانید از خدمات و سرویس هایی که قرار است در آنجا به شما پیشنهاد داده شود استفاده کنید. کاربرانی که دچار ناتوانی هستند هم باید در نظر گرفته شوند تا مطمئن شوید هر کسی می تواند به محصول شما دسترسی داشته باشد.
این عناصر نه تنها ما را برای یک طراحی تجربه کاربری عالی راهنمایی می کنند ، بلکه کمک می کنند تا طراحی ها را امتحان و بررسی کنیم. همه این موارد لازم است رعایت شوند و عدم توجه به هر کدام از آنها باعث ضعف در طراحی تجربه کاربری می شود.
برای نشان دادن این مطلب ، تصور کنید قصد تهیه کردن یک بلیط هواپیما به صورت آنلاین را دارید. ظاهر وب سایت زیباست ، پرواز ها به راحتی پیدا می شوند و هزینه ها خیلی واضح قابل مشاهده هستند. شما قادرید به راحتی چیزی که به دنبالش هستید را پیدا کنید و تجربه خوبی را از این سایت دریافت می کنید و سپس اقدام به رزرو پرواز مورد نظرتان می کنید. اما مرحله تسویه حساب ، سنگین و گیج کننده است و زمان وارد کردن اطلاعات کارت بانکی ، دیگر احساس خوبی نسبت به آن ایرلاین ندارید. در این لحظه شروع به زیر سؤال بردن خریدتان می کنید.
هر کدام از جنبه های تجربه کاربری مهم هستند و مشخصات خاص خودشان را دارند ، اما با هم کار می کنند تا یک تجربه خوب یا بد ایجاد کنند.