برای اینکه یک متخصص سئو باشید، لازم نیست به جزییات همه تکنولوژیهای مربوط به آن توجه کنید. در واقع سئو، بیش از آنکه یک علم باشد، هنر است. هنر درک کردن کاربر و رساندن او به محتوایی که نیاز دارد.
در این مطلب قصد داریم درباره فاکتور dwell time صحبت کنیم. با اینکه این فاکتور بسیار حساس و مهم است ولی اغلب نادیده گرفته می شود. Dwell time فاکتوری کاربر محور است که گوگل از آن استفاده میکند تا سایت شما را رتبه دهی کند. اگر میخواهید در نتایج جستجوی گوگل، ظاهر شوید، باید درباره dwell time به خوبی عمل کنید.
dwell time چیست؟
برای اینکه بتوانیم درباره dwell time بحث کنیم باید تعریف دقیقی از آن داشته باشیم. dwell time محاسباتی است که به رفتار کاربر مربوط می شود. به طور دقیقتر میتوانیم با یک مثال dwell time را تعریف کنیم: تصور کنید در موتور جستجوی گوگل، جستجویی درباره موضوعی انجام میدهید و به یکی از سایتهایی که در نتایج نمایش داده می شوند، مراجعه میکنید، بعد از بازدید از سایت، اگر پاسخ برای شما کافی نبوده باشد دوباره به صفحه سرچ گوگل باز میگردید. این زمانی را که در سایت سپری کرده و دوباره به گوگل باز گشتهاید، dwell time میگویند. هر چه مقدار dwell time کمتر باشد، گوگل متوجه میشود که سایت محتوای مناسب کاربر را ندارد و پاسخ کاملی به او نمی دهد. ولی اگر dwell time مقداری قابل قبول داشته باشد، رتبه سایت از نظر گوگل بالاتر میرود.
البته فاکتور dwell time به آن سادگیها که شما فکر میکنید قابل بهینه سازی و محاسبه نیست. بسیار پیش میآید که کاربران چند سر برگ را در مرورگرشان باز میگذارند و مدام از یکی به دیگری میروند و محتوا را مطالعه میکند. به این ترتیب محاسبه زمان واقعی تحت عنوان dwell time مشکل خواهد بود.
مواردی که در dwell time تأثیر دارند
dwell time ترکیبی از ۳ جز است:
– session duration
– bounce rate
– click through rate در صفحه نتایج موتور جستجو
برای اینکه بتوانیم به نقطه نظر مشابهی برسیم یک تعریف کلی از موارد بالا خواهیم داشت.
Session duration:
میانگین مدت زمانی که کاربران در یک وب سایت، وقت صرف میکنند.
در Google analytics میتوانید مقدار session duration سایت خود را ببینید.
bounce rate:
bounce rate یا نرخ پرش به در صدی از کاربران گفته میشود که تنها یک صفحه از سایت را بازدید کرده و سایت را ترک میکنند.
click through rate در صفحه نتایج موتور جستجو:
به اختصار به این مورد SERP-CTR هم گفته میشود به معنی اینکه سایت شما برای چه کوئریهایی در موتورهای جستجو نمایش داده میشود و چه تعداد روی این نتیجه کلیک میگردد.
برای اینکه بتوانید مقدار SERP-CTR را مشاهده کنید در Google Webmaster Tool به قسمت Search Traffic و سپس Serach Queries بروید. صفحهای مانند تصویر زیر خواهید دید که کوئری ها، CTR و … را خواهید دید.
CTR ارزشمندترین شاخص مربوط به جستجوی سایت است. مهمترین اولویت برای گوگل این است که بهترین نتایج را به کاربران نمایش بدهد بنابراین وقتی کاربران روی سایت شما (در نتایج جستجو) بیشتر از بقیه سایتها کلیک کنند، گوگل فکر میکند سایت ارزشمندی دارید و به آن رتبه خوبی میدهد. وقتی این کلیکها بیشتر شود، رتبه سایت شما هم بالاتر میرود.
درست است که SERP-CTR به تنهایی و به خودی خود، فاکتوری تأثیر گذار بر dwell time نیست ولی به شکلی غیر مستقیم روی آن تأثیر میگذارد. گفتیم که dwell time مدت زمان بین کلیک کردن کاربر روی سایت (در نتایج جستجو) است تا وقتی که دوباره به نتایج موتور جستجو برگردد. پس CTR نقطه ورود است که اگر در این مرحله به درستی عمل نکنید پتانسیل برای داشتن dwell time را به کلی از دست میدهید.
آیا فاکتورهای دیگری وجود دارند که بر dwell time تأثیر داشته باشند؟
فاکتورهایی که بر dwell time بیشترین تأثیر را داشتند نام بردیم، البته موارد دیگری مانند نرخ خروج و موارد دیگر هم بر dwell time تأثیر میگذارند ولی نمیتوانیم به دقت این تأثیر را بیان کنیم. همانطور که گفتیم سئو یک هنر است پس بیش از اینکه به فاکتورها و اندازهگیری ها دقت کنیم باید به صورت نسبی با آنها رو به رو شویم و تنها میتوانیم مطمئن باشیم که dwell time مهم است.
چگونه dwell time بر سئو تأثیر میگذارد؟
حالا وقت آن است که ببینیم چگونه dwell time بر سئو تأثیر میگذارد. میدانیم که دو فاکتور بر سئو تأثیر بسیار زیادی دارند:
– SERP-CTR
-dwell time
رفتار کاربر مستقیماً بر سئو تأثیر دارد به این ترتیب که گوگل رفتار کاربران را در نظر میگیرد و از آنها به عنوان داده استفاده کرده و به الگوریتمهای خود میدهد. وقتی الگوریتمها درک بهتری از رفتار کاربر داشته باشند فیدبکی که ایجاد میشود بیشتر به سود کاربران خواهد بود.
از طرفی dwell time هم بر کاربران تأثیر زیادی دارد. اگر کاربر در سایتی زمان زیادی صرف کند و در آن فعالیتی انجام دهد یا با مطالعه محتوای سایت به لایههای عمیقتر وارد گردد و از سایت خارج نشود، نشانه این است که سایت ارزشمند است. وقتی این اتفاقها بیفتد تأثیر مستقیم و مثبتی بر سئو خواهند داشت.
SERP-CTR و dwell time در ترکیب با هم به صورت زنجیره وار بر سئو تأثیر میگذارند. CTR به تنهایی شامل عنوان یا متا دیسکریپشن جذاب و سرگرم کننده ای است که کاربر را به خود جذب می کند. حالا اگر CTR بالا باشد یعنی کاربران زیادی روی سایت در صفحه نتایج جستجو، کلیک کنند ولی سایت را سریع ترک نمایند، از نظر الگوریتم های گوگل، عنوان و متای سایت تنها عاملی گول زننده و تقلبی است و سایت هیچ ارزشی ندارد.
حال اگر CTR بالا باشد و محتوای جذاب کاری کند کاربر مدت بیشتری در سایت بماند، dwell time بهبود پیدا میکند و بدیهیست که تأثیر مثبتی بر سئو خواهد داشت.
ولی فراموش نکنید اگر بهترین محتوای جهان را هم تولید کنید، باید بتوانید آن را به روشی مناسب به عرصه نمایش بگذارید و نقطه ورود مناسبی برای کاربر ایجاد کنید در غیر اینصورت dwell time هیچ مفهومی نخواهد داشت زیرا تعداد قابل توجهی کاربر به سایت شما وارد نمی شوند.
در یک جمله میتوانیم بگوییم dwell time بالا، مساویست با یک سئوی خوب.
یک dwell time ایدهآل چیست؟
قبلاً گفتیم که dwell time ترکیبی از session duration و bounce rate است، بنابراین ما از همین دو مفهوم به جای dwell time استفاده میکنیم تا درک بهتری داشته باشیم.
بنابراین برای اینکه بتوانیم یک dwell time ایدهآل داشته باشیم باید بدانیم یک session duration خوب چیست؟ یک bounce rate خوب چیست؟ با دانستن جواب این دو سؤال و ترکیب آنها با هم یک dwell time ایدهآل خواهیم داشت.
Session duration باید چگونه باشد؟
یک session duration ایدهآل برای صنایع و کسب و کارهای مختلف، متفاوت است. همچنین مطالعات و آنالیز ها نشان داده است که session duration بر اساس کلیدواژهها، دستگاههایی که مورد استفاده قرار میگیرند، زمانهای روز و … تغییر میکند.
ولی به طور کلی میتوان گفت، session duration کمتر از ۲ دقیقه بد و بیشتر از ۲ دقیقه خوب است.
البته واضح است که الگوریتم های قدرتمند گوگل تنها session duration را مد نظر نمیگیرند بلکه فاکتورهای بیشتری لازم است تا سایت شما رتبه خوب یا بد بگیرد.
برای اینکه بتوانید اطلاعات دقیقتری از session duration داشته باشید، بهتر است از گوگل آنالیتیکس استفاده کنید.
Bounce rate باید چگونه باشد؟
bounce rate یا نرخ پرش نیز با dwell time مرتبط است. همچنین نرخ پرش در کسب و کارهای مختلف، متفاوت است. عادتهایی که کاربر برای جستجو دارد نیز بر نرخ پرش تأثیر میگذارند. از دیگر مواردی که بر نرخ پرش تأثیر دارند میتوان به دستگاهی که کاربر از آن استفاده میکند (گوشی موبایل، لپتاپ و…)هم اشاره کرد.
در دسته بندی زیر میتوانید نرخ پرش خوب، منطقی و ضعیف را ببینید:
– ۰ تا ۴۰ درصد: نرخ پرش خوب
– ۴۰ تا ۶۰ درصد: نرخ پرش منطقی
– ۶۰ تا ۱۰۰ درصد: نرخ پرش ضعیف
برای اینکه بخواهید درباره نرخ پرش سایت خود، قضاوت کنید، باید نکات مختلفی را در نظر بگیرید. توجه کردن به یک عدد به عنوان نرخ پرش، درست نیست بلکه باید نرخ پرش را برای دستگاههای مختلف بررسی کنید و ببینید کدام صفحات سایت یا لندینگ پیجها بیشترین و کمترین نرخ پرش را دارند و دلایل را نیز مطالعه نمایید.
برای مثال به نرخ پرش صفحات مختلف سایت توجه کنید و ببینید چه کوئریهایی کاربر را به این صفحات هدایت کردهاند. ببینید لندینگ پیجهایی که نرخ پرش کمتری دارند، چه خصوصیاتی داشتهاند،آیا تصویر در آنها با کیفیتتر بوده یا محتوای متنی؟ خلاصه اینکه قبل از اینکه نتیجهگیری و قضاوت کنید، همه چیز را تجزیه و تحلیل نمایید.
بر اساس تمام این صحبتها میتوانیم بگوییم که برای داشتن dwell time ایدهآل باید:
– session duration بیشتر از ۱ دقیقه باشد.
– bounce rate کمتر از ۶۰ درصد باشد.
چگونه dwell time را بهبود دهیم؟
مهمترین سؤالی که باید در این مطلب پاسخ داده شود این است که چگونه dwell time را بهبود دهیم؟
لازم نیست که خلاصه گویی کنیم ولی پاسخ این سؤال بسیار ساده است: محتوای عالی تولید کنید! برای اینکه بتوانید کاربر را در صفحات سایت خود نگه دارید، باید محتوایی که تولید میکنید نه تنها عالی باشد بلکه چند قدم از رقیبان شما، پیشتر برود.
با اینکه این پاسخ در کلام آسان و در عمل سخت است ولی تنها راه حلی است که برای بهبود dwell time وجود دارد.
در کنار تولید محتوای خوب، میتوانید موارد دیگری را هم انجام دهید تا نتیجه بهتری بگیرید:
– کلید واژههای مناسب انتخاب کنید. برای اینکه کاربرانی که در حال جستجو هستند به سایت شما هدایت شوند، باید کلیدواژههای مناسبی انتخاب کرده باشید.
– سایتی کارآمد و مفید ایجاد کنید. رنگهای سایت، سایز و نوع قلم، اندازه سر صفحه ها، دسته بندی محتوا، فضای خالی به میزان کافی و … نکاتی هستند که ظاهر سایت شما را بهتر میکنند و کاربر تشویق میشود در سایت بماند و مطالب را مطالعه کند. در ضمن فراموش نکنید که سایت باید ریسپانسیو باشد.
– چیدمان سایت باید مرتب باشد. اگر کاربر وارد سایت شما شود و به دلیل چیدمان و صفحه آرایی نامناسب گیج شود، خیلی سریع سایت را ترک میکند.
زمان بارگذاری سایت را بهینه کنید. میدانید که اگر زمان بارگذاری سایت شما زیاد باشد، کاربر منتظر نمیماند و همه زحمات شما به هدر میرود.
نتیجهگیری
مانند بسیاری از مباحث سئو، درباره بهبود dwell time هم باید بگوییم بهترین راه حل، تولید محتوای خوب است. به این شکل نرخ پرش در سایت شما کاهش یافته و session duration افزایش پیدا میکند.